Wie produceert DAW-less en hoe?

Alhoewel ik door Bitwig wat meer energie van een DAW heb gekregen is al mijn audio 'generatie' in principe OTB. De octatrack is hierin mijn hub die alles aanstuurt (meestal sync, en zelfs cv clock). Wat geluidjes en sequences maken, dan samplen in de octatrack en dan verder. Mixen en opnemen dan via de Tascam 644. Dan 4 track afmixen (als ik wil ook op tape, maar voor het gemak naar PC).
Wow! Heb ff op internet gezocht naar de Tascam 644. Da's een gaaf ding man. Uiteraard niet meer te koop want werkt met cassette tape. :)
 
Wow! Heb ff op internet gezocht naar de Tascam 644. Da's een gaaf ding man. Uiteraard niet meer te koop want werkt met cassette tape. :)
Ze staan nog wel regelmatig te koop, liever had ik nog de 688 (8 sporen ipv 4), ook vanwege de coole meterbrug maar helaas past dat ivm ruimtegebrek toch niet. Ook lever je met 8 cassette sporen wel wat aan bandbreedte in (letterlijk). Cool van de 644/688 is dat er fsk sync ingebouwd is, je kunt dus direct midi din aansluiten.

Maar los van de 4/8 track is het gewoon een heel goede mixer die flink kan oversturen. Nadeel is wel de 'routing matrix' die je even onder de knie moet krijgen. Theoretisch heb je met de 644 16 + 4 aux kanalen in mixdown.
 
Ik had geen tijd om alle reacties te lezen maar voor mij geld ook DAWless all the way.
Begonnen ben ik met muziek maken rond 2005. In die tijd werd hardware vaak als achterhaald en duur gezien. Ik wilde ook drum and bass maken en vrijwel iedereen maakte dat op de computer.
Fruity Loops was mijn eerste DAW, maar ben al snel overgestapt op renoise.
Dan rond 2009 mijn eerste hardware bakken - de TR-707 en de Yamaha CS5 in combinatie met de VS880 multitracker. Hoe bevrijdend het voelde om daarmee te werken! Tegenwoordig neem ik nog steeds mijn tracks live op met een Zoom R16 waar meerdere hardware bakken op aangesloten zijn. Qua sequencing had ik een tijd lang de rm1x, daarna best lang de MMT-8 als centerpiece. Nu aan het kijken of die kan vervangen worden door de blackbox, maar dat lukt nog niet helemaal :)

Ik denk dat ik het vervelend vind om met een daw te werken vanwege het overdreven aantal aan opties. En dat ik met een muis een fysieke "feeling" mis van muziek maken. Maar andersom ken ik ook mensen die fantastische muziek op DAW's maken en het geprobeerd hebben met hardware maar toch weer terug gegaan zijn naar DAW only.

Nog een opmerking: mij valt op dat steeds meer DAW-achtige hardware verschijnt met grote schermen, zoals de eerder vernoemde MPC live/one of de force.
Zelf heb ik sinds kort de 1010music blackbox die bij deze trend aansluit. Ik vind ik het een fantastisch apparaat, maar bizaar genoeg krijg ik soms het idee dat die toch iets te DAW-achtig is voor mij ;))
 
Ik moet zeggen dat de combi van de nieuwe MPC's (One, Live of X) met eventueel de MPC 2.0 software erg gebruiksvriendelijk is. Simpel en overzichtelijk. Je kunt DAW-less werken op het apparaat, maar als je 'm aan de PC hangt dan heb je meer mogelijkheden. Door het touchscreen heb je minder te maken met musclememory. De Octatrack vond ik daarom niks voor mij; als ik er even niet mee gewerkt had was ik eigenlijk alle shortcuts weer vergeten. Met de MPC heb ik dat niet. En de MPC software is eigenlijk als DAW bijna genoeg voor wat ik wil doen. Het enige kleine nadeel is dat VST3 (nog) niet wordt ondersteund. Ik heb zelf de X in mijn studio'tje en een One voor in de huiskamer om mee te prutsen. Beide erg fijn om mee te werken! Ze hebben mijn RS7000 prima kunnen vervangen.
Gaaf, ik heb zelf ook een tijdje naar die X zitten kijken.
Wat een bak van een machine is dat!
Uiteindelijk toch niet de sprong in het diepe gewaagd omdat het ongeveer een complete PC met een DAW is qua prijs.
Als het budget er was, had ik er zeker één gekocht (X) want die geeft volgens mij de beste MPC ervaring met meer dedicated knoppen en die scribble script displays.
Die bewaren we voor als ik oud en rijk ben :)

Ik ben toen voor een 2e hands MC-707 gegaan, omdat die erg leek te passen bij hoe mijn brein werkt als ik muziek maak. Minder uitgebreid dan de MPC serie, maar wel lekker om mee te jammen.
 
En welk programma is dat (hoe speel je dat af) ?
Een default programma (Program) in de zin van een MPC project die automatisch laad als je de MPC aanzet. Zie het als soort template, zodoende geen blaadje nodig bij een blanco project. Zitten 4 MIDI out's op, dus 4x16 midi kanalen waar diverse chains op lopen.(10x synths, 2x drumdozen, 2x FX, 1x MTR en 1x PC) Zodoende in het project alle apparaten met bijbehorende midi kanalen klaar staat om te gebruiken en hoeven niet in serie op de MIDI out's van de MPC aangesloten te zijn. Dit ivm sommige apparaten die geen MIDI Thru functie hebben en op een andere chain gezet moeten worden. Ook de MIDI out's van de toetsensynths ge-mergerd naar 1 van de 2 MIDI inputs van de MPC. Was een interessante puzzle en het werkt ook nog! :engel:
 
Ik ben aardig dawless... het enige wat ik in een daw doe (reaper) is de stereo track van mn hardware setup opnemen. Tijdens het produceren check ik wel met voxengo span, om te zien of het allemaal een beetje klopt.

De Digitakt is mn main sequencer, heerlijk ding! verder gebruik ik de filters van mn bakken als soort van eq’s en houd ik met sounddesign al rekening dat ik niet teveel overlappende frequenties heb. Het id onderdaad een wat dure hobby, maar ik heb zo ongelofelijk veel meel plezier nu ik dawless werk!
Leuk om lezen, ik heb ook een digitakt, heb je nog meer in je set up staan en neem je het per kanaal op naar reaper? Kan begrijpen dat je veel lol heb met muziek maken op die manier.
 
Jarenlang primair gejammed op een RS7000 en de rest wat geen muis heeft. Live knoppen draaien / inspelen geeft mij het meeste voldoening. Alhoewel zaken achteraf corrigeren heeft ook zeker z'n voordelen, die ik nu aan het combineren.

Qua externe opname heb ik recent een Pioneer RT-707 tape deck aangeschaft. Deze komt straks terug van revisie zodat deze als Master gebruikt kan worden.

Als ik ga jammen, staat Wavelab altijd op te nemen. Er zit altijd wel iets bruikbaars bij.
 
Ik. Wel neem ik op in Audacity (Multitrack) en that's it. Achteraf gebruik ik Ableton om het geheel wat te masteren. Maar verder niks.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top