Peak vs Deepmind ?

Ik blijf het toch een beetje gek vinden hoor, wat nou analoger klinken is. Voor sommige mensen is dat de mate van drift en niet precies in tune zijn van de oscs

Ben ik met je eens. Zelfs op mijn JD990 zit een parameter 'Analog feel' en als je die instelt gaan de OSC's (n.b. samples - Vintage Exp) naar hartelust at random driften.
 
Ik heb ze beide niet, maar ik zou zelf voor de Peak gaan. Test ze anders eens ff in een zaakje met je eigen bekende en vertrouwde koptelefoon.
 
Euhm, de Schmidt zit evengoed vol goedkope onderdelen hoor. Het waren toch ook meer dco's (tcvco, zoals stefan dat dan noemt) die deze gebruikt . De encoders en de features van die Schmidt zullen wel van een ander niveau zijn waarschijnlijk maar echt suuuper spannend is dat ook allemaal weer niet .

Ik vond die Shear Relic 6 wel vet klinken maar voor hetzelfde geld zit je daar naar een vst player met OP-x te luisteren :D

Van al die hybride synths is de Peak wel interessant . Ook omdat Chris Hugget hier mee achte zit , ik bedoel de Oscar en Wasp zijn toch klassiekers ergens , dan verwacht je toch iets... Die nieuwe Korg Prologue klinkt ook niet verkeerd maar weet niet of dat digitale gedeelte even leuk is als dat van de Peak. Waldorf Quantum kan mij dan weer niet boeien ... gaan die niet altijd failliet na het uitbrengen van een nieuw flagship :)

Die hele bak is through hole en niet SMD. Is alles behalve goedkoop. En daar ben je echt wel blij mee als ie kapot gaat tov een goedkope smd bak die bij een beetje problemen al total loss is.

Juno 60 gebruikt dezelfde 'DCO' techniek. Vindt dat wel een boter bak hoor.

En Shear Relic 6 klinkt zeker vet. Peak ook. Maar uit een peak ga je vermoedelijk geen dikke bas chord stabs uithalen. Shear is wat dat betreft ook maar afwachten.

En dat Chris Hugget er achter zit zegt ook niks. Tijden zijn compleet verandert. Afzet markt & competitie is veel groter en marges staan zwaar onder druk.

Tom Oberheim en Dave Smith hebben ook gruwelijk bakken gemaakt. En kijk waar ze nu zijn. Lang niet in de buurt van de boter van een obx of 4/8 voice.

En dat heeft alles te maken met kosten & marges. En niet alleen van de encoders of knoppen.

Verder klinkt die Peak een beetje zoals mijn Waldorf Q. Misschien heeft ie een wat bredere sweetspot.

Niet dat ik hem niet wil hoor. Ik wil bijna alles maar ik heb een andere bak op mijn lijstje staan die redelijk recent is. Probleem is alleen dat die niet echt in waarde daalt. Maar ik ga ze wel tegenkomen bij iemand die niet weet wat verkoopt. Hehehe

En ik ben lui. Enige wat volgens mij nog het beste in de buurt kan komen van een vintage poly is als je zelf met eurorack aan de slag gaat. Dan kan je alle onderdelen zelf samenstellen en als je het goed doet ook met evt simpele patch memory aan de gang.
 
Die hele bak is through hole en niet SMD. Is alles behalve goedkoop. En daar ben je echt wel blij mee als ie kapot gaat tov een goedkope smd bak die bij een beetje problemen al total loss is.

Enige wat volgens mij nog het beste in de buurt kan komen van een vintage poly is als je zelf met eurorack aan de slag gaat. Dan kan je alle onderdelen zelf samenstellen en als je het goed doet ook met evt simpele patch memory aan de gang.
Bij in de buurt komen van een vintage poly (> dan 2 voices) denk ik ook alleen aan Eurorack.
En van de moderne poly's (> dan 2 voices) vind ik de Perfourmer mk2 erg fijn klinken. En misschien ook de 008(R) van Modal Electronics (die ik nog nooit in het echt gehoord heb). Maar voor wat een 008(R) kost koop je misschien ook weer een (erg) leuke vintage poly.

