welke monitoren?

Kan iemand mij een goed paar monitors aanraden van onder de €200,-? Ze hoeven niet per sé heel hard te kunnen.
Ik zat zelf te denken aan de Behringer 2031 Set en de Fostex PM0.4 MKII.
 
Kan iemand mij een goed paar monitors aanraden van onder de €200,-? Ze hoeven niet per sé heel hard te kunnen.
Ik zat zelf te denken aan de Behringer 2031 Set en de Fostex PM0.4 MKII.

Volgens een kameraad die als job artiest is zijn de fostexen in die prijsklasse het best.
 
ik zou voor de krk rp6 gaan dat zijn lekkere eerlijke productie monitoren vind ik zelf. ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken maar ze kosten 200 per stuk! heb ze zelf ook al een tijd en het werkt super!
 
Voor studiowerk. Wil ze aan een M-audio Firewire 410 koppelen die weer aangesloten staat op een macbook (kheb nog niets uit dit rijtje hoor :P). De KRK RP5 is 50 euro per stuk goedkoper. Betekent dat alleen minder wattvermogen, of is er ook verschil in kwaliteit? En waarom verkopen ze die dingen eigenlijk p/s?
 
Nou ik heb de RP6 vergeleken in de winkel met de 5. De 6 geeft, naar mijn mening, een veel eerlijker beeld van het hele spectrum. De 5 komt in het laag zeker tekort, maar ook in 't midden geeft ie, in vergelijk tot de 6 het geluid minder vol weer. Probleem is alleen wel dat ik dit in een luisterruimte heb beoordeeld welke 2x de grootte van mijn studiokamer is. Maar goed, ik ga dus met ongeveer 1,5 week die RP6-en aanschaffen.
 
Ik vroeg me af of iemand me kan uitleggen wat de kenmerkende verschillen zijn tussen een ADAM s1.5a en een p22a?

Over het algemeen ligt de S-serie wat beter bij iedereen, maar waarom?

Verder ben ik benieuwd naar andere ervaringen (andere merken wellicht) in deze prijsklasse.
 
ik snap het nog niet . ze blijven er maar op hameren kleine studio kleine speakers grote studio grote speakers .. de gemiddelde controll room is nu niet echt groot te noemen .. kwa inhoud een leuke slaapkamer maar daar staan tog echt monsters van een main systemen.

Het is wel een oude koe, maar ik kwam het toevallig tegen, en ik heb er wel iets zinnigs op te zeggen (denk ik althans zelf ;-)). Maar misschien heeft iemand inmiddels al hetzelfde geschreven. Als dat zo is: excuus! :)

Wat er vaak bij wordt genoemd, is het onopvallende maar erg belangrijke al dan niet 'akoestisch behandeld'.

Grote speakers brengen logischerwijs lagere frequenties voort. In een grotere onbehandelde ruimte 'kun je die wel kwijt' om het even plastisch te zeggen. In een kleinere onbehandelde ruimte echter, zorgen staande golven ervoor dat het geluid heel onevenwichtig verdeeld wordt over de ruimte, een verschijnsel wat je niet onbekend zal zijn. 30 Hz hoor je misschien loeihard in de ene hoek van de kamer, maar 40 Hz hoor je weer loeihard iets links van het midden, maar op je werkplek, wat de sweet spot zou moeten zijn, hoor je ze misschien beide minder goed.

Akoestische behandeling (zoals bijvoorbeeld van www.vicoustic.com, waar je op basis van je afmeting een aantal voorbeelden kunt bekijken) zal er in dat geval voor zorgen dat dit verschijnsel geen roet meer in het eten gooit. Belangrijk is dan dat je niet alleen maar alles gaat dempen, maar dat je ook juist heel gebalanceerd en 'diffuus' gaat weerkaatsen, dit met name voor je ruimtelijk beleving in het mid en hoog. Akoestisch dode ruimtes werken vermoeiend.

