Wat is de beste 303 imitator?

Origineel geplaatst door nick nova
Amai, zo te horen klinken die immitaties beter dan het origineel.

Zijn zijn uitgebreider met bijvoorbeeld midi (uitsturende) knoppen.
Het verschil tussen de MkI en de Mk III is dat in de MKIII je ook kan kiezen voor een Ring Modulator (dezelfde als de Korg MS20).
Wat de MKII betreft, geen idee. Misschien wel audio-in en geen ringmod?!

Ow.. de Teebee-303 is trouwens ook een kopie van de originele tb303 printplaat.

Maaruh... ik heb volgens mij genoeg reklame voor dat ding gemaakt en ik krijg er niet eens centen voor :)

Anyways, op de dansvloer zal het hun jeuken of het nou uit een TBS, TeeBee, TB of uit een TuBa komt. Het zal allemaal wel lekker vet klinken.
Ja toch, niet dan?

R.
 
Volgens Vintagesynth.com komen er uit een Access Virus B ook wat leuke geluidjes die van 303 kwaliteit zijn. Is daar wat van waar?
 
Klopt, uit mijn laatste psychologische onderzoek is voortgekomen dat ik een straatverbod heb gekregen bij die gasten van TeeBee, omdat ik ze steeds liep te stalken met een TBS 303, en omdat ik daar niet mee kon leven heb ik me bijna met een MIDI-kabel verhangen. Gelukkig heb ik me er overheen kunnen zetten zodat ik hier nog over mijn pscyhologische toestand kan praten..8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D 8D
 
Origineel geplaatst door funxiun
Ik zal meteen even nog wat vertellen over de TBS-303 (dan kan dit meteen de boeken in voor het archief):
De TBS-303 is een <b>EXACTE</b> kopie van de Syntecno TeeBee-303 MkI printplaat.
Ik kan mij nog goed herinneren dat Robert (van Syntecno) behoorlijk in de clinch heeft gelegen met die gasten van de TBS.
De mannen van TBS hebben het uiteindelijk toegegeven en zijn daarom gestopt met het fabriceren van de TBS.

Origineel geplaatst door funxiun
Ow.. de Teebee-303 is trouwens ook een kopie van de originele tb303 printplaat.

Uit deze twee opmerkingen kan ik opmaken dat een TBS-303 dezelfde printplaat heeft als een originele TB-303...
Waarom heeft TeeBee dan ruzie met TBS, als ze allebei hetzelfde gedaan hebben, namelijk het copieren van de originele Roland printplaat? Hier klopt iets niet......
 
Ik ken de twee broers Schouten beide, heb de TBS persoonlijk bij ze opgehaald. Ze hebben thuis de orginele 303, die ze compleet binnenstebuiten hebben gekeerd om de kloon te kunnen bouwen. En zolang is het nog niet geleden dat ze gestopt zijn met bouwen overigens. Dat terwijl de Syntecno toch al een poosje bestaat, niet? Ik denk niet dat Syntecno zich had willen vermoeien met de 'jij-hebt-mijn-idee-gepikt'-discussie. Ik heb trouwens de TeeBee MK1, weet niet wat de prestaties van de MK 2 en 3 zijn en het maakt me ook niet uit verder. Als ik hét echte geluid had willen hebben had ik ook een originele kunnen kopen maar de klonen volstaan voor mij.*D
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Uit deze twee opmerkingen kan ik opmaken dat een TBS-303 dezelfde printplaat heeft als een originele TB-303...
Waarom heeft TeeBee dan ruzie met TBS, als ze allebei hetzelfde gedaan hebben, namelijk het copieren van de originele Roland printplaat? Hier klopt iets niet......

Er zitten in de TeeBee printplaat-technisch wat verbeteringen die door Syntecno bedacht zijn.
En die zaten opeens ook op de TBS toen die uitkwam. Makes you wonder, eh?

R.
 
