Mijn gear/setup - wat veranderen?

hoi syntheseliefhebbers,

ik heb eindelijk een setup waarmee ik leuk muziek kan maken:

-akai s2000 (met 32mb)
-akai ax73
-roland mc-09
-yamaha ry 30
-kawai q80 ex
-mackie 1402 vzl

allemaal heel leuke dingen, maar volgens mij kan het efficiënter en prettiger:
ik merk dat bepaalde dingen elkaar overlappen, de percutie bijvoorbeeld:
Mijn yamaha een goede sequencer, maar ik vind de real time edit mogelijkheden van de geluiden iets te beperkt. Mijn akai s2000 heeft ook goede sequencer, maar ik kan de geluiden weer niet realtime bewerken. En mijn kawai q80 heeft ook een geweldige sequencer, maar geen drumgeluiden.
Nu heb ik dus 3x een zeer goede sequencer, maar geen enkele keer realtime control over mijn geluiden. Ik zou de yamaha ry30 met pijn in het hart verkopen, omdat de s2000 en kawai q80 meer mogelijkheden bieden. Maar dan heb ik nog geen realtime controle over mijn geluiden (ik wil knopjes!).
De s2000 zou ik nog willen uitbreiden met een hd om langere stukjes muziek te samplen, omdat deze veel meer in zich heeft dan als drumsampler te fungeren.
De kawai q80 gaat niet weg, omdat deze mijn hoofdsequencer is (voor mijn akai ax73, en soms voor de ry30).
De roland mc-09 is een heel leuk apparaat, maar ik wil toch een synth met meer mogelijkheden & realtime control. Stepsequencen van synths vind ik eigenlijk ook niet zo leuk als het inspelen op de toetsen. En het drum en sample gedeeltje gebruik ik helemaal niet.
De akai ax 73 gaat niet weg, omdat ik er al een paar heel vette dingen uit heb gekregen, en (voor mij) goede toetsen heeft. Maar de akai alleen is zo alleen.
Ik sta ook op het punt een compressor (ssl clone) te bouwen.

een hele boterham dus, maar ik ben er zeker van dat het de moeite loont. Ik heb namelijk veel het gevoel "moest ik het geluid nu een beetje in die richting kunnen sturen". Misschien ben ik ook toe aan een beetje fx. Budget is zo goedkoop mogelijk (max 300 euro per apparaat). Zelfbouw geniet een lichte voorkeur.

alvast bedankt.
 
Euh... de Akai s2000 heeft echt geen sequencer hoor! Da's een sampler. Misschien dat ie SMF's kan afspelen, maar dat maakt het geen sequencer.

Ik, maar dat is dan ook persoonlijk, zou alles verkopen behalve de Mackie (ken wel een paar instrumenten niet dus ja...), en een MPC in de plaats halen. Dan nog een module met Rhodes en piano's erin. En een keyboardje. Of als je dat al zou hebben houden natuurlijk. En dan nog een krakkemikkig draaitafeltje van de rommelmarkt en een stapel vinyl. :{
 
Origineel geplaatst door AhS

Dus, wat vinden jullie? Juno-D, ja doen! Offee... nee man doe niet zo dom.. koop.... (vul-zelf-maar-in)

Voor die paar centen koop je een tweedehands synth die fokking beter klinkt en nog meer kan.
Bijv. DX7, K2000, SY99, ION etc etc etc
 
Origineel geplaatst door Steven V
Euh... de Akai s2000 heeft echt geen sequencer hoor! Da's een sampler. Misschien dat ie SMF's kan afspelen, maar dat maakt het geen sequencer.

