Muziek - het mentale aspect

Origineel geplaatst door trigg
het is ook een kwestie van talent.

heb je talent én ook het doorzettingsvermogen om er wat van te maken kom je er wel.
ik denk dat er ook groot aantal tussen ons is, die best enig gevoel voor ritme en melodie hebben maar die zichzelf toch moeten realiseren dat het nooit meer dan een hobby zal worden. Je kan heel veel doorzettingsvermogen hebben, maar als het je ontbreekt aan talent wordt je iig nooit die profmuzikant (maar daarmee ben je dan nog niet minder natuurlijk!)

ben je wel van mening dat jij het in je hebt? dan moet je zorgen dat de omstandigheden ideaal zijn en sowieso veel muziek gaan maken.. niet verzanden in GAS (Gear Acquistion Syndrome), maar gewoon er voor gaan zitten, techniek en theorie onder de knie krijgen en mooie dingen maken. Prioriteiten stellen is ook belangrijk. Ik heb bv. recentelijk besloten dat ik de komende tijd niet op vakantie ga en al m'n vrije tijd naast m'n 32-urige werkweek in muziek wil stoppen.. of het verstandig is en nut heeft zal de tijd moeten uitwijzen.

Talent vind ik altijd nogal een link begrip. Daarmee maak je het in mijn ogen zo zwart-wit: zo van je hebt talent of niet, zo niet dan kun je beter iets anders gaan doen. Als je dat toepast op het leven zullen er veel dingen zijn waarin je geen topper bent, moet je dan zonder bereidt zijn concessies te maken die dingen dan maar opgeven? Bovendien lijkt me dat er wel verschillende opvattingen bestaan over de definitie van 'talent'.

Misschien naief, maar ik geloof meer in hard en realistisch werken, doorzettingsvermogen, doorzettingsvermogen en doorzettingsvermogen. Als je ergens in "gelooft" (klinkt ook zo dramatisch), daar je voor inzet, niet opgeeft, doelen blijft stellen en hard werkt die te realiseren, dan zal er toch ergens een punt moeten komen waarop je op zn minst een acceptabele productie neer kunt zetten?

De een komt ermee in de hitlijsten, de ander voor 20.000 man en nog een ander brengt misschien 2 platen uit in zijn hele leven, maar als je daarbinnen tevreden kunt zijn over dat handjevol tracks dan is dat toch ook kwaliteit? Niet dat ik zeg dat je met een simpele track genoegen moet nemen, maar in het Gelredome willen staan is ook weer het andere uiterste (en imo niet de juiste motivatie).

Veel muzikanten zijn autodidact, zeker in de dance-wereld. Een goede studie onder de juiste omstandigheden (de studie kunnen betalen, de waarde ervan inzien en daar naar werken etc.) brengt je toch ook naar een hoger niveau? En dan bedoel ik niet beter dan anderen zijn met 'hoger niveau', maar het doel is een hoger inkomen, meer mogelijkheden tot een functie die je bevalt, interessantere projecten etc. Waarom zou dit met produceren anders zijn?

(Verder geen aanval hoor, hoop dat dit een interessante discussie uit lokt :biertje: )
 
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Elk mens heeft de keuze om zichzelf te verbeteren. Iemand met weinig gevoel voor muziek met veel motivatie zal meer kunnen bereiken dan iemand zonder wilskracht. Bij gelijke motivatie kan talent wel een belangrijke rol spelen. Ik denk echter dat er met de huidige technologie op het gebied van muziek maken dit niet doorslaggevend hoeft te zijn.

Voor wat betreft je wisselende gevoelens over muziek maken denk ik dat dit niet zonder reden is. Het feit dat je erover nadenkt en dit met anderen ("vreemden") bespreekt zegt iets over je bewustzijn en de mate waarin je in staat bent veranderingen te kunnen ondergaan. Het zijn vaak de minder positieve ervaringen die je meer bewust maken van wat je mist. Verandering is dan onvermijdelijk. Wat ik dus probeer duidelijk te maken is dat al zou je zo doorgaan het altijd tot verbetering zal leiden. Dit zal denk ik weer niet gelden voor mensen die niet streven naar zelfkennis.

Gebrek is de slijpsteen van de geest.
 
Thnx, goede post waar ik veel aan heb. Het draait bij mij dus vooral om de balans zien te vinden, niet in absoluten denken maar reel denken :)

Origineel geplaatst door Hilltree
Lijkt een beetje op deze tread een tijdje geleden.
Kijk er eens naar, mischien kun je er wat uit halen.

Ja, heb er idd veel uit kunnen halen. Wederom: een geruststelling dat dit fenomeen schijnbaar zo standaard als koffie op zondagochtend is.
 
Origineel geplaatst door n303y
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Elk mens heeft de keuze om zichzelf te verbeteren. Iemand met weinig gevoel voor muziek met veel motivatie zal meer kunnen bereiken dan iemand zonder wilskracht. Bij gelijke motivatie kan talent wel een belangrijke rol spelen. Ik denk echter dat er met de huidige technologie op het gebied van muziek maken dit niet doorslaggevend hoeft te zijn.

Mja, dat je tegenwoordig zonder al teveel know-how iets dance-achtigs in elkaar kan zetten (bijvoorbeeld met een simpel software-pakket) betekent naar mijn mening niet dat talent daarmee ondergeschikt is. Ik ken zat mensen die een beetje wat doen thuis, maar het wordt toch meestal niet meer dan "wel aardig".

Misschien ligt het ook aan de acceptatiecriteria die je stelt aan muziek. Ik ben bijvoorbeeld best kritisch geloof ik :P
 
Back
Top