welke monitoren?

Veel plezier ermee. Zul je geen spijt van krijgen. Ben er zelf altijd erg tevreden mee geweest.
 
Na het doorspitten van tientallen topics op diverse fora over dit onderwerp blijft er vrijwel altijd een vraag over: Hoe klinkt monitor X wanneer je op laag volume luistert?

Velen kennen de situatie wel: Het is 's avonds laat en je bent in je tot 'studio' omgebouwde slaapkamer bezig. Gezien de bouw van het huis kun je weinig doen aan serieuze geluidsisolatie (sound treatment is vaak niet het probleem, sound proofing daarentegen wel). Op zo'n moment kun je bijna niet anders dan een hoofdtelefoon gebruiken, ondanks dat het toch niet echt prettig werkt. Eigenlijk wil je het geluid over je monitors, maar die klinken pas een beetje fatsoenlijk op 'standje gegarandeerde burenruzie'.
Je hebt nu de opties om te gaan verhuizen, de studio nog verder te isoleren zodat je uiteindelijk een ruimte overhoudt die kleiner is dan je toilet, of monitoren kopen die op een laag volume alsnog genoeg details blijven weergeven.

Als we het budget even ruim nemen (zeg tot 4000 euro voor een set), wat zou eventueel in aanmerking kunnen komen? Ik heb goede verhalen gelezen over de Klein & Hummel O300 en de Geithain RL906, maar wie weet zijn er andere (goedkopere?) opties.
 
Na het doorspitten van tientallen topics op diverse fora over dit onderwerp blijft er vrijwel altijd een vraag over: Hoe klinkt monitor X wanneer je op laag volume luistert?

Velen kennen de situatie wel: Het is 's avonds laat en je bent in je tot 'studio' omgebouwde slaapkamer bezig. Gezien de bouw van het huis kun je weinig doen aan serieuze geluidsisolatie (sound treatment is vaak niet het probleem, sound proofing daarentegen wel). Op zo'n moment kun je bijna niet anders dan een hoofdtelefoon gebruiken, ondanks dat het toch niet echt prettig werkt. Eigenlijk wil je het geluid over je monitors, maar die klinken pas een beetje fatsoenlijk op 'standje gegarandeerde burenruzie'.
Je hebt nu de opties om te gaan verhuizen, de studio nog verder te isoleren zodat je uiteindelijk een ruimte overhoudt die kleiner is dan je toilet, of monitoren kopen die op een laag volume alsnog genoeg details blijven weergeven.

Als we het budget even ruim nemen (zeg tot 4000 euro voor een set), wat zou eventueel in aanmerking kunnen komen? Ik heb goede verhalen gelezen over de Klein & Hummel O300 en de Geithain RL906, maar wie weet zijn er andere (goedkopere?) opties.

Ik heb zelf dynaudio bm6a mk2's staan en hier net even getest op laag volume. Imo blijven ze even goed klinken, alles blijf mooi strak afgelijnd en het contrast tussen de verschillende frequenties blijft ook hetzelfde. Ben der voor de rest ook mega content van. Zou ze zeker kunnen aanraden en heb ze €1500 betaald (voor 2).

Groeten
 
Na het doorspitten van tientallen topics op diverse fora over dit onderwerp blijft er vrijwel altijd een vraag over: Hoe klinkt monitor X wanneer je op laag volume luistert?

Velen kennen de situatie wel: Het is 's avonds laat en je bent in je tot 'studio' omgebouwde slaapkamer bezig. Gezien de bouw van het huis kun je weinig doen aan serieuze geluidsisolatie (sound treatment is vaak niet het probleem, sound proofing daarentegen wel). Op zo'n moment kun je bijna niet anders dan een hoofdtelefoon gebruiken, ondanks dat het toch niet echt prettig werkt. Eigenlijk wil je het geluid over je monitors, maar die klinken pas een beetje fatsoenlijk op 'standje gegarandeerde burenruzie'.
Je hebt nu de opties om te gaan verhuizen, de studio nog verder te isoleren zodat je uiteindelijk een ruimte overhoudt die kleiner is dan je toilet, of monitoren kopen die op een laag volume alsnog genoeg details blijven weergeven.

