VSTs en hardware controllers

Hoe heb je die Behringers zover gekregen dat ze de vst's controleren? Ikzelf heb de BCF2000 maar mij lukt het gewoon niet om mijn vst's te controleren. Het enige wat ik kan doen is de volume aanpassen en voor de rest doet'ie niks.
Ik heb zelf geen BCF2000 maar deze hebben een Learn-functie waardoor het echt kinderspel is om de knoppen in te stellen. Zodus even wat zoek en leeswerk en je zult er wel komen. (Anders kom je maar eens een Midi cursus volgen.)
 
Hoi, weer veel interessants gelezen!
Even weer wat opmerkingen en vragen.
Allereerst over 'Total Recall'. Blijft moeilijk, maar quifster kwam met een goede, die ook door audiocollage (en door mij) omarmt wordt:

Total recall beschouw ik als de volledige programmering bij het inladen van ALLE Vst instrumenten,
VST effecten, en in mijn geval zelfs Hardware die automatisch op de goede waarden worden gezet,
inclusief alle controller koppelingen voor ALLE vst's en effecten. Ongeacht het spoor waar ze op zitten.

Helemaal mee eens, maar toch de toevoeging dat voor mij, in dit onderwerp, de controller hardware op de goede waarden moeten staan.
Dan noem ik zo'n controller Total Recall. Die controller mag van mij een subset van alle parameters tonen, maar die moeten dan wel goed staan.
Push is dus een voorbeeld, maar de door audiocollage genoemde G2 ook.

Met die toevoeging even wat zaken:

Eerst even een wat 'academische' opmerking:
Wat mij betreft kan een total recall controller bestaan uit 1 LCD-tje met 1 endless encoder:
In het LCD-tje staat dan de parameternaam en de huidige waarde. Met de encoder stel je een andere waarde in.
Prettig is natuurlijk als je kunt kiezen _welke_ parameter.

Wat hier boven staat is dan (wellicht?) wel waar, maar echt practisch is het nog niet...

De G2 heeft dus 8 van die LCD-tjes, en ook de Remote SL.
En natuurlijk ook de Push (OLED!), en er zijn natuurlijk veel meer.
(Korg Kontrol49 als oud bakkie, en natuurlijk alle nieuwe NI keyboards en bv. de Nektar Panorama)
Een 'Prettige' Total recall controller is een controller waar jij een goed gevoel van krijgt, dat je er prettig mee kunt werken.
(en dat kan, en blijkt dus, voor verschillende mensen verschillend zijn).
Ikzelf zoek ik het graag in de synth-like controllers en weet dat ik daar dan een beperkte set van VSTs mee kan bedienen.

Maar met deze, hopelijk voor jullie ook mee eens zijnde resume, zit ik met twee vraagjes:
Audiocollage geeft aan dat hij de Remote SL niet TR vindt, maar ik geef hierboven aan dat ik dat wel vindt:
Merk op, ik beperk me dan tot de 8 LCDs linksboven met de 8 Rotary Encoders er meteen onder. Daar kun je iedere parameter van iedere VST in tonen + zijn huidige waarde en veranderen, uiteraard als je DAW het ondersteunt.
De rest is grotendeels niet TR. Misschien bedoel je dat. Mening?

Quifster geeft aan liever een Virus TI te gebruiken ipv. een BCR2000. Maar ik begrijp dat niet, wellicht kun je even toelichten?
Ik ken het apparaat nl. niet, maar als ik naar een plaatje kijk, dan zie ik inderdaad een hele lekkere layout.
Maar ... hij is toch niet TR in die mate dat als ik een andere preset in mijn VST kies, de data juist wordt geupdate op de controller?
(en daarbij bedoel ik dus ook de rotators, of zijn die motorisch? )
Overigens is voor mij de BCR2000 zeker niet de ultieme oplossing (voor mijn wensen). Ik heb het topic juist geopend op zoek naar andere...

NB: @Quifster: met de system 8 bedoelde ik de Roland System 8. (heeft dus een mooie layout, maar ook niet TR voor de controllers)
 
Ik heb zelf geen BCF2000 maar deze hebben een Learn-functie waardoor het echt kinderspel is om de knoppen in te stellen. Zodus even wat zoek en leeswerk en je zult er wel komen. (Anders kom je maar eens een Midi cursus volgen.)

