Mijn gear/setup - wat veranderen?

Anyhow, als de TR niet intuitief werkt en je die Nintendo houdt zou ik deze inruilen voor een JV-2080 als je die beter vind. De JD-800 al bekeken? Heeft ook veel handson sliders... Anders een goed masterkeyboardje kopen. Dan kan de SH-01 er ook uit...

Als je zo gek bent van FM, heb je dan al de TX81z al bekeken ipv FB-01?

Ik zou persoonlijk ook een sequencer (RM1x/RS7000/MPC) en een budget multiFX overwegen...

De TR61 is al jaren mijn sequencer en master keyboard. Voor de plusminus €400 die ik daar voor terug zou krijgen vind ik waarschijnlijk ook geen alternatief dat in de buurt komt qua opties en klank. Het is zeker niet het meest intuïtieve workstation op aarde, maar op zich kom ik er nu redelijk mee uit de voeten. De Volca Beats voegt er Electribe-achtige functionaliteiten aan toe. Een ideale combi en zeker iets dat niet meer gaat veranderen.

De TX81Z klinkt ook goed, maar anders dan een FB-01 (de Mega Drive sound) en is dus niet direct wat ik zoek.

Meer effects zijn niet benodigd. Heb pas nog een Zoom MS-70CDR de deur uit gedaan omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Hoe goed de effects ook mogen klinken voor het geld.

De JD-800 is zeker erg vet, alleen heb ik veel verhalen gelezen over defecte toetsen en aftertouch. Eentje in nette staat die 100% in orde is zal wel richting €600 moeten opleveren. En dat is wat te veel momenteel. Ben helaas maar een arme student.

De SH-01 heb ik te koop gezet voor €325. Een redelijk prijsje dacht ik zo. In plaats van een JV-2080 met Vintage Synth expansion had ik als alternatief nog een groovebox-achtig apparaat op het oog. Dat voegt niet perse meer toe qua klank, maar vereenvoudigd wel het sequencing gedeelte bij tracks enorm. Het inspireert me meer bij het maken van tracks i.p.v. het start-stop gedrag van de TR61 sequencer. Maar dat is meer een luxeprobleem i.p.v. iets dat ik echt nodig heb. En het is of het één (Roland module plus expansion) of het ander (groovebox).
 
Als het een groovebox moet zijn, neem dan wel eentje die expansiebordjes slikt. Dat gaat volgens mij vanaf de 909. Dan heb je zowel een JV als een groovebox in huis.
 
Gezien je wensen zou ik toch nog eens de setup van Casio XW-P1 (geniale sequencer), Korg Micro-X (TR61 in quasi-modulevorm) en eventueel nog een Roland/Novation of andere module overwegen.

Van de opbrengst van de TR61 kun je een XW-P1 plus een Micro-X kopen en van de opbrengst van de Gaia kun je een leuk gevulde JV/XV of Novation kopen.
 
Dat heb ik al eens overwogen, maar de TR61 is mijn eerste liefde en we zijn al 5½ jaar samen ondertussen. Ze is nog steeds erg mooi en de toetsen met aftertouch voelen ook lekker aan. Volgens mij blijven we voor altijd samen. :luv:

Een XW-P1 of XW-G1 is echter wel het overwegen waard. In plaats van een JV-2080 bedoel ik uiteraard.
 
Muziekgenre
Ambient (bij voorkeur zonder beats, meer richting soundscapes)

Huidige gear
DAW: Sonar X3
Master keyboard: Korg microKEY-61 (de minikeys zijn vrijwel geruisloos, hebben een prettige aanslag en zijn erg handig i.v.m. de reikwijdte bij akkoorden, lekker compact, geen poespas)
Audio interface: Focusrite Scarlett 2i4
Hoofdtelefoon: Sony MDR-7510
VST's: Scarlett Plug-in Suite, Korg Legacy Collection, Novation B-Station (de meegeleverde VST's van Sonar X3 gebruik ik nooit)
Rack synth: Roland XV-5050 (i.c.m. XV Editor software) + Studio SRX expansion
Portable synth: Nintendo 3DS XL + Korg M01D

Budget
€300


Tegenwoordig heb ik een hybride setup van DAW met VST's i.c.m. een Roland "ROMpler". De Korg TR61 en Roland GAIA SH-01 heb ik toch van de hand gedaan en daarvoor is het Korg microKEY-61 master keyboard en de Korg Legacy Collection VST set in de plaats gekomen. De Roland XV-5050 vult het geheel nog op alle vlakken aan met de bekende JV/XV sounds, van aardig realistisch klinkende "bread and butter" sounds tot softe zweverige pads.

