Analoge Summing Mixers

Synthfreak

ff lekker resoneren
Lid sinds
31 Maart 2002
Berichten
297
Locatie
Brabant
Goeiemiddag!!!

Met ons bandje hebben we een album volledig in eigen beheer opgenomen. In mijn 'studio' heb ik een soort van 'hybrid' setup. Ik mix alles ITB en veel plugins voor mixen en masteren, en eigenlijk alle analoge signalen(drums, gitaar, bass en vocals) gaan doorgaans eerst door buizen PreAmps. Het resultaat mag er zeker zijn, en we zijn er ook erg trots op. We hebben echt alles zelf geschreven, opgenomen, gemixed en gemasterd. Zeker voor een eerste album van een amateur bandje is het erg goed gelukt.

Toch blijf ik een aardig digitaal randje houden. En ik heb geen zin om hier de zoveelste digitaal analoog discussie aan te zwengelen. Maar ik ben wel heel benieuwd wat de ervaringen zijn met summing mixers. Ik heb het idee dat dit een oplossing zou kunnen zijn voor een tweede album. Analoog summen en dan eventueel het sum signaal door een buizen PreAmp. Maar de prijzen van die Summing mixers zijn zo enorm dat ik eigenlijk wel heel benieuwd ben of het de prijs waard is en waar die prijs nu eigenlijk in zit.

Ik knutsel zelf veel(vooral in het digitaal domein) maar een analoge summing mixer is toch echt een heel simpel ding. Zelfs als ik er high-End Lundahl audio trafos in zou zetten zou ik bij lange na niet komen aan de prijs van die mixers. De goedkoopste SPL (mixdream) kost al bijna 1000 euro. Ik vind het te veel geld om zomaar ff te bestellen om te proberen, zelfbouw zit zeker in het achterhoofd. Maar graag hoor ik jullie mening hierover en hoe jullie summing mixers integreren in jullie setup.

Groetjes Synthfreak
 
Laat eens horen wat je bedoelt met een digitaal randje...
 
Hierbij ff een stukje van een nummer. Dit klinkt voor mij 'digitaal' het mist warmte. Ben zelf een groot liefhebber van '70s progrock/fusion muziek. En misschien leg ik de lat ook wel veeeel te hoog:).
Vind het wel spannend want dit is de eerste keer dat een track van ons, naast vrienden en familie(die altijd alles leuk vinden:D) de wereld in gaat.
 

Attachments

  • Snippet.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 140
Zelfbouwen is beter, helemaal als je weet hoe je die voeding erin bouwt.
De rest is simpel veel herhaling, maak hem uitbreidbaar met goede kabel connecties.
Goede voeding en goede kabels met uitbreidbaar systeem, dan kun je als je tracks nodig hebt even 1 bij solderen, met eq naar wens.
Koop gewoon NE5532 ( dual ) en waarnodig NE5534 ( single ) audio opamps, die zijn speciaal voor audio, zorg dat ze op maximaal lopen, -15volt en +15 volt.
Het duurste zijn die grote presiese sliders, ik weet niet welke goed is verder, te duur voor mij, is wel nodig in een goed mengpaneel.

Ja is veelste duur tegenwoordig nieuw kopen, omdat iedereen digitaal bezig is weinig markt over.
 
Ik heb het even snel beluisterd en begrijp wat je bedoeld maar een summing mixer gaat dit niet oplossen.

Alles is erg clean opgenomen en had je dit geheel analoog opgenomen was het net zo clean geweest. Een tip voor de volgende keer is misschien je pre-amps iets harder insturen zodat je lichte oversturing krijgt. Buizen pre's zijn hiervoor erg geschikt maar een goede transistor pre werkt ook...alleen een andere kleur.

Voor nu zou je kunnen overwegen om bv plugins te gebruiken die dat overstuurde effect emuleren...zoals Fabfilter Saturn of Sound Toys Decapitator (beide gebruik ik veel).

Veel beroemde producers doen tegenwoorig alles ITB dus daar hoef je je niet voor te schamen...het kan echt super klinken.

Succes er mee!
 
