Muziek - het mentale aspect

Pseudonom

Nieuwkomer
Lid sinds
23 augustus 2007
Berichten
5
Ik heb lang zitten twijfelen of ik dit topic nog zou openen, omdat het vraagstuk bij mij komt en gaat. Uiteindelijk toch besloten dit stukje even te typen omdat ik reuze benieuwd ben naar jullie ervaringen op dit gebied, hopelijk wordt het ook serieus genomen en kunnen er wat ervaringen worden uitgewisseld. Ik ben dus benieuwd of jullie het volgende herkennen, en hoe dat je er mee om bent gegaan:

Muziek maak je voornamelijk voor jezelf, maar ik denk ik niet de enige ben met ook een bepaalde geldingsdrang: je wilt er goed in worden en hebt graag dat dat erkend wordt. Er zit een streven achter, een streven naar kwaliteit en je hebt ambities. Maar wat als deze ambitie, deze passie een obsessie wordt? Ik heb te kampen met een langere periode dip, een soort van burnout ten gevolge van mijn eigen gedachtegang. Het is een (erg serieuze) hobby en moet leuk zijn, maar er is nooit een punt gekomen dat ik echt tevreden was. Als me dan verteld werd te “minderen” vond ik dat nooit een optie; of je doet het goed, en anders beter niet. Je gaat er toch ook niet voor om een klein beetje profvoetballer, of een middelmatige designer te worden? Zo dacht ik in ieder geval tot voor kort. Ik vroeg me af als ik er minder gepassioneerd mee om ging, of het dan allemaal voor niets zou zijn geweest.. “concessies maken is toch uit den boze?”

Ondertussen probeer ik langzamerhand te accepteren dat doelstellingen ook bijgesteld kunnen worden, maar dat gaat moeizaam. Is het mijn onzekerheid? Til ik er te zwaar aan? Hoe reëel is het om jezelf vast te pinnen op ‘zoveel produceren per week, anders werk je niet hard genoeg aan het realiseren van je doelen’ terwijl dat misschien helemaal niet reel met daarbij nog een drukke studie, bijbaan en wat er nog allemaal bij komt kijken. Ik ben er nu vrij kalm onder, dwz niet paniekerig ofzo.. maar toch blijft het een onderwerp wat door mn hoofd blijft spoken. Is zoals bij zoveel psychische zaken de oplossing eigenlijk vrij simpel maar gewoon een kwestie van doorhebben?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil niet de makkelijke weg kiezen, het bijltje erbij neergooien, want op de lange duur word ik daar denk ik zelf doodongelukkig van.. heb ik overigens in al die jaren nog niet gedaan, dus waarom nu wel? Maar hoe moet het dan wel? Niet te veel verglijken met anderen, je eigen pad trekken? Misschien zoek ik ook wel te veel bevestiging.

Ik las hier ooit “een gekwelde geest is een slechte omgeving voor creativiteit”, erg mooie zin. Nu nog op mijn eigen geest zien toe te passen..
 
ik kan me hier in feite wel in herkennen :) ik hecht soms ook teveel waarde aan de reacties van anderen. ik heb in ieder geval geleerd dat het feit of je nu "op de goeie manier" bezig bent met muziek niet afhangt van wat anderen zeggen.

het is gewoon de kwestie om voor jezelf te beslissen wat je wil bereiken en de lat daarbij niet te hoog te leggen. anders ga je jezelf onder duk zetten, wat nefast is voor je creativiteit.
ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat ik zelf vooral muziek maak om mijn gedachten even te verzetten en dat dat evengoed kan zonder met de beste spullen de beste tracks te maken. ik ben dan ook steeds simpeler aan het werken, bijvoorbeeld een keer gewoon een avondje prutsen in rebirth als ik zin heb. het werkt in zekere zin ook bevrijdend, omdat het me verlost van het "met al deze spullen moet ik toch wel goeie muziek gaan maken" gevoel.

een tip is misschien ook om niet altijd alleen te werken.. met twee maar wat zitten prutsen kan soms stukken leuker zijn dan in je eentje uren zitten werken aan een dikke track :)
krijg je in feite ook "instant" bevestiging terwijl je bezig bent, iets wat sommigen misschien toch blijven nodig hebben
 
Hallo en welkom! :D

Je hebt een heleboel getypt, maar echt een duidelijke vraag lees ik er nog niet in.
Misschien kun je het iets helderder zeggen?
 