In principe acht ik het qua soundpalet wel aardig compleet en heb ik eigenlijk geen échte wensen meer. Er is enkel nog het plan om het vrije SRX-slot op te vullen met een Complete Orchestra expansion, maar dat is geen noodzakelijk iets. Volgende maand komt ook nog Korg DSN-12 op de markt voor de Nintendo 3DS. Dit is eventueel nog interessant voor in de tuin.

Wellicht hebben de Synthforumleden nog tips voor uitbreiding op een bepaald gebied? Misschien een degelijke knoppenbak met een lekker groot cutoff en resonance ding...? :D Alle tips zijn welkom, zolang ze maar een aanvulling zijn en geen drastische wijzigingen aanbrengen in de huidige setup en manier van werken i.c.m. Sonar X3.
 
Al eens gedacht aan monitors? Hoofdtelefoon steekt toch ook tegen na een tijdje.
2dehands Yamaha HS reeks bvb past mooi in je budget
 
Alle tips zijn welkom, zolang ze maar een aanvulling zijn en geen drastische wijzigingen aanbrengen in de huidige setup en manier van werken i.c.m. Sonar X3.

Dit in oog houdend zou ik (jawel, het blijft natuurlijk persoonlijk) alleen investeren in apparaten waarmee je direct interacteert, of anders gezegd: die het je mogelijk maken een betere muzikant te worden ipv een betere technicus:
  • inderdaad monitor speakers, zelfs een tweedehands setje krk rp5 is al een leuk begin
  • (midi-)input alternatieven: drumpads, ewi, zelf een arduino-midi ding maken
  • gitaar, bas, piano, melodica, etc.
  • vrije tijd maken om veel te oefenen en plezier te hebben met wat je wel hebt, ipv dromen over wat je mist
 
Een paar degelijke monitors zouden inderdaad een hele goede aanvulling zijn. Ik werk al jaren met enkel een hoofdtelefoon, wat op zich wel goed gaat, maar voornamelijk tijdens de zomertijd is dat oncomfortabel. De Yamaha HS5 lijkt zeer interessant. Niet te groot, niet te klein, zonder overdreven hoog/midden/laag en ziet er ook nog superstrak uit.

Als alternatieve MIDI-inputs had ik eerst zo'n kleine Korg nanoPad 2 en nanoKontrol 2. Op zich leuke dingetjes, alleen werden ze weinig gebruikt. Alhoewel het XY-touchpad wel handig was voor de Korg Wavestation joystick aan te sturen, of cutoff en resonance tegelijkertijd aan te sturen. Noodzaak is zoiets echter niet omdat via automation binnen Sonar X3 ook veel mogelijk is en de curves veel geleidelijker lopen. Een pitch- en modwheel zijn voldoende voor live gebruik. En anders haal ik de Logitech Wingman Force joystick wel van de zolder.
 
Sinds vandaag de trotste eigenaar van een setje witte KRK Rokit 5 G3 studio monitors. :halleluja

En dan is het nu tijd voor het vervullen van de vierde tip van GentleG.
 
Setje

Setje

1555d1f4210ea652683bc95ae388a52d.jpg


Asus NV750
16GB werkgeheugen
3x 250gb Samsung evo SSD

RME UCX
Mackie HR624
Mackie Onyx 2480

Eventide Eclipse
Eventide Orville
Eventide H7600
Eventide H8000FW

Bass Station 2
Super Bass Station
Roland TB3
Nord Lead 4
Doepfer Dark Energy I

Mijn studeer hoekje,... :geslaagd:
 
Mijn studeer hoekje,... :geslaagd:

Nice, maar het zou ook handig zijn als we wisten welk muziekgenre je ambieert, hoe je wil werken, wat je huidige tekortkomingen zijn en wat je budget is...

Alvast een paar vragen...
Waarom 2x Novation Bass Station?
Waarom zoveel Eventides?
Waarom een TB3 en niet bvb xoxbox?
 
Genre: Psytrance anno 1995

Ik wil out of the box, liefst voor mijn desk ipv laptop, en dan in sync sporen opnemen, liefst zo min mogelijk uitschrijven in de computer.

TB-3 is gewoon cheap en na de update v1.10 is ie toch aanzienlijk verbetert. Helaas zijn de geluiden pre-fab, maar ik krijg wel gevonden wat ik zoek en dat lukte me niet met de XoXboX die ik des tijds had, maar overweeg toch om de TB3 te vervangen door een TT303.

Eventide is gewoon vet, dat geluid krijg je niet uit een plugin en gezien ik out of the box wil moet ik mijn effecten uit hardware halen. Plus ik hou ervan mijn eigen programs te bouwen via Vsig. Er is zoveel meer uit een Eventide te halen dat de presets, maar dan moet je er wel in duiken.

