Andere hobbys?

Een kei in het uitleggen van de link tussen verslavingen allerhande en je jeugd is ene Gabor Maté. Google is your friend.
Gabor Maté met zijn ayahuasca . . . dat middel is er voor om mensen geld afhandig te maken. Pas is er nog een dode mee gevallen na een of andere sessie. Misschien is het wat als ontwormingskuur maar daar zijn ook andere middelen voor.
 
Gabor Maté met zijn ayahuasca . . . dat middel is er voor om mensen geld afhandig te maken. Pas is er nog een dode mee gevallen na een of andere sessie. Misschien is het wat als ontwormingskuur maar daar zijn ook andere middelen voor.
Of je maakt grappen of je hebt geen idee waar je over praat?
Ayuhasca is een bewustzijnverruimend middel wat al eeuwen door indianen wordt gebruikt bij rituelen en wat voor mensen net als andere psychedelische middelen een manier kan zijn om je eigen demonen onder ogen te zien waardoor je bijv van verslavingen of blokkades af kunt komen.
Maar dit is geen middeltje om even zonder deskundige begeleiding te nemen maar in de goede setting kan dit mensen helpen.

Je bent gewoon niet goed bij je hoofd als je temidden van een stuk of 20 andere volslagen vreemdelingen dit gaat doen waarbij mensen allerlei gedrag gaan vertonen van overgeven tot paniek, schreeuwen/gillen en andere zaken naast hele mooie momenten maar altijd intens, dit is geen veilige setting als je zelf ook in een kwetsbare situatie bent waardoor er gevoelens van onveilgheid kan ontstaan.
Als je dit doet doe het dan met iemand die deskundig is en/of ervaring heeft in een relaxte setting zodat als je zelf in angstige momenten komt dat je dan niet ook nog 'ns al die energie van anderen tot je krijgt.
 
Als ik mensen zie die fanatiek sporten, dan denk ik altijd "van wat lopen die weg?"
wat een hoeveelheid zever is dit seg... kan hier onmogelijk mee eens zijn. Ik sport omdat ik het fijn vind om dat te doen. Ja, zal wel therapeutisch zijn, geeft me rust achteraf. Ik voel me goed in mijn vel, zorgt ervoor dat ik lichamelijk geen klachten heb. En nee, ik loop van niets weg, integendeel, dank zij het sporten sta ik veel zekerder in mijn schoenen en durf ik sneller de confrontatie aangaan ipv weglopen.

Heb jij wel een paar loopschoenen?
 
Eigenlijk hebben al m'n hobbies met muziek te maken.

Oh ja, gamen. Maar dat houd ik niet meer zo lang vol als vroeger... en de interesse is ook wel wat minder geworden.
Over Flight Simulator gesproken, ik ben zelf wel weg van Space Engine. Geweldige planetarium software. Beetje spacy muziek opzetten (zoals de soundtrack) en gaan met die banaan. Als je in de juiste stemming bent, kun je toch wel iets krijgen dat grenst aan een religieuze/spirituele ervaring. ;)
Volgens mij zitten alle sterren en sterrenstelsels van de officiële catalogi erin en daarnaast (naar keuze) een oneindig procedureel gegenereerd universum, inclusief oneindig veel planeten waar je op kunt landen. Gewoon het idee al is mindblowing. Traveling without moving.
Als de planeten nog veel meer variatie hadden, zou ik het zeker vaker "spelen".
De besturing is even wennen...
 
Laatst gewijzigd:
Heb jij wel een paar loopschoenen?

Ik loop nu 30 jaar een paar keer per week.. Af en toe sla ik 'per ongeluk' een paar weekjes over, vooral in de winter... Na drie weken luiwammesen net weer twee dagen vol gerend en voel me nu zo mellow als een aap.. Ik ben gaan rennen om op acidfeestjes de nacht door te kunnen trekken. Toen die tijd voorbij was, ben ik het blijven doen. Mooiste verslaving van mijn leven (ja, zelfs beter dan de synths).
 