Als we het budget even ruim nemen (zeg tot 4000 euro voor een set), wat zou eventueel in aanmerking kunnen komen? Ik heb goede verhalen gelezen over de Klein & Hummel O300 en de Geithain RL906, maar wie weet zijn er andere (goedkopere?) opties.


Daarnaast ga zeker ook naar PSI luisteren hun P21 is erg goed, en ook de S3A van ADAM zijn heel erg goed. De Klein & Hummel O300 zijn zeker teoverwegen erg goede monitor, PMC's zijn ook erg goed. Kleine Airs van Dynaudio ook maar vindt die toch net een tikje minder dan de boven genoemde. We hebben veel mensen die luisteren en vergelijken en meestal is het de Klein & Hummel O300, PSI21 of de ADAM's.
 
Ik heb nu enige tijd geleden mijn oude trouwe Behringer Truth's vaarwel gezegd voor een setje ADAM p11a's. Het verschil is gewoon enorm. Ik wist wel dat de Truth een cheapass monitor was, maar het verschil in 'diepte' van het geluid is minstens één wereld. Ik heb een paar maal ook een klein stukje muziek afgemixt op beide speakers tot dat het goed klonk. Als je dan de gemiddelde autoradio of stereo erbij pakt, dan vertaalt de ADAM echt ontzettend goed. De behringer klinkt vooral raar in het laag, 1 grote modderbende. Nooit gehoord dat 1 van mijn favo hihats een rare nadruk in het frequentiegebied van 2100-2500 had. Zo leer je nog eens wat.

Kortom, een hele tevreden ADAM-klant. Nu kocht ik ze natuurlijk ook niet zonder reden....

Om even terug te komen op de discussie hierboven; Dynaudio BM6A's mk1, Adam P11/p22/p33/S1/S2/S2.5 ... allemaal uitstekende monitoren ook op laag volume. Voor KRK's zou ik persoonlijk niet gaan, omdat je binnen enkele jaren toch weer wilt upgraden naar een goed setje. De RP8's zijn een prima setje, maar niet van de kwaliteit van eerdergenoemde merken. Waarom niet in 1 keer het goed doen?

Geluidsisolatie, sja ... ik loop ook wel eens te kijken op tweakheadz e.d.! Mensen hebben soms prachtige spullen staan, mooi ingerichte kamers en weinig aan hun ruimte gedaan. Praat ik voor mezelf, dan zie ik in de kamer waar ik mijn studio heb best wel wat opties. Ik weet wel wat vuistregels (ophopingen in hoeken e.d. en liever aan korte zijde rechthoek dan lange), maar ik vind het toch erg lastig. De prijzen van de verschillende merken liegen er ook niet bepaald om. Zou je nou met een setje Roominator van Auralex echt iets toevoegen aan een kamertje van 9/10 m2?

Nou ja eerst maar eens mijn kamertje een beetje omgooien, snoeren wegwerken, monitoren mooi op stands krijgen, nieuwe pc bouwen en configureren. Zat werk aan de winkel dus!
 
Waarom niet in 1 keer het goed doen?

Omdat het verschil tussen die p11a's van jou en een setje RP8's zo'n 800 euro bedraagt? Natuurlijk zullen ze een stuk beter zijn, maar niet iedereen heeft zo even 1400 euro stuk te slaan op een paar monitoren.
 
Omdat het verschil tussen die p11a's van jou en een setje RP8's zo'n 800 euro bedraagt? Natuurlijk zullen ze een stuk beter zijn, maar niet iedereen heeft zo even 1400 euro stuk te slaan op een paar monitoren.


Dan spaar je dus gewoon even door als je serieus bent over je muziek. Begrijp me niet verkeerd, ik heb destijds ook gedaan met een setje Truth's.

Maar goed, uiteindelijk geef ook ik tweemaal geld uit. Je kunt dus veel beter gewoon even doorsparen en dan kun je echt serieus iets uit je producties halen. (en daar wordt je ook een stuk gelukkiger van, iedereen weet dat geluk onbetaalbaar is :L )

Ik vind het altijd een wonderbaarlijk verschijnsel dat mensen flink wat euro's uitgeven aan hardware/geluidskaarten/pc's/ software en dan op het allerbelangrijkste van hun studio voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Je kunt gewoon niet zonder een setje goede monitoren.
 