Ik, maar dat is dan ook persoonlijk, zou alles verkopen behalve de Mackie (ken wel een paar instrumenten niet dus ja...), en een MPC in de plaats halen. Dan nog een module met Rhodes en piano's erin. En een keyboardje. Of als je dat al zou hebben houden natuurlijk. En dan nog een krakkemikkig draaitafeltje van de rommelmarkt en een stapel vinyl. :{
stapel vinyl en draaitafels heb ik hier wel liggen... :)
keyboard is mijn akai ax73
en mpc zou ik weinig mee zijn, ik ben perfect tevreden met mijn kawai q80ex
 
ok, omdat ik toch nog even zit te wachten op een virus, en verder tevreden ben over mijn setupje...

weet iemand een leuk alternatief voor de virus?

heb andromeda al gehad maar die vond ik wat omslachtiger (meer fijntunewerk als je een patch bouwt) te programmeren dan de virus. (no offcence, de klank is super!)

heb zelf niks in gedachten, het moet in ieder geval hardware zijn. de spectralis is misschien wel leuk, maar weet niet of ik daarvan te overtuigen ben, gezien de hoge prijs. dusss. iemand anders tips? er zijn genoeg mensen die geen virus zouden kopen toch? ;)

(oja, ik experimenteer graag met het bouwen van geluiden in een modulaire of semi modulaire omgeving)(patches opslaan is een must)
 
Origineel geplaatst door Roel
ok, omdat ik toch nog even zit te wachten op een virus, en verder tevreden ben over mijn setupje...

weet iemand een leuk alternatief voor de virus?

heb andromeda al gehad maar die vond ik wat omslachtiger (meer fijntunewerk als je een patch bouwt) te programmeren dan de virus. (no offcence, de klank is super!)

heb zelf niks in gedachten, het moet in ieder geval hardware zijn. de spectralis is misschien wel leuk, maar weet niet of ik daarvan te overtuigen ben, gezien de hoge prijs. dusss. iemand anders tips? er zijn genoeg mensen die geen virus zouden kopen toch? ;)

(oja, ik experimenteer graag met het bouwen van geluiden in een modulaire of semi modulaire omgeving)(patches opslaan is een must)

alternatief qua klank? interface? mogelijkheden? wat is je budget ?
 
Origineel geplaatst door Roel
weet iemand een leuk alternatief voor de virus?
(oja, ik experimenteer graag met het bouwen van geluiden in een modulaire of semi modulaire omgeving)(patches opslaan is een must)
Nord Modular :confused:
 
Origineel geplaatst door AhS
Ik maak voornamelijk Hardcore, maar maak ook wel eens een uitstapje naar Jump of probeer een beat te maken a la Timberland.

Zelf wilde ik eigenlijk de Juno-D halen. Omdat ik al veel piano ervaring heb zou ik nog wel graag een synth willen met toetsen dan die Edirol, om ook een beetje voor de fun te kunnen pingelen.

Budget.. +/- � 1000,-

Toch geen Juno-D. :smeris: Ik geef fuse gelijk,
alleen zou ik andere synths voor je aanraden.
Kijk bvb eens naar:
Roland Alpha Juno 2
Yamaha AN1x
Clavia Nord Lead x

maar zelf zou ik gaan voor:
Korg Triton
 
Origineel geplaatst door kris renton
hoi syntheseliefhebbers,

ik heb eindelijk een setup waarmee ik leuk muziek kan maken:

-akai s2000 (met 32mb)
-akai ax73
-roland mc-09
-yamaha ry 30
-kawai q80 ex
-mackie 1402 vzl

Ik zou alleen de mackie en de ax73 houden.
De rest zou ik vervangen door een RS7000.

Daarbij zou ik dan nog een reverb (TC M300),
een goedkope multi FX (Digitech Quad) en
een compressor kopen (Alesis 3630 (maar die
SSL kloon zal ook wel ok zijn)).
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
alternatief qua klank? interface? mogelijkheden? wat is je budget ?

alternatief qua programmeermogelijkheden en variatie, budget circa 1500
 
Origineel geplaatst door kris renton
hoi syntheseliefhebbers,

ik heb eindelijk een setup waarmee ik leuk muziek kan maken:

