VSTs en hardware controllers

Welke hardware controller heb je liever?
a. Een Ableton Push
b. Een Nektar Panorama
c. Een Behringer BCR2000
d. Een controller met de layout van een Roland System-8 maar dan met ledringen zodat ie TR is.
e. Iets anders, nl.

a. Ableton Push
ableton-push-2-xl.jpg

b. Nektar Panorama

616ksYJGGaL._SX522_.jpg


c Behringer BCR2000 (evt met een leuke print..)
009_IMG_4160.png

d. Roland System 8 like controller (bestaat niet !)
Roland_System-8.png

ik noem de controllers die ik heb; die elkaar goed, tot zeer goed aanvullen;

b. nektar panorama p1
c. bcr 2000; staat niet meer aangesloten, zit nog te twijfelen wat voor ekstra funktie ie kan vervullen. maar het blijft een heel goed ding.

e.1. novation zero sl mkii
in combi met
e.2. novation 49 sl mkii

geeft je al een immense kontrole over vst/i plugins. en zeker met de nektar erbij..

e.3. de Mackie Controller Universal, voor mixen, gain-staging, workflow, ook voor plugins, etc. een geweldig ding, hoe oud ie ook is..

e.4. dedicated controllers!: spark creative drum machine, ook als midi-controller in te zetten overigens, met 24 relative endless encoders.. maar gebruik ik 'm vrijwel louter dedicated, werkt heerlik. als midi-controller stuurt ie standaard relative cc uit, wat de controller dan TR maakt, al zie je de waarden niet terug..

e.4.1. de maschine mk3 en maschine jam, kijken op het scherm is er amper nog bij.

de ableton push 2 lijkt me ook een prachtig ding, maar aangezien ik konservatief ben (...), is het centrum van mijn studie cubase 9.5 pro, waar ik zeer, zeer tevreden mee ben. met de remote control editor kun je parameters mappen zoals je wil, nu nog dat je door de pages via de hardware kunt gaan, dat kan de MCU, maar als dat b.v. ook de bcr 2000 zou kunnen, zou ie zijn funktie weer kunnen hernemen. o ja, plaatsgebrek...

maschine is een prachtige uitbreiding voor mijn workflow. ik gebruik 'm vaak, nu.

de nektar is nog niet goed uitgerust voor deze versie van cubase, maar werkt toch nog goed mee, een update is in de maak.

ik heb ook nog de footcontroller van behringer, die ik tot nu toe, louter voor guitar rig gebruik, erg fijn...
 
Als controller heeft de Novation Remote SL mk 1 reeks (met dubbele display) mijn voorkeur. LED-rings vind ik niet erg nauwkeurig, hoewel ze een duidelijker maar ‘grove indruk van de parameters weergeven’ dan een display.
Voor de rest gaat mijn voorkeur naar een systeem onafhankelijke opzet, dus universeel. Bruikbaar voor het editeren van diverse klanksystemen (en niet zoals dat Roland kerstboom System)
De Remote SL heeft echter geen TR zoals ik het zie : parameter-waarden tonen wanneer deze extern (vanuit een DAW-VST) aangeboden worden. Het is nog niet opgeklaard welke VST’s dat nu wel of niet doen : informatie verzenden zodat TR mogelijk wordt.

Dus TR … wat moet het nu juist voorstellen ?

P.s. @Eduur, increment of decrement is enkel toepasbaar op/per de laatste gebruikte controllernummer. Dus TR ... ???
 