Audiocollage heeft helemaal gelijk. Misschien een kleine extra uitleg: Als je aan een Behringer Rotator draait of fader schuift kun je zelf aangeven welke midi data er verzonden wordt. Er zijn wat editors waarmee je kunt instellen wat er verstuurd wordt en het kan ook op het apparaat zelf. Ook kun je flexibel instellen dat een fader of rotator reageert op binnenkomende mididata. Dan is het een kwestie van je VST in je DAW zo in te stellen dat ie enerzijds reageert op midi data afkomstig van de Behringer en anderzijds welke data verstuurd wordt als je een parameter wijzigt in je VST, zodat de Behringer weer goed staat. Het instellen van de juiste reageerwijze hangt af van je DAW. Voor de Behringer zijn er voor de meeste DAWs templates waarbij dat vaak een fluitje van een cent is. Maar wat audiocollage aangaf: Je moet er even induiken, het merendeel van de effort ligt aan de DAW zijde, en zoals Quifster in dit thema al aangaf, voor bv. Ableton/Cubase is dit allemaal prima geregeld.
 
Maar met deze, hopelijk voor jullie ook mee eens zijnde resume, zit ik met twee vraagjes:
Audiocollage geeft aan dat hij de Remote SL niet TR vindt, maar ik geef hierboven aan dat ik dat wel vindt:
Merk op, ik beperk me dan tot de 8 LCDs linksboven met de 8 Rotary Encoders er meteen onder. Daar kun je iedere parameter van iedere VST in tonen + zijn huidige waarde en veranderen, uiteraard als je DAW het ondersteunt.
De rest is grotendeels niet TR. Misschien bedoel je dat. Mening?
Kijk, de werking van TR die ik voor heb gaat als volgt (Quifster heeft m’n voorbeeld zelfs nog verder uitgewerkt weergegeven 17 ) :
Je bent op een synth je klank aan het editeren en draait bvb. de filter-cutoff volledig dicht. Vervolgens roep je een ander klank (patch) op uit de synth z’n geheugen. Nu ga je ook die klank editeren. Als je ook hier de filter-cutoff wil bijregelen zul je merken dat bij het verdraaien er een grote sprong is, een scherpe klank is ineens dof. Dit komt omdat bij verandering van patch er geen TR is gebeurt, m.a.w. alle knoppen staan verschillende t.o.v. de parameters van je opgeroepen patch. Lees maar eens na over de Jump en Pick-up functie van de Remote SL templates. Je kan wel intern in de SL pseudo TR hebben tussen templates, maar daar heb je n.m.i. niet veel aan, toch niet als je met vst’s gaat werken.

Om TR te kunnen bewerkstelligen moet er ofwel voor elke CC een decrement en increment-functie zijn (wat niet in midi is voorzien) ofwel vanuit elke vst een complete parameter-send etc. bij activering en /of patchwissel, naar de controller. Deze dient dan nog te weten hoe hij die informatie moet hanteren en schikken …
Zoals je ziet het is niet zo eenvoudig wat er dient te gebeuren, maar zeer handig als het allemaal wel gebeurt en goed verloopt ook.

Op zoek naar de controllers (en vst's) die dit kunnen…
 
Interresant topic. Mag ik er aan toevoegen dat sommigen van jullie de werkwijze met de BCR2000 wel een beetje te gemakkelijk voorstellen? Neem nu Sylenth1 bv. in Cubase. Als je elke functie (ELKE) van de synth wil programmeren op de BCR2000 ben je een hele avond zoet, dan mag je er nog in thuis zijn. Het programmeren van die increment decrement knoppen vraagt best wat tijd. Ook het uitdeken van je layout, waar je welke knop wil is best belangrijk. Wanneer je ook nog wil dat alle parameterveranderingen worden teruggestuurd naar de BCR moet je de midi feedback voor elke functie apart activeren (kan ondertussen mss. veranderd zijn, ik gebruik geen Cubase meer). Wanneer je ditzelfde wil gaan doen in bv. Reaper is er geen sprake van midifeedback. Met de BCR2000 kan je echter wel naar de volgende preset springen en weer terug naar je huidige zodat de parameters geupdate worden. Wanneer je deze setup dus wil voor al je synths en andere VSTi's en ook nog eens voor je effecten kan je dus alle BCR presets vol programmeren, je kan werken met alle midikanalen maar moderne DAW's laten je ook toe om alle mogelijke midibevelen per track te gebruiken, zodat je daarin niet gelimiteerd wordt. Tenslotte kan de BCR ook andere dingen sturen zoals sysex of andere bevelen die je nodig hebt om door je presets te skippen zodat je niet gelimiteerd bent aan dat nieuwe presetformaat dat jullie hierboven aanhaalden (NKS) want er zijn 1000'en synths die dit niet hebben.

