welke monitoren?

Ik heb de LSR305 nu een weekje. Reviews genoeg op het net, dus veel ga ik er niet meer aan toevoegen. Intussen zijn we met 6 collega's op het werk die de kastjes hebben gekocht. Puur om de prijs want we zitten in de pro audio dus voor ons is de prijs simpelweg onweerstaanbaar :)
Zoals Anoniempje aangeeft : Ja als 2de referentie. Maar als je al een set high-end hebt staan is dat natuurlijk makkelijk gezegd.
Het valt me op dat alles wat ik op mijn Quested heb afgemixt, helemaal overeind blijft op de JBL's. Het hoogmid klinkt idd een beetje 'harsh' maar dat is nagenoeg te verwaarlozen.
Dat went ook na een tijdje. Toch klinkt het hoog van mijn Quested een pak geraffineerder. (gelukkig maar als je de prijs in acht neemt)
Voor de rest klinkt dit kastje super. Heel mooi strak laag en erg mooi breed beeld. Dat komt uiteraard door die waveguide.

Ik let altijd op voor merken die gehyped raken, maar in deze heeft JBL iets op de markt gezet dat voor zijn prijs fantastische waarde biedt en voor hetgeen ik hoor is dit de eerste goedkope monitor die 'in vergelijking met' behoorlijk straf uit de hoek komt. Ik overweeg intussen ook om de sub erbij te zetten. Puur voor het luisterplezier, want om op te mixen vind ik dat altijd een risico. Voor de mensen die nog zouden twijfelen aan de LSR305 : gewoon doen. Als je de vele positieve commentaren op het net in acht neemt, kan het nog moeilijk anders dan dat dit klopt met wat wordt verteld. En ook ik kan niet anders dan dat te bevestigen, ondanks mijn scepsis tav budget monitoren...

Geldt dit ook voor de 308? Of zijn die weer anders?
 
Is het niet gewoon een kwestie van wennen en je monitoren leren kennen? Duur of goedkoop maakt dan toch niet zo veel meer uit? Neem die ouwe Alesis M1 Active MK2. Niet duur en kwam volgens mij goed uit diverse testen.
 
Is het niet gewoon een kwestie van wennen en je monitoren leren kennen? Duur of goedkoop maakt dan toch niet zo veel meer uit? Neem die ouwe Alesis M1 Active MK2. Niet duur en kwam volgens mij goed uit diverse testen.

Snap ik, en dat is vaak ook zo, maar ik ben specifiek op zoek naar budget monitoren om mijn hardstyle herrie op te luisteren. En dan moet het laag wel puik zijn. En ook het mid en hoog moet goed klinken. Ik verwacht geen hoogstaande kwaliteit maar wil wel graag weten welke budget speakers eruit springen. En volgens mij springt de JBL 308 er tot nu toe uit,
 
Ik heb inmiddels een paar Dynaudio's, maar ik heb jarenlang erg genoten van de M1 Actives. Ze kwamen naar mijn oren beter uit de verf dan in ieder geval de oh-zo-populaire Rokits.

Puik sub-laag is over het algemeen een droomvlucht, als je ruimte niet goed akoestisch is behandeld. Vaak ben je beter af met speakers die naar beneden rollen vanaf 50-80Hz dan met een modderveld van fase-geëmmer daaronder.

Als het je echt alleen om luisterplezier gaat, zijn speakers met veel boom-boom misschien wel fijn. Maar in een mix-omgeving kun je dat beter niet overdrijven.
 
Is het niet gewoon een kwestie van wennen en je monitoren leren kennen? Duur of goedkoop maakt dan toch niet zo veel meer uit? Neem die ouwe Alesis M1 Active MK2. Niet duur en kwam volgens mij goed uit diverse testen.

Het is niet alleen een kwestie van kennen, het gaat ook niet zoals heel veel mensen denken alleen om de frequentiecurve. "Deze goedkope monitor is super vlak/neutraal dus de perfecte studiomonitor", iets in die trend lees ik vaak terug op diverse fora. Zo'n frequentiecurve vertelt niet het hele verhaal. Het vertelt mij niet hoe de monitor omgaat met een krachtige kickdrum of een snel percussie spel, misschien is de monitor veel te traag om snelle transients te kunnen weergeven, mist er veel microdetail wat o.a. de stereo image nadelig kan beinvloeden, wellicht in combinatie met een slechte off-axis response of fase problemen tussen woofer en tweeter. Hoe is de bass reflex port getuned, klink de monitor wel hetelfde op laag en luid afspeelniveau, of valt de bas op laag niveau weg en stort het stereobeeld inelkaar? Wat zijn de distortion specs?

Ik mis nog wel een aantal zaken die mede bepalen hoe geschikt een studiomonitor nou eigenlijk is.

Als je geen goede/dure studiomonitoren kunt (of wilt) aanschaffen dan is het prettig om te geloven dat een goedkope set ook net zo goed kan zijn, dat hield ik mezelf ook altijd voor. En toen kwam ik in aanraking met een set PMC Digidesign RM2's en Event Opal en wist ik dat al mijn goedkope setjes heel veel minder waren. Die RM2's en Opals zijn/waren niet voor de grap zo duur begrijp ik nu, voor kwaliteit moet je gewoon betalen.

Nou wil ik niet zeggen dat je niks kunt met een goedkoop setje, tuurlijk wel. Je kan ook prima de weg op met een Peugeot 206 1.6 16v (die heb ik), maar het rijdt wel lekkerder in een gloednieuwe Audi A6 met bi-turbo V6 diesel (die kan ik niet betalen). Een goedkope set wat in mijn ogen/oren niet weg gegooid geld is, is de Equator D8. Ja het kan beter, maar ben het niet tegengekomen onder de €599.00
 
Eens. Het verschil in snelheid van de transients en soundstage tussen de 8351's en de a77x
die ik eerst had is groot. De a77x klinken erg goed, maar het vershil met een klasse daarboven
is toch weer erg goed hoorbaar. Moet nog wel even wennen aan de bak informatie die op me afkomt. Het is nog wel even wennen aan de intensiteit op het moment dat je gefocused gaat luisteren.
 