Burn outs en dips krijg je niet voor niets.
Dat zijn waarschuwingen.
Ik denk dat je het zelf al aangaf: je zit niet in de goede omgeving.
Deels misschien wel, maar toch meer van niet.

Het soms moeilijk om je vinger daar op te leggen als je er middenin zit.
Dat je de precieze oorzaken even aanwijst.

Niet alle mensen passen bij elkaar en dat geldt ook voor jou.
Als je denkt en blijft denken dat het vechten tegen de bierkaai is...
dan is er geen betere oplossing!!

Pas op, want je loopt schade op als je doorgaat dan....
Er zijn dingen die kan je oplossen en andere dingen niet.
NOOIT.

Ik zou zuinig op mezelf zijn, een poging of wat doen en mijn eigen plan trekken.

Succes man!
 
ik weet er wel een paar waar je iets misschien mee kan:

dingen niet doen leveren vaak meer stress op....
je geeft dingen aan, maar niemand doet er iets mee.
slecht slaapgedrag. Op lange termijn verschrikkelijk.
te lang pc-en....
prioriteiten stellen.
nee zeggen
gebrek aan liefde, ondersteuning.
hard werken, weinig verdienen
trouble shooter zijn voor anderen.
niveauverschillen
vakgebieden die verschillen
assertiever worden
taak-functie-omschrijving
betere afspraken maken.
je te verantwoordelijk voelen voor van alles....
andere golflengtes.
afspraken gemaakt die je eigenlijk niet zinnen.
wordt je belazerd? gebruikt, bestolen?
teveel hooi op je vork?
andere doelen, visies?
je teveel verdiepen in andere mensen, produkten.
let op je intuitie!!!

Stof tot nadenken?
Of niet denken? Dat deed je waarschijnlijk al...te lang...
ik ben geen robot! hi robot! ( Alan Parsons)
 
Laatst gewijzigd:
Of je moet hard op je snuffie gaan of je doet er iets mee.
Ik ken je probleem niet en weet niet of het een kwestie is van even een inzichtje erbij en
het is opgelost...
Er zitten hier ook Alesis- die Hards op het forum, ha.
Je komt er wel uit, er zit een stemmetje in je dat je de weg wijst.
Ik leef ook nog!
HA!
 
Hard zijn voor jezelf en anderen, dat gaat meestal niet samen.
Dat komt niet altijd uit.
Misschien heb je nu een situatie opgezocht waar je dat zelf overkomt.
Misschien met een grotere regelmaat.iemand?
In een veilige omgeving leer je weer andere dingen dan in een onveilige..
Stimuleren is niet altijd eenvoudig. Soms weet je het even niet meer.
Dat ene zinnetje...waar heb ik dat ook alweer?
Shit mijn balans-knop kraakt!
 
Laatst gewijzigd:
Zijn jullie erg beledigd als ik dit allemaal 'slap-gelul' noem?
Wat zijn jullie doelstellingen in de muziek en waarom bereiken jullie die niet? Daar ga ik geen antwoord op geven, maar jullie weten best het antwoord op die vraag.

En dan de wijsheden over het leven...
Vanmiddag net het boek van Primo Levi 'Survival In Auschwitz' in een adem helemaal uitgelezen, waarin een fantastische uitspraak staat: 'Ieder mens moet leren dat het totale geluk nooit bereikbaar is, maar dat ook het totale ongeluk nooit bereikt zal worden'. Geeft toch wel een luchtere kijk op het leven, toch?

Wout
 
Hoi,

Zo'n vraag/stelling moet altijd serieus genomen worden. Ik herken heel veel van wat je aanhaalt bij mezelf: ten eerste heb ik heel weinig tijd (drukke job, 2 jonge kinderen, enz). Ook ik heb een grote bevestigingsdrang en probeer daardoor m'n nummers tot in de puntjes afgewerkt te krijgen (zowel qua compositie als qua mix).
Zelf ben ik ook tot op zeker hoogte nooit tevreden over de eindresultaten waardoor ik steeds op zoek ben naar verbetering.

