Wie produceert DAW-less en hoe?

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
In een ander topic vroeg iemand wat de beste DAW is en het resulteerde niet eens in een "DAW war". Goed hoor! Hartstikke leerzaam topic. Ikzelf klooi maar wat aan en neem eigenlijk bijna nooit iets op (neem ik me ieder jaar weer voor om te doen en dan komt het er niet van). Dan is het na een paar maanden of een jaar een hard gelach als je je DAW weer eens opent. Geen idee meer hoe dat kreng werkt: alle DAW's zijn voor mij een reden om niets op te nemen van wat ik aanklooi. Sorry voor de negativiteit maar ik vind alle DAW's slecht omdat ze idioot ingewikkeld zijn.

Dus ik dacht: zijn er nog mensen die geen DAW gebruiken? En zo niet: wat gebruik je dan? Het is helaas ook nog eens pokke-duur, die hardware om multi-track mee op te nemen (Zoom R16 of R24). Maar ja, dat zijn synths ook en die hebben we allemaal liggen. Dus, indien DAW-less: wat gebruiken jullie?


P.S. Die nieuwe forumsoftware ziet er goed uit zeg! :)
 
Ach, sommige DAW's zijn misschien ingewikkeld maar dat komt vooral doordat je er zoveel mee kan. Misschien moet je eens de instap-versie proberen zoals Ableton Live Lite. Is beperkt maar daardoor ook wat makkelijker... Minder mogelijkheden = makkelijker te onthouden.

Met een DAW heb ik wel dat ik veel tijd kwijt ben met dingen instellen, sounds zoeken in mijn oneindige lijst presets etc. Een goede template maken is de oplossing en moet ik nog steeds doen. Computer aandoen - muziek maken. Dat zou mooi zijn..

DAW-less is naar mijn mening niet per definitie eenvoudiger. Je hebt allemaal losse hardware staan met elk een eigen OS systeem. Als ik mensen bijvoorbeeld hoor over een Octatrack die ze een paar maanden niet hebben gebruikt....
 
Laatst gewijzigd:
Heb je ook al eens de optie overwogen, om voor een Sample programma te gaan? Zeg, een Adobe Audition, heeft een prima Multi-Track gedeelte. Je bent dan volledig met samples bezig, de toeters-en-bellen van bijv Midi en andere meer DAW-gerichte zaken, ben je dan al kwijt.. dat scheelt. Ook VST plugins kan je prima gebruiken.

PS: Audition wordt natuurlijk beschouwd als een DAW, maar dan gestript. Zodra je merkt dat je tegen de beperkingen aanloopt, dan is het tijd voor een specialistische DAW: logic, ableton, cubase, enz
 
(...) Ikzelf klooi maar wat aan en neem eigenlijk bijna nooit iets op (neem ik me ieder jaar weer voor om te doen en dan komt het er niet van). (...) ik vind alle DAW's slecht omdat ze idioot ingewikkeld zijn. (...) die hardware om multi-track mee op te nemen (Zoom R16 of R24)
Zoals het nu gaat: opnemen wat van de bakjes komt, plus vocalen, met een Zoom R8. Vervolgens de boel overzetten naar Adobe Audition. Wat @Sander02 al zegt, prima voor multi-track en het bewerken van audio, geen gedoe met ingewikkelde dingen. Ja, je kunt Audition beschouwen als een DAW, maar het is niet waar je doorgaans aan denkt bij die term, imo.

Noemde het een tijdje geleden al in een ander draadje, het eigenlijke muziek maken, dat lukt niet met een computer, beeldscherm en muis. Het bewerken daarna van de audio waar ik wel een computer voor gebruik, voor mij zijn het verschillende dingen. Ik snap dat je met een DAW meer mogelijkheden hebt in vergelijking met de ingebouwde sequencers van m'n bakjes, maar liever beperkte mogelijkheden met iets dat prettig werkt dan een woud van opties via de computer, wat geen goede match is met m'n brein. Maar zoals gezegd, gaat het om audio, dan is het een ander verhaal. Ook dan neem je creatieve beslissingen, maar het is in een andere 'mindset', om het maar zo te noemen.

