Muziek die je wil maken, maar niet kan maken?

Eigenlijk is de kern vraag "Muziek die je wil maken, maar niet kan maken?" verkeerd.

Je moet jezelf niet met andere vergelijken.
en de lat te hoog leggen is gewoon je eigen fout.
Ik maak muziek op mijn manier en het intereseerd me geen reet wat andere ervan denken.
heb dat los gelaten.

Wees gewoon realistisch wat je kunt en waar je naartoe wil.
Leer nieuwe dingen maar geniet er vooral van.
 
Eigenlijk is de kern vraag "Muziek die je wil maken, maar niet kan maken?" verkeerd.

Je moet jezelf niet met andere vergelijken.
en de lat te hoog leggen is gewoon je eigen fout.
Ik maak muziek op mijn manier en het intereseerd me geen reet wat andere ervan denken.
heb dat los gelaten.

Wees gewoon realistisch wat je kunt en waar je naartoe wil.
Leer nieuwe dingen maar geniet er vooral van.

Dat is inderdaad het ideaal, maar persoonlijk vind ik dat nog niet zo gemakkelijk. De mate van voldoening die ik ervaar wanneer ik iets gemaakt heb (of dat nu muziek is of iets anders) is afhankelijk van de door mij ervaren kwaliteit daarvan. En die "kwaliteitsschaal" is weer mede gebaseerd op wat anderen op hetzelfde gebied al gepresteerd hebben.
 
Dat is inderdaad het ideaal, maar persoonlijk vind ik dat nog niet zo gemakkelijk. De mate van voldoening die ik ervaar wanneer ik iets gemaakt heb (of dat nu muziek is of iets anders) is afhankelijk van de door mij ervaren kwaliteit daarvan. En die "kwaliteitsschaal" is weer mede gebaseerd op wat anderen op hetzelfde gebied al gepresteerd hebben.

Het is ook niet makkelijk. Je moet er na toe werken om het los te kunnen laten.
maar juist wat jij beschrijft is de grootste creatieve blokker in mijn optiek.
ik ben op straat gaan zingen spelen om het hele idee los te laten.
Nu begin ik zelden een project dat geen track word.

In jouw optiek kan ik beter niet hardlopen want er zijn veel snellere mensen op de aarde. Kan ik beter geen muziek maken want dat hebben Herby en miles en vele andere al veel 'beter' gedaan. Etc ect. Well f*ck that.

Zulk soort gedachtes moet je echt uitbannen als je iets wil creeren.
doe het op jouw beste en op jouw manier.

Natuurlijk is dit slechts mijn mening.
Dave Grohl had daar wat op te zeggen. Waaro. Zou je drummen als je toch nooit zo goed als Boham word?
Doe je eigen ding. Maar investeer er veel tijd in en groei.

Zeker niet zoals mij, piano, bas, gitaar, cello zang, drums, percussie etc etc en dj/producer willen spelen want dan word het nooit wat :) lol
 
Ja ik merk dat zelf ook, dat als ik met een track begin en zeg tegen mezelf: die kant wil ik op, dan werkt dat niet.

Wat me dan soms ook welleens helpt is als ik kwa producen in een bepaalde flow kwa muziek ben (dat heb ik dan wel, soort episodes kwa stijl) om dan dat soort muziek niet al te veel te luisteren
 
Het is ook niet makkelijk. Je moet er na toe werken om het los te kunnen laten.
maar juist wat jij beschrijft is de grootste creatieve blokker in mijn optiek.
ik ben op straat gaan zingen spelen om het hele idee los te laten.
Nu begin ik zelden een project dat geen track word.

In jouw optiek kan ik beter niet hardlopen want er zijn veel snellere mensen op de aarde. Kan ik beter geen muziek maken want dat hebben Herby en miles en vele andere al veel 'beter' gedaan. Etc ect. Well f*ck that.

Zulk soort gedachtes moet je echt uitbannen als je iets wil creeren.
doe het op jouw beste en op jouw manier.

Natuurlijk is dit slechts mijn mening.
Dave Grohl had daar wat op te zeggen. Waaro. Zou je drummen als je toch nooit zo goed als Boham word?
Doe je eigen ding. Maar investeer er veel tijd in en groei.

100% correct. Nu nog doen...
 
En de sax hobby weer oppikken heb ik ook aan hun te danken denk ik.. (Deacon Blues :engel:) Zo zie je maar hoe invloeden erin sluipen..

"Drinkin' whiskey all night long" dat doe je nog net niet geloof ik? :D
Het meest knappe vind ik dat ze muziek die zo doorwrocht was met zoveel layers zo toegankelijk konden laten klinken, da's een prestatie op zich.
 
Je moet jezelf niet met andere vergelijken.
en de lat te hoog leggen is gewoon je eigen fout.

Dat is precies waar het mis gaat.
Al heb ik wel bepaalde favorieten zoals je kan lezen dan ga ik nog niet proberen dat soort muziek te maken, da's gedoemd te mislukken al kan het vanuit interesse als leerervaring wel hele goede dingen opleveren.
Ik begin meestal wat te riedelen en dan verzin ik er wat bij en soms komt daar iets leuks uit.

Ik las ooit een interview met Charles Aznavour en die zei "ik ga elke middag bij de piano zitten en ga dan gewoon wat zitten rotzooien en dat moeten mensen niet zien want dan denken ze dat er iemand zit die niet goed bij z'n hoofd is" :D
maw hij gaf zich over aan spontane invallen zonder enige verwachting en ik denk dat dit het beste is, creativiteit valt of staat met spontaniteit.
Je blijft tenslotte heel dicht bij jezelf ipv op anderen te lijken en dan verras je jezelf zo nu en dan en juist dat avontuur is het leukste wat er is voor mij.
Maar ik heb makkelijk praten, ik hoef niet van muziek te leven uiteindelijk.
 
