Luchtontvochtigers

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.715
Locatie
Utrecht
Ik heb in mijn nieuwe huis een parketvloer liggen, en omdat we een beetje in de gaten willen houden of dat daar geen problemen mee ontstaan, hebben we een (oude analoge) hygrometer neergezet. Die geeft 70-80% aan, veel te hoog natuurlijk voor parket, maar ook voor apparatuur. Hoewel de woonkamer naast de keuken en we nog een douche in de bijkeuken hebben (oud huis.....goed onderhouden maar nauwelijks gerenoveerd.....) kan ik me voorstellen dat het ietsje vochtiger beneden is dan op de zolder waar ik met mijn spullen in een kamertje zit, ben ik desondanks toch rond aan het kijken voor een luchtontvochtiger voor a) de woonkamer en b) de studio.

Wat zijn jullie ervaringen met dat soort dingen? Ik wil het liefste een electrische die ik op 50% luchtvochtigheid kan zetten (naar het schijnt ideaal voor zowel apparatuur als parket) en die geen problemen geeft als ik hem vergeet te legen (dus dat 'ie een keer piept als 'ie vol zit en niet overstroomt of stuk gaat als ik hem vergeet te legen). Ze gaan echt van €50 tot €500, maar wat heb ik nou écht nodig om van 70-80% naar 50% te gaan?
 
Dagelijks 'luchten'(ventileren) is in de meeste gevallen effectiever en goedkoper. :geslaagd:
 
Anders een split airco nemen die ook kan verwarmen.

Rendement van split airco's die verwarmen ligt hoger dan gaskachel / cv (in verwarm stand, naar het schijnt)
 
zo'n ontvochtiger is voor mij al enige jaren een must! als je kijkt wat zo'n apparaat aan vocht uit een bepaalde ruimte haalt dan denk je ook van okay... Het is niet alleen nuttig voor je apparatuur etc. maar zorgt ook nog eens voor prettige temperatuur, dus als het koud is zet ik eerst dat ding aan dan pas de cv ideaal!

Het ventileren is opzich wel een alternatief, maar daar trek je het echte vocht op de probleem plekken niet mee weg!

het merkt weet ik even niet uit mijn hoofd, ik weet dat er goede van delonghi zijn... Ik heb die van mij ooit eens bij de gamma gekocht voor iets meer dan 100 euro geloof ik, is een italiaans merk, maar geen delonghi.

Er zit een timer op, je kan aangeven tot welk niveau je wil ontvochtigen en als de bak vol zit, gaat hij piepen en slaat automatisch uit!
 
Dagelijks 'luchten'(ventileren) is in de meeste gevallen effectiever en goedkoper. :geslaagd:

Nou dat doen we ook wel hoor, maar koken en douchen in een aangrenzende ruimte daar lucht je echt niet tegenop. Ook is het huis onlangs bijna helemaal perfect geïsoleerd, wat natuurlijk sowieso bijdraagt aan je luchtvochtigheidsgraad.

het merkt weet ik even niet uit mijn hoofd, ik weet dat er goede van delonghi zijn... Ik heb die van mij ooit eens bij de gamma gekocht voor iets meer dan 100 euro geloof ik, is een italiaans merk, maar geen delonghi.

Er zit een timer op, je kan aangeven tot welk niveau je wil ontvochtigen en als de bak vol zit, gaat hij piepen en slaat automatisch uit!

Okee dat klinkt wel goed. DeLonghi ben ik inderdaad ook al vaker tegengekomen, maar dan ook weer heel veel modellen.
 
Vocht haal je thuis weg met ventileren.

Je ventilatie staat 24uur per dag aan, dus niet alleen met koken.

Echt ontvochtigen doe je d.m.v. koelen en daarna verwarmen. Het koelelement zorg ervoor dat het vocht in de lucht condenseert (op het koude oppervlak) dan is de lucht koud en moet je het weer opwarmen.

Maar in de winter is de vochtigheid absoluut erg laag. Dus als je gewoon je raam open doet komt er lucht met weinig vocht binnen en zorgt ervoor dat je vocht omlaag gaat.

Isolatie doet niks met vocht trouwens. Ik zou maar even je ventilatie systeem nakijken en schoon maken. Dat moet
je toch wel elk jaar doen. Misschien zijn je filters wel vol. Heb je een WTW systeem? Dan moet je nog beter servicen.

Heb je alleen afzuig, dan is het makkelijk, je roosterstje boven je raam open zetten en als je thuis bent standje 2 en als je slaapt en weg bent kan je de wel op 1 zetten. Ik zou ook dat oude hygrometertje even nakijken, misschien is-ie stuk.

Ik zou dus geen apparaat kopen wat je niet nodg hebt. Wat betreft de energie, die ga je sowieso opmaken. Of met
de ontvochtiger of de lucht van buiten opwarmen.
 
toch een technische vraag!!!!

wanneer stook (energie) je meer. Met vochtige lucht of met droge lucht of maakt het niet uit.
 