O, o, vele reacties en vele zienswijzen. Wat leuk. @Audiocollage, we gaan verder praten over de universele oplossing. Mag ik toch nog een keer naar de Remote SL?
Ik beschrijf even een scenario, dan moet jij maar aangeven of dat TR is.
1. Je selecteert op de SL een plugin mbv. een button.
2. In Ableton zorg je dat je een python script hebt wat de waarden van die plugin naar de SL verstuurd.
3. Als gevolg hiervan zie je op de SL in het eerste LCD staan: Cutoff. Waarde=44.
4. Je draait rechts aan de knop op de SL die bij het LCD hoort. De SL verstuurt nu een increment naar de DAW
5. De plugin ziet dat, zet z'n waarde op 45 en Ableton ziet dit en verstuurt naar de SL dat de waarde nu 45 is. (Dat is de TR van Ableton)
6. De SL update zijn display en toont de waarde 45.
7. Ik kies een andere preset via de SL.
8. de plugin verandert zijn waarden, Ableton ziet dit en verstuurt via het eerder genoemde script de nieuwe waarden. De SL reageert met op de eerste plek: Cutoff: 28 (Ik naam maar wat)
9. Je doet nog een heleboel en er gebeurt vanalles
10. Je kiest via je SL de eerder genoemde preset. De plugin zet de waarden goed en dus de cutoff op 45. Ableton stuurt alle waarden door en de SL zet in zijn LCD: Cutoff, waarde is 45.

(Merk op dat het niet zo veel uitmaakte op de SL een decrement/increment stuurt, ofdat ie de waarde 45 (zijne 44 + 1 keer naar rechts) verstuurt.

De SL heeft deze functionaliteit of het werkt hangt af van je DAW.
 
@Eduur, ikzelf heb de Remote SL MK 1 niet de MK 2. Voor zover ik weet, en nu maar eens extra gecontrolleerd, kan de MK 1 geen midi ontvangen (tenzij een template al sysex-bulkdump, maar dat is geen praktische werkwijze). Dus volgens je opsomming zal nr 3 niet werken…of mss toch door wat hacking hier en daar ? Verder heeft de MK 1 geen RAW modus of Relative 1. Een increment of decrement kan misschien wel door low- en high limit van een controller in te stellen, bekomen worden. Tenzij jij deze verschillen met de MK 2 niet terugvind in de SL MK 1 handleiding, zijn ze met deze gedefinnieerd.

Let wel Eduur, wat je daar opsomt is inderdaad ook m’n beoogde TR doel (hoewel ik met Logic werk en niet meer ga veranderen). Enkel dat script (nr 2) hoe doe je dat ?
 
@Audiocollage (en anderen)
(ik was dit al aan het typen voordat audiocollage reageerde... maar ik denk dat er genoeg leuks in staat...
Wat mij betreft vergeet je mijn vorige post, was nogal onnozel. Je schijnt het te kunnen editen, maar ik krijg geen
edit button te zien, ook na lang zoeken niet...
Maar je laatste post staan heel veel interessante opmerkingen in, daar wil ik even op reageren:
Je schrijft:
>>Als controller heeft de Novation Remote SL mk 1 reeks (met dubbele display) mijn voorkeur.
>> LED-rings vind ik niet erg nauwkeurig, hoewel ze een duidelijker maar ‘grove indruk van de parameters weergeven’ dan een display.
Helemaal mee eens, liever displays dan ledringen.

>> Voor de rest gaat mijn voorkeur naar een systeem onafhankelijke opzet, dus universeel.
>> Bruikbaar voor het editeren van diverse klanksystemen (en niet zoals dat Roland kerstboom System)

Dat is jouw voorkeur, prima. Ik vind een nadeel van universeel dat het vaak dan ook een wat flauwe weergave wordt. (bv. de SL)
Maar a. daar hebben we het al eerder over gehad en b. je kunt natuurlijk, in deze tijd van overvloed ook en-en doen. (Vink demonstreerde dit net al!)
Dan vind ik die kerstboom lekker voor de substractive synths.

>> De Remote SL heeft echter geen TR zoals ik het zie : parameter-waarden tonen wanneer deze extern (vanuit een DAW-VST)
>> aangeboden worden. Het is nog niet opgeklaard welke VST’s dat nu wel of niet doen : informatie verzenden zodat TR mogelijk wordt.