Zelfbouwen is beter, helemaal als je weet hoe je die voeding erin bouwt.
De rest is simpel veel herhaling, maak hem uitbreidbaar met goede kabel connecties.
Goede voeding en goede kabels met uitbreidbaar systeem, dan kun je als je tracks nodig hebt even 1 bij solderen, met eq naar wens.
Koop gewoon NE5532 ( dual ) en waarnodig NE5534 ( single ) audio opamps, die zijn speciaal voor audio.

Ja is veelste duur tegenwoordig nieuw kopen, omdat iedereen digitaal bezig is weinig markt over.

Nou dit is dus precies wat mijn gedachte zijn hierover. Ik heb denk de skills en kennis om een goed werkende summer te bouwen. Maar begon dus heel erg te twijfelen door de prijzen die gevraagd worden voor commerciële producten. Nu zijn de meeste fabrikanten wel allemaal fabrikanten die highEnd spul maken.. maar dan nog. Kun je wellicht uit eigen ervaring aangeven of het echt de moeite is om summing analoog te doen?
 
Ik heb het even snel beluisterd en begrijp wat je bedoeld maar een summing mixer gaat dit niet oplossen.

Alles is erg clean opgenomen en had je dit geheel analoog opgenomen was het net zo clean geweest. Een tip voor de volgende keer is misschien je pre-amps iets harder insturen zodat je lichte oversturing krijgt. Buizen pre's zijn hiervoor erg geschikt maar een goede transistor pre werkt ook...alleen een andere kleur.

Voor nu zou je kunnen overwegen om bv plugins te gebruiken die dat overstuurde effect emuleren...zoals Fabfilter Saturn of Sound Toys Decapitator (beide gebruik ik veel).

Veel beroemde producers doen tegenwoorig alles ITB dus daar hoef je je niet voor te schamen...het kan echt super klinken.

Succes er mee!

Thanxxx voor de tip! En ja je hebt helemaal gelijk:okdan: met opnames hou ik altijd alles netjes onder de -6db. Wat is dan de definitie van licht oversturen? Af een toe een tikkie in het 'rood'?
 
Dat is het mooie van analoog, dat je in het rood kan gaan en het geluid alleen maar mooier word inplaats van lelijker.

haha ik kan daar zelf heel kriebelig van worden van oversturing... dat '90s truckje met 909 kicks in hardcore vind ik persoonlijk heel lelijk maar goed dat is persoonlijk en misschien ook wel weer heel extreem. Moet ik dan meer denken bijvoorbeeld aan overdrive zoals ik dat op gitaarversterkers ken enzo? En hoe je dat dan bijvoorbeeld bij drums die vaak meer dynamisch van aard zijn.. in coupletjes wat rustiger en na het eind toe flink kunnen klappen. Moet ik dan tijdens de opnames aan de gain van mijn preAmps gaan zitten draaien?
 
Een 909 hardcore kick komt meer tot stand door distorion en maximaal oversturen van het signaal.

Waar ik het over heb is het harder insturen in je mic pre-amp. Dit doe je totdat het niet meer lekker klinkt. Dan neem je de gain een tikje terug zodat het weer ok klinkt maar wel een randje heeft. Houd wel de output in de gaten...het is een samenspel van meer gain bij de input en minder output naar je DAW/recorder.

-6dB opnemen is vooral gebruikelijk bij digitaal opnemen maar tegenwoordig mag dit veel minder. Gebruik een compressor om de peaken van de bron op te vangen zodat jet signaal niet (lelijk) overstuurd...zeker in je digitale recorder.

Digitale oversturing is totaal iets anders en dit moet je idd proberen te voorkomen. -3dB is een goed uitgangspunt. Zo houd je de ruisvloer laag en heb je de maximale dynamiek in je DAW/digitale recorder.
 
Je wil tape saturatie. Maar per kanaal niet te betalen. Analoge summing zou ik vooral gebruiken om 'lucht' in je mix te houden bij veel losse tracks/drukte.

Beter burr brown opamps op kick,snare en bass en ronder eq-en. En dan warme comp/limiter op eindtrap die het een beetje warm dichtsmeert.
 
Waar ik het over heb is het harder insturen in je mic pre-amp. Dit doe je totdat het niet meer lekker klinkt. Dan neem je de gain een tikje terug zodat het weer ok klinkt maar wel een randje heeft. Houd wel de output in de gaten...het is een samenspel van meer gain bij de input en minder output naar je DAW/recorder.

