Akai MPC 2000 XL of de Elektron Digitakt

Acidjort

Nieuwkomer
Lid sinds
26 mei 2021
Berichten
7
Locatie
Delft
Ik vroeg me al een enige tijd af, welke zou je kiezen en waarom? Op youtube staan niet bepaald vergelijking video's, vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen en waarom welke keuze jullie zullen maken, ongeacht de prijs. Weet je er meer over? Dan ben ik zeer benieuwd!:)
 
MPC 2000xl als je een nineties/early ‘00 90bpm hiphop gevoel wilt hebben bij het maken van beats/nummers. RJD2 heeft er meesterwerken op gemaakt. De Digitakt als je wilt samplemangelen of house wilt maken.
 
Waarom wil je kiezen tussen deze twee totaal verschillende apparaten? Kun je ons meenemen in je overwegingen? Ik denk dat er weinig vergelijkingen zijn omdat het in wezen echt twee totaal verschillende apparaten zijn.
 
Ik benieuwd ben naar de workflows van het sampelen van beide apparaten, o.a. ook vanuit ervaringen. Ook benieuwd hoe ze functioneren als master in een setup met het sequencen. Op deze vlakken ben ik op zoek naar de vergelijkingen
 
Ik zou dan eerder de vergelijking leggen tussen een MPC one en Digitakt. Die zitten ook ongeveer in dezelfde prijsklasse. De 2000XL stamt uit 1999 en de digitakt uit 2017. Zeker dat de 2000XL workflow vrij omslachtiger is dan de digitakt. Wat mij bijv stoorde aan die 2000XL is dat je per pad je sample moest tunen en het niet per program kon. Bijvoorbeeld als je een piano sample in veel verschillende chops hebt en die iets omlaag wil pitchen zodat hij lekkerder op het BPM ligt, kan je dat per pad gaan doen. Anyway, dat was voor mij een kleine ergernis ;-)

Dus ik zou dan eerder kijken naar een MPC one vs Digitakt. Genoeg filmpjes daarover te vinden..



 
Back
Top