Bass Station is een vette analoog waar ik geen genoeg van kan krijgen, ik overweeg zelfs een tweede 2 bij te halen,... :o:
 
Mijn studeer hoekje,... :geslaagd:

Al een Access Virus of Yamaha AN1x overwogen? Lekker hands-on en net de sound die er nog bij past.

Als je je sound in een xoxbox niet kon vinden, denk ik ook niet dat je die in de TT303 zal vinden. Dus als je die wel gevonden hebt in de TB3, zou ik hem zeker houden...

Hou zelf ook wel van de Novation sound en heb momenteel ook een SBS & een BS2... maar overweeg de SBS toch van de hand te doen omdat er toch ruim wat overlap is... Maar als je absoluut twee BS wil houden zou ik toch voor een SBS & BS2 combo gaan ipv 2x BS2... Is toch een andere generatie en klank... en dus boeiender...

Waarom ook niet een budget stepsequencer? Bvb die nieuwe Arturia Beatstep (Pro) of nieuwe Korg SQ20 ofzo...? Electribes zijn ook altijd leuk... Of een tweedehands Elektron Machinedrum (kunnen ook extern sequencen)?

Snap wel dat Eventide enorm goed klinkt maar 4 is misschien toch wat veel van hetzelfde... Waarom niet wat afwisselen met bvb een high-end TC, Lexicon, Sony...?
 
Thx voor je input!

Access virus stond idd op de wish-list en zojuist een gekocht, I love synthforum! :luv:

Het nadeel van de TB3 vind ik toch hij te zuiver is ofzo, plus als ik hem door een EQ haal blijft er meteen zo weinig over "body" over, hij mist gewoon harmonics die wel in een VA of analoog zitten. Standalone klinkt hij best goed. Ik denk dat de xoxbox die ik had niet goed gebouwd of afgesteld was, want vele demo's tone wel dat hij het in zich heeft. Vandaar de overstap naar TB3.

Klopt helemaal wat je zegt over de BS combo, een tweede is ook meer dat ik af en toe een extra geluidje mis waarvan ik weet dat het in de BS zit, dus zoek nog een vergelijkbaar alternatief. En de Arturia minibrute is het niet, die was helaas teleurstellend. Dus suggesties zijn welkom!

Ja, een sequencer ben ik nog aan't overwegen, nog heb ik daar niet direct behoefte aangehad. Want een computer blijft onderdeel van de set, en ik wel graag gebruik maak van midi-effecten die in een DAW zitten, das een plus punt.

Okey, 4 Eventides is mss een overkill, weet niet of het zo blijft. Ik moet wel zeggen dat ze alle 4 hun eigen klank hebben en niet het zelfde klinken. Heb er 4 omdat ik moeilijk kon kiezen en ze wilde vergelijken, denk dat de H7600 de minste meerwaarde heeft in deze set.

Wat ik mis is firewire, en denk dat als ik op PC blijf werken er geen firewire inzit.

Future plan:

Mac Pro (voor firewire)
Allen&Heath GS-R24 + firewire extention

Dit zal de RME, Onyx en Asus vervangen. Suggesties zijn welkom!
 
Thx voor je input!

Access virus stond idd op de wish-list en zojuist een gekocht, I love synthforum! :luv:

Het nadeel van de TB3 vind ik toch hij te zuiver is ofzo, plus als ik hem door een EQ haal blijft er meteen zo weinig over "body" over, hij mist gewoon harmonics die wel in een VA of analoog zitten. Standalone klinkt hij best goed. Ik denk dat de xoxbox die ik had niet goed gebouwd of afgesteld was, want vele demo's tone wel dat hij het in zich heeft. Vandaar de overstap naar TB3.

Klopt helemaal wat je zegt over de BS combo, een tweede is ook meer dat ik af en toe een extra geluidje mis waarvan ik weet dat het in de BS zit, dus zoek nog een vergelijkbaar alternatief. En de Arturia minibrute is het niet, die was helaas teleurstellend. Dus suggesties zijn welkom!

Ja, een sequencer ben ik nog aan't overwegen, nog heb ik daar niet direct behoefte aangehad. Want een computer blijft onderdeel van de set, en ik wel graag gebruik maak van midi-effecten die in een DAW zitten, das een plus punt.

Okey, 4 Eventides is mss een overkill, weet niet of het zo blijft. Ik moet wel zeggen dat ze alle 4 hun eigen klank hebben en niet het zelfde klinken. Heb er 4 omdat ik moeilijk kon kiezen en ze wilde vergelijken, denk dat de H7600 de minste meerwaarde heeft in deze set.

Wat ik mis is firewire, en denk dat als ik op PC blijf werken er geen firewire inzit.