Ik ben trouwens voor de JBL LSR308 gegaan. Op aanraden van een forumlid hierboven. Verwacht er niet heel veel van dus het kan alleen maar meevallen. Hopelijk zit er een beetje laag in :)
 
37 hz JAJA hoe 37 hz... hoeveel +/- db verschil in die 37 tot 8000 (k)hz? en hoeveel distortion.

ik ben heel benieuwd hoe dsp chips de sound kwaliteit en distortion verslechteren .
 
Laatst gewijzigd:
Gaan wel laag ook in de specs te zien 37hz dat is serieus..

Ik vind het zo irritant als fabrikanten adverteren met de frequentie range van een monitor zonder te vermelden hoe ze dit hebben gemeten. Het is een beetje standaard om de +/- 3dB punten te gebruiken, maar ze zijn er ook die er wat soepeler mee omgaan (tot wel -10dB aan toe) om op die manier de waardes mooier te laten klinken dan ze in werkelijkheid zijn.

Maar dat mag de pret niet drukken, dus als Eurynom3 er blij mee is dan is dat dikke prima natuurlijk! :okdan:
 
Ik vind het zo irritant als fabrikanten adverteren met de frequentie range van een monitor zonder te vermelden hoe ze dit hebben gemeten. Het is een beetje standaard om de +/- 3dB punten te gebruiken, maar ze zijn er ook die er wat soepeler mee omgaan (tot wel -10dB aan toe) om op die manier de waardes mooier te laten klinken dan ze in werkelijkheid zijn.

Maar dat mag de pret niet drukken, dus als Eurynom3 er blij mee is dan is dat dikke prima natuurlijk! :okdan:

Precies, ik ben er blij mee inderdaad. Ik denk dat in deze prijsrange je niet hele goede monitoren krijgt. Het ging mij er voornamelijk om dat er een lekker geluid uit kwam (en die paar db afwijking in het laag zal me een rotzorg zijn :D). Voor produceren blijf ik zweren bij mijn Genelecs 8050.
 
Welke studio monitoren voor Keyboards?

Welke studio monitoren voor Keyboards?

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar studio monitoren om mijn keyboards te versterken. Wat ik zoek zijn monitors die kwa geluidsweergave zo dicht mogelijk het hoofdtelefoongeluid van mijn synths kan weergeven, dus zonder te veel kleuring. Een mooi vol en warm geluid, misschien wel bijna HiFi achtig. Ik heb een setje KRK's hier gehad maar die kleurde mij net wat te veel.. Iemand enige suggesties? Ik hoor het graag..
 
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar studio monitoren om mijn keyboards te versterken. Wat ik zoek zijn monitors die kwa geluidsweergave zo dicht mogelijk het hoofdtelefoongeluid van mijn synths kan weergeven, dus zonder te veel kleuring. Een mooi vol en warm geluid, misschien wel bijna HiFi achtig. Ik heb een setje KRK's hier gehad maar die kleurde mij net wat te veel.. Iemand enige suggesties? Ik hoor het graag..


Budget aangeven helpt :) Er van uit gaande dat je niet vanaf het zonnedek van een megayacht zit te internetten (en ik zowiezo niet in het duurste segment bekend ben) zou ik je aanraden in een muziekwinkel te gaan luisteren, er dan rekening mee houdende dat het in de winkel anders zal klinken dan bij jou thuis, maar je kunt wel enigszins een indicatie krijgen als je een aantal setjes naast elkaar hoort.

Als je me vraagt een setje op te noemen zou ik je de presonus eris e8 aanraden, vet in prijs gedaald en volgens mij hartstikke prima monitors.. vind je deze te groot is de e5 nog een optie. ( ook afhankelijk van je kamer)
[ame="http://www.amazon.com/Presonus-Eris-E8-140-Watt-Channel/dp/B00BFOZIR0"]Amazon.com: Presonus Eris E8 140-Watt Channel Studio Monitor: Musical Instruments
 
Wat Man-T zegt..... samengevat: De beste monitor voor jou is het beste wat je kunt/wilt betalen. :)
 
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar studio monitoren om mijn keyboards te versterken. Wat ik zoek zijn monitors die kwa geluidsweergave zo dicht mogelijk het hoofdtelefoongeluid van mijn synths kan weergeven, dus zonder te veel kleuring. Een mooi vol en warm geluid, misschien wel bijna HiFi achtig. Ik heb een setje KRK's hier gehad maar die kleurde mij net wat te veel.. Iemand enige suggesties? Ik hoor het graag..

Afgaande dat je in de KRK priijscategorie zit en dat je studio monitors met weinig kleuring wil...
zou ik zeker de JBL 305's (kleine ruimte) en de Equator D8's (iets grotere ruimte) in mijn shortlist zetten. Allebei een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding...
 
Eens. Het verschil in snelheid van de transients en soundstage tussen de 8351's en de a77x
die ik eerst had is groot. De a77x klinken erg goed, maar het vershil met een klasse daarboven
is toch weer erg goed hoorbaar. Moet nog wel even wennen aan de bak informatie die op me afkomt. Het is nog wel even wennen aan de intensiteit op het moment dat je gefocused gaat luisteren.

Ik ben zo benieuwd hoe die 8351's klinken, ben zo benieuwd in hoeverre ze veranderd zijn t.o.v. de Genelec 8250A.
 
Back
Top