Dit is denk ik een belangrijk punt waar ik op wil reageren. Nl, wie zorgt er voor feedback van de plugins naar de controller?
Ik lees (ook in je vorige post) dat jij denkt dat dat een taak van een plugin is, maar zo werkt het niet. Parameter feedback
wordt door de DAW gegenereerd. Iedere plugin die aan de SDK 2.4 standaard voldoet, meldt zijn parameterwijzigingen bij de Host.
De host weet vervolgens de koppeling naar de hardware controller en genereert de juiste commandos (CCs, of SysEx, en hij zoekt ook
uit naar welke midi controller het toe moet).
Er zijn maar weinig plugins die daadwerkelijk MIDI produceren. Dat is ook niet zinvol, want die MIDI data gaat dan vervolgens naar de volgende
plugin in de chain.

En dan toch even door: Als in een plugin een parameter verandert, vertelt hij dat tegen de host. Hoe komt het dan naar de SL ?
Dat ligt aan de Host. Meestal is er een hardware profiel (in Ableton een python script, in Cubase een XML definitie), dat wordt toegepast en dan gaat er dus MIDI data naar de SL.
De LCDSs van de SL kun je echt volkomen vrijelijk programmeren, via SysEx kun je voor ieder plekje op het display doorgeven wat er moet staan.
Als voor de DAW er een goed profiel is, zal de SL weergeven wat op ieder moment de correcte waarde is.
Als je Automap gebruikt, hoef je alleen de juiste CC te versturen en dan zorgt hij voor de LCD aansturing.
Maar Automap heeft wel beperkingen, maar de SL op zich is vrij programmeerbaar.


En dan tenslotte naar je PS...

>> P.s. @Eduur, increment of decrement is enkel toepasbaar op/per de laatste gebruikte controllernummer. Dus TR ... ???
Ik begrijp je opmerking niet, maar de SL kan per rotator een MIDI CC versturen, waarbij je de CC vrij kunt instellen (bv.24 tm. 31 voor de 8 rotators), en dan wordt er
bij naar rechts draaien de CC value 65 verstuurd, dus <176,24,65> en naar links: <176,24,63>. In Reaper kun je instellen dat zo'n
cc value relatief bedoeld is en reaper zal op dat moment de juiste parameter wijziging naar de plugin sturen (De DAW weet natuurlijk wat
de huidige waarde is, omdat de plugin die eerder gemeld heeft). (Automap zou die conversie ook op zich kunnen nemene, maar dat weet ik niet)

En als ik nog een toevoeging mag doen... De decrement/increment functionaliteit is op zich niet nodig: Als een hardware controller net te horen heeft gekregen
dat de waarde van een knop 44 is, en je draait naar rechts, zal hij de waarde 45 terugsturen. Het is alleen van belang dat de controller endless is en geen markering heeft.
Op de BCR2000 kun je zowel Absolute als relatieve mode instellen.
 
@Audiocollage.

Even zwaar kort door de bocht. Ik heb een SL MK1 gehad met de twee displays. Deze zijn echt via SysEx vrij programmeerbaar. Ik heb nog even wat code teruggezocht en dit is het begin van het commando:
$F0,0,$20,$29,$3,$3,$11,$4,pid,$0,$2,$1,$0 ($ betekent headecimaal)
dan volgen bytes voor welk display, welke positie en dan de text.

Als we dit combineren met onze andere discussie, waarin we probeerden DAW onafhankelijk een open standaard te definieren, dan zie je het volgende:
1. Het is logisch dat bestaande DAWs met Hardware profielen werken, want met zo'n profiel kan je makkelijk van 'een parameter wijziging' naar 'een bult SysEx data die precies voor mijn hardware bedoeld is)
2. Als we de open standaard 'eenvoudig willen hebben' (ik noem maar weer het voorbeeld van F0 03 04 05 06 F7 als output bij een parameter wijziging), dan moet er aan de hardware zijde veel gedaan worden. Novation heeft dat indertijd opgelost met Automap, omdat het zo naar verschillende DAWs kon reageren. Als we onze standaard hebben dan hoeft dat niet meer. De hardware boeren hoeven dan maar 1 standaard te ondersteunen (ok, one can dream, ha..ha..)

Hopelijk kunnen we jouw SL trainen?
 