Isolatie doet niks met vocht trouwens. Ik zou maar even je ventilatie systeem nakijken en schoon maken.

Ventilatiesysteem? :dubbel: We hebben niet eens een afzuigkap in de keuken! Alles in het huis is op zijn nieuwst jaren '70, altijd bewoond door twee zure oude zussen die nooit iets veranderden en tegen het einde voor meer dan €400 stookten op maandbasis. In een rijtjeshuis. Totaal maar dan ook helemaal niks was geïsoleerd, de wind trok zo door het glas en lood heen. We zijn van een G naar B-label gegaan.

Geloof me maar, dat doet wat met je binnenklimaat.
 
je geeft ook aan dat het een oud huis is, dus houtenvloeren etc? Hoe zit het met de ruimte onder het huis, de kruipruimte? en hoe zit het met de buren en de tussenmuren?
 
je geeft ook aan dat het een oud huis is, dus houtenvloeren etc? Hoe zit het met de ruimte onder het huis, de kruipruimte? en hoe zit het met de buren en de tussenmuren?

Alles van hout inderdaad. Kruipruimte is max 20cm en dus zeer onverstandig om daar nog iets mee te gaan doen. Alles helemaal uitgezocht destijds, zo gauw die parketvloer er in ligt dan kom je er natuurlijk nooit meer....
 
Ventilatiesysteem? :dubbel: We hebben niet eens een afzuigkap in de keuken! Alles in het huis is op zijn nieuwst jaren '70, altijd bewoond door twee zure oude zussen die nooit iets veranderden en tegen het einde voor meer dan €400 stookten op maandbasis. In een rijtjeshuis. Totaal maar dan ook helemaal niks was geïsoleerd, de wind trok zo door het glas en lood heen. We zijn van een G naar B-label gegaan.

Geloof me maar, dat doet wat met je binnenklimaat.

Je kan natuurlijk niet alle gaten dicht gaan maken en geen ventilatie installeren hee.
Dat is niet echt bevordelijk voor je eigen gezondheid. Vocht productie moet je afvoeren.
Ik zou maar eens kijken wat je qua ventilatie kan doen.

Je kan b.v. hier en daar een klein buisventilatortje plaatsen (b.v. van Solar en Palau)

Heb je ook geen gaten voor natuurlijk ventilatie? Normaal hebben oude huizen een gat in de gevel
voor ventilatie en toevoer van verbrandingslucht voor bv geisers. Heb je die? Dat gat zou je kunnen benutten als ventilatie voorziening door daar een wand ventilator te plaatsen.

Of heb je een schacht in je huis? Dan zou je daar een kanalen systeempje in kunnen maken.

Nu is de simpelste oplossing 2 ramen tegen over elkaar open zetten (klein kiertje) een beetje ventilatie is beter dan geen. Zo'n ontvochtiger zou ik niet aanraden, omdat je uberhaupt geen ventilatie hebt. Is meer een oplapmiddel dan een oplossing. Je kent vast wel de verhalen van Amersfoort Vathorst of sickbuidingsyndrome.

Vocht maakt trouwens niet uit voor verwarming, de vocht blijft er gewoon in zitten, echter vochtige lucht bevat wel veel meer energie dus als je vochtige lucht wilt af koelen en condens ontstaat dan heb je veel energie nodig (dat gebeurd in al die koelmachine's/splitunits, daarom is koelen zo duur)
 
Vocht maakt trouwens niet uit voor verwarming, de vocht blijft er gewoon in zitten, echter vochtige lucht bevat wel veel meer energie dus als je vochtige lucht wilt af koelen en condens ontstaat dan heb je veel energie nodig (dat gebeurd in al die koelmachine's/splitunits, daarom is koelen zo duur)

Dat kun je dan wel zeggen, maar een vochtige ruimte voelt kouder dan een droge. Dus mijn boerenvestand zegt dan dat een luchtontvochtigaar nut heeft.. of niet?

Voor OP. Voor beneden heeft het misschien wel nut ivm douche. Maar warme lucht stijgt ook weer op, dus ik denk dat je op zolder er niet heel van last van vochtige lucht heb.

Ik zou gelijk dan voor een combinatie luchtontvochtigaar / verfrisser / ionisator gaan, dit om het gebrek aan ventilatie in de keuken te compenseren.
 
Heb je je hygrometer wel gekalibreerd?
kan anders ook een vertekend beeld geven,zeker als het een oude is.

 
Ik denk dat een split airco de beste oplossing is , buiten vocht komt er ook minder stof in de kamer :okdan:
Ik heb nu een chigo in de woonkamer hangen , zit rond de 200 euro .
Het is dan een B merk maar nog altijd beter dan een portable airco van een A merk.
Trouwens 70-80% is wel erg hoog , ik denk dat je ook maatregelen moet nemen zodat de vocht via een natuurlijke weg
minder wordt .
 