Ik klooi ook maar wat aan, al heb ik wel een doel. Het gaat maar langzaam, maar wil een soort van album maken met een verzameling tracks met een overkoepelend thema. ETA: medio 2031. ;) Ach nee, ik hoop wat eerder dan dat! :D Aan de andere kant, het is hobby en daarom geen "haast". :)
 
Nog iets wat me te binnen schiet, nav. de genoemde software als Audition. Burial maakte het album Untrue met Sound Forge, een wave-editor. Samples nam hij uit videogames, films, eigen opnamen van geluiden, etc. Het was vast erg tijdrovend, maar het is een productie met software dat an sich niet echt ingewikkeld is. Dus er zijn mogelijkheden om een computer te gebruiken en tegelijkertijd de "moeilijke" dingen waaraan je denkt bij de term DAW te vermijden. Wel een heel andere workflow en eentje die tijd kost.
 
Herkenbaar dat gevoel tov de DAW. Ik gebruik een Sound Devices Mixpre 6-M. Deze heeft "ingebakken" ondersteuning van een viertal midi-controllers, waarvan ikzelf de Korg Nanokontrol studio gebruik. Is samen een compacte setup met faders en draaiknopjes, zonder scherm, en top geluidskwaliteit. Je kunt hem ook gewoon als audio interface gebruiken in combinatie met een DAW. Misschien alternatief voor de Zooms? Ze zijn niet goedkoop maar soms flink in de aanbieding.
 
Ik heb ooit een kort artikel geschreven over mijn stap van DAW naar DAWless. Het is in het Engels, maar misschien heb je iets aan mijn perspectief en ervaringen.

From DAW to sequencer

Back in 1997 I was in a band called IndusTree, we worked with Impulse Tracker, which was a very cool way to make music, it looks very retro and matrix-y, but I just couldn't get the hang of it. My bandmate (Kasper Saurus) was the one who primarily programmed the tracks. And boy was he amazing at it! We had a lot of fun for a couple of years making music, me sitting next to Kasper and saying, maybe this sound there and maybe a swell here...

A few years passed, I'd gotten out of music for a while. When I got serious about making music again in 2005, I started with an early version of FL Studio. I didn't have any hardware back then, so FL was a great way to be able to create music, using vst's and samples. I think I worked with FL for about a year or two, when I started my deleterious and expensive relationship with the dangerous hard drug called hardware. My first machine was a Creamware (software company) MiniMax ASB, quickly followed by a Roland TR-707 and a KORG Poly-61. I tried to sequence these with FL Studio, and tried to just play them without sync, but I found it all very limiting.

So I started to read about studio techniques, MIDI, sequencing, etc. etc. And soon the word "Cubase" (from Steinberg) would appear more often and often on the pages of the sites and forums I'd visit in search of the sacred knowledge. So I "acquired"( :D ) Cubase SX 3 and started learning. I spent the next 5 or 6 years working with Cubase (I purchased C6 and subsequent updates), sequencing and mixing many many tracks. Thing is, about 3, 4 years ago (2013), I got incredibly frustrated with sequencing my hardware with a DAW: a screen, a keyboard and mouse. I would start to shun my studio, feeling frustrated and depressed, the hardware just sitting there, gathering dust. By the end of that period I had a brief, dark, low moment when I contemplated just selling it all.

Then I rediscovered hardware sequencing. I had worked once for a short period of time with the Yamaha RM1x, but it was too complicated for me at that stage. Now I felt that I was ready for it, so I went out and bought its' bigger brother the Yamaha Rs7000. I felt the joy come surging back into my life and studio as I discovered the pleasures of not pawing a mouse, no! But turning knobs and pushing buttons, just like on the synths and drumcomputers, but now on the machine that would make the other machines sing! The RS7000 is bulky. It's a big machine. Also, it's old. It was produced in 2001, so there were some limitations to it. I could live with those and I had a lot of fun with it, but the size and the workflow were things I couldn't get used to.

A side effect of using a sequencer was that I started mixing on consoles. First a smaller one, but eventually I got the biggest mixing console I could fit in my studio, the Soundcraft K2. Something happened when I started mixing on a desk. A brain-body connection that was lacking when mixing in Cubase. Suddenly I could hear much more clearly what I was doing, I could feel the mix in my head and feel the changes I made with my fingers. My mixes improved a lot from where I was and I had so much more fun. Using EQ to experiment and shape a mix, using auxes (never enough auxes) to feed my hardware effects. I create the mix on the desk, improvise the arrangement and record only a stereo track.