Met through hole is het makkelijk solderen, maar met SMD is een pcb al gauw afgeschreven. En technisch(e) dienst / mannetje: "Sorry, maar SMD solderen wij niet". En "on the road" zou ik niet op de 'sterkte' van soldeerverbindingen van SMT willen vertrouwen.
 
Volgens mij worden zelfs lifesupport systemen waarbij goed functioneren letterlijk leven of dood betekent met SMD/SMT gemaakt tegenwoordig dus voor je pingelpangeltjes zou ik me daar niet al te druk over maken.
 
Volgens mij worden zelfs lifesupport systemen waarbij goed functioneren letterlijk leven of dood betekent met SMD/SMT gemaakt tegenwoordig
Bron(nen)?

....dus voor je pingelpangeltjes zou ik me daar niet al te druk over maken.
Wel als het bier uit het publiek over je heen gaat als een gig stil valt door uitval... ;)
 
Volgens mij worden zelfs lifesupport systemen waarbij goed functioneren letterlijk leven of dood betekent met SMD/SMT gemaakt tegenwoordig dus voor je pingelpangeltjes zou ik me daar niet al te druk over maken.

Je snapt het niet. Maar dat is misschien maar goed ook. :bekdicht:
 
Bron(nen)?

Het lijkt moeilijker om toepassingen te vinden waar SMT/SMD NIET voor wordt gebruikt, zo vanzelfsprekend als het is - alleen prototypes. dingen met huge voltages of waar grote kracht op de componenten wordt uitgeoefend lijken nog in aanmerking te komen en zelfs bij de high voltage dingen zijn ze nu al met SMD/SMT bezig (voor draagbare AEDs onder andere).

Snuffel maar eens rond bij https://www.smta.org - Talloze artikelen over electronica in medische devices en een van de directeuren is afkomstig van een bedrijf dat lifesupport systemen maakt dat specifiek wordt genoemd in relatie met SMT processen.

Denk dat de veronderstelling dat SMD/SMT inferieur is aan TH afkomstig is uit de jaren '80 toen de technologie nog in de kinderschoenen stond.
 
Laatst gewijzigd:
Verder klinkt die Peak een beetje zoals mijn Waldorf Q. Misschien heeft ie een wat bredere sweetspot.

Is niet helemaal raar, het zijn beide allround synths met oscillators die wavetables en FM kunnen.

Ik snap de discussie over SMD vs through hole hier niet helemaal. De DM12 en de Peak zijn beiden SMD. Dus voor de vergelijking is het niet relevant.

Ik zie ook weinig onderbouwing voor het idee dat SMD onbetrouwbaar is. Slecht gesoldeerd is slecht gesoldeerd. Ik heb wel eens een SMD weerstand los onder in een apparaat gevonden. Ik heb ook wel eens dagen gezocht naar een brakke through hole soldeerverbinding. Ik moet de eerste persoon die het verschil hoort in ieder geval nog tegen komen.
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn verschillende kwaliteits standaarden voor electronica componenten.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat Behringer er Medical of Millitary standaarden hanteerd.
 
Er zijn verschillende kwaliteits standaarden voor electronica componenten.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat Behringer er Medical of Millitary standaarden hanteerd.

Nee, dat klopt - de discussie ontstond door deze opmerking

En "on the road" zou ik niet op de 'sterkte' van soldeerverbindingen van SMT willen vertrouwen.

Wat zou impliceren dat SMT per definitie onbetrouwbaarder zou zijn dan through-hole maar dat lijkt dus niet echt gebaseerd op feiten.

Veel van deze discussies worden gevoerd op basis van bakerpraatjes, achterhaalde of simpelweg incorrecte informatie aangevuld met een gezonde portie onderbuikgevoel en emotie.
 
Lekker inhoudelijke reactie :okdan:

Ja flauw. Sorry.

