Muziek die je wil maken, maar niet kan maken?

daar had ik het ook niet over, misschien niet helemaal on topic, maar wilde de werking van het brein nog een beetje uitdiepen, dat zelfs crap ok gevonden kan worden als het maar vaak genoeg aangereikt wordt....

Het hangt er ook maar net vanaf hoe je brein bedraad is en hoe dat zich over tijd ontwikkelt. Veel muziek die ik vroeger geweldig vond kan ik nu niet meer aanhoren. Maar andersom is er ook genoeg muziek die ik vroeger niet 'begreep' die ik nu wel tof vind. En dan niet alleen moeilijk kijken jazz of klassiek ofzo (waar je misschien wat 'ouder' voor moet zijn), maar ook genres als hiphop, country en death metal.
 
Het hangt er ook maar net vanaf hoe je brein bedraad is en hoe dat zich over tijd ontwikkelt. Veel muziek die ik vroeger geweldig vond kan ik nu niet meer aanhoren. Maar andersom is er ook genoeg muziek die ik vroeger niet 'begreep' die ik nu wel tof vind. En dan niet alleen moeilijk kijken jazz of klassiek ofzo (waar je misschien wat 'ouder' voor moet zijn), maar ook genres als hiphop, country en death metal.

Klopt ook, same here overigens, da’s ut mooie van de plasticiteit van het brein. Ik bedoelde het ook niet als een single thruth, het was maar een voorbeeld over dat en masse muziek mooi gevonden wordt (ook door jou en mij) die eigenlijk helemaal niet zo super geweldig is. Dan staat het buiten kijf dat er wel degelijk ook genoeg muziek is die wel buitengewoon goed is, zowel simpele deuntjes als complexe composities, tis dus niet zwart/wit.
 
Ik heb nog steeds de behoefte om muziek te maken zonder harmonie of melodie, maar met vooral rauwe ritmes en rare geluiden.
Probleem:
- Ik luister die muziek zelf nooit meer voor m’n plezier.
- Ik raak al snel in een slecht humeur als ik alleen maar met ritmes en rare geluiden bezig ben en er geen enkele harmonie of melodie in zit.
:stupid
 
... die eigenlijk helemaal niet zo super geweldig is.

Daar ga je al, want wat is goed? :) Ik keek van de week naar TROS Muziekfeest op het plein. Dat gaat van Jannes naar John de Bever en van Marianne Weber naar Gerard Joling. Het klinkt allemaal hetzelfde en ik kijk mijn ogen uit. Maar die pleinen staan stampvol. Dus ergens zal toch wel iets goed zijn? 8o

Ik houd zelf van 'knappe' complexe muziek. Maar ik vind het ook waanzinnig knap als iemand met 3 akkoorden een fantastisch liedje maakt. En ik maak mezelf wijs dat ik hoor of iets uit het hart komt. Daarom vind ik volksmuziek bijna altijd vervelend. Dat is een productje. Maar kennelijk denken volksstammen daar anders over.


Nightstorm

Harrie Bannink (die is van heel lang geleden) zei ooit dat hij gewoon de muziek volgt. "Gewoon goed luisteren en dan kom je vanzelf ergens." Ik snap wel wat hij bedoelt. Als ik iets een kant op probeer te duwen lukt dat ook nooit. En als ik merk dat mijn muziek niet lukt stop ik alltijd direct. Dat is niet de bedoeling van een hobby. :W
 
Nightstorm

Harrie Bannink (die is van heel lang geleden) zei ooit dat hij gewoon de muziek volgt. "Gewoon goed luisteren en dan kom je vanzelf ergens." Ik snap wel wat hij bedoelt. Als ik iets een kant op probeer te duwen lukt dat ook nooit. En als ik merk dat mijn muziek niet lukt stop ik alltijd direct. Dat is niet de bedoeling van een hobby. :W
In theorie helemaal mee eens. De praktijk daarentegen :bekdicht:

Ik weet denk ik ook wel waar de oplossing zit. Ik moet gewoon met vocalisten gaan samenwerken. Mensen die zingen of rappen. Dan hoef ik geen lead melodieën met synths te maken (hou gewoon niet zo van melodische synthleads) of krijgt m’n gefreak een menselijke context omdat er iemand overheen rapt.
 