Ik loop nu 30 jaar een paar keer per week.. Af en toe sla ik 'per ongeluk' een paar weekjes over, vooral in de winter... Na drie weken luiwammesen net weer twee dagen vol gerend en voel me nu zo mellow als een aap.. Ik ben gaan rennen om op acidfeestjes de nacht door te kunnen trekken. Toen die tijd voorbij was, ben ik het blijven doen. Mooiste verslaving van mijn leven (ja, zelfs beter dan de synths).
Of dat sporten goed voor je is?Jazeker,dat besef je als je ouder wordt.Ben nu 5 jaar op pensioen en kan nu uitgebreider spoten dan vroeger.Bijna de ganse namiddag gaat erin op.Resultaat is veel gezonder, beter,fitter,ook op mentaal vlak niet te vergeten,sta je veel steviger op de wereld.Vergeet die zielknijpers en pillen.Een trainingspak is al wat je nodig hebt(en goeie sex).😉
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Of dat sporten goed voor je is?Jazeker,dat besef je als je ouder wordt.....
Resultaat is veel gezonder, beter,fitter,ook op mentaal vlak niet te vergeten,sta je veel steviger op de wereld.Vergeet die zielknijpers en pillen.Een trainingspak is al wat je nodig hebt
Tja, hier ben ik het toch hardgrondig mee oneens.
Dat het voor jou zo werkt is heel mooi, maar ik zou dit niet zo durven generaliseren.

Sport zou je voor mij een anti-hobby kunnen noemen.
Ik houdt niet van sport en dat geldt voor zowel kijken als beoefenen.
Ik had al een bloedhekel aan de gymnastieklessen op de lagere school.

Ik heb een tijdje hard gelopen. Dat werd mij indertijd aangeraden in verband met depressies.
Het had inderdaad wel enig effect.
Voelde ik mij daarvoor kut, na het lopen wilde ik dood.
Oké, dat is enigszins gechargeerd, maar laat ik het erop houden dat sport het voor mij niet doet.

Na het lezen van het boek 'Lichamelijke oefening' waarin Midas Dekkers de wetenschappelijke kant van de sport onderzoekt voel ik mij er ook niet meer schuldig over. ;)

ik ben zelf wel weg van Space Engine. Geweldige planetarium software.
Dat ziet er inderdaad geweldig uit. Helaas niet voor Mac.
Ik speel zo nu en dan wel No Man's Sky en dat heeft hetzelfde effect op me.
Het prettige is dat je heel veel keuzevrijheid hebt in wat je kan en wilt doen.
Soms speel ik het tijden niet, maar dan ben ik ineens weer verslaafd aan ronddolen op nieuwe werelden.
 
Ja, ik herken wel een beetje wat @Tom 32 zegt. Echt hardlopen, of andere sporten wat richting het fanatieke gaat, mijn ding ook niet. Wat ik wel doe, een lange wandeling maken in de natuur. Wel loop ik stevig door, het moet iets zoden aan de dijk zetten. Verrekijker mee voor de vogeltjes en ander dieren die je tegenkomt, en als het een beetje goed weer is: :okdan:
 
Wat ik heb gelezen en kan bevestigen uit eigen ervaring is dat intensieve sportbeoefening, zeker krachttraining met gewichten, niet bijdraagt aan je fysieke/mentale gesteldheid als je al problemen hebt op dat gebied. In ieder geval als je tegen burnout aanzit, of in het begin van burnout zit, absoluut niet fanatiek gaan sporten. Luisteren naar je lijf. Ik ben een paar keer echt ongelofelijk uitgeput geweest toen ik gewoon nog naar de sportschool ging terwijl ik eigenlijk al een burnout had. Je kunt veel beter buiten gaan wandelen en fietsen. En later misschien weer wat meer.
 
Een hobby die ik iedereen aan kan raden is bordspellen. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel mooie, creatieve, ingenieuze, verhalende en gezellige spellen op de markt die amper nog wat te maken hebben met de monopoly's en rummikubs waar we mee opgegroeid zijn. vergelijk het met hoe video games 40 jaar terug waren en hoe ze nu zijn. Ook in de bordspellenwereld heeft er zo'n evolutie plaatsgevonden.
Bijkomende voordelen: de gezelligheid, in deze tijden zit je toch vaak in kleine groepjes en dan zijn bord en kaartspellen ideaal. Het is een leuke manier om je vrienden in een ander daglicht te leren kennen (of om nieuwe vrienden te maken) en het is bovendien een relatief goedkope hobby: een beetje bordspel kost zo'n 40 a 50 euro, en je haalt er maanden voldoening uit. Zeker vergeleken met synthesizers is het echt een stuk minder kostbaar. Oh en de bordspelgemeenschap (zowel in nederland als wereldwijd) is zeer openminded, vriendelijk en toegankelijk.
 
wat een hoeveelheid zever is dit seg... kan hier onmogelijk mee eens zijn. Ik sport omdat ik het fijn vind om dat te doen. Ja, zal wel therapeutisch zijn, geeft me rust achteraf. Ik voel me goed in mijn vel, zorgt ervoor dat ik lichamelijk geen klachten heb. En nee, ik loop van niets weg, integendeel, dank zij het sporten sta ik veel zekerder in mijn schoenen en durf ik sneller de confrontatie aangaan ipv weglopen.