It was time to step it up. I'd heard of some mythical sequencers, like the Colin Fraser-built Sequentix P3 or the legendary genoQs Octopus, but they were out of my price range and I was a bit scared of those to be honest. The top dog at the time (and for a reasonable price) seemed to be the Elektron Octatrack. But it was notorious. People would buy it, work with it for a couple of months, weeks, but mostly days, decide that they would be frustrated and feel stupid forever, never again making any music and sell the infernal black box to an unsuspecting or naive musician. The internet was full of horror stories. I decided I needed to be brave and buy one. To my complete surprise I found the machine not at all hard to work with and have enjoyed the last year and a half (from 2015) putting the Octatrack to use. Since I have a lot of hardware, I need a sequencer that can handle all those machines. If you don't know what I'm talking about, don't worry, it's only interesting to nerds! For those that do know what I'm talking about, I just recently bought a midi thru box with 25 outputs, that should tell you something!

All of this to say I started to run into the limits of my Octatrack. So now, I'm on the waiting list for the Cirklon by Sequentix GmbH. Hand built, specced out to the max and just fucking awesome and cool. And expensive. But worth it. I hope to be a proud owner sometime this summer (2017).

Cubase is still an important part of my studio, but no longer as my main sequencer. Nowadays I have a fully paid-for Cubase 6 installed, but I used it only to record my tracks before I switched to Wavelab, where I do a tiny bit of processing before exporting. I sometimes am drawn by the DAW way of sequencing and I will give in to it, and I'm grateful that I can, but sitting behind a screen with a mouse and keyboard is something that for me just doesn't compare to the satisfaction of using a hardware sequencer.

In the summer of 2017 my Cirklon arrived, after a wait of nearly 18 months. Absolutely worth it and one of the best investments I've ever made. = )
 
Een aantal zaken waar ik me aan irriteer met Cubase, wat voor mij een showstopper is voor een nieuwe DAW.. ja, ik ben ook 100% toe aan een nieuwe DAW :)

- Dat de View zodanig gemaakt is, dat ik vrijwel altijd verkeerd in het beeld sta. Zelden zie ik in 1 oogopslag wat ik wil zien, dat geschuif met balkjes, en miniscule knopjes <- of het volledig wegzijn van ctrl + scroll is een doodzonde imho!
- Dat je geen effecten -exact zoals op dat moment ingesteld- kan kopieren (drag&drop) naar een ander spoor. Nee in Cubase? moet je eerst de preset opslaan, die weer openen, enz <- sucks!
- Dat je bij de start van een sessie, allerlei harde Eisen voor je kiezen krijgt: Kies een naam, Kies een map, enz. ik vind dat echt een Killer
- Werken met de Pool, wat een gepiel
- Het editten van samples, of is het een event, of is het een part?
- Het simpel willen verkrijgen van hitpoints, op basis van een zekere audio-threshold, om de audio daarna op te knippen lijkt een onmogelijke opgave in Cubase. forget it!
- Telkens als je een Effect venster opent, besluit Cubase, om alle andere vensters ook te undocken. Nooit begrepen waar dat op slaat
- Oh wil je een surround channel? jahaa, dan had je versie Cubase studio 86 Pro versie 6.8.8.8. moeten kopen en niet Cubase Studio 86 versie 6.8.8.7 sub versie 3 built 12, jammer meneer, dat zit er niet in! (what??)

Ik ben zo extreem klaar met Cubase, het is eruit! :D
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt allemaal voor de tips over DAW's. Ik gebruik al tijden dezelfde DAW waar ik redelijk tevreden over ben. Maar als ik 'm een half jaar niet heb gebruikt moet ik eerst een uur mijn eigen aantekeningen lezen om te weten hoe 't ook al weer allemaal wekte. Verder heb ik hetzelfde dat wel meer mensen hebben: muziek maken met een muis en klikken is het meest irritante dat er bestaat.

Andere optie is hardware matig synchroon lopende WAV tracks opnemen en daarna aan elkaar plakken met Audacity omdat dat programma nog te begrijpen is (heeft ook genoeg flangers, phasers en reverb voor mij). Maar ik merk dat dat het lastig is om wat dat betreft hardware te vinden die lekker werkt en te betalen is.

Misschien dat ik ooit nog eens externe hardware vind die een hoop druk- en draaiknoppen die gemaakt is om met een DAW te werken (zodat: weg die muis!). Dat soort spul bestaat, maar is soms zeer sterk gemaakt voor 1 specifieke DAW. Behringer komt binnenkort met een nieuwe versie van de goeie ouwe BCR2000 (zie Youtube) misschien is dat wat voor me in combinatie met zo'n Midi of USB DAW controller (Korg Nano Control, AKAI Midimix, Behringer X-Touch Mini, etc.).
 