Ik keek van de week naar TROS Muziekfeest op het plein. Dat gaat van Jannes naar John de Bever en van Marianne Weber naar Gerard Joling. Het klinkt allemaal hetzelfde en ik kijk mijn ogen uit. Maar die pleinen staan stampvol. Dus ergens zal toch wel iets goed zijn? 8o

Denk dat ik naar hetzelfde zat te kijken, was steeds fragmenten over de jaren in verschillende plaatsen. Toevallig was één van die plaatsen hier in de buurt, dus ik bleef kijken of ik nog bekenden in het publiek zag.

Gelukkig niet. ;)

Wat betreft dit genre, het heeft niet echt veel met de muziek zelf te maken, denk ik. Het gaat misschien meer om de teksten en de onderwerpen die aan bod komen wat de liefhebbers aanspreekt. Een soort van "volksgedichten" op eenvoudige muziek die inderdaad veel hetzelfde klinkt, zodat het ook gemakkelijk is mee te zingen. Het voorziet in een behoefte, kennelijk.

Een enkel nummer blijft in je geheugen plakken, dit is bijvoorbeeld echt een klassieker. :D

 
Ik zou graag space ambient willen maken maar het is me nooit gelukt om iets te produceren wat qua sound ook maar in de buurt komt van mijn favoriete tracks van bijvoorbeeld Steve Roach en Max Corbacho. Dat zijn dan ook echt grootheden, maar goed. Het is toch meer technisch dan het lijkt om van die diepe gelaagde space ambient sound te krijgen. Als je dan zelf zoiets probeert te maken krijg je er eigenlijk alleen maar meer bewondering voor.
 
Ik heb nog steeds de behoefte om muziek te maken zonder harmonie of melodie, maar met vooral rauwe ritmes en rare geluiden.
Probleem:
- Ik luister die muziek zelf nooit meer voor m’n plezier.
- Ik raak al snel in een slecht humeur als ik alleen maar met ritmes en rare geluiden bezig ben en er geen enkele harmonie of melodie in zit.
:stupid

Klinkt interessant. :dj: Vroeger wilde ik alleen drumcomputers hebben, vond synths maar ballast
 
Ik zou graag best wat meer rock-metal willen gaan maken, in de sfeer van Opeth, Ghost, Tool, Queens of the stone age, Paradise Lost, Anathema enz.

Eens youtube bekijken. Staan vrij veel metal tutorials. Met de gratis amplesound gitaar en overdrive pedaaltjes kom je al een heel end.
 
Klinkt interessant. :dj: Vroeger wilde ik alleen drumcomputers hebben, vond synths maar ballast

En daarom moet je i.p.v. drumcomputers drumsynthesizers kopen, die zowel normale drumgeluiden kunnen maken als compleet uit hun dak kunnen gaan (digitaal: Yamaha RX5 & RY30, Korg S3, Kawai XD5).

Wat betreft de muziek die ik niet kan maken. De +- 20 minuten lange progressive rock track die ik soms droom als ik diep slaap en iemand maakt buiten herrie - denk een soort Hawkwind track maar met de dronende tonen vervangen door zeer de hoogte ingaande gitaar- en synthsolos.
 
Met de gratis amplesound gitaar en overdrive pedaaltjes kom je al een heel end.

Dat heb ik ook geprobeerd, maar ik vind het erg lastig. Je wilt variatie in je gitaarspel hebben. Strummen, tokkelen, hard, zacht etc. Voor je het weet zit je uren te programmeren en daar heb ik een bloedhekel aan. Ujam heeft de rockgitaar-VST Iron regelmatig in de aanbieding en die kun je 30 dagen uitproberen. Die vond ik al fijner: https://www.ujam.com/iron/
 
Dat heb ik ook geprobeerd, maar ik vind het erg lastig. Je wilt variatie in je gitaarspel hebben. Strummen, tokkelen, hard, zacht etc. Voor je het weet zit je uren te programmeren en daar heb ik een bloedhekel aan. Ujam heeft de rockgitaar-VST Iron regelmatig in de aanbieding en die kun je 30 dagen uitproberen. Die vond ik al fijner: https://www.ujam.com/iron/

Ah, cool. Die kende ik nog niet! Even checken straks - mooie tip.