@Eduur Ik vind gewoon dat FreddyConfetti het topic kaapt om zijn midi probleem opgelost te krijgen
Ik vind dat wel meevallen. Volgens mij wilde hij alleen aangeven dat als het zo eenvoudig in Ableton kan, dat dat dan een mooie standaard kan zijn. Zeker gezien de enorme userbase support die er voor is...
Maar goed, in Ableton wordt wel de keuze voor interne hardwareprofielen gemaakt en dat willen we misschien juist niet (ik iig. niet...) Van de andere kant, het zijn geen domme jongens en het werkt...
 
Stressyyyy, hm. Reactie op je post 45 nog hoor.

Eduur bedankt voor deze leerschool. (Mooi, na jaren op SF leer ik hier eindelijk eens iets bij ;) )
Ik vind een nadeel van universeel dat het vaak dan ook een wat flauwe weergave wordt. (bv. de SL)
Ik heb nog geen controller ontwerp voorgelegd, hooguit een idee 16 encoders en display. Maar je kunt ook gaan voor 32 encoders, een 5, 7 of 10 inch hdmi scherm. Programmeer enkele figuurtjes van bvb basisgolfvormen, envelopes, filtercurven, algoritmes, en je hebt al wat manipuleerbare afbeeldingen. Ik heb ze hier al, maar niet in een courante programmeertaal.
Dit is denk ik een belangrijk punt waar ik op wil reageren. Nl, wie zorgt er voor feedback van de plugins naar de controller?
Ik lees (ook in je vorige post) dat jij denkt dat dat een taak van een plugin is, maar zo werkt het niet. Parameter feedback
wordt door de DAW gegenereerd. Iedere plugin die aan de SDK 2.4 standaard voldoet, meldt zijn parameterwijzigingen bij de Host.
De host weet vervolgens de koppeling naar de hardware controller en genereert de juiste commandos (CCs, of SysEx, en hij zoekt ook
uit naar welke midi controller het toe moet).
Dat de plugin zelf direct midi uitstuurt zou ongebruikelijk zijn hé, wie is baas over de midi poorten e.d. ? Soit, nu weet ik al beter hoe het intern werkt.
Ben benieuwd nu welke commando’s ik Logic en MainStage naar ‘buiten’ kan laten sturen ? (Zover ik MainStage al wat heb bestudeerd, ben je daarin compleet vrij.)
En dan toch even door: Als in een plugin een parameter verandert, vertelt hij dat tegen de host. Hoe komt het dan naar de SL ?
Dat ligt aan de Host. Meestal is er een hardware profiel (in Ableton een python script, in Cubase een XML definitie), dat wordt toegepast en dan gaat er dus MIDI data naar de SL.
De LCDSs van de SL kun je echt volkomen vrijelijk programmeren, via SysEx kun je voor ieder plekje op het display doorgeven wat er moet staan.
Als voor de DAW er een goed profiel is, zal de SL weergeven wat op ieder moment de correcte waarde is.
Als je Automap gebruikt, hoef je alleen de juiste CC te versturen en dan zorgt hij voor de LCD aansturing.
Maar Automap heeft wel beperkingen, maar de SL op zich is vrij programmeerbaar.
Ja, ik heb vroeger zelf flink wat templates gemaakt en in gebruik (o.a. voor de An1X), maar TR per parameter met de SL MK1 … verdorie zeg, ik ga dat toch eens wat verder moeten onderzoeken (was ik nu maar 30 jaar jonger). De mac die ik recent aankocht met Logic Pro en MainStage is nu enkel via usb met de SL verbonden. Ik weet niet of ik alzo TR kan ontdekken. Anders eerst kabels trekken …
En als ik nog een toevoeging mag doen... De decrement/increment functionaliteit is op zich niet nodig: Als een hardware controller net te horen heeft gekregen dat de waarde van een knop 44 is, en je draait naar rechts, zal hij de waarde 45 terugsturen. Het is alleen van belang dat de controller endless is en geen markering heeft.
Ja snap ik. Nu maar hopen dat m’n SL MK 1 TR ook snapt.
 