Het lastige is altijd waar je zelf de grens legt voor prijs-kwaliteit. Want er zullen genoeg mensen zijn die zeggen dat als je serieus bent beter door kunt sparen voor monitoren die 1500 per stuk zijn. Of 2000. Of 3000. Of...? Want die p11a's van jou zijn best aardig, MAAR...


Het kan altijd beter.
 
Ik snap waar je heenwilt, maar er is een verschil tussen kwaliteit.

Zoals ik het zie

KRK's
Behringer's
M-audio
Dynaudio BM5's
noem het allemaal maar op

Kwaliteit om leuke tracks mee te maken, maar je mixen 'kloppen' niet en vertalen slecht naar luisterbronnen voor anderen. In je studiootje klinkt het echter best aardig.

Adam, lagere segment
Mackie H824's
Dynaudio BM6a's

Kwaliteit om leuke tracks mee te maken en een mix te maken die elders gemastered kan worden. Het klinkt niet alleen in je studio goed, maar bij genoeg kennis van je monitoren kun je ook mixen op verschillende geluidsbronnen goed laten klinken.

Adam, hogere segment
Dynaudio hogere segment
(etc etc)

Kwaliteit om leuke tracks te maken, goede mix te krijgen en zelf te kunnen masteren. Hiermee zet je de puntjes op de i.

In deze onderverddeling wordt het hoorbare verschil ook steeds minder duidelijk voor de onervaren muzikant. Echter, het verschil tussen de eerste twee categorieen is dusdanig groot ( en het prijsverschil relatief klein) dat het de moeite waard is door te sparen.
 
Daarnaast ga zeker ook naar PSI luisteren hun P21 is erg goed, en ook de S3A van ADAM zijn heel erg goed. De Klein & Hummel O300 zijn zeker teoverwegen erg goede monitor, PMC's zijn ook erg goed. Kleine Airs van Dynaudio ook maar vindt die toch net een tikje minder dan de boven genoemde. We hebben veel mensen die luisteren en vergelijken en meestal is het de Klein & Hummel O300, PSI21 of de ADAM's.
:) Klinkt allemaal veelbelovend. Over de PSI kan ik vrij weinig vinden (slechts een stuk of 3 sites incl. de fabrikant en een Roemeens tostiapparaat met dezelfde naam :W ). Over een paar weken kom ik zeker even langs in Eindhoven.


Zou je nou met een setje Roominator van Auralex echt iets toevoegen aan een kamertje van 9/10 m2?
Nadat ik m'n kamer had voorzien van geluidsisolerende materialen, heb ik nog een setje Primacoustic (London Z12) aan de muren gehangen en dat bevalt eigenlijk prima. Het is nog niet helemaal af, maar de kamer (zo'n 10m2) is er een stuk beter van gaan klinken.
Misschien had ik hetzelfde kunnen bereiken met bijv. dikke gordijnen, maar ik vind dit er toch net even wat netter uitzien (en het scheelt gaten boren).
 
mackie 624mk2 klonk voor mij gehyped. vooral in het laag. eerlijkste monitor die ik tot nu toe ben tegengekomen, even afgezien van het mid (ik zie het meer als headroom ipv vervelend) is de yamaha hs80. nog niet die adam of dynaudio gehoord
 
...eerlijkste monitor die ik tot nu toe ben tegengekomen, even afgezien van het mid (ik zie het meer als headroom ipv vervelend) is de yamaha hs80...

Hmmm...ik weet niet precies over wat je het hier hebt, maar als je mid minder waarheidsgetrouw of minder fel door komt gaat dat toch eerder nadelig zijn in het opzicht van je headroom. Dan ga je net de indruk krijgen dat er daar meer (of minder) plaats gaat zijn dan er in werkelijkheid is.

Groeten
 
Ik ben zelf in het bezit van een paar KRK VXT-6's met sub. Totaal niet te vergelijken met de budget Rokit series van KRK.

