Elektrische piano

Origineel geplaatst door gemmetje
Het enige minpuntje vind ik het gebrek aan mogelijkheden m.b.t. splitpunten.
Het is bijv. niet mogelijk links een orgeltje en rechts een piano te hebben (en dergelijke dingen doe ik vaak...).

Hoho, ik dacht nochtans dat dit wél een feature was die op de Electro voorhanden is.

Staat nochtans op de site; bij de demo's staat wat uitleg bij één bepaald stuk muziek: "meneer X speelt hier live met behulp van de keyboard split functie een piano en orgel tegelijk" --- of iets in die aard natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door Steven V
Hoho, ik dacht nochtans dat dit wél een feature was die op de Electro voorhanden is.

Staat nochtans op de site; bij de demo's staat wat uitleg bij één bepaald stuk muziek: "meneer X speelt hier live met behulp van de keyboard split functie een piano en orgel tegelijk" --- of iets in die aard natuurlijk.

helaas.....was het maar waar........

verkoper zei van niet (na een vraag van mij daarnaar) en ik kon die functie de daarop volgende 3 kwartier ook niet vinden

=(

wat wèl kan, is l/r verschillende "piano's" of l/r verschillende orgels
 
Nee, Increddibelly is niet een pseudoniem van mij :)

Helaas kunnen er bij de Electro geen orgel en piano tegelijk geladen worden. Wel kan in de orgelsectie twee verschillende geluiden via een vaste split bespeeld worden. [Manual Page 22] Dit is de 'upper-lower' mode. Dit kan ook door een extra keyboard gebeuren.

Wout
 
Origineel geplaatst door maxdox
Bijna heb ik mijn zinnen gezet op een pianet.... maar je klinkt negatief. Als je het relativeert, is dan een Pianet nog steeds de moeite waard?
Zijn er nog andere (ondergewaardeerde) EP's die wél aan de rhodes kunnen tippen, maar minder duur zijn?

Op zich wil ik een Pianet niet afkraken. Kijk voor een lage prijs kan een Pianet een leuk ding zijn voor erbij.
Hij is trouwens wel zwaar.
Maar je hebt geen sustain pedaal. Dus dat beinvloed je manier van spelen.
Een Pianet is niet vergelijkbaar met een Rhodes niet qua spelen en zeker niet qua klank.
Eigenlijk kan er weinig tippen met een Rhodes.
Een wurlitzer wel maar die heeft weer een iets andere klank en ligt ook in dezelfde prijsklasse als een rhodes.
 
Als het om de digitale piano's gaat dan is er voor mijn maar één merk en dat is Yamaha. Ik heb ze vergeleken met Roland, Technics etc. maar de Yamaha's klinken gewoon het lekkerste en spelen super. Echt een perfect klavier! Vaak als ik een Roland digitale piano speel dan klopt er iets niet in de aanslag, ik voel altijd een onnatuurlijke onbelans...maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Slaan maar eens een lage en vervolgens een hoge toon aan, dit verraadt al snel hoe goed zo'n piano is. De Yamaha's klinken dan vaak gewoon het meest natuurlijk. Ook mijn oude (conservatorium geschoolde) muziekleraar had gekozen voor een clavinova naast zijn steinway vleugel en steinway piano...tja hij kon dus helemaal vergelijken ;) Wat ik wel vaak vind is dat de boxen die ze in een digitale piano wegstoppen niet altijd even lekker klinken. Maar een testje met een goede koptelefoon doet wonderen.

Aangezien ik graag piano speel heb ik ook in mijn CS6x het PLG150-PF pianoboard gestopt en dat is toch ook een echte aanrader voor de pianist. De beste pianogeluiden van yamaha zitten hier in en tja zo'n CS6x is toch iets lichter dan een Clavinova uit de CVP serie.

Maar tot slot 1000 mensen 1000 meningen. Wat vaak wel opvalt is dat Rock bandjes eerder naar Roland grijpen (hardere rock piano) en de klassiekepianist meer naar Clavinova...uh maar dat ben ik dan weer niet.
 


Helaas kunnen er bij de Electro geen orgel en piano tegelijk geladen worden. Wel kan in de orgelsectie twee verschillende geluiden via een vaste split bespeeld worden. [Manual Page 22] Dit is de 'upper-lower' mode. Dit kan ook door een extra keyboard gebeuren.


De NE 2 is niet multitimbraal. Dus helaas zijn geen piano en orgel tegelijkertijd beschikbaar. Wél kan (in OS 2.0 en hoger) een piano links worden uitgestuurd en een orgel rechts (hard pan). Handig voor verschillende effectprocessors (denk aan de Leslie!).

Ik vind de NE echt een goed instrument. De acoustische piano blijft wat achter bij de uitmuntende Hammond, Clav, Rhodes en Wurly, maar met stereoaansluiting, wat reverb en evt. wat compressie is het helemaal geen gek pianogeluid. Clavia biedt gratis 4 acoustische piano's aan op hun site (naast enkele Rhodes-variaties) en biedt ook gratis upgrades aan wat betreft het OS.

Niet goedkoop, maar wel errug lekker ding.

Wat betreft stagepiano: heb jarenlang een Yamaha P80 gehad. Weet dat velen Yamaha top vinden, maar voor mij was de aanslag van het klavier te zwaar en "bonkig". Spaar nu voor een RD700 van Roland, die me erg goed beviel bij inspectie in de winkel. Fijnere aanslag, goed pianogeluid en heeft dat, wat de engelsen een goede "connection" tussen klavier en geluid noemen.
 
Ik heb de Roland RD-150, en die speelt zalig. Verschillende piano-klanken(honky-tonky, rhodes en andere zooi) maken het mogelijk om heel goed live ermee te spelen. Ik speel er live veel mee, maar het enige nadeel vind ik dat die krengen zo zwaar zijn! Maar jah, daarvoor krijg je wel kwaliteit en mega-fijne gewogen toetsen!*D

Groeten

P@ulu$
 
Back
Top