Welke mixer gebruik je en wat bevalt je eraan (of niet).

Een Focus FC-2402. Een bejaarde ruisbak.

pro's:
- overzichtelijke indeling
- grote knoppen
- eq's

contra's
- ruisssss (dus)
- geen groepen
- te weinig kanalen (maar da's persoonlijk...)
 
Heb tijdenlang een live mixertje gebruikt, de Spirit Folio F1. Prima ding eigenlijk, en ik gebruik 'm nog steeds live.

Sinds een tijdje gebruik ik een ouwe (1982) D&R 900 16-8-2. Ik vind het een fijne, overzichtelijke tafel met een erg mooie EQ. 't Is wel een behoorlijk groot ding, en het nadeel is dat het ding ruist en de main faders zijn kapot. Ik wil 'm dan ook binnenkort laten opknappen.
 
Mackie 1604 VLZ

het is niet het pro model, dus ik heb rode knoppen voor de aux bussen ipv grijzen bij het pro model.

Wat bevalt me eraan?
-Stille mixer (de ruis zit in mijn effectprocessor of de kabels naar dat ding)
-6 aux sends waarvan 4 tegelijk te gebruiken, 4 stereo returns
-19" breedte dus lekker compact
-Solide gebouwd
-interne voeding
-kille maar behoorlijk precieze EQ vergeleken met mijn vorige mixer (Spirit F1-16)

Wat bevalt me er niet aan?
-alle draaiknopjes zitten net iets te dicht bij elkaar om lekker snel te tweaken - opletten dat je geen andere knop meepakt!
-ik heb moeite met de subgroepen in combinatie met een aux effect. (mixer probleem of ik zelf?)
-als de mixer iets clipt hoor je meteen felle tikken en plops. Mijn spirit had mooiere vervorming die ook bruikbaar was voor mijn muziek

Al met al ben ik wel tevreden met de mixer.

-C-
 
Vroegah : Spirit Folio Rac Pac

voordeel:

- oversturen!
- overzichtelijk
- mooie EQ

nadeel:
- te weinig inputs voor m'n gear
- effecten en inserts waren voor mij nooit echt te begrijpen

Nu : Yamaha 01v

voordeel:
- meer inputs
- on board effecten
- per-channel dynamics
- total recall
- bewegende fadertjes
- was niet duur voor wat ik er voor kreeg!

nadeel:
- 24/96 schijnt wel een groot verschil te maken met 16/44
- te leuk om ermee te spelen... instellingen te over :)
- EQ is niet zo romig en charmant
 
vroeger etek ad-1223
nu spirit folio rac pac(die van yoozer);)
Is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk zoals yoozer zegt. Je moet alleen de handleiding es lezen! Of snappen wat je aan het doen bent!
 
Ik heb een Yamaha MC 1602 en het enige wat me eraan bevalt is dat ie mixt. Wat zou ik graag een andere (flexibelere) hebben... Met een paar groepies en extra bussen, 8 aux, digitale output. Maar ja...

Nou ja, ik heb in ieder geval een mixer.:okdan: :yamaha:
 
Re: Welke mixer gebruik je en wat bevalt je eraan (of niet).

Behringer MX2004a
cons-mx2004a-beh.jpg


Wat me bevalt? De prijs/kwaliteit-verhouding.
Heb weinig zin (en €€ over) om een dure mixer te kopen.
Werkt goed zat voorlopig.
 
Tascam TDM8000

Tascam TDM8000

Hele fijne digitale mixer 76 ingangenv (52 tegelijk tegebruiken !)
Voledige total recall, gemakkelijke bediening, een complete channel strip onder je vingers.
zeer goede klank en hele goede extra's zoals syncen aan diverse media.

Geen moving faders vandaar waarschijnlijk wat onbekender dan de 02R van Yamaha.
maar tegen over die Yamaha veel meer kanalen en geen extra kosten en een veel ergonomischere bedienging.
Geen flip mode maar elk kanaal heeft een eigen fader b.v.

