Andere hobbys?

Tot 2016 had ik een hobby waar ik meer tijd en geld instak dan in het (poging tot) maken van muziek. Ik heb meerdere oldtimers gehad, maar altijd maar 1 tegelijk. Begin jaren ‘90 zag ik bij een maat van me zag wat er allemaal mogelijk was met MIDI. Kocht een Soundcanvas. Niet veel later een JD-990. Toen bouwde ik m’n garage om tot een klein studiootje. Schafte nog wat synths aan. Een JD-800, een Access Virus Indigo, ik kreeg een Korg MS-10, vond een Eminent 310 unique en kocht daarnaast nog wat randapparatuur. Toen het goed en wel opgebouwd was liep ik een oldtimer tegen het lijf waar ik al sinds m’n jeugd gek op was en ruilde ik al m’n apparatuur hierop in. Een Opel GT uit ’73. Toen het gezin zich uitbreidde werd deze tweezitter te klein en kocht een klassieke Kadett. Dit had ik beter niet gedaan. Want ondanks dat er in het bijbehorende boekje stond dat het een veilige auto is vanwege “het dashboard wat in zacht materiaal bekleed is en minder verwond bij een aanrijding“ voelde ik me er niet veilig in. Komt ook vast omdat de 1100 cc motor erg lang nodig had bij een inhaalactie. Dus kwam er een serieus mooie Mercedes uit’68. Een zeer complete auto voorzien van veel luxe voor die tijd. Airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen, automaat en een stevige motor in het vooronder. Tot 2016 erg genoten van deze hobby. Toen kwam de klad erin. Het bedrijf waar ik werkte besloot de deuren te sluiten. Een week later kwam m’n vrouw naar buiten een buitenechtelijke relatie te hebben. Dus noodgedwongen alles moeten verkopen. Anders was dit nog steeds hobby nummer 1 geweest. Na deze periode zocht ik toch weer een hobby en heb het muziek maken terug opgepakt (eigenlijk is het eerder gewoon lekker aan knopjes draaien, geluidjes maken. Heel experimenteel). Intussen staat een kamer redelijk gevuld met een DSI Pro2, Moog Subsequent37, wederom een JD-990, een D550, een Behringer 2600 en Deepmind 12D en een eurorack met aardig wat modules. Dit alles draait op Logic Pro. Zoals ik schreef, ik ben heel amateuristisch bezig en vind het vooral fijn met de apparatuur bezig te zijn.
 

Attachments

  • 0D56AB1E-A2E8-4C22-8EDA-2FC51F9775E4.jpeg
    0D56AB1E-A2E8-4C22-8EDA-2FC51F9775E4.jpeg
    382,7 KB · Bekeken: 132
  • 8158F82E-2844-4924-B096-8D5695D30449.jpeg
    8158F82E-2844-4924-B096-8D5695D30449.jpeg
    266,6 KB · Bekeken: 133
  • E250ABE9-D8C7-469D-98E6-0628BA875186.jpeg
    E250ABE9-D8C7-469D-98E6-0628BA875186.jpeg
    118,1 KB · Bekeken: 129
Ik ga binnenkort weer een oude hobby oppakken, Eentje die me mid jaren negentig t/m 2002 ong. veel plezier gegeven heeft, mountainbiken!
Hebben we die dingen (mountains) dan in NL? (Hoor ik menigeen roepen..). Nee tuurlijk niet maar het gaat ook gewoon over in de natuur zijn en we hebben best wat leuke trails hier.
De Utrechtse Heuvelrug ga ik onveilig maken bijvoorbeeld. En in 2022 hoop ik met mijn neef in GB weer lekker te gaan fietsen net zoals toen ik 18 was.
De fiets is na zo'n half jaar zoeken, wachten, twijfelen, een paar gemiste kansen (allemaal door covid schaarste) en eindelijk toch de knoop doorhhakken sinds een week of twee binnen en ik ben nu Youtube, fora en ettelijke sites aan het afstruinen voor tips over kleding, helm, schoenen etc.
De modular en de casio horloges staan daardoor even op een lager pitje maar zijn niet vergeten...
Als iemand mij op dit avontuur wil vergezellen dan hoor ik het graag!
Oh, en fijne kerst allemaal!
 
Ik heb meerdere oldtimers gehad, maar altijd maar 1 tegelijk.

