Tja, als je het zo bekijkt, dan zijn al die schrijvers over en interviewers van de synthesizer ontwikkelaars als Bob Moog, Don Buchla en Peter Zinovieff leugenaars? Bob Moog was totaal niet geinteresseerd in het nabootsen van bestaande instrumenten, echt, daar zijn de Japanners, per slot nabootsers bij uitmuntendheid, pas mee begonnen in de eind zeventig, maar vooral begin tachtiger jaren. Natuurlijk werden er wel pogingen gedaan om bestaande geluiden te maken - in ieder patch boek stond wel een 'strings' of een 'trompet' -, maar dat is zoals op een huiskamer orgeltje de klarinet (meestal met een 'c' geschreven) en een hobo zit, hoewel die nergens naar klinken. Hobo-achtig zou de omschrijving nu zijn.
Het waren pogingen om de dure, vaak overbezette, electronische studio's beschikbaar te krijgen voor de componist zelf, het liefst thuis in de home-studio EN om een nieuw instrument te maken, dat geluiden kon maken die andere instrumenten niet konden. Maar dat was eigenlijk een bijverschijnsel...
Wil je er meer over weten, lees dan:
Pinch, Trevor en Trocco, Frank - Analog Days, the invention and impact of the Moog synthesizer - Cambridge (USA) en London (GB) - 2003
Wout