-akai s2000 (met 32mb)
-akai ax73
-roland mc-09
-yamaha ry 30
-kawai q80 ex
-mackie 1402 vzl

allemaal heel leuke dingen, maar volgens mij kan het efficiënter en prettiger:
ik merk dat bepaalde dingen elkaar overlappen, de percutie bijvoorbeeld:
Mijn yamaha een goede sequencer, maar ik vind de real time edit mogelijkheden van de geluiden iets te beperkt. Mijn akai s2000 heeft ook goede sequencer, maar ik kan de geluiden weer niet realtime bewerken. En mijn kawai q80 heeft ook een geweldige sequencer, maar geen drumgeluiden.
Nu heb ik dus 3x een zeer goede sequencer, maar geen enkele keer realtime control over mijn geluiden. Ik zou de yamaha ry30 met pijn in het hart verkopen, omdat de s2000 en kawai q80 meer mogelijkheden bieden. Maar dan heb ik nog geen realtime controle over mijn geluiden (ik wil knopjes!).
De s2000 zou ik nog willen uitbreiden met een hd om langere stukjes muziek te samplen, omdat deze veel meer in zich heeft dan als drumsampler te fungeren.
De kawai q80 gaat niet weg, omdat deze mijn hoofdsequencer is (voor mijn akai ax73, en soms voor de ry30).
De roland mc-09 is een heel leuk apparaat, maar ik wil toch een synth met meer mogelijkheden & realtime control. Stepsequencen van synths vind ik eigenlijk ook niet zo leuk als het inspelen op de toetsen. En het drum en sample gedeeltje gebruik ik helemaal niet.
De akai ax 73 gaat niet weg, omdat ik er al een paar heel vette dingen uit heb gekregen, en (voor mij) goede toetsen heeft. Maar de akai alleen is zo alleen.
Ik sta ook op het punt een compressor (ssl clone) te bouwen.

een hele boterham dus, maar ik ben er zeker van dat het de moeite loont. Ik heb namelijk veel het gevoel "moest ik het geluid nu een beetje in die richting kunnen sturen". Misschien ben ik ook toe aan een beetje fx. Budget is zo goedkoop mogelijk (max 300 euro per apparaat). Zelfbouw geniet een lichte voorkeur.

alvast bedankt.

Uit je verhaal maak ik vooral op dat je graag het geluid van je synths realtime wil aansturen. Waarom kijk je niet eens uit naar een Midi Controller met draaiknoppen, schuiven,.. bv. Een Doepfer Drehbank of iets in die aard. De meeste van die Controllers zijn niet eens erg duur. Je hebt ze vaak met toetsen (in verschillende groottes) maar ook gewoon als losstaande desktop module zoals bv. een Kenton Spindoctor, Evolution UC-16, Doepfer Pocket Control, Doepfer Pocket Fader, Doepfer Pocker Dial en als het wat groter mag bv. een Doepfer Drehbank of een Doepfer Regelwerk.

Je kan natuurlijk ook voor een synthesizer gaan die je ook nog eens als midi controller kan gebruiken. Tweedehands vind je makkelijk een AN1x: puike VA synth en nog knopjes ook om je andere synths te bedienen of een gelijkaardige synth natuurlijk. Een mooi voorbeeldje is ook bv. een DX200 desktop module: FM-synthese met knopjes.

Moeten er nog knopjes zijn?
 
Origineel geplaatst door Roel
(oja, ik experimenteer graag met het bouwen van geluiden in een modulaire of semi modulaire omgeving)(patches opslaan is een must)

Een Proteus 2000 synth heeft modulaire opbouw. Met een Command Station heb je dan nog 16 draaiknoppies en
12 layers als je wil. Spreekt vanzelf dat je dan vette sounds kunt maken. Plus je hebt er een super sequencer bij.

Tweedehands te koop voor weinig (zie hieronder :) )
 
Ok.. bedankt voor de adviezen! :)

Btw was ik niet voornemens om al die euro's te besteden aan een synth.. misschien had ik dat wat beter moeten vermelden. Ik dacht meer aan een budget bak om zo geld over te houden voor een tft..

Iemand die misschien nog in de aanbieding?:D
 
Origineel geplaatst door Steven V
Een Proteus 2000 synth heeft modulaire opbouw. Met een Command Station heb je dan nog 16 draaiknoppies en
12 layers als je wil. Spreekt vanzelf dat je dan vette sounds kunt maken. Plus je hebt er een super sequencer bij.