Eduur, ik ga eerst eens onderzoeken welke data door Logic Pro en MainStage naar buiten gestuurd kan worden. Met MainStage ben ik volgens mij volledig vrij om dat te bepalen, zie bvb dit filmpje (vanaf +-5 min):


Hierin wordt een klank (afkomstig van een VST) gekoppeld aan de nodige effect plugins, een controller setup gemaakt en elke knop aan de gewenste parameter gekoppeld. Het zegt nog niets over de feedback naar de controller zelf, maar de werkwijze is voor de rest wel al compleet.

Die links ga ik ook wat verder bestuderen.... toch zeker voordat ik m'n SL als experiment ga inschakelen.
(Waardoor is de jouwe trouwens stuk gegaan ?)

Die MatrixSynth is wel groot hé?
Waarom niet een modulaire setup als controller (modules met o.a.: 8 encoders, 8 schuiver, display-module e.d. ?
 
@Eduur Ik vind gewoon dat FreddyConfetti het topic kaapt om zijn midi probleem opgelost te krijgen, dat eenvoudig verklaard wordt in de handleiding en op zovele YT-filmpjes. Daarom dat ik niet of minimaal antwoord. Als FreddyConfetti echt meer wil moet ie zelf maar een topic openen en duidelijk beschrijven wat er gaande is.
Jij als 'nieuweling' hier zal dit gedrag (van velen) mss nog niet herkennen. Soit, ieder doet z'n ding hé..

Wat is dat nu weer allemaal...? Ik heb helemaal geen midiproblemen...over welk probleem heb je het? Dat zou ik nu wel eens willen weten.

maar even een vraag; je hebt de bcr 2000 geheel voor omnisphere geprogrammeerd, doe je dat dan via "midi-learn", want, ik gebruik cubase 9.5 pro, heeft het probleem dat je de automation parameters, de parameters die vst/i plugin toont aan de daw, maar voor éen instantie kan gebruiken, je kan van de generic remote, natuurlik, een andere template binnen halen.

Via de parameterlijst in Reaper en dan een template aanmaken.
 
Laatst gewijzigd:
Wat is dat nu weer allemaal...? Ik heb helemaal geen midiproblemen...over welk probleem heb je het?
FreddyConfetti mijn excuses, ik moet het ergens verkeerd gelezen hebben. Ik dacht dat jij kwam vragen hoe de learn-functie op de BCR werkte omdat je enkel de volumeknop kon controlleren o.i.d. ...
Nogmaals sorry.
 
(Waardoor is de jouwe trouwens stuk gegaan ?)

>> Domweg versleten. (Ik had 'm tweedehands, maar die had zijn beste tijd gehad. De LCDs deden het na verloop van tijd maar af en toe.)

Die MatrixSynth is wel groot hé?

>> Het is een John Bowen synth. Schijnt nog steeds gemaakt te worden (4000 Euro oid.) Tis dus wel een synth geen controller. Maar ik vind het een lekker ding... En ja groot is ie

Waarom niet een modulaire setup als controller (modules met o.a.: 8 encoders, 8 schuiver, display-module e.d. ?

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Bij die John Bowen krijg ik wel het idee (en misschien bedoel je dat), dat je daar 6 van die Modules hebt met een display en 5 encoders en 8 knopjes erboven. Als je met die 8 knopjes dan weer kunt instellen wat de 5 controllers doen? Maar in jouw voorstel dan met 8? Ja, dat klinkt mij leuk in de oren... Klinkt een beetje als 6 x een panorama.. (damn, ik vind het een goed idee, zeg!)
Ik zelf neig trouwens toch wat meer naar encoders dan sliders. Kan veel nauwkeuriger. Van de andere kant een ADSR met sliders blijft onovertroffen (Zie de System 8, of de Crumar DS2...)
 
@Eduur, je maakt het wel verwarrend hoor, we zijn hier over controllers en vst's bezig en dan ga je daar een afbeelding van een synth met veel knoppen tussen zettten. Ik dacht dat het ook een controller was (wel met gekke naam M...synth).