Wat mij betreft zijn dit ontzettend goede monitors als je kijkt naar de prijs. Ze zijn tegenwoordig, ivm de lage dollarkoers, al voor 800 euro voor een setje op te pikken. Dat is dan zonder sub, maar die heb je niet persé nodig.

Ongelooflijk wat een bas er uit dit soort kleine speakers komt. Ik heb lang getwijfeld tussen de Dynaudio BM6A's en de Krk VXT-6's. Uiteindelijk vond ik de Dynaudio's naar mijn smaak iets te steriel klinken, wat ook een voordeel kan zijn omdat ze zodoende minder snel vermoeien.

Ik ben voor de VXT's gegaan omdat ik vooral in het mid en hoog details beter kon horen. Daarnaast vertalen ze harstikke goed, en vooral het stereobeeld is geniaal goed. Ik heb dat bij niet 1 andere speaker gehoord in deze prijsklasse.

Zou ik het geld hebben kocht ik een paar PMC DB1S-A's of een paar KRK Exposés, maar daar heb ik de centjes niet voor. Voor het geld ben ik zeer tevreden met de VXT's.

Ik kom trouwens van een setje Behringer Truth 2031A. Geinige speakers, maar niet echt betrouwbaar in het laag en rommelig in het hoog door de metal-coated tweeter. Ik heb wel veel ervaring met andere monitors door bevriende producers. Veel collega producers zijn óf Dynaudio freak, of meer Genelec/KRK liefhebber.

Ik produceer trouwens voornamelijk progressive trance.
 
Kan iemand mij wat vertellen over de Dynaudio BM 5P Studiomonitor?
Of is het beter om ff wat door te sparen voor de 6a?

Grtz
 
Even inhakend op de kwaliteit van monitors en het vertalen naar de realiteit/andere systemen....

Velen denken hier de waarheid in pacht te hebben (ik betrap mezelf er ook soms iets te vaak op), maar wat men vaak vergeet is dat een onjuiste vertaling naar de realiteit/andere systemen veel vaker te maken heeft met de akoestiek van de ruimte dan met de kwaliteit van de monitors.

Wil je de kwaliteit van studiomonitors objectief kunnen bepalen, dan zul je ze simpelweg uit moeten meten. Meten is weten! Bij het uitmeten zul je tevens ook de 'correcties' van de andere schakels in de 'ketting' moeten neutraliseren in het meetresultaat; dus een output direct in de input, witte ruis er doorheen en vastleggen maar. Vervolgens een meetmicrofoon aansluiten, dicht bij de monitor plaatsen, korte gate-tijd instellen, witte ruis er doorheen en vastleggen maar. Er zijn hier diverse programmatjes voor in omloop (ook freeware).
 
Ik ben het deels met Rammelaar eens. Met goede monitors ben je er natuurlijk nog niet, maar de nauwkeurigheid is gewoon groter dan bij budgetmonitors. Dat stelt je in staat iets minder 'last' te hebben van akoestiek, alhoewel gewoon blijft gelden dat je in de meeste kamers (die wij gebruiken) gewoon flink wat aan je ruimte moet doen.

Echter, testen is altijd nog het beste en in veel gevallen hoeft dat niet eens moeilijk te zijn. Je kunt al vrij makkelijk bijvoorbeeld basophopingen signaleren met een 40hz sinus en er zijn talloze rekenprogrammaatjes beschikbaar.

Ik vind het een goed punt om te stellen dat je setup altijd zo goed is als je zwakste kabel. Een goede studiomonitor met goede akoestiek, maar slechte bekabeling en slechte microfoons.. daarmee krijg je nog het resultaat niet.

Kortom, er is geen weg omheen. Als je op een goede manier muziek wilt maken, gaat het je geld kosten. *D
 
hebben hier er hier mensen ervaring met Fostex PM-01 en het kleine broertje de PM-05 eigenlijk?
Over de PM-01 hoor/lees ik goede dingen de 05 kan ik weinig over vinden.

Ik heb hier in de buurt ook nog geen zaak gevonden waar ik ze kan beluisteren en andere modellen ook uiteraard
 
Back
Top