Of te wel... Het zijn beide GEEN exacte copien. Wat in iemands ogen een verbetering is wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk een verbetering is.... Voor een elektronica aap is een 303 helemaal brak... Overspraak... Alles heeft invloed op alles en dat is niet de bedoeling volgens het schema.... (Je ontwerpt eerst een schakeling en dan maak je er een printplaat van... ) Condensator vorming doordat twee lijntje vlak bij elkaar liggen worden vaak vergeten. Die electronische verbeteringen hoeven dus niet altijd verbeteringen qua geluid te betekenen... Het volume van een echte 303 is bijvoorbeeld veel onstabieler dan het volume van een TeeBee... (persoonlijke test) De verhouding tussen het volume met de Resonance en Cutoff dicht en de Resonance en Cutoff open bij een echte TB is heeeeeeeeeeeel belabberd. Bij een TeeBee zit er veel minder verschil in. Daardoor is live een echte TB leuk... Je 303 klinkt lekker scherp in je mix en dan draai je de resonance dicht... Automatisch gaat ie harder in je mix zitten en dat is live VET!. Bij een Syntechno moet je je fader op je mengpaneel ook omhoog duwen om het zeflde effect te krijgen... (of een limiter op een originele) Een originele 303 is dus in principe slechter, maar dat maakt hem wel karakteristiek.

Nog iets wat een originele interessanter maakt, door het slechte circuit. Test het volgende eens:
Hier heb je twee stukjes... Eentje met een echte 303 en eentje in Rebirth..

Echt: http://www.tonyblack.org/mp3/braindust_tjielp.mp3
Rebirth: http://www.tonyblack.org/mp3/braindust_tjielp_II.mp3

Luister dan eens naar dat tjielpje... Bij de echte 303 hoor je hem langzaam omlaag gaan... (env mod helemaal open) Dit is doordat een 303 gewoon electrisch gezien rot is. I love it! Live is dit zooooooo tof!
Bij rebirth is dat niet... Volgens mij bij een TeeBee ook niet, zover ik nog kan herinneren van vroeger?

Zouden jullie een sample kunnen maken?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Luister dan eens naar dat tjielpje... Bij de echte 303 hoor je hem langzaam omlaag gaan... (env mod helemaal open) Dit is doordat een 303 gewoon electrisch gezien rot is. I love it! Live is dit zooooooo tof!
Bij rebirth is dat niet... Volgens mij bij een TeeBee ook niet, zover ik nog kan herinneren van vroeger?


Je hebt helemaal gelijk! Ik krijg die verschuiving ook niet echt voorelkaar met de TeeBee.
Ik wil ook een echte TB :)

Ach ja... zo heeft elk apparaat zijn eigen nukken. Clone of geen clone...

Zouden jullie een sample kunnen maken?

Ik heb ff voor de gelegenheid even een lekkere acid groove inelkaar gebakken en dan hoor je inderdaad dat de TeeBee zich niet zo gedraagt als een originele TB303.

De beats komen uit een Roland TR-626.

De cut-off staat halverwege. De resonance, env. mod en decay staan helemaal open en later gooi ik de cut-off iets verder open.

Luisterd maar...

R.
 
zou je dat korte muzikie nog een paar minuten langer kunnen maken en lekker aan de knoppen draaien. :)
Ik vindt het namelijk wel cool klinken.
 
Origineel geplaatst door sander
zou je dat korte muzikie nog een paar minuten langer kunnen maken en lekker aan de knoppen draaien. :)
Ik vindt het namelijk wel cool klinken.

Nou... vooruit met de geit! 's Kijken wat ik hiermee kan doen.

Ik zit trouwens nog te wachten op het vergelijkend warenonderzoek van dhr. Busca.
Die zou hetzelfde loopje maken op een echte TB. Ik ben daar eigenlijk best wel benieuwd naar.

R.
 
sorry....
We waren druk bezig met helemaal niets, dus het is er nog niet van gekomen. Ik zal deze week een nieuwe poging ondernemen. :)
 
Heeft die 303 van Daniel Schouten knopjes die midi data uitsturen ? De Syntecno wel, dacht ik ....

Helaas worden ze beiden niet meer gemaakt. Weet iemand een tweedehandsje ?


Paul.
 
Nee, de TBS reageert alleen op velocity, verder is het ontwerp zo kaal mogelijk gehouden (geen midicontrollers etc.) om zo dicht mogelijk bij het orgineel te blijven. Op de MIDI-Sync en de stepsequencer na is het ontwerp hetzelfde.

Tweedehands heel moeilijk verkrijgbaar en de produktie is al een tijd stopgezet.


grtz

Vizion
:)
 
Hij is inderdaad heeeeel moeilijk verkrijgbaar.... grrrrr. :(
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Heeft die 303 van Daniel Schouten knopjes die midi data uitsturen ? De Syntecno wel, dacht ik ....

De Syntecno heeft inderdaad midi uitsturende knoppen.

R.
 
Back
Top