Syntecno Teebee 303 - midi cc vraag

machineman3000

Nieuwkomer
Lid sinds
26 juni 2007
Berichten
17
Locatie
Amsterdam
Ik heb sinds kort weer een Syntechno T303, de vorige heb ik weggedaan in 1999 ofzo... samen met mijn Atari :) Tegenwoordig werk ik vanuit Pro Tools. Nu weet ik dat vanuit cubase op de atari slides gemaakt konden worden met midi cc 0. In pro tools is midi cc0 echter uit het standaard midi cc lijstje verwijderd. Weet iemand hoe ik met Pro Tools toch slides kan aansturen, maw hoe ik midi cc 0 signalen vanuit Pro Tools naar de 303 kan sturen?
 
Ok, ik zie in de handleiding dat je ook slide kan toggelen met CC0


Wat is de maximum waarde in het standaard CC lijstje?
 
Ooit m'n originele Teebee direct van Robert Honsbeek gekocht, vraag het hem? Voorzover ik weet is hij nog steeds te bereiken middels e-mail - maar dat weet ik niet zeker want ik heb nog nooit support nodig gehad voor deze tank : - )
 
Last edited by a moderator:
Denk dat deze vraag vooral over ProTools gaat, en minder om de TB.


In pro tools is midi cc0 echter uit het standaard midi cc lijstje verwijderd.

Dat zou heel vreemd zijn. Kan je aanwijzen waar dit staat? Het lijkt me namelijk sterk, en ik kan het nergens vinden - maar ik laat me graag bijpraten.

Ik heb het wél gehoord over velocity, volgens mij kan die geen waarde 0 meer hebben in Ableton. Maar het schrappen van complete cc-nummers had ik nog niet gehoord.

Wat (editing-)software nog wel eens heeft, is de mogelijkheid om te kiezen tussen het zien van een range van 0 naar 127, of een range van 1 naar 128. Da's echter wel heeeel ver gezocht, want ook dat kan ik niet vinden in context van ProTools. En dan zouden in de praktijk die slides gewoon moeten werken.
 
Overgens heel vreemd, MIdi CC 0 is "bank select", rare keuze van de Teebee om het daar te steken
in elk geval dus, als je banks kan switchen in protools, dan moet het wel lukken. (maar overlappende noten is veel logischer imho)
 
Denk dat deze vraag vooral over ProTools gaat, en minder om de TB.




Dat zou heel vreemd zijn. Kan je aanwijzen waar dit staat? Het lijkt me namelijk sterk, en ik kan het nergens vinden - maar ik laat me graag bijpraten.

Ik heb het wél gehoord over velocity, volgens mij kan die geen waarde 0 meer hebben in Ableton. Maar het schrappen van complete cc-nummers had ik nog niet gehoord.

Wat (editing-)software nog wel eens heeft, is de mogelijkheid om te kiezen tussen het zien van een range van 0 naar 127, of een range van 1 naar 128. Da's echter wel heeeel ver gezocht, want ook dat kan ik niet vinden in context van ProTools. En dan zouden in de praktijk die slides gewoon moeten werken.

Dank voor het meedenken. Ja gaat inderdaad over Pro Tools, maar toch ook een beetje over de Teebee omdat ik hoopte dat iemand wellicht een shortcut of andere mogelijkheid zou kennen om tot die slides te komen. In mijn herinnering klinkt een overlappende noot echt anders dan een slide die je met midi cc0 aanstuurt. Bovendien is midi cc0 natuurlijk voor iets anders bedoeld, Robert Honsbeek zal dat cc nummer ooit met een goede, maar mij onbekende reden gekozen hebben.

Wat betreft Pro Tools en het ontbreken van midi cc 0, als je een midi track in pro tools openklapt, kun je natuurlijk de automatie voor allerlei controllers bekijken. Je kunt zelf controllers toevoegen die je daar wilt editten en dus kunt zien. Echter, het lijstje met controllers waaruit je bij dat toevoegen kunt kiezen, begint bij midi cc1, en niet bij 0. Ook midi cc32 ontbreekt. Er is echter een apart windowtje voor die twee controllers, dat op-popt als je drukt op de knop onder het blocks / clips / notes / velocity / etc etc knopje op de track. De inhoud van dat windowtje begrijp ik echter niet en levert bovendien niet de mogelijkheid op om, zoals in cubase, met het podloodje midi cc0 aan of uit te tekenen in de miditrack onder de noten, waardoor normaal gesproken dus die slides zouden ontstaan.
 
Automatiseer je "bank select" ipv CC en het zou moeten werken

Maar als je een echte 303 slide wil, is de overlappende noot methode de aangewezen manier, dit is ook wat we doen in n0nx0x en bijna elke andere 303 clone (de ene wat meer bugs dan de andere, technische leesvoer voor de liefhebber). Belangrijk is vooral goed te snappen hoe de 303 werkt, dus dat een step length maar 50% is, is een goede start.
 
Je/jullie hebben gelijk, ik zat ernaast. Een overlappende note en een slide geven toch hetzelfde effect (ik heb het inderdaad aan Robert Honsbeek gevraagd inmiddels). Daarmee is mijn hele onderzoek naar hoe een control 0 signaal in Pro Tools te automatiseren overbodig geworden... Dank!
 
Toch te vroeg gejuichd... Robert Honsbeek liet me weten dat de Teebee mk1 geen "autoglide" heeft, en dat een overlappende noot dus toch weldegelijk iets anders is dan een glide op de mk1. Alleen bij latere versies is het effect hetzelfde. Ben ik weer terug bij het begin van mijn zoektocht...
 
heh wat een rotsysteem :)

Kan je aan dhr Honsbeek niet vragen om hem up te graden naar nieuwere versie? :)

In elk geval, als ProTools er niet in slaagt om bank select te sturen (zou me sterk verbazen, maar ken niets van Pro Tools), dan kan je ook proberen de TeeBee te herprogrammeren.
0 is namelijk de default voor slide, maar je kan er eender welke CC aan hangen. Staat netjes in de manual: http://www.cykong.com/Synths/Syntecno TeeBee/Syntecno-TeeBee-MarkI-Manual.pdf
Lijkt me wel niet zo simpel, tenzij iemand een config tool ervoor gemaakt heeft of even wil de nodige midi SysEx in een bestandje zetten voor je.
 
Ja dat gaat mij nooit zelf lukken helaas... Maar wel goede tip! Ik ga eerst proberen bank select te automatiseren. Zal daarover een nieuwe thread op het software-forum plaatsen.
 
Back
Top