Ja, die is mooi die Mercedes, ik neem aan een 300 SEL: @CreOn?
Ik vind die GT ook een leuke bak hoor, ik kan die klassiekers wel waarderen!
Kom uit een autofamilie, m'n opa had een garage en m'n vader en 2 ooms werkten daar ook.
M'n vader had midden in de seventies op een gegeven moment tweedehands een Dodge Charger uit 67 gekocht, dat was zo'n musclecar en begin jaren 60 had ie nog zo'n Traction Avant op de tweedehands automarkt in Utrecht op de kop getikt, die startte niet goed en moest ie elke keer met de slinger dat ding aanslingeren. :D
M'n oom kocht een keer een Packard uit 1938, die werd in de garage gerestaureerd en dat duurde wel een jaartje, dat was echt zo'n ouwe maffiabak met van die treeplanken en reservewielen aan de zijkant, een lel van een motorkap die aan beide zijkanten openging, een groot houten stuur en achterop had je wat ze noemden een dickyseat, dat was zo'n kofferklep en als je die opendeed dan had je een extra bankje voor 2 personen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben jaloers op de restauratie in 1 jaar. Ik kom er zelf nauwelijks aan toe; bij mij duurt het al jaaaren en de afbraakfase is nog niet eens voltooid. Het helpt ook niet dat er een beetje weinig plaats is in de schuur. Gelukkig staat hij droog en vorstvrij, dus wat dat betreft maakt het niet uit.
 
Hobby?

Naast al heel mijn leven computers te programmeren (ook voor geld natuurlijk.. ) heb ik een ongezonde interesse gekweekt voor juridische domeinen. De laatste twee jaar ben ik expert geworden inzake openbaarheid van bestuur in de Vlaamse context (WOBben voor de Hollandse vrienden). De wetgeving heb ik goed leren kennen via verschillende mechanismen: a) de 4000+ beslissingen van de Beroepsinstantie inzake Openbaarheid van Bestuur onder de microscoop nemen b) zelf WOB verzoeken indienen, frequent gevolgd door beroep in te dienen tegen de al te frequente weigeringsbeslissingen c) een kleppertje van een programma geschreven om al de beslissingen van de Beroepsinstantie te analyseren/annoteren/categoriseren. Dat laatste programma (naam: OVBAnalyser) eiste circa 4 maanden full-time programmeren.. Dus ja, "hobby" de laatste tijd is bepaalde besturen in Vlaanderen laten voelen dat burgers rechten hebben (ttz WOBben) die ze moeten respecteren... een beetje David & Goliath spelen.
 
Daar neem ik mijn hoed diep voor af, ongelooflijke prestatie! 😍 Ik snap er niets van waarom mensen dit willen, maar ieder zijn hobby 😁

Wanneer hobby's eerder manifestaties zijn van verslavingen, dan ligt de uitleg meestal in wat je meegemaakt hebt tijdens je jeugd. Meer bepaald: jeugd trauma's.

Als 55'er heb ik pas de laatste jaren geleerd dat ik a) een onmiskenbare verslaving heb en b) dat dit het gevolg is van een jeugd trauma. Vermits je een heel spectrum hebt van mogelijke traumatische events of periodes kun je dan weer als volwassene allerlei vormen hebben van compenseergedrag (= verslavingen).

Als ik mensen zie die fanatiek sporten, dan denk ik altijd "van wat lopen die weg?" Die vraag kun je je bij heel veel fanatieke/passionele tijdverdrijven stellen. Jeugd trauma's zijn per definitie pijnlijke gebeurtenissen, en het brein probeert zich af te schermen van die pijn door de pijn te camoufleren op alle mogelijke en onmogelijke manieren. Ik vrees dat vele van onze "hobbies" die in deze thread te lezen vallen het gevolg zijn van problemen die we tijdens onze jeugd geaccumuleerd hebben. Het zotte van zulke inzichten is dat de meeste mensen zelfs niet bewust zijn van hoe jeugd trauma hun volwassen leven kan beïnvloeden.. (in vele gevallen is het zó veel meer dan slechts beïnvloeden, het bepaalt soms heel veel hoe je bent, wie je bent, 24/24, 365/365). Het is pas als 50+er dat ik begon te beseffen (met de hulp van psycholoog) dat zo veel van wie ik ben het gevolg is van een ver-van-ideale jeugd.

Een kei in het uitleggen van de link tussen verslavingen allerhande en je jeugd is ene Gabor Maté. Google is your friend.
 