Deze verbetering komt er ook wel iedere keer en dit enkel door muziek te maken wanneer ik daar echt zelf zin in heb. Ik leg me met andere woorden geen kwantiteit op (een nummer per maand of zo), maar wacht echt tot ik er echt zin in heb en kruip dan pas achter de toetsen (periodes van 'writers-block' of burnout zoals jij het noemt, zijn me dus ook niet vreemd). Het kan dus best dat ik gedurende een maand of 2 niet in de studio kom om er dan plots gedurende een maand een volgend stuk neer te zetten. Gewoon wachten tot je weer terug 'trek' krijgt in een 'track' 8o).

Als je het als hobby hebt, kan deze werkwijze perfect. Verdien je er echter mee, dan is het natuurlijk niet geschikt.

Voor mij persoonlijk werkt dit best en ook andere forummers denken er regelmatig zo over als ik de kommentaren over m'n muziek mag lezen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;) .

:doei:
 
Tsjah, een lastig verhaal. Ik denk dat meer mensen dit hebben, de obsessieve houding 'het creatiefste van het creatiefste te maken'. Op zich is dit denk ik wel een goede eigenschap, maar het weerhoud je er ook van iets daadwerkelijk te produceren, omdat je een perfectionist bent. En bij perfectionisten is het nooit goed. Probeer eens iets in een hele andere richting te produceren, een stijl waarbij je van jezelf op je bek mag gaan... dan merk je pas hoeveel je eigenlijk al kunt.
 
1 tip wil ik hier wel noemen, temeer daar ik er zelf ook achter ben gekomen....

Door te veel nadenken is nog nooit een goede plaat tot stand gekomen.

Klinkt misschien flauw, is niet zo bedoeld. Zolang jij worstelt met je houding ten opzichte van je muziek (je hobby) zal het resultaat eronder lijden. Bedenk wat je wil en zou kunnen bereiken en accepteer dat dan. Zorg dat je zo gauw mogelijk in een situatie verkeert waarin je weer plezier hebt van je hobby, dan komt de rest vanzelf - zeker als je kritisch bent ingesteld.

Good luck!

[dr. Phil mode uit]
 
dag heeft maar 24 uur waarvan er een groot gedeelte slapend wordt doorgebracht.
loonzakje moet ook nog eens elke maand gevuld worden, dus de tijd voor hobby is beperkt.
mijn motto is trek je niks van anderen aan, maak een paar tracks die je zelf leuk vind en gebruik die als inspiratie bron.

althans zo doe ik het.

ik heb b.v 30 jaar gitaar gespeeld, had er totaal geen zin meer in, heb de hele rotzooi verkocht.
2 jaar geleden en nog geen spijt, vermaak me zoveel beter met de synths en sequencers, geeft me meer ontspanning.
 
Origineel geplaatst door geschirrspüler

een tip is misschien ook om niet altijd alleen te werken.. met twee maar wat zitten prutsen kan soms stukken leuker zijn dan in je eentje uren zitten werken aan een dikke track :)
krijg je in feite ook "instant" bevestiging terwijl je bezig bent, iets wat sommigen misschien toch blijven nodig hebben [/B]

Die bevestiging, daar moet ik onderhand maar eens van af. Ondertussen heb ik eens goed nagedacht over wat ik nu echt wil en hoe ik het aan wil pakken, idd onbezonnen gaan zitten prutsen met mn synths lijkt me gezonder en leuker dan gedwongen een vette track moeten maken.. morgen is de wereld er ook nog :)

Origineel geplaatst door Tukker
Hallo en welkom! :D

Je hebt een heleboel getypt, maar echt een duidelijke vraag lees ik er nog niet in.
Misschien kun je het iets helderder zeggen?

Thnx voor het warme welkom *D

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied. Ik ben dus benieuwd of jullie dit verhaal herkennen herkennen, en hoe dat je er mee om bent gegaan, tips, zijn dus meer dan welkom. Maar er worden er genoeg gegeven lees ik al :)

Origineel geplaatst door Hilltree
Lijkt een beetje op deze tread een tijdje geleden.
Kijk er eens naar, mischien kun je er wat uit halen.

Even kort ingelezen, en idd herkenbaar. Ik ga hem vanavond lezen, bedankt! :)

Origineel geplaatst door mixmannetje

Ik zou zuinig op mezelf zijn, een poging of wat doen en mijn eigen plan trekken.