Zeer tevreden over al 3 jaar !!
 

Attachments

  • studio1.jpg
    studio1.jpg
    43,3 KB · Bekeken: 64
Vroeger:

**Peavy,type weet ik niet meer,32 kanaals,simpele eq met mid sweep om het mid heen,geen groepen,maar wel een veren galm!

**Tascam,geen groepen,simpel ding,32 kanaals,simpele eq,en smeren als een gek,niet lang gehad.


**Mitec,open tafel,veel headroom,groep mutes,8 subgroepen,64 kanalen,32 monitor en 32 line,zware herrie makende voeding,klote eq,erg zwaar,en onderdelen slecht aan te komen.


**Tascam 2600,32 kanalen,erg dicht en mistig qua stereo beeld en openheid,de mitec was velen malen opener,op zich een mooie eq,8 subs,goed gebouwde tafel,maar totaal niet open.

**Mackie,1 van de tafels die ik het langst gehad heb,redelijk goede eq,maar vooral open,veel headroom,lekker veel uitgangen,beetje plastieke schuifjes,maar overal,de beste tot nu toe,heel veel dingen op gemaakt op die tafel.

**En nu de ghost.

Zoals de naam zegt Ghost,de tafel spookt echt als ene gek,dan gaat dit kapot dan gaat dat kapot,plus er zitten onverklaarbare dingen in de tafel.... niet te peilen,1 van de meest instabiele tafels die ik gehad heb.
Verder,een mooie eq,maar geen open tafel,stereobeeld en openheid is een beetje ver te zoeken.

**Heb ook op amek gewerkt en dda,allebij top tafels,als ik het geld maar had:D
De amak had een patch groep,een hele cleane mooie eq,48 kanalen automated.
De dda was wat minder,daar moest je soms op meppen wilde hij al je kanalen laten horen:D
verder een zeer prettige eq.
Veel meer kan ik er niet meer over zeggen,is best lang geleden
 
Soundcraft Spirit Folio SX

folio_sx.jpg


12 inputs mono
4 inputs stereo
1 subgroup
3-bands EQ met sweepable mid
3-sends (2 pre, 1 post fader - of andersom)

M'n eerste mixer nogsteeds... leuk dingetje, lekker ruim ook, ik heb nog nooit gehad dat ik tijdens het draaien aan een knopje een andere toevallig aantikte, faders glijden lekker soepel.

Nadeel eraan vind ik dat de monitor-out en de phones-out gekoppeld zijn... had van mij onafhankelijk geregeld mogen worden, want dat werkt voor mij toch lekkerder. Als je je koptelfoon/monitors wat zachter zet begint rechts het geluid weg te vallen....

In de nabije toekomst wil ik toch wat anders, ik wissel namelijk nogal vaak tussen projecten, dus een digitaal menpaneel lijkt met toch wat lekkerder werken dan, bovendien trekken de midi-control functies daarvan me ook erg aan... Zat te denken aan een Behringer DDX3216. Maar dat is allemaal nog ff koffiedikkijken, voorlopig doet de SX het prima :)
 
Behringer MX2442, redelijk rauwe bak, prima voor mijn hardcore, enige dat ik mis zijn goede routingmogelijkheden
 
Na heel lang zoeken & twijfelen & overwegen heb ik sinds vorige week een tweedehands Soundtracs SOLO Logic.

+

Werkt nog perfect, 'slechts' EUR 1900 betaald, 32ch direct en nog eens 32 ch inline - maakt dus eigenlijk 64ch. Alle kanalen (ook de inline) kunnen apart gemonitord worden, beiden de keuze wel/geen EQ (parametrisch met voor de twee midden-EQ zelf te kiezen frequentie), heel ruime headroom, mute én faders zijn automated (niet zo evident voor een anloge mixer), meterbrug per channel/group/main, enz...
Waarschijnlijk ergens de voorloper van de Soundtracs Solitaire.