Tweedehands te koop voor weinig (zie hieronder :) )

Roeltje heeft al een command station gehad en weer verkocht..... Dus ik denk niet dat ie geintresseerd is :P
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Roeltje heeft al een command station gehad en weer verkocht..... Dus ik denk niet dat ie geintresseerd is :P

Dat wist ik niet... spijtig ;)
 
Origineel geplaatst door AhS
Btw was ik niet voornemens om al die euro's te besteden aan een synth.. misschien had ik dat wat beter moeten vermelden. Ik dacht meer aan een budget bak om zo geld over te houden voor een tft..

Ik heb een budget van 250.000€ maar ga die niet allemaal aan een synth besteden.
Ik ga ook nog een huis kopen. 8) Er komt trouwens bij mijn weten toch geen muziek
uit een tft :confused:
 
AL dik bedankt iedereen,

na lang en vooral pijnlijk na te denken ga ik m'n yamaha en mc-09 eruitschuppen en wat fx kopen. M'n s2000 ga ik een hd schijf voor zoeken, want buiten het geklungel met diskette's vind ik het nog een heel leuk ding om mee te werken.
De ax 73 blijft ook nog even, de q80ex gaat pas weg als iemand er een goed bod voor heeft. Voor de rest ga ik nog op zoek naar een extra synth met schuifjes/knopjes.

groeten
 
Origineel geplaatst door Roel
ok, omdat ik toch nog even zit te wachten op een virus, en verder tevreden ben over mijn setupje...

weet iemand een leuk alternatief voor de virus?

heb andromeda al gehad maar die vond ik wat omslachtiger (meer fijntunewerk als je een patch bouwt) te programmeren dan de virus. (no offcence, de klank is super!)

heb zelf niks in gedachten, het moet in ieder geval hardware zijn. de spectralis is misschien wel leuk, maar weet niet of ik daarvan te overtuigen ben, gezien de hoge prijs. dusss. iemand anders tips? er zijn genoeg mensen die geen virus zouden kopen toch? ;)

(oja, ik experimenteer graag met het bouwen van geluiden in een modulaire of semi modulaire omgeving)(patches opslaan is een must)

Aangezien je een goed masterkeyboard hebt en een (inmiddels werkende?) computer, zou ik zoveel mogelijk proberen doublures in setup te vermijden. Dus: modules.

Wat ik echt iets voor jou vind, maar ik weet niet of je het daar mee eens bent, is een Waldorf Microwave XT.
Voor een euro of 500 ben je tegenwoordig al klaar. Enorm hands-on (endless draaiknoppen) en wegens geweldige modmatrix en sync mogelijkheden voldoende flexibel om aan al je semi-modulaire wensen te voldoen. Vind je de klank van de XT minder, dan zou je ook kunnen gaan voor een MicroWave 1, die betere filters heeft, maar minder makkelijk is te programmeren - zelfs met de Access programmer erbij.
Omdat de Waldorf toch een specifiek klankkarakter heeft, zou ik hem aanvullen met een leuk synthje met wat meer mellow/heldere/analoge/warme klanken. Ik denk hierbij aan een Oberheim Matrix-1000, die tegenwoordig voor relatief weinig geld te koop is (250 euro). Ook hier geldt: voldoende ruimte voor al je synth-wensen, qua architectuur.
Enige nadeel: wegens gebrek aan knoppen een computer editor gebruiken, er zijn een aantal erg goeie te krijgen.

Ben je voor 750 klaar, kan je die andere 750 steken in een gedeelte van een fijn LCD panel... (of vloerbedekking!) ;)
 
Origineel geplaatst door r.5
komt trouwens bij mijn weten toch geen muziek
uit een tft :confused:

Was ook meer bedoeld voor ruimtebesparing. Aangezien ik op mijn werk al de hele dag achter een scherm zit en ik thuis haast met mijn neus tegen het scherm aan zit.
 
Back
Top