Ik moet nooit lachen als ik m'n daw open. ;)
nee, eerder huilen... :D

ik raad maschine erg aan. En je kan altijd nog die audio die 't triggert, opnemen multitrack, op tape, ... of 'n daw die je enkel als cassetterecorder gebruikt (zoals ik doe)


**** MEGATIP ***

maak geen notities alléén. Maak een filmpje waar je stap per stap de instellingen in uitlegt alsof de luisteraar een beginner is. En kijk die video vervolgens over enkele weken als je weer denkt 'hoe de fok werkt t"

Ableton is n draak, maar eigenlijk een kwartier uitleg slikken hoe je tracks armed (euh watte?? Armen?? Armed? Wtf - juist - "klaar zetten voor opname, de rode knop klikken begot' - o ja juist, zoals op mijn smartphone als ik ga filmen -- en de midi juist zet en je kan opnemen...
 
Dus, indien DAW-less: wat gebruiken jullie?
Ik moet zeggen dat de combi van de nieuwe MPC's (One, Live of X) met eventueel de MPC 2.0 software erg gebruiksvriendelijk is. Simpel en overzichtelijk. Je kunt DAW-less werken op het apparaat, maar als je 'm aan de PC hangt dan heb je meer mogelijkheden. Door het touchscreen heb je minder te maken met musclememory. De Octatrack vond ik daarom niks voor mij; als ik er even niet mee gewerkt had was ik eigenlijk alle shortcuts weer vergeten. Met de MPC heb ik dat niet. En de MPC software is eigenlijk als DAW bijna genoeg voor wat ik wil doen. Het enige kleine nadeel is dat VST3 (nog) niet wordt ondersteund. Ik heb zelf de X in mijn studio'tje en een One voor in de huiskamer om mee te prutsen. Beide erg fijn om mee te werken! Ze hebben mijn RS7000 prima kunnen vervangen.
 
om te antwoorden op je vraag... Dawless kan op veel manieren, maar de vraag is hoever dawless je wil gaan. 100% is een behoorlijke klus, zeker als je ook wil opnemen.
En met pakweg een zaquencer een track bouwen kan prima, maar de variaties enz zijn een behoorlijke limiet, ook maar 4 tracks. En nogmaals hoe ga je opnemen? Zo op je telefoon met een kabeltje uit de mixer? Alles kan... Maar 'klaar' is klaar dan denk ik. niet veel meer aan mogelijk.
ook een 4 sporen cassettedeckje kopen kan, of en 4 track taperecorder. Maar ik heb ze allemaal, hoe ik die reel to reel in godsnaam sync moet houden = raadsel momenteel.

Weet je, probeer gewoon 'iets' - het is echt waar allemaal tof, ook de half dawless stuff waar ik alleen opneem, heel tof allemaal. Die beperkingen. keuzes maken. En op 't einde van de 'jam' even loss gaan en niet meer braafjes, levert soms de beste (ergste) resultaten op :D

Hoe minder ik muis hoe liever.
 
ook een 4 sporen cassettedeckje kopen kan, of en 4 track taperecorder. Maar ik heb ze allemaal, hoe ik die reel to reel in godsnaam sync moet houden = raadsel momenteel.
Ik heb zo'n moderne opvolger van de Tascam Portastudio (4 sporen). Leuk ding. Kan 2 apparaten tegelijk opnemen. Ik heb zitten klieren om van 1 v/d audio sporen een "click track" te maken om apparaten die een pulse gebruiken synchroon te laten lopen (lang verhaal, maar dan kun je maar 1 apparaat tegelijk opnemen). Een van mijn synths kan pulse sync "omzetten" naar Midi tempo. Zoveel ouderwets jaren '70 geklooi had ik over om van de computer af te zijn. Sterker nog: dat gedoe vind ik eigenlijk wel wat hebben. Zo moeten mijn favorite bands het namelijk ook hebben gedaan. Maar zo'n apparaatje heeft maar 4 sporen en dan moet je "bouncen" (zoals de Beatles op "Sgt. Pepper"). Ook dat heeft wel iets, maar het wordt al snel onoverzichtelijk. Het is een lang verhaal waarom precies maar dat apparaat heeft een hele rare manier om met bestanden om te gaan. Sterker nog: de bestanden die je opgenomen hebt zie je niet eens staan op de SD kaart. Moet je "exporteren". En dat kan niet eens naar een aparte directory en je kunt ze zelf geen naam geven waardoor 'ie iedere keer dezelfde 4 bestanden overschrijft, etc., etc. Vandaar mijn vraag hier: ik was benieuwd of er iemand ervaring heeft met zo'n wat duurdere variant (Zoom R16 en R24). Het is natuurlijk geen vervanger voor een professioneel mixing desk met een 24 track tape recorder. Op het moment dat je moet "menu diven" houdt het voor mij op. En dat schijn je op die Zoom machientjes al snel te moeten.