Nog een voorbeeldje, het programmeren van Omnisphere2 met alle functies en alle layers en knoppen op de BCR heeft me een week gekost tot het helemaal op punt stond en ik denk dat ik er wel in thuis ben.

Ik ben nog geen enkele andere betaalbare controller tegengekomen die me deze mogelijkheden geeft omdat elke andere controller te weinig draai en drukknoppen heeft.
Velen onder jullie gaan waarschijnlijk zeggen dat je helemaal niet elke functie nodig hebt maar dat noem ik pas TR :D
 
@Audiocollage omtrent de SL.
Je voorbeeld is helemaal correct en ook echt super dat je het zo volledig uitlegt!! Maar.... op de Remote SL zitten 8 endless encoders (linksboven). En ja, die kun je zodanig programmeren dat ze bij een rotatie links een midi CC met value 63 geven, en als je rechtsom draait een CC met value 65. Je DAW ziet dat dus inderdaad als een increment of decrement. (En BV. reaper weet er dan wel raad mee.)
Hier een stukje uit de midi spec van de Novation:

CoDERS
nLy
REL1 (Relative 1):
A message with value 65 is sent out for every clockwise step (increment) and a message with value
63 is sent out for every anti-clockwise step (decrement). With this option the encoder functions as a true endless control
rather than emulates an analogue pot as with the 0-127 and -64/+63 settings.

Je moet de SL dan wel in RAW mode zetten geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker (heb 'm niet meer, is gesneuveld...). Maarre... ik geloof dat jij er wel een hebt, dus wie weet kun je in ieder geval dat stuk TR maken.
 
@FreddyConfetti.
Ha, een BCR2000 fan/expert.
Ik ben het helemaal met je eens Fredddy, maar wil toch wat reageren.
Ik heb ook de BCR aan Sylenth gekoppeld. Niet alles maar zo'n 70 parameters.
Ik heb sylenth OOK aan mijn Crumar controller hangen, zo'n 50 parameters.
Je geeft aan: Het is een hele klus. Dat is het zeker, zeker als je het met handje doet.
In Cubase heb ik het ook gedaan, wat een crime. Maar Quifster geeft aan dat het in Ableton nu in
ieder geval een stuk makkelijker gaat, en dat lijkt mij ook.
Maar even terug naar de Sylenth koppeling.
Wellicht heb je gelezen dat ik zelf meer 'echt programmeer' dan 'musiceer'. Voor Cubase heb ik dan ook niet
de mapping met het handje gedaan, maar de XML files geprogrammeerd. ook de mapping tussen
Sylenth en mijn controllers zijn allemaal geprogrammeerd. (Dat is uiteindelijk veel meer werk dan gewoon
met het handje, maar het is mijn hobby).
Ook ik gebruik Reaper (fantastisch pakket, zeker voor de programmeurs) , en inderdaad die heeft geen Midifeedback (dat is best wel heel erg).
Maar ook hier heb ik een oplossing voor gemaakt, in de vorm van een C++ surface interface. (Misschien interessant voor je. )
Die meldt nu alle wijzigingen van alle VSTs naar mijn software, en dat gaat dan weer naar alle hardware controllers.
Het is tijd dat Reaper dat nu eens fixed, met al die mooie nieuwe controllers zoals Native Instruments en Nektar Panorama.
(En dan wordt het voor Alternatieve Hardware Controllers ook wat simpeler). Maar ik geloof dat het zo'n beetje
de meeste gevraagde feature request die ze niet implementeren.

