Hulp nodig in keuze (audiointerface?)

Demu

Nieuwkomer
Lid sinds
3 juni 2008
Berichten
17
Locatie
Eindhoven
Hey allemaal,

Sinds ik een vanaf zo'n 9 maanden mijn studie afgerond heb en vast werk heb, ben ik begonnen mijn studio uit te breiden, om te zorgen dat ik optimaal (digitaal) kan produceren en (analoog) draaien. Nou heb ik in principe alles behalve wat ik nodig heb wel ondertussen. Dit alles word door middel van een kleine mixer naar mijn versterkers, en vervolgens naar mijn speakers gestuurd.

Nu heeft deze mixer zijn beste tijd wel gehad. Hij is oud, versleten, geeft het geluid niet meer lekker door en pikt ruis op. Tijd voor iets nieuws dus. Nu zit ik te bladeren in de product catalogus van Roland, en kom op de "FA-101 Audio-interface" terecht. Ik zie dat alle input aansluitingen jack zijn, maar het lijkt ongeveer te doen wat ik nodig heb. Mijn vraag is, zijn hier betere alternatieven op, is dit aan te raden mij te kopen, of kan ik beter een heel ander soort apparaat kopen? Ik heb hardware matig namelijk vrij weinig verstand van zaken.

Hier is wat ik nodig heb:
* Ik heb een pc, waarvan de line uitgang (2.1) van mijn geluidskaart (Creative X-Fi X-treme music) op mijn mixer als tulp binnenkomt.
* Ik heb 2 draaitafels (aan de andere kant van mijn kamer staan) aangesloten op een mixer, die door een tulp kabel weer is verbonden met de verouderde mixer
* Ik heb een Roland SH-201, met 2x jack uit. Deze heb ik door middel van 2 kabels omgezet naar tulp, die wederom dus als tulp mijn mixer ingaat.
* Hier komt in de nabije toekomst een sampler bij, die ik ook aan deze interface aan wil gaan sluiten
* Mijn koptelefoon zit aangesloten op dit mengpaneel zodat wanneer mijn ouders te bed liggen ik gewoon mijn gang kan gaan.

Deze 3 (over een tijdje dus 4) zijn los van elkaar en stereo. Alle kanalen hebben een volume slider en de master heeft een 2 band equalizer. Het volume kunnen bepalen per kanaal is een verijste. Een paar effecten zal leuk zijn bij eventuele live performace, maar is geen vereiste. Ik ga in de nabije toekomst beschikking krijgen over een microfoon, die ik het liefste via het mijn mixer naar mijn PC breng, waar mijn pc -audio-ingang ergens ver onder mijn bureau verstopt zit. Ook zou ik dit graag hebben voor mijn draaitafels. Voor de synthersizer is dit niet perse nodig, waar deze de audio via USB naar mijn PC brengt.

Mijn 2 versterkers (beide mono) hebben zowel tulp als XLR aansluitmogelijkheid. Ik beschik over genoeg USB poorten, en een Firewire kaart. Er is echter niet al te veel plek meer over op mijn bureau, dus een groot apparaat word moeilijker. De prijsklasse hangt op een max van ongeveer 500 euro. Het kan hier iets over, maar liever niet (uiteraard). Wel wil ik iets duurzaams, dus als dat betekent dat het me iets meer kost dan is dat zo.

Kan iemand mij iets aanraden? Is deze FA-101 iets voor mij of moet ik echt puur in de mixers gaan kijken? (Ik ga voornamelijk voor produceren, dat is waar het alles voor bedoeld is. Live performance is hooguit een keer voor de fun.)
 
Ik denk wel dat de FA-101 opzich aan je eisen voldoet, maar dan heb je nog geen nieuwe mixer..

Zelf zat ik ook te twijfelen de FA/UA-101 te kopen, maar heb besloten om voor de Edirol (is van roland) M-16DX te gaan.

Geluidskaart (18 sporen in, 2 uit), Digitale mixer, Live mixer en DAW-Controller in 1. Zo kan je dus én alle apparaten op je mixer/interface aansluiten, en tegelijkertijd alle geluiden vanuit je PC terug laten streamen op een ander kanaal in de mixer, dit werkt allemaal intern via USB 2.0 (zeer lage latency).

Apparaat is verder ook erg compact (interface en mixer los van elkaar) en gunstig geprijsd.

Succes met je zoektocht naar een nieuw interface:)
 
Ik was zelf door anderen geadviseerd te kijken naar een soortgelijke interface. Ik ben uiteindelijk afgelopen zaterdag voor de Phonic Helixboard 12 FireWire gegaan :). Het werkt prima en is precies wat ik zocht :).

Iig bedankt voor je hulp, het was wel wat ik zocht, ik heb alleen dus een ander merk gehaald :).
 
Back
Top