Heb ooit eens een docu van Dave Grohl gezien die zo'n mixing desk op heeft geknapt en het leuk vindt om ermee op te nemen i.p.v. met de computer.

Weet je, probeer gewoon 'iets' - het is echt waar allemaal tof, ook de half dawless stuff waar ik alleen opneem, heel tof allemaal. Die beperkingen. keuzes maken. En op 't einde van de 'jam' even loss gaan en niet meer braafjes, levert soms de beste (ergste) resultaten op :D

Hoe minder ik muis hoe liever.
Zelfde wat mij betreft. :)
 
Dawless met Toriaz Squid en Korg SQ-64 en onboard seqs
Cubase als mixer en syncgen II Pro als Master Clock
 
Zonder DAW is het een live set hehe Ik gebruik dan een mpc2kxl, alle gear door een tafel en dus 0 tracking.

Ik zou toch aanraden om eender welke daw te proberen die veel overeenkomsten heeft met andere DAW (reaper, cubase, logic, protools).
Vervolgens sommeer je een x aantal beginners vragen over zaken waar je tegenaan loopt en met babysteps begrip opbrengen. Ik gebruik vaak de term vanilla om aan te geven dat iets heel basic is en je in hetzelfde principe tegen komt in elke andere DAW. Als je die vanilla kennis op zak hebt zijn de meeste DAW geen onbegrijpelijke verzameling van opties meer (want eigenlijk zijn ze allemaal in staat hetzelfde te doen).

Stel de vragen, er is geen domme vraag wat dit betreft, de learning curve is echt heel stijl als je ervaring enkel met een beeldscherm gaat zijn.
Ik heb argumenten gehoord die an sich wel grappig zijn (voor mij dan) over waarom mensen zich blind staren op een DAW en het wegwuiven of gedemotiveerd raken.

Logic;

"ik open het programma en er is helemaal niks"

Denk dat het wel voor de meeste DAW geldt dat je een blanco template opent, bij logic kan je screensets maken. Dit is een samenstelling van vensters waar jij een snelkoppeling voor wil hebben, dit is niet standaard voor jou opgezet omdat iedereen een andere workflow heeft. Je moet het dus zelf instellen, ik heb bijvoorbeeld op "1" het arrange vensteren heb ik de mixer in volledig venster op "2" zitten en mixer + arrange venster op 3 zitten, op 4 meters en analysis, 5 audio editor etc etc. Je bewerkt je blanco template en saved hem als jouw voorkeur template en dit is wss het eerste wat je moet uitvogelen bij elke daw.
 
Ik ben aardig dawless... het enige wat ik in een daw doe (reaper) is de stereo track van mn hardware setup opnemen. Tijdens het produceren check ik wel met voxengo span, om te zien of het allemaal een beetje klopt.

De Digitakt is mn main sequencer, heerlijk ding! verder gebruik ik de filters van mn bakken als soort van eq’s en houd ik met sounddesign al rekening dat ik niet teveel overlappende frequenties heb. Het id onderdaad een wat dure hobby, maar ik heb zo ongelofelijk veel meel plezier nu ik dawless werk!
 
Alhoewel ik door Bitwig wat meer energie van een DAW heb gekregen is al mijn audio 'generatie' in principe OTB. De octatrack is hierin mijn hub die alles aanstuurt (meestal sync, en zelfs cv clock). Wat geluidjes en sequences maken, dan samplen in de octatrack en dan verder. Mixen en opnemen dan via de Tascam 644. Dan 4 track afmixen (als ik wil ook op tape, maar voor het gemak naar PC).
 
Gebruik een MPC2500 als centerpiece, een default programma gemaakt die bij opstarten alle gear per channel klaar heeft staan. Herrie maken/knutselen, dan mixen en opnemen via oude 32ch Mackie mixer naar 8ch. Tascam DP24 OF direct via patchbay(s) naar inputs van de Tascam en daar digitaal mixen om wat kwaliteit te behouden. Eventueel voor smaak en seasoning de multitrack export via de PC bewerken en in het uniekste geval "uploaden". Het is meer werk, moeite en problem solving op de OTB-DAWless-Tour maar voor mij wel het hoogste "fun" gehalte.
 
Back
Top