Tja, je besluit met dat je alle parameters wil mappen. Die noodzaak heb ik niet. Heb je echt alle Omnisphere
parameters gemapped ? Wow, dat zijn er volgens mij meer dan 500, toch??
 
@FreddyConfetti.
Wellicht heb je gelezen dat ik zelf meer 'echt programmeer' dan 'musiceer'. Voor Cubase heb ik dan ook niet
de mapping met het handje gedaan, maar de XML files geprogrammeerd. ook de mapping tussen
Sylenth en mijn controllers zijn allemaal geprogrammeerd. (Dat is uiteindelijk veel meer werk dan gewoon
met het handje, maar het is mijn hobby).

Bedoel je dat je de generic remote gebruikt hebt die de xml aanmaakt? Ja zo deed ik het ook steeds. Best veel werk maar nadien heb je tenminste de template voor altijd. Voor Sylenth moest ik dan steeds nog de dat file opslaan als ik me goed herinner.

Ook ik gebruik Reaper (fantastisch pakket, zeker voor de programmeurs) , en inderdaad die heeft geen Midifeedback (dat is best wel heel erg).
Maar ook hier heb ik een oplossing voor gemaakt, in de vorm van een C++ surface interface. (Misschien interessant voor je. )
Die meldt nu alle wijzigingen van alle VSTs naar mijn software, en dat gaat dan weer naar alle hardware controllers.

En of ik geïnterreseerd ben :D Klinkt geweldig, kan je er iets meer over vertellen?
Over het ontbreken van midifeedback in Reaper wil ik het niet eens hebben want dan kan ik net zo goed beginnen te wenen :(

Tja, je besluit met dat je alle parameters wil mappen. Die noodzaak heb ik niet. Heb je echt alle Omnisphere
parameters gemapped ? Wow, dat zijn er volgens mij meer dan 500, toch??

Ja ben een beetje een perfectionist als het op zoiets aankomt. Ik begin er aan terwijl ik een track maak en denk dat ik het nodig heb en dan veranderen de prioriteiten soms, niks meer met muziek maken en enkel maar mappen tot de template compleet is. Omnisphere en Waldorf Attack zijn de grootste projecten die ik gedaan heb omdat je daar met die verschillende layers zit. Voor Attack heb ik als ik me goed herinner 22 of 24 presets van de BCR nodig gehad. Voor omnisphere een stuk of 10 en omdat je slechts 1 instrument wil laden voor al je sporen moet je dan gaan werken met midikanalen. Best een gepruts maar zo cool als het af is :D Ik heb 3 BCR's, zo kan je grote presets verdelen over verschillende controllers om toch alles hands-on te hebben.
 
Na wat opzoekwerk blijkt die NKS standaard toch maar weinig universeel aanvaard en eerder erg gesloten...
NI werkt blijkbaar zoals velen enkel voor eigen pocket. Dat zal bij Apple waarvan ik Logic en MainStage gebruik, ook wel zo zijn met hun iPad als controller.

N.m.i. kan men voor 'TR vsti-gebruik' beter opnieuw starten met een open en universele opzet. Zullen we wat ideeën aanbrengen (of zijn er al ergens vorderingen gemaakt ... open en universeel...) ?
 
N.m.i. kan men voor 'TR vsti-gebruik' beter opnieuw starten met een open en universele opzet. Zullen we wat ideeën aanbrengen (of zijn er al ergens vorderingen gemaakt ... open en universeel...) ?

@Audiocollage, even twee punten combineren.

Je schreef eerder:

Om TR te kunnen bewerkstelligen moet er ofwel voor elke CC een decrement en increment-functie zijn (wat niet in midi is voorzien) ofwel vanuit elke vst een complete parameter-send etc. bij activering en /of patchwissel, naar de controller. Deze dient dan nog te weten hoe hij die informatie moet hanteren en schikken …
Zoals je ziet het is niet zo eenvoudig wat er dient te gebeuren, maar zeer handig als het allemaal wel gebeurt en goed verloopt ook.