Mijn modulair-controller voorstel staat volledig los van dat toestel. Het is een idee dat ik al langer had, maar ik heb te weinig tijd en ben niet bekwaam genoeg om zo iets nu te bouwen...
Een basismodule kan ook ineens met 16 of 32 encoders he, kom zeg. Klein beginnen, dacht ik aan 8, daar het concept modulair is.
P.s. slider = schuiver.
 
Quifster geeft aan liever een Virus TI te gebruiken ipv. een BCR2000. Maar ik begrijp dat niet, wellicht kun je even toelichten?
Ik ken het apparaat nl. niet, maar als ik naar een plaatje kijk, dan zie ik inderdaad een hele lekkere layout.
Maar ... hij is toch niet TR in die mate dat als ik een andere preset in mijn VST kies, de data juist wordt geupdate op de controller?
(en daarbij bedoel ik dus ook de rotators, of zijn die motorisch? )
ik heb hier ook wel een virus ti staan (en ook wel bcr2000's en bcf2000's) , maar wat ik eigenlijk bedoelde was dat als je graag een hardware layout wil die je mapt naar dezelfde functie op een vst (zoals die nieuwe omnisphere mappings), dan is de TI een meer logische keus dan de bcr2000 omdat de ti daar een speciale mode voor heeft. Dat de knoppen dan niet goed staan is een logisch gevolg van de gekozen werkwijze, dat heb je ook niet met de nieuwe omnisphere oplossing, of zelfs als je presets op een nord lead kiest bijvoorbeeld, dan staan de knoppen ook niet correct. Dat is inderdaad alleen mogelijk met gemotoriseerde draaiknoppen op een hardware synth en dat bestaat op dit moment niet voor zover ik weet.

Mijn eigen mening had ik al gegeven, er zijn betere oplossingen voor handen, maar die hebben inderdaad niet een synth layout, dus het is in dat geval kiezen voor wat je het liefst wil

Na wat opzoekwerk blijkt die NKS standaard toch maar weinig universeel aanvaard en eerder erg gesloten...
NI werkt blijkbaar zoals velen enkel voor eigen pocket. Dat zal bij Apple waarvan ik Logic en MainStage gebruik, ook wel zo zijn met hun iPad als controller.

tsja, wat moet ik hier nou op zeggen :D, NKS werkt met alle vst's, daar is niets gesloten aan en heeft wel degelijk een enorme hoeveelheid gebruikers, wel is het zo dat als je ook de presets wil browsen kwa text en wil integreren dat je daar een nks specifieke oplossing voor moet maken als synthmaker. Maar voor standaard parameter mapping / total recall is er niets gesloten aan.
Apple is ook niet echt gesloten, ik gebruik bijvoorbeeld 2 ipads in mijn windows DAW omgeving als extra dedicated midi controllers, dus dat is zeker niet afgesloten kwa features door apple.

Ik had nog een vraag. Als ik jullie uitleg over Ableton goed begrijp, doe je in Ableton midi learn en er wordt automatisch een feedback verbinding opgezet naar je controller?
Dan kunnen we toch allemaal overstappen naar Live ? :mega:

Spijtig genoeg is die DAW lang niet zo stabiel als Reaper en kun je ook geen 32 en 64 bit plugins door elkaar gebruiken.

32 bit plugins zijn inderdaad niet te gebruiken in een 64 bits daw, wel in een 32 bits daw. Dus als je nog zwaar op verouderde plugins leunt waar nog geen 64 bits versie van is, dan zul je inderdaad in de 32 bits daw suites moeten blijven. (of eventueel een 32 bits wrapper gebruiker in een 64 bit suite zoals bijvoorbeeld jbridge).

Stabiliteit kan ik niet over oordelen, bij mij crashed het nooit in ieder geval, maar ja, elk systeem is anders, dus als het bij jou crashed dan is het inderdaad geen oplossing (cubase crashed overigens wel af en toe bij mij, ableton niet)

Wat betreft midi learn, de integratie van controllers in ableton is extreem goed, cubase wordt overigens ook beter sinds versie 9 op dat vlak.