-6dB opnemen is vooral gebruikelijk bij digitaal opnemen maar tegenwoordig mag dit veel minder. Gebruik een compressor om de peaken van de bron op te vangen zodat jet signaal niet (lelijk) overstuurd...zeker in je digitale recorder.

Digitale oversturing is totaal iets anders en dit moet je idd proberen te voorkomen. -3dB is een goed uitgangspunt. Zo houd je de ruisvloer laag en heb je de maximale dynamiek in je DAW/digitale recorder.

Kijk dit zijn goede tips, thanxxx! Volgende opnames gaan we hier zeker eens mee experimenteren.

Je wil tape saturatie. Maar per kanaal niet te betalen. Analoge summing zou ik vooral gebruiken om 'lucht' in je mix te houden bij veel losse tracks/drukte.

Beter burr brown opamps op kick,snare en bass en ronder eq-en. En dan warme comp/limiter op eindtrap die het een beetje warm dichtsmeert.

Wat bedoel je precies met ronder eq-en?

Jij schets overigens wel hoe ik mijn ideale mix setup voor me zie.. DAW-Out->SummingMixer->Outboard comp/limiter. Welke betaalbare warme comp/limiter zou je aanraden? En mbt mijn initiële vraag, heb je ervaring met analoge summers en zo ja welke?
 
Kick heeft veel top mid vind ik. Maar ik ben jaren 70 liefhebber. Dit is meer jaren 90 rock qua mix.

En ik heb geen summingmixer. Wel een analoge mixer. Heb wel wat ab testen online gechecked qua summingmixers en itb en bij open mixen hoorde ik niet heel veel verschil.

Maar beste is gewoon een summingmixer zelf testen. Soms kan je hem een week lenen van een shop.

Alleen vermoed ik dat het niet heel veel uitmaakt in jou gewenste setup. Digitaal naar een summingmixer klinkt niet heel lekker vind ik. Soulwax doet dat. En dat hoor je. Bij synths dan nog liever direct tafel in en analoog mixen zonder daw. Maar dat is een ander verhaal.

Anyway ik had het over tracking pre/opamps.

En ik heb geen hele dikke eindtrap comp/limiters. Enige wat ik heb gebruikt zijn t rack mastering tools maar dat is X jaar geleden al klonk dat goed.

En ik ben wel uad fan. Standaard plugs op een uad1 als je nog een 'oude' pci slot hebt voor 25 euro. Al vrees ik dat je die oude uad1 niet meer kan overzetten naar nieuwe eigenaren.

Maar die laatste klinkt alleen echt lekker op jaren 70 tape materiaal in mijn beleving.
 
Is een goede channelstrip een optie? Daar heb je volgens mij in dit specifieke geval meer aan dan aan een summing mixer. Je kunt hem op de aux of group out zetten van een eenvoudige mixer, of vanuit de computer stems of groups er doorheen bouncen. Als je je het kunt veroorloven, kun je een verzameling channelstrips van verschillend karakter aanmaken. Een (summing-) mixer heeft uiteindelijk gewoon 'maar' een x aantal kanalen met allemaal dezelfde eigenschappen. Het is misschien een optie om die je zou kunnen onderzoeken voor jouw werkwijze.
 
Voor nu zou je kunnen overwegen om bv plugins te gebruiken die dat overstuurde effect emuleren...zoals Fabfilter Saturn of Sound Toys Decapitator (beide gebruik ik veel).

Dit. Afzonderlijk op elke track, zodat je kan controleren welke sounds iets meer overstuurd mogen klinken en welke sounds je helemaal clean wil houden. Kan zelfs met gratis plugins, kijk maar eens naar wat https://varietyofsound.wordpress.com allemaal in de aanbieding heeft.
 
Ik hoor voornamelijk heldere effecten en een vrij open mix. Probeer hier anders eerst eens mee te variëren, probeer ook eens wat andere microfoonopstellingen en een andere mix benadering.
Die heldere reverbs doen wat fris aan, wellicht kun je daar wat vanaf filteren.
 
Back
Top