Kort samengevat, bij een presetwissel, of parameterwissel, moeten alle data verstuurd worden, en dat moet dus vanuit de DAW komen.
De meeste DAWs kunnen dat, maar doen het allemaal op hun eigen wijze.

Nu naar je vraag over Open Format.
Mag ik concluderen dat je eigenlijk een universeel open format wil waarin de DAW hun parameter wijzigingen doorgeven naar de controllers?
(En naast parameterwijzigingen ook dingen als: Welke plugin is geselecteerd, in welke track etc, en dan graag ook: Wat zijn de parameternamen).
En dat dus alle DAWs dat op dezelfde wijze ondersteunen.
En wat je dus (bij deze werkwijze) NIET wil is dat in de DAW al gekozen wordt welke hardware controller het is en de DAW al een vertaling maakt naar SysEx of CCs, specifiek voor dat hardware apparaat.

In een ideale wereld(?) genereert de DAW dan bij een parameter wijziging van Plugin 5 op Track 6 van Parameter 7 (Cutoff) naar de waarde 8 de volgende midi stream:
F0 05 06 07 08 F7. (He, we hebben bij deze je gewenste specificatie (grapje))

Ja, dat had ik ook graag gehad. Het is er dus m.i. niet: alle DAW-bouwers hebben hun eigen implementaties, behalve dan misschien NKS (wat 'm zo te lezen niet gaat worden). (Er is natuurlijk OSC en macky stuff, maar dat voldoet m.i. bij lange na niet).

De MIDI association heeft een voorstel gedaan wat volgens mij toch wel alle wensen die 'we' hebben wil implementeren.

https://www.midi.org/articles-old/m...midi-capability-inquiry-midi-ci-specification.

Quote: The demonstration at the MMA Annual Meeting included "total recall" of Yamaha, Roland, and Korg hardware instrument settings using draft PE messages and Steinberg Cubase software.

(Je ziet dan ook 'meteen' dat zo'n implementatie verre van simpel is. Er komt nl. veel meer bij kijken als het echt universeel moet. En het is ook niet iets waar je een muzikant zelf zijn controller mee laat programmeren).
Persoonlijk vind ik het erg ambitieus en wss. vreselijk complex, maar ik vrees dat het zo moet omdat we ook nogal wat willen.

We kunnen natuurlijk ook zelf wat door filosoferen, maar dan meer voor de fun en in een apart topic?
 
Interresant topic. Mag ik er aan toevoegen dat sommigen van jullie de werkwijze met de BCR2000 wel een beetje te gemakkelijk voorstellen? Neem nu Sylenth1 bv. in Cubase. Als je elke functie (ELKE) van de synth wil programmeren op de BCR2000 ben je een hele avond zoet, dan mag je er nog in thuis zijn. Het programmeren van die increment decrement knoppen vraagt best wat tijd. Ook het uitdeken van je layout, waar je welke knop wil is best belangrijk. Wanneer je ook nog wil dat alle parameterveranderingen worden teruggestuurd naar de BCR moet je de midi feedback voor elke functie apart activeren (kan ondertussen mss. veranderd zijn, ik gebruik geen Cubase meer). Wanneer je ditzelfde wil gaan doen in bv. Reaper is er geen sprake van midifeedback. Met de BCR2000 kan je echter wel naar de volgende preset springen en weer terug naar je huidige zodat de parameters geupdate worden. Wanneer je deze setup dus wil voor al je synths en andere VSTi's en ook nog eens voor je effecten kan je dus alle BCR presets vol programmeren, je kan werken met alle midikanalen maar moderne DAW's laten je ook toe om alle mogelijke midibevelen per track te gebruiken, zodat je daarin niet gelimiteerd wordt. Tenslotte kan de BCR ook andere dingen sturen zoals sysex of andere bevelen die je nodig hebt om door je presets te skippen zodat je niet gelimiteerd bent aan dat nieuwe presetformaat dat jullie hierboven aanhaalden (NKS) want er zijn 1000'en synths die dit niet hebben.

Nog een voorbeeldje, het programmeren van Omnisphere2 met alle functies en alle layers en knoppen op de BCR heeft me een week gekost tot het helemaal op punt stond en ik denk dat ik er wel in thuis ben.