Ook speelt er nog iets anders. Om het beste een gelijkmatig geluidsbeeld te kunnen beoordelen, zou je speaker een zogenaamde 'puntbron' moeten zijn. M.a.w.: het zou het beste zijn als alle frequenties zouden worden uitgestraald vanaf een oneindig kleine oppervlakte. Theoretisch natuurlijk niet haalbaar, maar wel iets wat kleine speakers beter benaderen dan hele grote, zeker als je daar dichtbij gaat zitten. Om dit te overdrijven met een voorbeeld: Stel dat je speakers ontwerpt die een front hebben van 4 m^2, en je gaat daar vlak voor zitten. Dan maakt het voor je beleving onnoemelijk veel verschil of je voor een woofer of een tweeter gaat zitten. Uiteraard veel minder erg, maar toch nog een klein beetje speelt dit zelfde fenomeen een rol als je te dicht bij een grote speaker gaat zitten. Daarom kunnen grote monitors het beste wat verder weg staan, en da's ook een reden dat een grotere ruimte wat beter werkt.

Cheers!
 
Ik moet zoeken naar ruimte om de speakers te plaatsen. Wie kent een kleine actieve monitor, die kwalitatief door de beugel kan maar toch midden en laag enigszins meekan? Doel: stagepiano voor thuisgebruik in verschillende kamer.
 
de krk rp6 zijn ook niet neutraal :) heeft net als de alesis m1 een paar 'gaten' in het freq.bereik. het gaat er maar om dat je er goed op kunt afluisteren, en dat kan op de alesisjes. op de krk rptjes waarschijnlijk ook gewoon. ik heb hele goede ervaring met alesis.
Heb je ze uitgemeten dan?
 
Ik moet zoeken naar ruimte om de speakers te plaatsen. Wie kent een kleine actieve monitor, die kwalitatief door de beugel kan maar toch midden en laag enigszins meekan? Doel: stagepiano voor thuisgebruik in verschillende kamer.

Wat me opvalt zijn speakers met een synthetische bass-driver, die gaan ontzettend laag. De klankkleur is alleen niet zo je van het.
 
Ik moet zoeken naar ruimte om de speakers te plaatsen. Wie kent een kleine actieve monitor, die kwalitatief door de beugel kan maar toch midden en laag enigszins meekan? Doel: stagepiano voor thuisgebruik in verschillende kamer.

yamaha hs50 of de event tr5, ze klinken wel verschillend.
in een niet goed gedempte ruimte geven die yamahas meer dan voldoende bass vind ik.
plaats op de helft van een kamer met genoeg ruimte erachter en je hebt veel sub-bass.
 
Ook maar weer eens een montitor vraag stellen.

Overweeg de aanschaf van een setje actieve monitors.

Prijsrange op dit moment 300 per stuk. Kan nog wat met de btw regelen dus zeg maar rond de 360 per stuk op dit moment.

Welke monitors moet ik gaan reviewen?
 
Ook maar weer eens een montitor vraag stellen.

Overweeg de aanschaf van een setje actieve monitors.

Prijsrange op dit moment 300 per stuk. Kan nog wat met de btw regelen dus zeg maar rond de 360 per stuk op dit moment.

Welke monitors moet ik gaan reviewen?

Is dat niet de vraag waar deze thread mee begonnen is?
 
Ook maar weer eens een montitor vraag stellen.

Overweeg de aanschaf van een setje actieve monitors.

Prijsrange op dit moment 300 per stuk. Kan nog wat met de btw regelen dus zeg maar rond de 360 per stuk op dit moment.

Welke monitors moet ik gaan reviewen?
Zo uit m'n hoofd denk ik dat KRK VXT en ADAM A7 daar in de buurt komen. Trouwens, ik heb gezien dat er ook een ADAM A5 uitkomt. Die zal een stuk goedkoper zijn natuurlijk dan de A7.
 
Wat ik bedoel is dat in deze thread telkens dezelfde vraag wordt gesteld, waar ook elke keer weer hetzelfde antwoord op komt.
Dus als iemand de moeite neemt om al deze 55 bladzijden eens door te lezen, dan weet hij al een stuk meer. Sterker nog, in dezelfde tijd kun je zelf al heel wat monitors beluisterd hebben!
 
Back
Top