Behringer RD-8

Het is maar net wat je wil. Een analoge of een digitale kloon. Er is voor allebei wat te zeggen, en het verschil is vrij subtiel.

Persoonlijk maakt het mij niet uit of het digitaal of analoog is, als het maar goed klinkt. Analoog klinkt niet per definitie beter, met de Drumbrute als bewijs.
Ik vind de RD808 nog niet beter klinken dan een TR-8 of TR-08 van wat ik tot nu toe gehoord heb, ondanks dat hij analoog is.
 
Persoonlijk maakt het mij niet uit of het digitaal of analoog is, als het maar goed klinkt. Analoog klinkt niet per definitie beter, met de Drumbrute als bewijs.
Ik vind de RD808 nog niet beter klinken dan een TR-8 of TR-08 van wat ik tot nu toe gehoord heb, ondanks dat hij analoog is.

Precies wat ik ook al zei toch. Het verschil zal op zn hoogst subtiel zijn... het zijn tenslotte allebei klonen van hetzelfde apparaat.

Maar dit ding heeft wel wat leuke extraatjes die die roland bakken (en ook het origineel) niet hebben. En zit qua prijs waarschijnlijk op het niveau van de TR-08. Dus waarom zou je dan een Roland kopen als deze hetzelfde klinkt?

De drumbrute is weer een ander geval, die probeert niet perse iets na te doen maar zijn eigen geluid te hebben en dat valt niet bij iedereen in de smaak. Ik vind persoonlijk de hihats wat zwak maar de kick en snare wel erg ok klinken. Als je een slechte analoge drum-synth zoekt is de Akai Rhythmwolf nog wel een slagje erger. En de korg volca beats heeft zijn prijs/kwaliteit verhouding ook vooral aan zijn prijs te danken.
 
Fabrikanten als Behringer willen met een apparaat zo veel mogelijk klanten winnen. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om per doelgroep een apparaat in een bepaalde prijsklasse te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld van de laatste strategie was Yamaha in het DX-tijdperk. Hoe lager het typenummer, hoe luxer en duurder. De eerste strategie moet wel rendabeler zijn.
 
Vind ik wel omdat het vaak tot 'net niet producten' leidt.

Ik moet zeggen dat de Neutron een goed voorbeeld is van net wel dus het kan wel.
En was de TR-08 die toen ie uitkwam en wel een normaal geprijsd item het dan wel?
Want ik heb toch vaak de eigenaren van de nieuwe TR-8S horen zeggen dat ie nu eigenlijk zo is als ie al vanaf het begin had moeten zijn.
En m'n SE-02 is kwalitatief echt een leuke synth met veel mogelijkheden maar wel weer te klein eigenlijk, dus net niet.
Er is al zoveel op de markt gekomen met een normaal prijskaartje waarvan achteraf toch bleek dat of dit of dat er niet opzat of net dit of dat niet mogelijk was.
 
Laatst gewijzigd:
https://www.youtube.com/watch?v=U1V4nE2-Bag

Het valt me op rond 1.20 dat het hele frontpaneel meebuigt als hij op knoppen drukt.

Wat mij opvalt is dat het nog steeds het prototype is met de handgeschreven tekst boven de sequencer knoppen. Dat is het apparaat dat men op de beurs toonde. Er is dus nog maar 1 (!) exemplaar bij Behringer. Er is dus nog niet eens een prototype versie 2.0 dat echt getest an worden op "productiewaardigheid". Die datum van 9-9 moet je (net als altijd) dus met een flinke korrel zout nemen. Zal mij verbazen als deze RD-808 de winkels haalt voor de Kerst van 2018.
 
Wat mij opvalt is dat het nog steeds het prototype is met de handgeschreven tekst boven de sequencer knoppen. Dat is het apparaat dat men op de beurs toonde. Er is dus nog maar 1 (!) exemplaar bij Behringer. Er is dus nog niet eens een prototype versie 2.0 dat echt getest an worden op "productiewaardigheid". Die datum van 9-9 moet je (net als altijd) dus met een flinke korrel zout nemen. Zal mij verbazen als deze RD-808 de winkels haalt voor de Kerst van 2018.
Niet dus. In deze video laten ze oa de tuning horen. Dit is een functionaliteit die ze hebben ingebouwd nav comments op Gearslutz.

En de 9-09 comment komt op mij over dat ze op 9 september een 909 gaat teasen
 
Wat mij opvalt is dat het nog steeds het prototype is met de handgeschreven tekst boven de sequencer knoppen. Dat is het apparaat dat men op de beurs toonde. Er is dus nog maar 1 (!) exemplaar bij Behringer. Er is dus nog niet eens een prototype versie 2.0 dat echt getest an worden op "productiewaardigheid".

Oh ja? Ik denk dat niemand hier precies kan zeggen hoe ver en waar Behringer precies mee bezig is. Ze laten af en toe wat zien en ze teasen wat met nieuwe printplaatjes in het kader van "raad de synth", maar buiten dat kun je alleen maar afwachten wanneer een nieuw product echt gelanceerd wordt.
 
2015: De Deepmind komt er nooit!
2016: De Model D komt er nooit!
2017: De Neutron komt er nooit!
2018: De 808 komt er nooit!
 
Nooit zal ik niet zeggen, maar het duurt altijd zo tergend lang bij B.

Ze teasen altijd een beetje, ook om belangstelling te wekken natuurlijk.
Maar ze zijn niet de enigste hoor.
Ik keek voor de gein even bij Dreadbox wanneer die nou met z'n polyend uitkomt die men al op de beurs kon zien maar daar staat ook nog als verwachte leverdatum een week of 6 a 7 voor.
Toen de Bastl Softpop uitkwam was er kort daarna een probleem waardoor men niet kon leveren en het vervolgens een half jaar heeft geduurd voordat ie weer te koop was.
Alleen daar hoor je niemand over, dat vind men schijnbaar normaal.
 
Behringer is wel goed bezig en al... Maar uiteindelijk heb ik toch het gevoel dat het maar een na-maak product is. Een beetje zoals namaak merk kledij die marginalen kopen op een braderie markt. Ben benieuwd naar die "ms-101" wat tot nu toe langs geen kanten klinkt zoals een SH-101 en SH01a en die TR-808 kopie klinkt ook niks....
 
Behringer is wel goed bezig en al... Maar uiteindelijk heb ik toch het gevoel dat het maar een na-maak product is. Een beetje zoals namaak merk kledij die marginalen kopen op een braderie markt. Ben benieuwd naar die "ms-101" wat tot nu toe langs geen kanten klinkt zoals een SH-101 en SH01a en die TR-808 kopie klinkt ook niks....

Dat komt omdat ze de IR3019 VCF IC niet kunnen namaken. Dat is bij de 808 wel anders want daar zijn stock spullen voor te krijgen die het prima nadoen. Drm klinkt een yocto ook zo goed.

En als je het verschil niet hoort met een tr8/s en de behringer 808 dan heb je gewoon slechte oren. Heel youtube staat vol met comments van mensen die nooit een 808 serieus in de studio hebben gebruikt of gehoord. En maar roeptoeteren hoe goed die klonk. Wel prima tr stepsequencer verder. Alleen de build quality is gewoon ruk. De schuiven alleen al. Die gaan bij normaal gebruik niet eens 3 jaar mee.

Filmpje B808 is niet top maar toen ik die plok kick hoorde wist ik genoeg.
 
Back
Top