Het programmeren van de amplesound ken ik wel. Frustrerend want het werkte niet zoals je/ik verwacht. Die strummer functie gebruik ik niet meer. Het werkt verwarrend. Ik zet nu de nootjes in de pianoroll, speel met velocity voor de mutes. Hier en daar triplets voor de metal feel. Dat werkt opzich prima. Twee muziek vrienden (gitaristen) waren verrast dat het een vst was. OTT klinkt fenomenaal op de gitaar!!
 
Ah, cool. Die kende ik nog niet! Even checken straks - mooie tip.

Hij stond laatst met 70% korting op Plugin Boutique. En ook al eens op VST Buzz. Ik heb net even geklooid met Amplesound en Guitar Rig 5. Met een metalpreset klinkt het al heel snel vet. Goede tip :halleluja

Trouwens nog even ontopic. Ik wou dat ik beter kon zingen. Dat weerhoudt me nu vaak van popmuziek maken. Terwijl ik dat ook super vind.
 
Hij stond laatst met 70% korting op Plugin Boutique. En ook al eens op VST Buzz. Ik heb net even geklooid met Amplesound en Guitar Rig 5. Met een metalpreset klinkt het al heel snel vet. Goede tip :halleluja

Trouwens nog even ontopic. Ik wou dat ik beter kon zingen. Dat weerhoudt me nu vaak van popmuziek maken. Terwijl ik dat ook super vind.

Ik ook, maar ik heb nog een idee dat ik eens wil uitproberen.

Stel dat ik een vocal inzet en er autotune opzet, maar echt hele lichte settings dat hij bijna niet doet. Als ik dat vervolgens heel vaak opnieuw doe en telkens render, zou je dan een zuivere vocal benaderen zonder dat hij helemaal robot klinkt?

ik denk het wel, want de kleine foutjes zouden dan al snel zuiver worden, terwijl de rest langzaam render voor render wordt rechtgetrokken totdat het naar wens is
 
Trouwens nog even ontopic. Ik wou dat ik beter kon zingen. Dat weerhoudt me nu vaak van popmuziek maken. Terwijl ik dat ook super vind.

Door dat weerhouden zal je ook nooit beter worden. Probeer het hele idee van wat andere vinden uit je hoofd te zetten.
al zing je keihard vals, who cares? Als je maar doet wat je leuk vind. Na genoeg uren kom je wellicht op een acceptabel niveau.
 
Stel dat ik een vocal inzet en er autotune opzet, maar echt hele lichte settings dat hij bijna niet doet. Als ik dat vervolgens heel vaak opnieuw doe en telkens render, zou je dan een zuivere vocal benaderen zonder dat hij helemaal robot klinkt?

ik denk het wel, want de kleine foutjes zouden dan al snel zuiver worden, terwijl de rest langzaam render voor render wordt rechtgetrokken totdat het naar wens is
Ik denk dat het resultaat dan nog steeds tegenvalt. Met Melodyne e.d. kun je het prima rechttrekken zonder dat je artefacts hoort, dat is het punt vaak niet. Wat je bij veel mensen mist is de durf, de intentie. Als je iets "slap" inzingt dan kun je het rechtrekken zodat het qua pitch correct is, maar zonder gevoel blijft het nog steeds iets missen. Ook al zijn je lyrics onzin, je moet ménen wat je zingt. Dus je kunt beter doen wat flyweight zegt: gewoon doen. En veel doen. Totdat je comfortabel bent met jezelf en je stem. Je kunt prima met een beperkte stem leuke dingen maken, daar zijn legio voorbeelden van.
 
Al zing je keihard vals, who cares? Als je maar doet wat je leuk vindt.

Ben ik met je eens hoor. Maar ik zit hier op zolder en heb meestal 's avonds tijd voor muziek. Dan liggen de kinderen al op bed en houd ik me toch in. Ik hoop ooit nog een huis met een aparte muziekkamer te kopen. Dan isoleer ik die als eerste en ga ik helemaal los :okdan:
 
Back
Top