Heb jij wel een paar loopschoenen?
Wat ik nooit van hardlopers en andere duursporters hoor is dat ze gewoon uit zijn op de 'runners high'. De stofjes die je lichaam aan gaat maken als je lang rent oid zijn dezelfde stoffen die je lichaam aanmaakt bij bv het gebruiken van cannabis en een aantal andere drugs. Maar ik weet wel zeker dat dat gevoel voor veel sporters één van de belangrijkste redenen is om te gaan. Ik denk dat de meesten zich daar niet eens bewust van zijn.
En ja, het is zeker therapeutisch. Want de invloed van die stofjes op je hersenen is groot. En positief.

Dus dat je het fijn vindt om te doen kan ik wel begrijpen. Gratis drugs en nog gezond ook.
 
Een hobby die ik iedereen aan kan raden is bordspellen. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel mooie, creatieve, ingenieuze, verhalende en gezellige spellen op de markt die amper nog wat te maken hebben met de monopoly's en rummikubs waar we mee opgegroeid zijn. vergelijk het met hoe video games 40 jaar terug waren en hoe ze nu zijn. Ook in de bordspellenwereld heeft er zo'n evolutie plaatsgevonden.
Bijkomende voordelen: de gezelligheid, in deze tijden zit je toch vaak in kleine groepjes en dan zijn bord en kaartspellen ideaal. Het is een leuke manier om je vrienden in een ander daglicht te leren kennen (of om nieuwe vrienden te maken) en het is bovendien een relatief goedkope hobby: een beetje bordspel kost zo'n 40 a 50 euro, en je haalt er maanden voldoening uit. Zeker vergeleken met synthesizers is het echt een stuk minder kostbaar. Oh en de bordspelgemeenschap (zowel in nederland als wereldwijd) is zeer openminded, vriendelijk en toegankelijk.
jep inderdaad
Bordspellen zo leuk, zo veel nieuwe varianten zoals Eis-t zegt helemaal anders als de monopoly of rummikubs

En LEGO ja ik heb een enorme zwakte vr lego kan het niet laten :D
En dat mijn vrouw en mijn zoon ook zot zijn van lego tja dat helpt ook al zeker niet ;)
 
Ik mis een beetje de nuance over sporten/hobby's/verslavingen en zo, het wordt zo lijkt het al gauw wat in het extreme getrokken, een welles/nietes verhaal.
Sporten is natuurlijk gezond maar zodra het extreme vormen aanneemt dan kan het zijn dat het niet meer je gezondheid dient.
Daarnaast is bekend dat eigenlijk elke hobby die in een soort van dwangmatigheid uitmond een manier kan zijn om andere dingen uit de weg te gaan en kan op die manier een verslaving worden.

Het is niet nodig om heel erg in de details te gaan enz maar iedereen die zich in enige mate verdiept in hoe een brein werkt als het om beloning en verslaving gaat kan heel makkelijk zien dat verslaving zich op vele manieren kan uiten.

M'n eigen idee is dat bij de meeste mensen ook al is er geen sprake van een verslaving maar wel een gewoontevorming er een soort rouwperiode, een periode van gemis en zich eventueel fysiek en/of geestelijk onwel voelen ontstaat zodra die persoon z'n gewoonte een tijd niet meer uitvoert, zeker in het begin.
Mensen vinden het nou eenmaal lekker om in een flow te zitten waarin ze lekker gefocust in die tunnel zitten en zo is elk mens tot op zekere hoogte verslavingsgevoelig volgens mij, de scheidslijn tussen hobby, passie en verslaving is soms moeilijk aan te geven.
 
Wat ik nooit van hardlopers en andere duursporters hoor is dat ze gewoon uit zijn op de 'runners high'.
Haha.. "nooit"? Lees mijn post van gisteren even terug.. :walker: ;)

Voor het concept "verslaving" houd ik het liefst de definititie van mijn vrienden in de verslavingszorg aan. Eigenlijk zou ik dat woord dus niet gebruikt willen hebben. Maar een stevige gewoonte is het zeker en de "runners high" is uiteraard een fijne bijkomstigheid. Al is een dosis motivatie en een pak stamina ook wel handig als je de kou en regen weer induikt terwijl vrouw en kinderen onder een dekentje met boek en thee op de bank zitten te chillen.
 
Back
Top