korg ms20ic DIY

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hallo,

ms20ic projectje.

211225-IMG_20211225_132704.jpg


De controller staat hier al een kleine 18 jaar te niksen, tijd voor wat anders.

Ik was al een tijd bezig met het zoeken naar een raspberry pi oplossing, om van de controller een leuke standalone synth te maken. In 2012 was er een projectje van iemand
maar daar heb ik nooit meer wat van vernomen. Pogingen met een ms20 vst draaien op linux>wine liepen op onhandige/onbruikbare oplossingen uit.
Waarom veel moeite doen met een raspberry pi, zoals te zien is er genoeg ruimte in de ms20ic controller voor een mini board met win. Dus dat gaan we doen!

* boot time vanaf indrukken naar gebruiksklaar, 32 seconden (waarvan helaas 14 sec voor bios met fastboot aan)
* total recall door middel van ms20 volume knop. uit>aan=total recall (ms20 win app start altijd met een blanco)
* stand alone ms20 v1 win app, dus ms20 controller leds werken ook.
* stereo outputs en stereo inputs (voor external signal processor)
* midi in en out
* remote desktop vanaf ipad of telefoon voor de extra poly en modulation opties. (Maar is als monosynth geheel gebruiksklaar zonder scherm)
*verbruik: om en nabij 10 watt., afhankelijk van poly of niet.

Het zaakje draait op een intel pentium n3700 met 8 gb ram (overkill) en een compleet gestripte (evaluatie) win 10 enterprise ltsc.
De latency is 4 ms (als de inputs ook gebruikt worden komt daar 4 ms bij op) en gebruikt de onboard geluidskaart.

Ik wil hem vooral als monosynth synth gebruiken, dus heel de remote desktop zal ik niet nodig hebben. Wil ik wel poly of unison dan hoef ik alleen in te loggen op mijn telefoon en kan ik erbij.


211225-IMG_20211225_132523.jpg


De to do list:

Komende maand een fanduct tekenen en 3d printen zodat de pc lucht kan aanzuigen en ventileren, en dan alles assembleren in de ms20ic.

Totale kosten, voor pc, ssd, ram, neutrik jack sockets, midi sockets en midi interface: 105,88 euro (exlusief controller, app, win, kabel en filament)


Toekomst: Alleen de oude v1.4.4 ms20 standalone app synchroniseert de ms20ic leds met de software, mocht de nieuwe ms20 v2 standalone app een update krijgen waardoor de leds op de ms20 controller ook synchroniseren dan ga ik die gebruiken en krijg ik er ook fx bij (stereo outputs).
 
Hij is klaar.

Alles gemonteerd, excuses voor de slecht belichte foto's. Resultaat in het echt is mooi strak. Kleine tegenslag, onboard snd kaart heeft helaas alleen een mic input, dus stereo inputs staat even op hold. De m3 platkoppen wil ik nog vervangen voor een zwart gecoate variant en in de juiste lengte zodat het netter oogt, maar had deze liggen.

2.jpg




Mooi busje & verlenging gemaakt voor de powerbutton

3.jpg






4.jpg







5.jpg




Remote desktop op mobiel.

6.jpg
 
Dat is heel mooi! :okdan: Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Begrijp ik het goed dat je een MIDI keyboard omgebouwd hebt tot een Korg MS20 door er een mini-computertje in te bouwen waarop een Windows app-versie van de Korg MS20 draait?
 
Prachtig gedaan!!! Werkelijk!!! Dat is goed doordacht en mooi opgelost. Ik heb twee maal een MS20IC gehad, en verkocht, maar jij weet er duidelijk wel raad mee. Nice!!!!!! Keep up the good work!!! Groetjes van België!!! Happy New Year!!!
 
Dank voor de leuke reacties!

Er staat weer een partijtje intel nuc5ppyh mini pc's op mp voor 32 euro.


Mocht iemand de build willen doen, en een 3d printer hebben, de bestanden voor de fanduct, spacers en alle boormallen mag je van mij hebben.
Voor de kosten van het beetje filament + verzendkosten wil ik ze ook wel printen en opsturen voor de gene die geen printer hebben.
 
Dat is heel mooi! :okdan: Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Begrijp ik het goed dat je een MIDI keyboard omgebouwd hebt tot een Korg MS20 door er een mini-computertje in te bouwen waarop een Windows app-versie van de Korg MS20 draait?
Precies dit, heb nu een handson ms20 voor de dawless livehoek.
 
Een tijdje terug kwam ik een leuke deal tegen, een esi u24 xl, mooie kleine audio kaart met 2 x inputs en 2 x outputs. Gister een bracket gemaakt geprint en kaartje erin gezet en alle m3 bevestiging bouten en moeren vervangen voor zwarte m3 bouten en moeren.

Totale kosten 154,38



IMG_20220605_075656_edit_230389241361198.jpg
 
Hallo,

ms20ic projectje.

Bekijk bijlage 3818584

De controller staat hier al een kleine 18 jaar te niksen, tijd voor wat anders.

Ik was al een tijd bezig met het zoeken naar een raspberry pi oplossing, om van de controller een leuke standalone synth te maken. In 2012 was er een projectje van iemand
maar daar heb ik nooit meer wat van vernomen. Pogingen met een ms20 vst draaien op linux>wine liepen op onhandige/onbruikbare oplossingen uit.
Waarom veel moeite doen met een raspberry pi, zoals te zien is er genoeg ruimte in de ms20ic controller voor een mini board met win. Dus dat gaan we doen!

* boot time vanaf indrukken naar gebruiksklaar, 32 seconden (waarvan helaas 14 sec voor bios met fastboot aan)
* total recall door middel van ms20 volume knop. uit>aan=total recall (ms20 win app start altijd met een blanco)
* stand alone ms20 v1 win app, dus ms20 controller leds werken ook.
* stereo outputs en stereo inputs (voor external signal processor)
* midi in en out
* remote desktop vanaf ipad of telefoon voor de extra poly en modulation opties. (Maar is als monosynth geheel gebruiksklaar zonder scherm)
*verbruik: om en nabij 10 watt., afhankelijk van poly of niet.

Het zaakje draait op een intel pentium n3700 met 8 gb ram (overkill) en een compleet gestripte (evaluatie) win 10 enterprise ltsc.
De latency is 4 ms (als de inputs ook gebruikt worden komt daar 4 ms bij op) en gebruikt de onboard geluidskaart.

Ik wil hem vooral als monosynth synth gebruiken, dus heel de remote desktop zal ik niet nodig hebben. Wil ik wel poly of unison dan hoef ik alleen in te loggen op mijn telefoon en kan ik erbij.


Bekijk bijlage 3818585

De to do list:

Komende maand een fanduct tekenen en 3d printen zodat de pc lucht kan aanzuigen en ventileren, en dan alles assembleren in de ms20ic.

Totale kosten, voor pc, ssd, ram, neutrik jack sockets, midi sockets en midi interface: 105,88 euro (exlusief controller, app, win, kabel en filament)


Toekomst: Alleen de oude v1.4.4 ms20 standalone app synchroniseert de ms20ic leds met de software, mocht de nieuwe ms20 v2 standalone app een update krijgen waardoor de leds op de ms20 controller ook synchroniseren dan ga ik die gebruiken en krijg ik er ook fx bij (stereo outputs).
Hi gozert!
Gebruik jij dit systeem nog?
 
Ik heb een hoop mini’s voor 320 euro gekocht. Waarom een IC versie?
 
Te gek gedaan, toppie
 
Back
Top