Sennheiser koptelefoon iets waard zonder versterker?

de consument

Nieuwkomer
Lid sinds
3 augustus 2004
Berichten
15
Locatie
Wevelgem
Om af te mixen gebruik ik M1 active MKII monitors en heb die keuze gemaakt omdat ik dan geen extra versterker hoefde aan te schaffen. Ondertussen zou ik graag een Sennheiser HD 650 koptelefoon kopen. Mijn vraag: als er geen versterker tussen m'n geluidskaart en koptelefoon zit, zal ik er dan even veel aan hebben? Een ordinaire walkman-eske koptelefoon geeft alleszins een vrij stil volume... Ik ben er zeker van dat jullie raad weten.
 
Normaal gesproken zou ik ook nog een mixer in je set-up verwachten. Ben niet zo'n fan van geluiskaarten direct op actieve monitors aansluiten. Wie wel.... ;)

Maar in principe kun je ook direct een hoofdtelefoon op je geluidskaart prikken, ten minste.... als je daarvoor de juiste aansluiting hebt < dat lijkt in jouw geval zeker zo te zijn>

Maar uh, tòch zou ik ook eens kijken naar een simpel mengpaneel, feitelijk heb je het niet nodig, maar het is echt zooooo veel handiger op die manier.

Succes!
 
De 650 is de opvolger van de broertjes 580 & 600; deze koptelefoons staan bekend als bijzonder dorstig naar vermogen.
Nou wordt in hifi-kringen, specifieker koptelefoonkringen, graag gebruik gemaakt van dedicated koptelefoonversterkertjes om dit probleem op te lossen; naar verluidt zouden zelfs 'normale' versterkers niet voldoende vermogen leveren via de koptelefoonaansluiting.

Zelf heb ik 'n 580, en die hoef je inderdaad niet proberen aan te sluiten op een walkman. Een gewone versterker danwel m'n mengpaneel vind ik echter prima gaan. Qua direct aansluiten op een geluidskaart zou ik me niet te veel voorstellen - ik meen me te herinneren dat geluidskaarten tegenwoordig niet eens meer een voorversterkertje aan boord hebben (vroeger had je "Speaker out" en "Line out" op soundblasters, tegenwoordig alleen nog maar "Line out")...

Proberen kan je het altijd. Maar een fatsoenlijk versterkertje hoeft natuurlijk niet al te veel te kosten... (en inderdaad, een mengpaneel ook niet).
 
ik doe het ook met een mengpaneeltje tussen mn audio interface en actieve monitoren. voordeel daarvan is dat je met de mixer het volume naar de monitors kan regelen ipv. in Winbugs/OS XYZ, je kan je koptelefoon aansluiten, en je kan nog wat spul aan je monitors hangen (CD/MP3 spelers,...).
en heb je ff zin om te jammen zonder de computer aan te zetten, dan plug je een paar synths in de mixer en spelen maar.
 
Ik ontdek dat de 650 vooral ver boven m'n budget ligt. Het moest eigenlijk de goedkopere HD 265 zijn. Maar maakt dat verschil? Eigenlijk heb ik niet zoveel zin om een versterker te kopen. Vooral omdat ik die (voorlopig) enkel zou kopen voor het gebruik van de koptelefoon, wat me eigenlijk een beetje gek lijkt.
 
je kan kijken naar zo'n mackie bigknob / samson c-control monitor mixer. mooi klein en met koptelefoon uitgang. kan je ook nog eens makkelijk andere apparaten op je monitors aansluiten.
 
Maar tel dat, er rekening mee houdende dat ik het enkel daar voor nodig heb, eens op met de prijs van een deftige koptelefoon? Komt iets te duur voor wat ik zoek, terwijl zo'n koptelefoon toch onmisbaar begint te worden. Is er echt geen goedkope amplifier speciaal voor koptelefoons? Op Musicstore zie ik de G 91 Pro 2-Kanal Headphone Amplifier van Lake people maar dat kost nog altijd 199...
 
De 265 is een heel andere koptelefoon, waar ik zelf geen ervaring mee heb;
de 580, 600 en 650 hebben wel een goede versterking nodig, maar de 265 is anders ontworpen - misschien neemt deze genoegen met minder aangeleverd vermogen. Kwestie van opzoeken in de specs.
 
Back
Top