Geniale quote van Luke Slater

Er staat me toch echt iets van bij dat vroeger de eerste synths werden bedacht om acoustische instrumenten te kunnen emuleren (is natuurlijk niet echt goed gelukt, analoog). Dat daarna iedereen van god los ging met al die modulaire dingen.. tja..


Arv
 
Origineel geplaatst door Arv
Er staat me toch echt iets van bij dat vroeger de eerste synths werden bedacht om acoustische instrumenten te kunnen emuleren (is natuurlijk niet echt goed gelukt, analoog). Dat daarna iedereen van god los ging met al die modulaire dingen.. tja..


Arv

Dat dacht ik dus ook ja, maar ik kan er naast zitten, natuurlijk. Ben ook al zo oud en heb veel te veel boeken gelezen, dus ja, dan vergeet je wel eens iets. Nee, synths zijn door Robert Moog uitgevonden om 'Popcorn' te kunnen spelen. Nou goed.
Sorry.
Rotbui.
 
Origineel geplaatst door Imipolex
Ik zie het zo: synths ware oorspronkelijk bedoeld om andere instrumenten te imiteren, vandaar de naam 'synthesizer' toch? Toen samplers en andere digitale dingen verschenen en dit beter deden, waren de analoge synths ahw vrij om te klinken zoals ze wilden... hoewel er natuurlijk altijd al mensen waren die ze specifiek om hun weirde klankmogelijkheden waardeerden. En dat er specifiek synths gemaakt lijken te worden voor dance of zo is gewoon een kwestie van verpakking en marketing... Volgens mij zijn er geen synths die specifiek in een enkel genre gebruikt worden.

Wie je dat ooit heeft wijs gemaakt... Een beetje geschiedvervalsing :)
Synthesizers kwamen voort uit het hanteerbaar maken van de electronische studio, zelfs draagbaag, c.q. verplaatsbaar. Het belangrijkste was de standarisatie. Veel electronsiche studio's werkten met een veelheid apparatuur, die eigenlijk niet voor dit doel was ontworpen, bijvoorbeeld toongeneratoren waren voor het doormeten van schakelingen. Veel van dat spul was niet aangepast aan elkaar. De synthesizer werd volledig gestandariseerd. Verder, de eerste studio's waren de top wat betreft modulair :)

Alle ingangen en uitgangen kunnen bij een synthesizer aan elkaar geschakeld worden d.m.v. de kabels. Verder is het Moog systeem 1 Volt = 1 Octaaf erg belangrijk voor de 'normale' muziek. Buchla had een lineair systeem.

Het emuleren van bestaande instrumenten kwam relatief laat, zo ongeveer bij de introductie van de Yamaha DX7.
Nooit goed geluisterd naar de electronische muziek van voor die tijd?

Wout
 
Jawel, maar ik denk dat we hier een onderscheid moeten maken tussen 'serieuze electronische muziek', zoals dat in laboratoria gefabriekt werd, bv. de RCA mark 2 of zo, en de 'handzame' consumenten synthesizer die toch wel degelijk gepromoot werd op zijn vermogen allerlei instrumenten te kunnen imiteren, en die zijn marktaandeel toch niet te danken heeft aan Stockhausen-freaks, zeker?
 
Tja, als je het zo bekijkt, dan zijn al die schrijvers over en interviewers van de synthesizer ontwikkelaars als Bob Moog, Don Buchla en Peter Zinovieff leugenaars? Bob Moog was totaal niet geinteresseerd in het nabootsen van bestaande instrumenten, echt, daar zijn de Japanners, per slot nabootsers bij uitmuntendheid, pas mee begonnen in de eind zeventig, maar vooral begin tachtiger jaren. Natuurlijk werden er wel pogingen gedaan om bestaande geluiden te maken - in ieder patch boek stond wel een 'strings' of een 'trompet' -, maar dat is zoals op een huiskamer orgeltje de klarinet (meestal met een 'c' geschreven) en een hobo zit, hoewel die nergens naar klinken. Hobo-achtig zou de omschrijving nu zijn.

Het waren pogingen om de dure, vaak overbezette, electronische studio's beschikbaar te krijgen voor de componist zelf, het liefst thuis in de home-studio EN om een nieuw instrument te maken, dat geluiden kon maken die andere instrumenten niet konden. Maar dat was eigenlijk een bijverschijnsel...

Wil je er meer over weten, lees dan:
Pinch, Trevor en Trocco, Frank - Analog Days, the invention and impact of the Moog synthesizer - Cambridge (USA) en London (GB) - 2003

Wout
 
Back
Top