[/B]

Ik denk dat dat de beste en uiteindelijk ook enige conclusie is. Als een purist gedwongen werken werkt dus schijnbaar averrechts, en vanuit dat oogpunt zou degene die er relaxed over doet en lekker aandoet uiteindelijk ook degene die zich telkens opvreet en stresst totdat onderuit gaat (zoals ik dus) voorbij streven.

Sowieso fijn te horen dat er mensen zijn met dezelfde ervaringen overigens.

Origineel geplaatst door mixmannetje

[rijtje]

je teveel verdiepen in andere mensen, produkten.
let op je intuitie!!!
Ik denk dat deze van toepassing zijn op mij.
Stof tot nadenken?
Of niet denken? Dat deed je waarschijnlijk al...te lang...
Inderdaad.
 
Origineel geplaatst door mixmannetje
Hard zijn voor jezelf en anderen, dat gaat meestal niet samen.
Misschien heb je nu een situatie opgezocht waar je dat zelf overkomt.

In een veilige omgeving leer je weer andere dingen dan in een onveilige..
Stimuleren is niet altijd eenvoudig. Soms weet je het even niet meer.

Idd, heb het mezelf niet al te makkelijk gemaakt de afgelopen jaren. Mijn situatie heb ik gelukkig met hard werken bij weten te stellen, dus dan zal er ook een verandering in gedachten plaats moeten vinden.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Zijn jullie erg beledigd als ik dit allemaal 'slap-gelul' noem?

Wout

Nope, absoluut niet. Het is ook allemaal vrij dubbel: in veel andere situaties ben ik juist degene die de knopen doorhakt (b.v. bij management in projecten), die van het rationele denken is en ook niet van het 'slappe gelul'. Dus ik kan me je reactie erg goed voorstellen.

Origineel geplaatst door Danny


(Verhaal)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;) .


Jazeker :okdan: Tof dat je je ervaringen deelt, fijn steuntje in de rug te weten dat dit een normaal verschijnsel is en ik dus echt niet de enige bent.. té ambitieus werkt dus ook niet :)

Origineel geplaatst door GnarlyBarf
Tsjah, een lastig verhaal. Ik denk dat meer mensen dit hebben, de obsessieve houding 'het creatiefste van het creatiefste te maken'. Op zich is dit denk ik wel een goede eigenschap, maar het weerhoud je er ook van iets daadwerkelijk te produceren, omdat je een perfectionist bent. En bij perfectionisten is het nooit goed. Probeer eens iets in een hele andere richting te produceren, een stijl waarbij je van jezelf op je bek mag gaan... dan merk je pas hoeveel je eigenlijk al kunt.

Ok, ik ga idd eens wat meer compromissen sluiten met mezelf. Op die manier dus ook tracks af maken.

Origineel geplaatst door Hooihuis
1 tip wil ik hier wel noemen, temeer daar ik er zelf ook achter ben gekomen....

Door te veel nadenken is nog nooit een goede plaat tot stand gekomen.

Klinkt misschien flauw, is niet zo bedoeld. Zolang jij worstelt met je houding ten opzichte van je muziek (je hobby) zal het resultaat eronder lijden. Bedenk wat je wil en zou kunnen bereiken en accepteer dat dan. Zorg dat je zo gauw mogelijk in een situatie verkeert waarin je weer plezier hebt van je hobby, dan komt de rest vanzelf - zeker als je kritisch bent ingesteld.

Good luck!

[dr. Phil mode uit]

Thnx! Hetzelfde geld als hierboven: compromissen sluiten, zeer goede tip :)

Origineel geplaatst door von haulshoven
mijn motto is trek je niks van anderen aan, maak een paar tracks die je zelf leuk vind en gebruik die als inspiratie bron.

althans zo doe ik het.

ik heb b.v 30 jaar gitaar gespeeld, had er totaal geen zin meer in, heb de hele rotzooi verkocht.
2 jaar geleden en nog geen spijt, vermaak me zoveel beter met de synths en sequencers, geeft me meer ontspanning. [/B]

:)
 
Tja....

Eh, wat gedachten van mij: [mosterd na de maaltijd mode on]

-Originaliteit is overrated. Je kan wel "nieuw terrein" na "nieuw terrein" willen ontginnen, maar dan blijft er weer niks over voor een ander. En dan ben je de "pionier"...geweldig. Daar zijn er een boel van en na 1 plaat zijn ze helemaal gestrand omdat ze opnieuw "origineel" willen/moeten zijn. Scheit aan. :P

-Geldingsdrang....wil je delen in je eigen vreugde over een stuk, of wil je geprezen worden als een Ubergenius?

