VSTs en hardware controllers

ff snel... ('k heb nl. zo visite)

NKS werkt met alle vst's, daar is niets gesloten aan en heeft wel degelijk een enorme hoeveelheid gebruikers...
En daar ben ik er een van...én enthousiast!

dan is de TI een meer logische keus dan de bcr2000
Ja, mee eens.

Controllers:
- Steinberg CC121 >>> Steinberg Cubase Pro 9
- NI Maschine Jam icm NI Maschine Studio >>> Bitwig Studio 2 [alternatief: NI Maschine MK3 ipv Maschine Studio]
- NI Komplete Kontrol keyboard
- Novation Zero SL MK II
- Presonus Faderport

en als je met Ableton Live 10 (Suite) werkt (wat ik niet doe):
- Ableton Push 2 (eventueel icm de Akai APC 40 Mk2)

Overwogen (maar daar uiteindelijk niet voor gekozen):
- Avid Artist Mix
- Softube Console 1 Mk 2
- Behringer X-Touch
- Presonus FaderPort 8
- Presonus FaderPort 16

Niet overwogen (vond ik te duur):
- SSL Nucleus 2


En wat topic starter zoekt bestaat m.i. (nog) niet...
 
Ik lees dit topic een beetje door en: NERD ALERT.
Niets mis mee verder maar WAAROM zou je een VST synth compleet met een controller willen bedienen? Vraag je dat eens af. Er zijn tegenwoordig zoveel mooie hardware synths in alle vormen en maten beschikbaar dus waarom moeilijk doen met een VST als hardware controle zo belangrijk voor je is.
Een Softsynth compleet mappen naar een generieke MIDI controller geeft je inderdaad niet dat “TR” hardware gevoel. Maar is dat erg? Nee. Softsynths blijven te gek en je sounds maak je hoofdzakelijk met je muis in de GUI. Vervolgens map je een paar parameters naar je controller voor performance en/of automation gerichte doeleinden en maak je een lekker stukje muziek.
 
Softsynths blijven te gek en je sounds maak je hoofdzakelijk met je muis in de GUI.
Daar zijn de meningen verdeeld over, maar ja in principe kan alles wel met de muis / toetsenbord (en is er geen controller per se nodig).
 
Ik ken logic niet maar het principe blijft gelijk, in komplete kontrol laad je dan je logic synth en dan mapt hij al automatisch, daarna kun je zelf nog even een andere opzet maken van de controls die jij handig vindt en dan save je dat als nks instrument, dan ben je daarna voortaan klaar en is die gemapped zoals jij dat wil.
Quifster ook hier heb ik nu TR en wel net zoals ik het zelf ook wenste (grotendeels al zeker maar nog flink wat uit te zoeken*).

Ik vermoedde dat door m’n (oude) Remote SL MK1 enkel te koppelen aan Logic het nog flink wat werk zou vragen om TR te bekomen. Zodus dan toch maar ineens Automap van Novation geïnstalleerd. Daar wordt dan wat naar settings gevraagd, nadat ik deze uitgevoerd had een try-out en ja TR, TR, TR, woooowww.
De 50 prachtige standaard geleverde Logic plugins worden door Automap gescand en enkele tellen later werkt alles zoals jij ook al aangaf. Wat een wereld aan mogelijkheden zeg. Ja ik was nooit echt fan van ITB, maar nu zou dat wel eens kunnen veranderen.

*Vraagjes waar ik nu nog dien achter te komen, had ik Automap werkelijk nodig of zou het ook zonder werken ? Welke controller-feedbacks ontbreken er nog en hoe kan ik deze dan toevoegen ? Hoe kan ik de controller-feedback in m’n persoonlijke opzet gieten (bvb. ADSR’s aan de eerste 4 schuifknoppen e.d.)

In elk geval het is duizelingwekkend al deze ‘nieuwe’ mogelijkheden. (En ja, wie niet voor ITB werken is, dit alles is toch wel de moeite om eens te bekijken. Ik ben fan geworden, hoewel ik m'n hardware nog behoud hoor.) :halleluja

Quifster en anderen bedankt en excuus voor de mogelijke verwarringen omwille van onbekend is ...
 
Quifster ook hier heb ik nu TR en wel net zoals ik het zelf ook wenste (grotendeels al zeker maar nog flink wat uit te zoeken*).

Ik vermoedde dat door m’n (oude) Remote SL MK1 enkel te koppelen aan Logic het nog flink wat werk zou vragen om TR te bekomen. Zodus dan toch maar ineens Automap van Novation geïnstalleerd. Daar wordt dan wat naar settings gevraagd, nadat ik deze uitgevoerd had een try-out en ja TR, TR, TR, woooowww.
De 50 prachtige standaard geleverde Logic plugins worden door Automap gescand en enkele tellen later werkt alles zoals jij ook al aangaf. Wat een wereld aan mogelijkheden zeg. Ja ik was nooit echt fan van ITB, maar nu zou dat wel eens kunnen veranderen.
...

In elk geval het is duizelingwekkend al deze ‘nieuwe’ mogelijkheden. (En ja, wie niet voor ITB werken is, dit alles is toch wel de moeite om eens te bekijken. Ik ben fan geworden, hoewel ik m'n hardware nog behoud hoor.) :halleluja
dat is goed nieuws!
mooi dat je het nu zelf ook uitgevonden hebt hoe het in jouw situatie werkt. Ik ken zelf Logic niet, dus daar kan ik totaal niets over zeggen, maar in het algemeen hebben alle DAW's daar wel goede voorzieningen voor tegenwoordig, dus mooi dat je dat nu voor elkaar hebt.