Ik ben jaloers op de restauratie in 1 jaar.
Verschil is wel dat het voor jou een hobby is en voor m'n ooms en m'n vader was het hun dagelijks beroep in een garage, dan heb je alles wat je nodig hebt qua gereedschap en een spuitcabine enz in één gebouw en ze werkten er samen aan, ook vaak in de weekenden dus dan gaat het vlot met z'n driëen
 
Als 55'er heb ik pas de laatste jaren geleerd dat ik a) een onmiskenbare verslaving heb en b) dat dit het gevolg is van een jeugd trauma. Vermits je een heel spectrum hebt van mogelijke traumatische events of periodes kun je dan weer als volwassene allerlei vormen hebben van compenseergedrag (= verslavingen).

Als ik mensen zie die fanatiek sporten, dan denk ik altijd "van wat lopen die weg?" Die vraag kun je je bij heel veel fanatieke/passionele tijdverdrijven stellen.
Ben ik met je eens dat trauma's en pijn op die manier gecompenseerd kunnen worden maar ik geloof dat daarnaast heel veel mensen het ook fijn vinden om bepaalde stofjes aan te maken in de hersenen door allerlei beloningsgedrag en op die manier een rush hebben en dat dan vaker willen.
Ook dieren vinden het heerlijk als je kijkt naar allerlei onderzoeken en misschien is escapisme ook wel iets wat een beetje in de mens zit en daardoor een hobby of een gewoonte hebben.
 
Ja, die is mooi die Mercedes, ik neem aan een 300 SEL: @CreOn?
Ik vind die GT ook een leuke bak hoor, ik kan die klassiekers wel waarderen!
Kom uit een autofamilie, m'n opa had een garage en m'n vader en 2 ooms werkten daar ook.
M'n vader had midden in de seventies op een gegeven moment tweedehands een Dodge Charger uit 67 gekocht, dat was zo'n musclecar en begin jaren 60 had ie nog zo'n Traction Avant op de tweedehands automarkt in Utrecht op de kop getikt, die startte niet goed en moest ie elke keer met de slinger dat ding aanslingeren. :D
M'n oom kocht een keer een Packard uit 1938, die werd in de garage gerestaureerd en dat duurde wel een jaartje, dat was echt zo'n ouwe maffiabak met van die treeplanken en reservewielen aan de zijkant, een lel van een motorkap die aan beide zijkanten openging, een groot houten stuur en achterop had je wat ze noemden een dickyseat, dat was zo'n kofferklep en als je die opendeed dan had je een extra bankje voor 2 personen.
Bijna goed. Een 280SEL. De 300SEL heeft luchtvering, wat meer chroom rond de ramen en nog wat kleine veranderingen. Zo'n Dodge is ook wel een serieuze bak hè? Mooi man.
 
Ik ben ook bezig met modeltreintjes, maar dat is bij momenten een beetje zoals Eurocrack. Je moet jezelf in de hand weten te houden.

En ik heb ook een zwak voor de gigantische Lego Technic afstandsbestuurde topmodellen. Voor de kindjes he, natuurlijk.
 
En ik heb ook een zwak voor de gigantische Lego Technic afstandsbestuurde topmodellen. Voor de kindjes he, natuurlijk.
Bij gebrek aan kindjes koop ik ze af en toe voor mezelf.
Ik hoop dat ze de zelfrijdende porsche nog gaan uitbrengen.
 
Net als Dungbeatle is mijn hobby amateurpsychologie. Daarnaast houd ik van mensen plagen op fora, maar dat is de schuld van mijn moeder.
Wel hoe is het hier op deze site geestelijk gesteld?Zijn er bepaalde personen die een dringende behandeling nodig hebben?😆
 
Bij gebrek aan kindjes koop ik ze af en toe voor mezelf.
Ik hoop dat ze de zelfrijdende porsche nog gaan uitbrengen.
Ik wil ze samen gebruiken, en dan is de schaal vaak een dingetje. Want Lego doet maar wat qua schaal. Dus ik heb nu enerzijds de Volvo wiellader en Volvo knikdumper, op Technic mannetje schaal. En dan heb ik de Liebherr 9800 en een B model van de knikdumper als mijndumper op schaal van de Liebherr, zijnde minifigure schaal. Dus per twee kunnen die samenwerken, alleen alle vier klopt het weer niet. Dus heb ik nu een ideetje in mijn hoofd waar een brekerinstallatie oid als "schaalsprong" tussen beide scenes kan dienen.

...voor de kindjes he.
 
Back
Top