Ik las ooit een interview met Charles Aznavour en die zei "ik ga elke middag bij de piano zitten en ga dan gewoon wat zitten rotzooien en dat moeten mensen niet zien want dan denken ze dat er iemand zit die niet goed bij z'n hoofd is" :D
maw hij gaf zich over aan spontane invallen zonder enige verwachting en ik denk dat dit het beste is, creativiteit valt of staat met spontaniteit.

Dit is het voor mij idd wel. Ik klooi maar wat aan, heb geen idee wat ik doe en dan komt er iets uit wat fijn klinkt en met mij resoneert en goed voelt.
Vaak zijn dat een aantal akkoorden die in een progressie uitgroeit. Maar het kan werkelijk van alles zijn. een modulair patch, een aantal fx pedaalen, een drum beat. een baslijn etc etc.
Dat opent een wereld, een muziekale context. Dat kan dan een track worden.
Hoe kritischer je bent, hoe hoger je verwachtingen hoe sneller de baby die nog geboren moet worden dood word gemaakt.
Het gaat allemaal om gevoel.

Maar ja ik snap dat er ook mensen zijn die het anders doen. Hard nadenken, muziek lauter progameren, technisch muziekaal zijn of klassiek bestaande dingen spelen.
Iedereen zijn eigen beleving en zijn eigen manier van genieten van muziek.
 
Hardcore oefenen en beeld je in dat het belangrijk is.

Soms zitje wel niet in de Flow om Daft Punk te doen, dan moet je dat niet forceren.

Ik probeer jet niet te moeilijk te maken, op vlak van samples, recordings van dezelfde synth of midi.
Probeeer het op papier te zetten en geen onwerkbaar project te hebben.

Na 1,5 jaar niet echt nummers gemaakt te hebben.
Ik had drie dingen op Suspiria/Goblin geïnspireerd, beetje invloed van Legowelt, Justice, beetje Aphex Twin.
Vaak neem ik maar 1 iets herkenbaar kort, de tracks zijn heksen dans toestanden, maar aan het einde draai ik er zo een bass in als Phantom.

Mijn ballets zijn wel synths, die accapella, opera zingen.

Aangezien ik suckte in drums, en slechte gaat nog prima
heb ik hopen dance muziek gemaakt.
Het zijn niet echt nummers, thema ontbreekt.

Maar nu maak ik weer echte tracks.
Of Probeer, mijn modular is nog niet compleet.
Naar kabels te kort, multipliers
Maar ik heb een aantal jams gedaan daarmee.

Nu begin ik soundscapes te maken met de modular.
Heeft iets van tussen volgels of regen, maar er zitten gnarly sounds in.
Tis dark dystopisch.
Ik maakt altijd iets melodisch, er zit ook een dystopisch pad achtige ding in.
En dan is het zien, doet de ody, het kon JP4 in Unison er moeilijk nie in goeien.


Heb de Ody zoveel mogelijk gebruikt, ik kon er moeilijk mee klikken.
Nu gebruik ik die al 2 dagen. 2e dag kon ik em best goed.
Vervelend zijn drie filter types hebben en je verzet wle eens iets let je niet op krijg jet niet direct terug.

Maar eigenlijk moet je de muziek gewoon vanzelf maken.
Da zijn bij mij de betere dingen, en dan opzoeken hoe andere mensen dat doen.
Die mixen bijvoorbeeld. En da's helemaal nie vlug geleerd.

Vroeger had ik een soundblaster Pro.
Headhpone out naar Mac G4 en audacity, 1 spoor.

Vroeger wou ik ongeveer hetzelfde maken als Legowelt.
Ladytron ook. Mijn oudste trakcs zijn allemaal zo.
Saai.


Ik dee ook Stranger Things achtige dingen.
Carpenter was da dan.
Beetje multitrack, wel, da vond ik wel goed.
Wel in Audacity.

Ma door Stranger Things is da nu echt niks om tijd in te steken.
Ik doe het live wel.

Op piano iets componeren, en dan op een Juno bvb is ook mooi.
Ma ik vind het op de piano makkelijker.
In Logic doe ik da ook veel beginnen met 4 piano tracks bvb.

Iets als Harder, Faster, Stronger of Instant Crush is zeker nog 10 jaar nie voor mij weg gelegd.
Ik heb wel een tijdje Joy Divion Electronisch gemaakt
Late of The Pier ook.
 
Op piano iets componeren, en dan op een Juno bvb is ook mooi.
Ma ik vind het op de piano makkelijker.
In Logic doe ik da ook veel beginnen met 4 piano tracks bvb

ja idd dat doen veel producers gewoon de muziek helemaal met piano schrijven.
de piano is lekker duidelijk kwa toon.
terwijl een pulse/square synth met een paar parts heel snel onduidelijk kan worden.
ik doe het soms. vaak op de akkoestische gitaar
 
Ik maak altijd acid techno maar componeer ook weleens wat solo piano, maar neem het nooit op. Heb net Intimate Grand van Spitfire Audio gekocht, dus misschien moet ik gewoon eens wat opnemen en uitbrengen, ook al valt het compleet buiten wat ik normaal doe.
 
Ik wil ooit eens een echt philharmonic orchestra in de abbey road studio opnemen..bvb Disney classical.. met lekker 15 peper dure mics en preamp gaat mij dat lukken.. NEIN ..

Plaatje is van polarbear @disney
 

Attachments

  • 37B8E3A3-5153-4ED1-9537-8A870EFA0886.jpeg
    37B8E3A3-5153-4ED1-9537-8A870EFA0886.jpeg
    56,3 KB · Bekeken: 74
Laatst gewijzigd:
Back
Top