1/ Minder lang en vooral minder warm douchen zodat er minder waterdamp in de lucht komt. Wij doen dit al een tijdje. Het spaart niet alleen energie/geld maar de luchtvochtigheid wordt al een heel stuk lager daardoor.

2/ Ventileren: minstens 2 x per dag 2 ramen volledig open zetten gedurende een kwartier.

Als de luchtvochtigheid dan nog te hoog is kan je een ontvochtiger gebruiken.
Ik heb er ook een, en toen het enkele weken geleden ettelijke dagen gemist was (dat betekent 100% luchtvochtigheid buiten) kreeg ik de luchtvochtigheid binnenshuis enkel met die ontvochtiger rond de 50%.
Ik heb er een gekocht bij de bouwmarkt, een Duracraft DD-TEC10E. Kostte 160 euro. Je kan hem instellen op een gewenste luchtvochtigheid en eens die bereikt is schakelt hij zichzelf uit.
 
In de winter is het buiten altijd 90 a 100% vocht. Maar dat is relatief, hoe warmer de lucht hoe meer vocht er in kan.

Dus als die lucht van buiten binnen opgewarmt wordt door je radiatoren is de relatieve vochtigheid ineens slechts 50% .

Als een splitunit doet niks qua ventilatie en als ie inverted werkt dat ontvochtigt deze niks, in de zomer natuurlijk wel, condenseren = ontvochtigen. Voor de rest kan je nog ontvochtigen met zouten.
Maargoed, ventileren is gewoon het beste. Niet alleen voor jezelf ook voor je woning zelf. Al dat vocht is slecht voor je huis. Goedkoopst is dus gewoon ramen open.
 
Thanks voor die link, goed idee om hem eens te ijken. Ik ga hem eerst ijken, dan zet ik hem boven neer, en dan ga ik beneden nog eens kijken of ik andere resultaten krijg met een geijkte meter en wat vaker luchten. De boel gaat echt wel eens open maar zowel de badbijkeuken als de keuken zijn gewoon totaal niet geventileerd. Gelukkig gaat de badkamer binnen hopelijk afzienbare tijd naar boven, en dan wordt het gewoon allemaal meteen goed gedaan.
 
Als het vriest buiten je synths die in de trek staan afdekken tijdens het ventileren tegen de koude.
Hoeft niet veel te zijn als er maar een laagje stilstaande lucht tussen de synth en de kou zit.
 
In de winter is het buiten altijd 90 a 100% vocht. Maar dat is relatief, hoe warmer de lucht hoe meer vocht er in kan.

Dus als die lucht van buiten binnen opgewarmt wordt door je radiatoren is de relatieve vochtigheid ineens slechts 50% .

Als een splitunit doet niks qua ventilatie en als ie inverted werkt dat ontvochtigt deze niks, in de zomer natuurlijk wel, condenseren = ontvochtigen. Voor de rest kan je nog ontvochtigen met zouten.
Maargoed, ventileren is gewoon het beste. Niet alleen voor jezelf ook voor je woning zelf. Al dat vocht is slecht voor je huis. Goedkoopst is dus gewoon ramen open.


In de winter is de luchtvochtigheid juist laag dacht ik , vooral bij een temperatuur van onder het vriespunt zit je zo op 32% luchtvochtigheid .
En dan met de CV aan wordt de lucht soms zelfs te droog en moet een luchtbevochtiger
aan de pas komen :)

Sommige airco's hebben zelfs een warmtepomp en kunnen in de nazomer als verwarming worden gebruikt zo kun je ook nog geld besparen .
 
In de winter is de absolute vocht laag idd, maar relatief niet.

Dus buiten is het 100% vochtigheid bij b.v. -10, dan zit er 1 gram water per kg lucht in.
bij 20 graden en 100% vochtigheid, zit er maar liefts 14,7 gram water per kg lucht.

Je kan je dus voorstellen als het buiten -10 is en die lucht komt binnen en wordt opgewarmd tot 20 graden, dan zit er nog steeds
1 gram/kg vocht in de lucht, en is de relatieve vochtigheid ineens slechts 8%.

Dus als je lucht verwarmd wordt deze relatief droger en wanneer je koelt wordt het steeds vochtiger tot het moment dat je het water in de lucht gaat condenseren. Water gaat dan van gas toestand om in vloeistof.

Warmtepomp is inderdaad niets anders dan een koelmachine, alleen in het geval van een warmtepomp wordt de warmte benut (b.v. opgeslagen in een waterpakket in de bodem).

Het principe van de compressie aircounits is exact hetzelfde als een warmtepomp. Een andere manier van koelen is d.m.v. een absorptiekoelmachine, maar daar heb je grote hoeveelheden stoom nodig. Toestand veranderingen van water geven of ontrekken juist energie. Als je zweet voel je het zweet verdampen, dat verdampen kost heel veel energie vandaar dat je afkoelt.
 
Back
Top