Kwa nieuwe mogelijkheden, Je hebt nu het basis startpunt en vanaf hier kun je het allemaal uit gaan breiden om je eigen werkwijze te gaan ondersteunen. Ik denk dat je achterover zou vallen als je ziet hoe ik het hier allemaal voor elkaar heb waarbij alle hardware en software in alle mogelijke combinaties (modulair opgezet) aan elkaar te knopen zijn en te routen zijn, terwijl al mijn midi controllers de basis blijven vormen van welke setup ik ook creeer voor dat specifieke project, want ook voor al je hardware synths kun je wel degelijk een zelfde soort opzet maken via je midi controllers zodat je daar ook een vorm van total recall hebt en vooral belangrijk, de automation koppelingsmogelijkheden. Dus of ik nu Omnisphere of Sylenth pak, of ik kies voor een korg kronos, Roland JP8080, Nord Lead 4 of 1 van de andere hardware synths of hardware effecten), bij mij is het allemaal te bedienen via de midi controllers waarbij de oleds dan weergeven wat ik op die software synths en hardware synths doe. Dat is een kwestie van eenmalig instellen.

Maar goed, dat is dermate complex kwa opzet dat je daar helemaal niet mee moet beginnen, daar groei je vanzelf naar toe kwa eisen, wensen en ervaring (hangt helaas ook een enorm prijskaartje aan uiteraard).

Maar het belangrijkste is die mapping die je nu hebt, dat vormt je basis en vandaar uit kun je voor total recall gaan, plus de daarbij behorende automation mogelijkheden die je daar nu bij kado gaat krijgen. Dat maakt de mogelijkheden in je tracks veel groter.

Ik zal hier zelf verder niet op doorgaan in deze thread aangezien duidelijk is aangegeven dat het in deze thread gaat om gemotoriseerde total recall oplossingen, maar in andere generieke Midi controllers threads zal ik zeker op de wat complexere vragen gaan reageren mochten die er zijn.

succes met deze nieuwe (en o zo verslavende) nieuwe mogelijkheden :okdan:
 
Ik lees dit topic een beetje door en: NERD ALERT.
Niets mis mee verder maar WAAROM zou je een VST synth compleet met een controller willen bedienen? Vraag je dat eens af. Er zijn tegenwoordig zoveel mooie hardware synths in alle vormen en maten beschikbaar dus waarom moeilijk doen met een VST als hardware controle zo belangrijk voor je is.
Een Softsynth compleet mappen naar een generieke MIDI controller geeft je inderdaad niet dat “TR” hardware gevoel. Maar is dat erg? Nee. Softsynths blijven te gek en je sounds maak je hoofdzakelijk met je muis in de GUI. Vervolgens map je een paar parameters naar je controller voor performance en/of automation gerichte doeleinden en maak je een lekker stukje muziek.

ieder heeft zijn eigen ervaring of gevoel er bij, blijkbaar, niets mis mee.

maar ik vind juist de hardware feel, de taktiele kontrole, juist erg fijn bij soft synths, daarom mijn zoektocht naar fijne controllers, die tijdelijk ge-eindigd is. automap is heerlijk. en de mcu, met cubase, mapt ook...

voor het programmeren van een soft-synth, is niets fijner dan het met knoppen te doen. ik programmeer ze nu meer op het gevoel, op het oor, aangezien ik veel makkelikker meerdere settings kan veranderen.

met een bcr 2000 was dat overigens ook goed te doen, al vergat ik konstant, welke parameter onder welke knop zat, had ik dan wel een uitgeschreven, maar toch.

daarom programmeer ik de soft-synths, sinds ik de novations heb, onder cubase, vanwege automap.

en dan; automation! probeer maar eens 2 parameters met 1 muis te veranderen tegelijkertijd, of een veelheid van parameters, snel te pakken met een muis. het is heerlik, om tegelijkeritjd 9 automation lanes te kreëren, simpelweg door snel bij de knoppen te kunnen komen.

waarom dan geen hardware? een arp 2600, een cs-80, een ms-20, een polysix, een minimoog, een monopoly, een buchla easel, etc. etc.
ik heb er geen plek voor en geen geld...

zelfs een arp 2600 of een cs-80 krijg ik volledig onder kontrole met automap.

de automaps, moet je zelf maken, anders zijn ze onbruikbaar, je denkt eerst een goede mappig te hebben gemaakt en na een tijd merk pas hoe je het beste alles kunt mappen.

zelfs de matrix-12 of de synclavier heb ik geheel gemapt (al moet ik de synclavier opnieuw mappen, door een fout die ik heb gemaakt, de map is niet meer toegankelijk...)

er bestaat overigens een prachtige automap voor FM8, die alle funkties toegankelijk maakt, en goed doordacht is. bij novation te downloaden...

overigens total recall is fijn, maar er bestaat natuurlijk ook "pick-up" én relative.

en het is grappig dat juist nu op de voorpagina een vst plugin staat, voor het programmeren van een... hardware synth...

er zijn meerdere editors en vst plugins, die je hardware synthesizer beter te bedienen maakt... dus dat is ook opvallend...

en veel mensen gebruiken ook de bcr, b.v. om makkelijker bij parameters te komen, die achter menu knoppen zitten (neem ik aan, geen ervaring mee).

goed, ja alles is met de muis te doen en zo ben ik ook begonnen. maar tegenwoordig, ik werk soms met mijn laptop, als ik ergens anders ben, denk ik altijd, waar zijn mijn knoppen? ik ben naar de knoppen....
 
Back
Top