Future plan:

Mac Pro (voor firewire)
Allen&Heath GS-R24 + firewire extention

Dit zal de RME, Onyx en Asus vervangen. Suggesties zijn welkom!

Als je al een Virus hebt, dan zou ik de AN1x even uitstellen.

Ivm TB3 kan je misschien eens een analoge overdrive/sustain/distortion proberen? E.g. TubeScreamer, Big Muff...

Arturia is idd budget stuff (in de slechte zin). Misschien eens naar instapmodellen van Moog kijken (Little/Sub Phatty, Minitaur...).

Qua sequencer: dat waren maar goedkope suggesties om je een beetje los te weken van je PC. Als je er volledig van af wil stappen zal je toch eerder naar een MPC, Octatrack, Cirklon oid moeten kijken...

Firewire lijkt me een beetje een dead end... Ik denk dat de toekomst toch eerder aan Thunderbolt (Mac) of USB3 (PC) is... Misschien een Hackintosh?
 
Firewire lijkt idd een dead end, zeker voor PC. Maar voor audio geven ontwikkelaars uit het duurdere segment nog steeds de voorkeur aan firewire, zoals de H8000, RME en waarom komt Allen&Heath anno 2014 met firewire op hun vlaggenschip GS-R24? :?

Ik heb zelf ook nog een firewire based setup. Firewire had namelijk lange tijd een grotere bandwidth dan USB, maar sinds USB3 zijn dit lang vervlogen tijden...
Ik heb in praktijk nooit een toestel gezien dat boven firewire-800 ging en denk dat de firewire evolutie nu wat gestopt is. USB wordt ook door meer vendors ondersteund (en is dus goedkoper).
Het merendeel van de nieuwe RME devices ondersteund momenteel USB en zelfs Apple heeft tegenwoordig geen Firewire controllers meer aan boord (wordt alleen nog ondersteund via een Thunderbold converter). Kleinere vendors kunnen de switch natuurlijk minder snel maken.

Je doet ermee wat jij wilt maar als ik een nieuwe interface zou moeten kiezen zou het waarschijnlijk USB3 gebaseerd zijn.
 
De GS-R24 was al een tijdje in ontwikkeling. Voor firewire was inmiddels voor alle spelers redelijk duidelijk met welke chippies ze de boel goed konden laten werken. USB2, alhoewel theoretisch in staat om rondjes te draaien om de 'industry standard' FW400-bus voor audio interfacing, was kennelijk moeilijker om goed af te richten. De Antelope Orion is de eerste USB2 interface die ik ken die verder dan 18 kanalen i/o durfde te gaan.

Als mac-gebruiker ben ik redelijk blij met de nieuwe lading Thunderbolt-interfaces, maar die standaard lijkt op de PC nog minder populair dan firewire. Ik zou voor PC inderdaad mijn geld op USB3 zetten. Volgens mij zijn er nog niet veel interfaces op dat vlak, echter.
 
Hoi,

Ook een lijstje dan. Grotendeels wel klaar met bouwen, mixers zitten vol :P Zoek eigenlijk alleen nog devices die echt een unieke aanvulling zijn. Wegens tijdgebrek produceer ik weinig en ga ik meer voor het live opnemen. Voor een afwisselende routering van de diverse apparaten gebruik ik dan MidiOX of Bidule, ideaal om snel, virtueel, een live setup aan elkaar te snoeren.

studio.jpg


Muziekgenre
Breed, maar voorkeur voor ouderwetse synthesizer muziek en techno

Huidige gear
DAW: Reaper
Overige software: Bidule, MidiOX, Lemur
Master keyboard: Samick KK1, Roland PC-200 mkII, Elka MK55
Audio/midi interface, Mixers: Mackie Onyx 820i, Mackie 1202-VLZ4, MOTU Micro Lite
Geluid: ADAM Audio A7X, Ultrasone Headphones DJ 1 PRO
Synths, modules: Roland System-1 (plus SH101, SH2, Promars plugout), Moog Music Sub Phatty, Arturia MiniBRUTE, Waldorf Blofeld Module, Roland JV880, Waldorf Streichfett, Roland TB-3, Yamaha TENORI-ON, Orla DE-49
Drum, groove, sampler: Roland TR-8, Korg Electribe MX1 (EMX1), Roland SP-555, Bmi Holland Rhythm Minicomputer
VST's: ME80, Dexed, EZdrummer
Effects: Line 6 POD 2.0, Line 6 Bass POD, Roland VT-3, Lexicon LXP15, Electro-Harmonix Memory Boy
Ook heel handig: 28 poorts USB hub

Budget
Open

Wishlist
KURZWEIL Midiboard, Eventide H9 Max Harmonizer, Roland Integra7

Nog tips?

Cheers,

JB
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top