Ik ben nog geen enkele andere betaalbare controller tegengekomen die me deze mogelijkheden geeft omdat elke andere controller te weinig draai en drukknoppen heeft.
Velen onder jullie gaan waarschijnlijk zeggen dat je helemaal niet elke functie nodig hebt maar dat noem ik pas TR :D

ik volg deze thread met grote interesse, vanwege dat ik zo min mogelik met de muis wil werken (al heeft in bepaalde gevallen de muis wel voordelen), en daarom een redelik aantal midi-controllers heb staan, o.a. de novations en de nektar panorama p1, de novations werken via automap. de hardware feel is er..

maar even een vraag; je hebt de bcr 2000 geheel voor omnisphere geprogrammeerd, doe je dat dan via "midi-learn", want, ik gebruik cubase 9.5 pro, heeft het probleem dat je de automation parameters, de parameters die vst/i plugin toont aan de daw, maar voor éen instantie kan gebruiken, je kan van de generic remote, natuurlik, een andere template binnen halen.

ik neem aangezien je meerdere preset pages gebruikt, het via midi aanstuurt, wat voor mij niet perfekt werkt, of het is simpelweg luiheid; hoe krijg je de begin midi parameters aan de begin van de track terug...

bcr 2000 heeft ook als nadeel, waar zit waar, bij veel werken bij een aantal plugins heb je dat zo door, dat wel.

ik heb nog een bcr 2000 en een bcf 2000 staan, veel gebruikt, tot de novations kwamen.

ik zit nog te twijfelen of ik de bcr 2000 ook weg doe. de bcf 2000 heeft zijn funktie verloren.

de bcr 2000 is een perfekt ding, overigens, of perfekt, het is een heel prettig ding, goed gemaakt, het programmeren kost wat tijd, maar is te doen.

ik brabbel nu meer wat door elkaar, dan dat er een duidelikke lijn in zit.

EDIT: met de controllers die ik nu in gebruik heb, de novations, de nektar, de MCU, maschine mk3+jam, spark controller kan ik eigenlik vrijwel alles vanuit die dingen bedienen. ook de MCU kent "total recall", ook voor plugins parameters, de remote control editor van cubase zelf stelt je in staat op third party plugins te mappen, voor de MCU. quick controls komen op de nektar op (kan ook via de MCU). en de plugins van cubase zijn al pre-mapped, op vrij logische wijze.

de sprark en maschines gebruik ik vooral dedicated, overigens. maar dat geeft wel heel erg feedback, en hardware feel. de novations, al zijn die dan generiek, geven dat ook. ik gebruik de maschine mk3 alleen als midi-controller, wanneer ik 'm voor de drumpads gebruik voor éen of andere plugin.

overigens heb ik kontakt met nektar gehad, ze lopen nogal achter voor de ondersteuning van cubase 9.5, maar ze zijn er mee bezig, pas eind dit jaar zal het af zijn, ze lopen wel achter schema.. wanneer er een update voor cubase komt van nektar, zal deze controller veel meer gebruikt worden, dan ik nu doe, al zit ie al goed in de workflow.
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon omdat ik dit gepuzzel leuk vind (tot op zekere hoogte...)

@ Eduur je conclusie is juist, hoewel ik het zelf (nog) niet zo erg benodig. In Logic heb ik haast 100% vrijheid om met environments zelf m'n sturing op te bouwen, inclusief geheugens etc. Ik werkte tot nu toe ook het meest met hardware, en mogelijk blijft dat nog een tijd zo. Hoewel het met hw ook niet altijd eenvoudig is, omwille van het aantal, kan ik die wel compleet controleren met al m'n environments. Nu ik recent naast Logic Audio ook Logic Pro (en Mainstage) gebruik, moet ik nog uitzoeken wat ik daarvan nog nodig heb en hoe ik m'n werkwijze ga aanpassen.
Ik had blijkbaar hier ook al m'n (typisch ongezouten) mening omtrent TR verspreid. ;-)
Eerlijk gezegd ben ik die nog steeds toegedaan, de midi-standaard kan n.m.i. deels voldoen aan de belangrijkste dingen. Niet optimaal, maar beter dan een nieuw extra protocol met device, etc...

