Behringer RD-8

Ik heb in de demo's nog geen 808 boooooom gehoord,

Onlangs vertelde iemand me dat de TR-808 - toen die uitkwam in 1980- eigenlijk helemaal niet zo veel 'BOOOOMMM' in de kickdrum had dan al die nieuwere clonen.
Ik weet niet of dit zo is en of dat die 'BOOOOMMM' er misschien gekomen is door de veroudering van de discrete componenten, maar als ik naar 808 nummers uit begin en midden jaren 80 luister zijn de basdrums meestal niet zo lang. 'Planet rock', 'Lady in red', 'Sexual healing', 'Nineteen', ... Allemaal 808 met een korte kick.
Of is het misschien omdat er verschil zat tussen de verschillende 808's ? Toen Miami Bass opkwam of als je luistert naar 'Slow and low' van de Beastie boys, dan heb je weer lange bassdrums.
Kan het zijn dat op de clonen de bassdrum bewust met meer decay dan het origineel gemaakt wordt?
 
Ik hoor een 808
of hij exact het zelfde klinkt i dont know ben aan het aan bekijken op mijn ipad
ik hoor ook die boooom niet maar als ik eerlijk ben ik krijg die boooooom ook maar echt uit mijn 808 als ik de decay vol opendraai en er wat extra gain op zet of distortion
en zoals groene ridder zegt die kicks van planet rock and sexual healing allemaal korte kicks maar zou dat niet komen dat die lange boooom kicks vr hun niet natuurlijk genoeg klonken en daardoor gewoon de decay zeer kort hebben gehouden?
en dat er later er wat meer is geexpirimenteerd met de 808 door de opkomst van house techno acid enz
in verschillende 808 en zelfs 909 posts hier op SF wordt er toch vaak gezegd dat bijna niemand die bakken droog gebruikt.
soit

ik had nooit gedacht dit te zeggen maar ik vind het toch chique gedaan van berhinger
analoog maar met moderen workflow, individuele uitgangen...
alles zit er zo wat op wat er op moet zitten op een leuke drumdoos

geintje kan je de br808 rechts van je tr808 plaatsen en loopt het van rood naar rood :D:geslaagd:
 
Er zit dus pitch op de hats. Heel nice! En die boooom vindt ik niet interessant al vermoed ik dat je gewoon de decay verder open moet zetten.
 
Onlangs vertelde iemand me dat de TR-808 - toen die uitkwam in 1980- eigenlijk helemaal niet zo veel 'BOOOOMMM' in de kickdrum had dan al die nieuwere clonen.

Zoek eens hier op zwarte 808 en antraciete 808 en dan weet je waarom er vershil is in de kicks en cymbalen...
 
Ik vind hem goed klinken, de toevoegingen als waveshape/filter ook leuk. Misschien wat minder geslaagd als directe TR808 kloon maar dat boeit me niet zo veel.
 
Heb ik gedaan, maar niet gevonden. Gebruikten de zwarte, antraciete en bruine 808's dan andere componenten voor de kicks en cymbalen?

Volgens mij niet. Je kan volgens mij gewoon de decay binnenin verder afstellen dan op de faceplate. En dat is volgens mij de mod waar iedereen het altijd over had.

Na 30 jaar gaan die potmeters ook andere waardes aangeven. Want eigenlijk moet je dit soort electronica elke 10 jaar laten servicen en opnieuw laten afstellen.
 
Ik vind hem goed klinken, de toevoegingen als waveshape/filter ook leuk. Misschien wat minder geslaagd als directe TR808 kloon maar dat boeit me niet zo veel.

Filter vindt ik niks zolang dat niet per kanaal/sound kan. Maar erg benieuwd naar die transient designer.
 
Dat was in de draad “Voor iedereen met een Tr-808” dat ging over de gruizigheid van de snare en kicks en het karakter van de 808. Maar er waren een paar die een 808samples opstuurde uit een Akai s950 op lage ssmplerate. Ik heb ook een stel s950s dus ik hoor het verschil. ;) grappig genoeg de meeste synthforumers vonden dat gruizige het mooist . Iedereen loopt achter elkaar aandus werd die gruizig snare en kick al snel geassocieerd met een antraciet kleur. Andere vonden dat die specifieke 808 dood ging. Dat was het ultieme geluid dus “ een dood gaande 808” Dat is wat ik mij kan herinneren van die draad.
 
Gebruikten de zwarte, antraciete en bruine 808's dan andere componenten voor de kicks en cymbalen?

Volgens mij niet. Je kan volgens mij gewoon de decay binnenin verder afstellen dan op de faceplate. En dat is volgens mij de mod waar iedereen het altijd over had.

Ik heb ooit de bassdrum van de TR-808 op eurocard gebouwd en toen moest ik de transistors vervangen omdat de originele niet meer verkrijgbaar waren.
En betreffende de decay: bij mijn project kon je deze tot op 'oneindig' instellen, maar dat klonk niet zo mooi meer.
 
Filter vindt ik niks zolang dat niet per kanaal/sound kan. Maar erg benieuwd naar die transient designer.

Ja,dat is inderdaad jammer.Misschien(hopelijk) kunnen ze dit doen door software aan te passen.
 
Dat was in de draad “Voor iedereen met een Tr-808” dat ging over de gruizigheid van de snare en kicks en het karakter van de 808. Maar er waren een paar die een 808samples opstuurde uit een Akai s950 op lage ssmplerate. Ik heb ook een stel s950s dus ik hoor het verschil. ;) grappig genoeg de meeste synthforumers vonden dat gruizige het mooist . Iedereen loopt achter elkaar aandus werd die gruizig snare en kick al snel geassocieerd met een antraciet kleur. Andere vonden dat die specifieke 808 dood ging. Dat was het ultieme geluid dus “ een dood gaande 808” Dat is wat ik mij kan herinneren van die draad.

Had helemaal niets te maken met gesampelde 808's lol

Er is simpelweg een groot verschil tussen de kick en cymbalen tussen zwarte en antraciete 808s,is bij elk exemplaar en het is geen toeval,verschillende leden hier waarmee ik gesproken heb en die effectief de kans hebben gehad om de twee machines te bezitten of te hebben kunnen vergelijken hebben mij dat ook bevestigd.

maar goed,...maakt niet veel uit voor deze clone
 
Er zijn er wel die beter weten.....deze kloon is anders perfect voor jan en alleman (iedereen dus)
 
Volgens mij gaat het meeste van hun over de toonbank voor 299 maar weet het niet zeker...
 
Back
Top