In het algemeen:
Als je deze thread zo leest dan lijkt het wel of total recall iets compleet nieuws is, dat is echt niet het geval, ik heb hier op het synthforum eens teruggelezen maar ik zie dan al posts vanuit 2004 van mijzelf waarin ik een bcr2000 setup gebruikte voor in ieder geval al total recall van vsti's en hardware synths via device maps en generic remote.

Bijvoorbeeld een post uit
2004
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=419363&postcount=4
of uit:
2007
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=768978&postcount=13

Nog een paar kleine puntjes:
- ik las dat iemand de ableton push controller ook in verband wilde brengen met het gebruik in cubase. Dat zou ik afraden, het is inderdaad zo dat je de ableton push controller met 1 druk op de knop naar een generieke midi controller kan omzetten die je dan helemaal vrij kan programmeren in cubase (of andere daw's), maar je mist dan zoveel functionaliteit die wel in ableton gekoppeld is aan de push, dat je eigenlijk een veel te dure midi controller aan het gebruiken bent voor wat je er mee kunt, een Native Komplete controller is dan een veel betere keus in dat geval.

- Wees je er ook van bewust dat het gebruik van geavanceerdere controller setups niet per definitie een goedkope oplossing is, in mijn geval is een midi controller setup al ver over de 2000 euro bijvoorbeeld, dat is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden of je dat er voor over hebt. Je kunt natuurlijk wel met 1 controller beginnen en dan ben je zo rond de 600 euro klaar, maar je zult al snel zien dat je zo verslaafd raakt aan die werkwijze dat het vrij snel uit de hand gaat lopen, dus zeker als je nog in de fase zit dat je voornamelijk met hardware synths werkt en minder met VST synths / effecten zou ik oled achtige controllers gecombineerd met meerdere ipad controllers niet echt overwegen.

- Hou ook goed in de gaten wat wel en geen breedgedragen oplossingen zijn, bijvoorbeeld een Lemur integratie was vroeger wel heel mooi, maar inmiddels ook wel heel erg achterhaald en eigenlijk nooit echt van de grond gekomen en inmiddels via ipads goedkoper en makkelijk te integreren.

- kijk ook niet voor dat soort doeleinden naar synths als bijvoorbeeld solaris, de solaris is al een vrij oude synth die ook nog eens een hardware versie was van de originele Creamware solaris plugin, en dat heeft helemaal niets te maken met generieke midi controllers.

Ik gebruik zelf dat soort dingen al meer dan 15 jaar, en zeker de laatste 3 a 4 jaar is de integratie tussen computers en hardware synths / effecten en vst instrumenten en effecten op een zeer hoog niveau.

Daarom vermoed ik dat jullie het toch over andere dingen hebben dan dan ik versta onder total recall en controller integration, dit is echt niets nieuws onder de zon en moet in 2018 eerlijk gezegd vanzelfsprekende kost zijn in DAW gebruik voor elke gebruiker. Dus daarom denk ik dat jullie het toch over andere dingen hebben dan dat ik doe.

Voor mij is er in ieder geval al heel veel jaren geen enkel verschil tussen hardware en software synths en effecten en het total recall gedrag zoals ik eerder beschreven heb en herken ik eerlijk gezegd de door jullie beschreven problemen niet kwa integratie, dus vandaar dat ik denk dat we op dat vlak langs elkaar heen praten, maar ik zal wel mee blijven lezen en wie weet valt het kwartje op een dag bij mij dan :)
 
Laatst gewijzigd:
Mooie post Quifster! Heb met interesse gelezen. En ja, we schrijven best wat langs elkaar heen, maar er komt genoeg interessants langs. Total Recall zijn we het ook wel over eens, maar voor mij gaat het nu net juist om het stukje 'dat de hardware knoppen goed staan'. (Precies waar jij bij het Virus stukje antwoord op geeft.)
In mijn geval: als ik een andere preset kies, gaan de ADSR sliders van mijn Crumar naar de juiste plek (gemotorizeerd dus) En mijn topic opening ging daarover (en dan vooral over hardware controllers die dan een echt synth gevoel geven), maar we zijn intussen al langs een heleboel leuke dingen gekomen, vind ik.
 