-Niet tevreden zijn met je eigen werk...wel, misschien maak je muziek op een (voor jou) verkeerde manier? Of met een verkeerd motief? (heb je juist een Motif nodig misschien? :D sorry, flauwe grap)
Misschien meer zelf spelen? Speel stukken en sample jezelf....minder sequencen? Of, als je niet goed spelen kunt, OEFENEN! Maar houd het leuk, speel mee met je favorieten! :P

Het kan mij, voor mijn eigen werk, niet veel bommen. Als het goed is, is het goed. Als ik een stuk na em gemaakt te hebben dagelijks tien keer wil horen, issie goed. :dj:
En als mijn dochtertje gaat meebleren is het een hit. :dubbel:

Verder ben ik zelf uit de "hippe muziek" gestapt om lekker te gaan muziek maken met allerlei geinige instrumenten EN synths. Bijna helemaal van de sequencers af....lekker ruw.
(beetje omgekeerd aan Von Haulshoven's opmerking...)

Goe, doettermee wat ge wil eh.
:biertje:
 
Als het slechts een hobby is en je hebt ook geen ambitie om er professioneel mee door te gaan moet je er vooral lol in hebben lijkt mij.
Voor mij ben ik professioneel geworden omdat ik er zoveel lol in had dat ik al mn tijd die ik heb erin stak.
Elke keer als ik een track maakte vond ik hem beter en kwam het meer in de buurt van tracks die ik zelf draaide van mijn inspiratie bronnen. Je moet ook niet verwachten dat je binnen een bepaalde tijd een bepaald resultaat behaald. Het ligt er allemaal net aan.

Tis voor mij bijvoorbeeld allemaal erg snel gegaan terwijl ik had bedacht dat ik na mn studio misschien wel eens een keer een paar optredens zou kunnen doen.
Nu ben ik nooit aan mn studio begonnen en ben ik fulltime bezig met muziek !

Anyways, het gaat er dus vooral om dat je er lol in hebt
Als je merkt dat het de goede kant op gaat kun je misschien wat serieuser worden, maar tot die tijd blijft het een hobby en het nut van een hobby is je tijd besteden aan iets doen wat je leuk vind :P
 
Gisteravond was een docu van de AVRO op tv.
Het ging over nederlanders die werkzaam waren in de hollywood filmindustrie.

Daar lopen hele volksstammen rond die het willen gaan maken.

En dan zie je die nuchtere Hollanders daar die lekker bezig zijn en het geen bal
interesseert al dat ambitieuze gedoe. Ceep Cool!
Lekker dingen maken.

Sommige schamen zich zelfs een beetje, omdat zij het gemaakt hebben, terwijl die
hele stad overvol zit met goede mensen die er veelal meer dan zijzelf vanaf weten.

Den Nuchtere Hollander....heeft kennelijk andere eigenschappen.
Misschien wel omdat wij menselijker zijn dan die keiharde Amerikaanse mentaliteit.
Dat schijnt toch niet zo goed te werken daar, als hoe het hier (nog) gaat...
 
het is ook een kwestie van talent.

heb je talent én ook het doorzettingsvermogen om er wat van te maken kom je er wel.
ik denk dat er ook groot aantal tussen ons is, die best enig gevoel voor ritme en melodie hebben maar die zichzelf toch moeten realiseren dat het nooit meer dan een hobby zal worden. Je kan heel veel doorzettingsvermogen hebben, maar als het je ontbreekt aan talent wordt je iig nooit die profmuzikant (maar daarmee ben je dan nog niet minder natuurlijk!)

ben je wel van mening dat jij het in je hebt? dan moet je zorgen dat de omstandigheden ideaal zijn en sowieso veel muziek gaan maken.. niet verzanden in GAS (Gear Acquistion Syndrome), maar gewoon er voor gaan zitten, techniek en theorie onder de knie krijgen en mooie dingen maken. Prioriteiten stellen is ook belangrijk. Ik heb bv. recentelijk besloten dat ik de komende tijd niet op vakantie ga en al m'n vrije tijd naast m'n 32-urige werkweek in muziek wil stoppen.. of het verstandig is en nut heeft zal de tijd moeten uitwijzen.
 
Back
Top