Wat n.m.i. 'om te beginnen' :D al nodig is om universeel te gaan is :
elke plugin opbouwen met een aantal sysexblokken (door de plugin-makers), een blok met :
* alle parameters op default waarde;
* alle parameternamen in bvb. 3, 5 en 8 tekens;
* geheugen voor een controller-mapping-setup (=max 128 CC's die elks voor een te kiezen waarde instaan = met learn-functie);
* setup voor een automatisch laadfunctie van die controller-mapping-setup;
Dit is n.m.i. al een haalbare standaard (blijft binnen het midi protocol).
* extra blok voor grafisch data (mss zoala midi-sampling-data);
Het benodigde blok wordt verzonden naar de controller op user aanvraag (in de vorm van een template =controller-mapping-setup) en/of bij een midi-commando. Vanuit de controller zo min mogelijk sysex. Hierover moet nog flink nagedacht worden. ;)

P.s. De ideale wereld moet men zelf maken en best niet op facebook, je zou er wel eens gezichtsverlies kunnen oplopen. ;-)
 
Ja daar moet je niet te veel over inzitten, als het allemaal ergens met TR te maken heeft kunnen we alles in 1 thread houden. Tenzij je het liever allemaal opdeelt natuurlijk :)

Ik had nog een vraag. Als ik jullie uitleg over Ableton goed begrijp, doe je in Ableton midi learn en er wordt automatisch een feedback verbinding opgezet naar je controller?
Dan kunnen we toch allemaal overstappen naar Live ? :mega:

Spijtig genoeg is die DAW lang niet zo stabiel als Reaper en kun je ook geen 32 en 64 bit plugins door elkaar gebruiken.
 
Wat Freddy bedoelt is dat je in Ableton aangeeft welke parameter van welke plugin er ge-midi-learned moet worden, die dus gekoppeld wordt aan je controller CC die je op dat moment genereert door te bewegen.
En er dus ook een community is die dat al allemaal zeer uitgebreid heeft ingevuld voor allerlei plugins en apparaten.

Tja, ben het wel met 'm eens: Ipv. zelf weer wat te bedenken is het volgen van een grote community natuurlijk ook een optie. Als ik zelf Ableton gebruiker was, zou ik blij zijn met hun manier van werken. Die Python interface werkt prima (heb een keer wat gemaakt voor een vriendje met wat Arduino LCDS, ging behoorlijk vlot).

Als ik het zo lees hebben ik, audiocollage en Freddy niet zoveel noodzaak om echt iets te verzinnen omdat ze allen al een oplossing heb voor het Total Recall zijn van hun systeem. Toch? Ik zal zowiezo geen draadje meer openen, maar dan wil ik weer een lans breken voor het originele thema: Hardware controllers die TR zijn. We hebben er intussen al een groot aantal, en iedereen is redelijk tevreden... Zie mijn volgende post
 
Maak uw keuze....

Maak uw keuze....

Welke hardware controller heb je liever?
a. Een Ableton Push
b. Een Nektar Panorama
c. Een Behringer BCR2000
d. Een controller met de layout van een Roland System-8 maar dan met ledringen zodat ie TR is.
e. Iets anders, nl.

a. Ableton Push
ableton-push-2-xl.jpg

b. Nektar Panorama

616ksYJGGaL._SX522_.jpg


c Behringer BCR2000 (evt met een leuke print..)
009_IMG_4160.png

d. Roland System 8 like controller (bestaat niet !)
Roland_System-8.png
 
@Eduur Ik vind gewoon dat FreddyConfetti het topic kaapt om zijn midi probleem opgelost te krijgen, dat eenvoudig verklaard wordt in de handleiding en op zovele YT-filmpjes. Daarom dat ik niet of minimaal antwoord. Als FreddyConfetti echt meer wil moet ie zelf maar een topic openen en duidelijk beschrijven wat er gaande is.
Jij als 'nieuweling' hier zal dit gedrag (van velen) mss nog niet herkennen. Soit, ieder doet z'n ding hé.

Verder ga ik niet akkoord met je conclusie waarmee je hier eindigd. Een universele oplossing vind ik nog steeds een grote noodzaak.

Terug naar de topic zelf.
 
Back
Top