@Eduur, je maakt het wel verwarrend hoor, we zijn hier over controllers en vst's bezig en dan ga je daar een afbeelding van een synth met veel knoppen tussen zettten. Ik dacht dat het ook een controller was (wel met gekke naam M...synth).

Mijn modulair-controller voorstel staat volledig los van dat toestel. Het is een idee dat ik al langer had, maar ik heb te weinig tijd en ben niet bekwaam genoeg om zo iets nu te bouwen...
Een basismodule kan ook ineens met 16 of 32 encoders he, kom zeg. Klein beginnen, dacht ik aan 8, daar het concept modulair is.
P.s. slider = schuiver.

Sorry voor de verwarring.. de synth staat op de site Matrixsynth.com maar heet dus zelf Solaris en is van John Bowen. En ja, het is een synth, maar het ging mij om de coole total recall layout. Dat is de beste die ik tot nu gezien heb.
 
Mooie post Quifster! Heb met interesse gelezen. En ja, we schrijven best wat langs elkaar heen, maar er komt genoeg interessants langs. Total Recall zijn we het ook wel over eens, maar voor mij gaat het nu net juist om het stukje 'dat de hardware knoppen goed staan'. (Precies waar jij bij het Virus stukje antwoord op geeft.)
In mijn geval: als ik een andere preset kies, gaan de ADSR sliders van mijn Crumar naar de juiste plek (gemotorizeerd dus) En mijn topic opening ging daarover (en dan vooral over hardware controllers die dan een echt synth gevoel geven), maar we zijn intussen al langs een heleboel leuke dingen gekomen, vind ik.
ah dat had ik niet begrepen,
ja motorized faders is er inderdaad al heel lang op de markt en zeker perfect geschikt voor midi koppelingen naar ADSR parameters, maar motorized draaiknoppen heb ik nooit gezien.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een mooie combinatie van die 2, dus motorized faders met endless controllers en genoeg drukknoppen. Een mooie goedkope oplossing is daar al voor op de markt: de behringer X-Touch compact. Die kun je zowel als daw controller (mackie control mode) gebruiken als midi controller. (deze heeft 9 motorized faders en 16 draaiknoppen en 39 druk knoppen)

behringerxtouch02-ebFQzBoQz3RexWpks7H15geaxFSHDUMl.jpg


misschien voldoet zoiets aan jullie wensen?
 
ah dat had ik niet begrepen,
misschien voldoet zoiets aan jullie wensen?

Ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken... Natuurlijk vind ik die Behringer een vette controller, en prima Total Recall. (het is zo'n beetje een BCR En een BCF) Maar nog steeds moet ik dan een beetje raden wat de functie is van welke knop. Stickers helpen, maar mooier zijn LCDs waar de parameternaam in staat (en superflexibel). Wat dat betreft zijn die Push en Maschine ook heel mooi en die kunnen dat wel. Maar toch, in dit topic wil ik vooral vragen naar controllers die synth-like zijn, zoals die Solaris (wat dan weer geen controller maar een synth is). Bij die Solaris weet ik 'meteen' waar ik moet zijn voor de ADSR en de LFO, want die staan op een (voor oudere keyboardspelers) logische plaats. Ikzelf zou dan nog graag 'in een blik' alle VCOs en alle LFOs zien, dat ontbreekt nog (maar ja, die Solaris is ook wel erg uitgebreid met z'n 4 VCOs en 4 LFOs). De Roland System 8 is dan weliswaar beperkter, maar heeft alle controllers in een keer tot je beschikking (maar is dus weer niet TR, (kwa knoppen!, wel kwa geluiden)).
 
in dit topic wil ik vooral vragen naar controllers die synth-like zijn, zoals die Solaris (wat dan weer geen controller maar een synth is).

Ok duidelijk, ik vrees wel dat je hiermee dit topic dood hebt gemaakt aangezien er voor zover ik weet dat soort controllers (synth layout met geautomatiseerde faders en oled schermpjes boven draaiknoppen) er niet zijn, maar wie weet zit ik er naast, dan zien we het wel. :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top