Tof , hoe heb je er je werk van kunnen maken ? Was het gewoon iets waar je ingerold bent of was het echt een doel dat je jezelf gesteld hebt ?
Ik begon op mijn 10e met pianoles, had altijd al het gevoel iets met muziek te willen doen. Rond die tijd begon ik ook te rommelen met Cubasis en de eerste Fruityloops, samen met een klasgenoot. Op m'n 12e kreeg ik van mijn ouders een Spirit Absolute Zero setje + Samson versterker, wat een aanzienlijk verschil maakte voor mijn sounddesign en mixes. Tegenover het goedkope hifi setje waar ik voor die tijd op werkte
Vervolgens kocht ik zelf een Spirit mixer, M-Audio Audiophile 2496 en een Nord Rack 2. Dus het werd wel vrij snel serieus. Daarna nog een paar jaar aan mijn skills gewerkt, tot ik op m'n 18e mijn eerste exclusieve contract had voor 5 jaar. Daarna ging het al vrij snel van optreden in clubs , naar optreden in Ahoy en boekingen in het buitenland.
Qua netwerk bouwen bestond het vooral eerst uit mensen leren kennen in de lokale club die feestjes deden. Zo kon ik daar komen optreden, raak je aan de praat backstage met de headliners. Laat je in een praatje weten dat je ook muziek maakt en gaf ik een demo mee. Dat is in grote lijnen hoe het gegaan is. Vervolgens gaan er nieuwe deuren open, leer je meer mensen uit de business kennen. En dat gaat zo eigenlijk door tot het punt waar ik nu ben. Hangt uiteraard ook wel van af of je jezelf een beetje kan verkopen. Tot je voor jezelf een netwerk hebt in allerlei genres. Van artiesten tot management, maar net zo belangrijk, ook distributeurs en ontwikkelaars.
Waar ik benieuwd naar ben: is nou elke dag een feestje? Of voelt het ook vaak als 'gewoon' werk en heb je wel eens totaal geen zin?
Praktisch gezien doe ik 99% wel met veel plezier ja. Vooral ook de variatie in wat ik doe, dag in dag uit alleen maar muziek maken zou niets voor mij zijn. Zo zit ik het ene moment bij de Melkweg of Tivoli rond de tafel met de programmering, de andere dag in Wisseloord voor productiewerk. De volgende dag ben ik met mijn eigen muziek bezig. Om vervolgens de dag erna de mix en/of mastering voor klanten te doen. Die afwisseling geeft mij een prettige dynamiek waar ik het beste bij presteer. Nou zijn er uiteraard ook album sessies waar je week in week uit aan de bak moet, dat is geen probleem. Maar ik ben daarna wel opgelucht weer wat anders te kunnen doen. Of bijvoorbeeld bij het mixen en masteren is het mijn taak het naar een hoger niveau te brengen. Maar het betekend niet automatisch dat ik de muziek inhoudelijk ook geweldig vind. Het is alleen op dat moment niet aan mij om een mening te hebben over het creatieve deel. Dat vind ik persoonlijk gewoon de juiste vorm van professionaliteit, tenzij ze uiteraard specifiek om mijn mening vragen.