En het belangrijkste: de sound is zóóóóóóóóóóó heerlijk; warme analoge sound, British type EQ.


-

Relatief ouwe mixer (bouwjaar 1993) - maar toch in september 2003 volledig gereviseerd.
Ik denk dat er helaas wat teveel ruis is in the main mixer; waarschijnlijk door de ouderdom van de mixer. Maar dat wordt wel geregeld...
 
Laatst gewijzigd:
Een Roland VM-3100 digitaal mengpaneel(tje):
rolandvm3100_1.gif


Voor mij m'n eerste 'serieuze' mixer, daarvoor had ik zo'n heel simpel gevalletje op batterijen.
Ik kon 'm vrij voordelig 2e hands overnemen, en heb er nooit spijt van gehad. Inmiddels past-ie me als een handschoen.
Dat duurde wel even, want het is een complexe digitale mixer met enorm veel mogelijkheden - die ik zelfs nu nog niet allemaal gebruik... Al met al een goeie leerschool 'hoe werkt een mengpaneel', in retrospect gezien! :D

Ik heb er nu àl m'n apparatuur aan gekoppeld, helaas wel mono (zònde!) wegens het beperkt aantal aansluitingen.
Effecten gaan via analoge AUX sends naar m'n effectenbak, komen digitaal terug.
Het eindresultaat gaat digitaal m'n pc in, en valt anderzijds te beluisteren via de aangesloten monitors.

Plus:
-Zeer voordelig voor een volwassen digitaal mengpaneel. Prima geluid, trouwens.
-Veel mogelijkheden in een beperkte ruimte. Enorm flexibel wegens routable bussen.
-Best uitgebreid (interne effects, veel verschillende typen inputs en outputs, MIDI automation & sync)
-Goede kwaliteit, stevig gebouwd.

Min:
-Bediening is niet echt intuitief. Veel functies, weinig knoppen. Handleiding een drama (zelfs voor Roland begrippen).
-Matige Roland ondersteuning. Geloof dat het product een flop was. Het OS flashen is zelfmoord voor beginners!
-Te weinig aandacht voor gebalanceerde aansluitingen: slechts 2x IN, geen enkele OUT.
-Relatief weinig inputs. Slechts 2 AUX sends.
-Digitale output/input niet mogelijk als send/return tegelijkertijd. (beperking van de clockgenerator)

Sound-on-Sound review
 
Laatst gewijzigd:
Soundcraft Spirit Folio SX

Soundcraft Spirit Folio SX

Voordelen:
- mooie warme klank (door EQ)
- clean signaal, zeer weinig ruis
- handige routing door subgroepen
- direct outputs

Nadelen:
- monitor outputs niet gebalanceerd
- positie knopjes voor mix/sub tussen faders net iets boven 0db niveau: veel van mijn faders staan rond dat niveau, moeilijk indrukken zonder fader te verschuiven. (hulpmiddel: balpen zonder vulling)
 
*Ghost

-gewoon lekkere tafel,stevig gebouwd,zeer vet geluid en zeer goede EQ
 
Thuis een Mackie LM-3204, lekker allemaal stereo kanalen, vier auxen, lekkere toonregeling, die ik overigens nauwelijks gebruik.
 

Attachments

  • lm3204.jpg
    lm3204.jpg
    36,5 KB · Bekeken: 73
Spirit SX, leuk om mee te beginnen... fijn tafeltje, niet te duur, genoeg inputs voorlopig en gewoon een goed geluid.
 
Bij optredens een Allen&Heath 16:2, net nieuw dus nog niet veel ervaring. Wel lekker brits geluid en heel fijne toonregeling.
 

Attachments

  • allen.jpg
    allen.jpg
    36,3 KB · Bekeken: 60
Back
Top