Vertraging bij een toetsaanslag

kabouter plons

Nieuwkomer
Lid sinds
27 oktober 2004
Berichten
13
Locatie
barendrecht
Na zo'n 10 jaar geen toetsen aangeraakt te hebben wil ik er eigenlijk toch
weer wat aan gaan doen. Maar er is op midi gebied wel heel veel veranderd
heb ik gemerkt. Nu heb ik eens een demo van een VST synth. geinstalleerd en
een beetje met de toetsen van het (computer)toetsenbord zitten spelen maar
dan merk ik dat het geluid nogal vertraagd reageert t.o.v. de aanslag. Is
dat ook zo als je hem aanstuurt met een midi keyboard of heb je daar dan
geen last van?

Fer
 
LATENCY my friend.

Het probleem is dat de tijd die verstrijkt tussen het indrukken van een toets (op je toetsenbord) en het produceren van geluid erg lang duurt.

Ten eerste is het operating system zelf géén real-time systeem. M.a.w. elk process (zeg maar programma) dat draait krijgt een beetje tijd toegewezen om iets te doen (time slicing). Als je pech hebt en net op een toets drukt terwijl een ander process bezig is, tja.

Ten tweede werken vele softsynths met buffers. Zij vullen eerst de complete buffer op en sturen hem vervolgens naar je soundcard (via DMA channels). De geluidskaart zelf bevat ook nog een vertraging.

Kortom, de som van al deze "wachttijden" noemen we dus latency. Ik vrees dat een extern MIDI klavier de zaken alleen nog maar verergert, omdat de MIDI driver zelf ook nog te kampen heeft met latency.

Wat kan je hieraan doen? Wel ten eerste kun je ervoor zorgen dat alleen die programma's draaien die je werkelijk nodig hebt. Iedere surfer kent het fenomeen van spyware wel. Dat zijn kleine programmatje's die stilletjes op de achtergrond draaien maar wel wat CPU tijd "verprossen". Ten tweede kan je ipv de windows drivers ASIO (2) drivers gebruiken. Die drivers zijn van meet af aan geschreven om zo "real-time" mogelijk te zijn in een niet real-time OS. De betere (lees duurdere) geluidskaarten hebben slechts een latency van 10 ms of minder.

BTW. Dit probleem heb je alleen bij live gebruik. In playback mode kunnen sequencers met deze latency rekening houden en hun softsynths enkele ms vroeger afspelen zodat het lijkt alsof ze "real-time" klinken.

Hopelijk ben je tevreden met m'n uitleg.
 
Of koop je gewoon een 2de hands degelijke synth/workstation van enkele jaartjes oud.

Kost je waarschijnlijk minder als een degelijke soundcard/VST/midikeyboard met even zware PC.
En bespaard je waarschijnlijk nog een hoop slapeloze uurtjes... :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door r.5
Of koop je gewoon een 2de hands degelijke synth/workstation van enkele jaartjes oud.

Kost je waarschijnlijk minder als een degelijke soundcard/VST/midikeyboard met even zware PC.
En bespaard je waarschijnlijk nog een hoop slapeloze uurtjes... :geslaagd:

met 1 groot verschil...

een comp is veel breder in gebruik dan een workstation....;)
noem het aantal vst's en programma's

daarom...doe allebei:D ga ik ook doen:)
 
Jullie schrijven over ms maar bij mij is er echt sprake van wel een seconde! Hierdoor is er gewoonweg niet te spelen denk ik. Let wel... ik probeer alleen nog maar wat met m'n gewone toetsenbord. Vandaar de vraag of dit met een midi (of wellicht USB) masterkeyboard o.i.d. beter is.
 
Een vertraging van een seconde is goed mogelijk hoor. Het lijkt me niet dat je dit kunt oplossen door een midi keyboard aan te schaffen ofzo. Gewoon een goeie geluidskaart kopen(geen soundblaster), hoeft echt niet zo duur te zijn en van latency heb je totaal geen last meer..
 
Nou, het is me wel duidelijk geloof ik. Behalve een goed masterkeyboard (of synth.) zal er dus ook een andere geluidskaart moeten komen. Hebben jullie nog tips voor niet te dure maar wel geschikte geluidskaarten? Elders op dit forum las ik over de E-MU 0404 voor 99 euro. Misschien is dat een aanrader of zijn er betere / goedkopere alternativen. Let wel: ik ben dus eigenlijk weer een beginner. Bovendien is het voornamelijk voor thuisgebruik.
 
Veel mensen op dit forum (waaronder ik) gebruiken naar volle tevredenheid de M-Audio Audiophile 24/96. Recentelijk is ie erg in prijs gedaald. Hier kost hij nog maar € 88.-
 
Nu nog een PIII 900 MHz met 256 MB RAM maar ook die is aan vernieuwing toe. Alhoewel ik niet alles tegelijk kan vernieuwen (financieel gezien). Zou deze huidige computer het aan kunnen denken jullie?
 
zekers.
Heb tot 1 maand geleden zonder problemen een PIII 533MHz met 256Mb gebruikt.
 
Ja. dat is een RME HDSP9652.
Probeer eerst eens die asio4all drivers en kijk of je je latency van je geluidskaart omlaag kan krijgen.
Met standaard windows MME of directX drivers haal je inderdaad latencies van 200ms-1sec.
 
Hallo Kabouter plons,

Zelfs met een redelijk goedkope terratec kaart heb je al een redelijke Latency, en dus minder last van vertraging tijdens het spelen. De meeste mensen horen / voelen een latency van 20 ms niet. Een gemiddelde terratec / nieuwere soundblaster audigy kan dat wel halen. (Althans, dat kon voorheen op mijn oude 866 Mhz computer prima!)

Wanneer ik piano speel vind ik een latency van 10 / 15 ms gewoon lekker spelen. Een piano heeft ook hamertje dat op een snaar moet landen en dus ook nooit een latency van 0 ms ;)

Succes!
 
Origineel geplaatst door Skipsel
Veel mensen op dit forum (waaronder ik) gebruiken naar volle tevredenheid de M-Audio Audiophile 24/96. Recentelijk is ie erg in prijs gedaald. Hier kost hij nog maar € 88.-

tja, de boel loopt nu en ik heb ook een zeer merkbare latency. heb net een nieuwe audiophile 24/96 gekocht, gebruik een usb remote 25 van novation en heb een pentium4 met een snelheid van iets meer dan 3 mhz.

wat doe ik fout? hoe kan het beter?

dank!
 
bij reason heb ik het probleem niet, dat gaat gelijk op: toets indrukken en geluid.
heb net ook de nieuwste 24/96 driver gedownload.
 
Mischien staan in de andere programma's niet de Asio drivers geselecteerd en in Reason wel ?
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Mischien staan in de andere programma's niet de Asio drivers geselecteerd en in Reason wel ?

precies ja, en ik ben net uitgelegd waar ik dat moet selecteren. werkt nu als een tiet.
bedankt.
 
Back
Top