Als een smd apparaat te duur wordt om te repareren dan worden er vaak bij problemen pcb’s vervangen. Maar die raken een keer op. Synths zijn vaak limited run.

En dan moet je wel iemand vinden die microscopisch kan solderen en veel weet van digitale systemen. En de problemen kunnen ook veel complexer zijn. Dat soort reperaties kunnen dus flink in kosten gaan lopen.

Bij lifesupport systemen zal het opraken van pcb’s niet zo snel plaatst vinden omdat ze veel duurder zijn en repareren wel loont omdat Total loss pas plaatsvind bij veel hogere kosten.

En lifesupprt systemen bedrijven draaien op service contracten. Na de officiële release valt er nog geld te verdienen want die moeten elk jaar gekeurd worden en preventief onderhoud op gepleegd worden.

Andere ball game dus.

En SMD is volgens mij niet minder betrouwbaar. Het gaat er vooral om: wat kan je als het kapot gaat?

En dat is wel het mooie aan oude zooi. Die kan je over 30 jaar nog steeds gebruiken omdat fixen simpel is.

Maar als mijn vp03 kapot gaat zou het best kunnen dat ik hem weggooi omdat repareren te moeilijk kan zijn.
 
Toch zijn er best wat lui zelfs hier op het forum die SMD solderen? Lijkt me vooral kwestie van kennis en de juiste spullen ... En een heeeele vaste hand :D
 
Wat zou impliceren dat SMT per definitie onbetrouwbaarder zou zijn dan through-hole maar dat lijkt dus niet echt gebaseerd op feiten.
Bij through-hole is een soldeerverbinding - mits goed gesoldeerd - ALTIJD sterker dan bij SMT en dus per definitie om die reden betrouwbaarder. Maar ik las ergens dat anno 2018 in 90% van de toepassingen SMT toegepast wordt. En dan mag je denk ik wel verwachten dat SMT aanzienlijk betrouwbaar is. Maar als er regelmatig met een apparaat gesleept wordt is het advies nog steeds through-hole. En dat is met een muziekinstrument on the road m.i. van toepassing. Maar ik ken (nog) geen cijfers van (on)betrouwbaarheid. Misschien valt het mee / misschien valt het tegen. Maar even (snel) een muziekinstrument repareren onderweg zal er vaak met SMT niet meer bij zijn, temeer in veel gevallen pcb's vervangen moeten worden. En spare pcb's zijn veelal bij synth's al gauw niet verkrijgbaar meer. En soms / vaak al na 2 jaar niet meer. En tenslotte merk ik op dat de sterkte van een soldeerverbinding (sterk) afhankelijk is van de kwaliteit standaarden die een fabrikant hanteert.

Veel van deze discussies worden gevoerd op basis van bakerpraatjes, achterhaalde of simpelweg incorrecte informatie aangevuld met een gezonde portie onderbuikgevoel en emotie.
Dat gebeurt inderdaad soms / vaak met discussies, waarmee nog niet gezegd is dat dit voor deze discussie ook zo is. Ik vind nl. van niet. :)

tijd om weer on-topic te gaan lijkt me
Dat vind ik ook.
 
Toch zijn er best wat lui zelfs hier op het forum die SMD solderen? Lijkt me vooral kwestie van kennis en de juiste spullen ... En een heeeele vaste hand :D

Ja maar dat is meer bouwen dan echt repareren. En volgens mij doen ze dat ook meer met oventjes en heatguns.

Maar bij Saint Eric hoef ik niet aan te komen met smd of (complexe) digitale synths. Kijk maar bij dat dx7 repair topic. Digitaal maakt het nog complexer dan wat simpeler analoog.

Al vermoed ik dat Marc Marc het wel kan. Maar dat is een gokje.

Mijn oude iPhone 5 was de USB chip beschadigd door nep kabels. Ik kon maar 1 reparateur vinden die dat kon en daar moest ik toch wel 45 minuten voor rijden.

Maar je hebt een punt dat alleen smd solderen niet mega moeilijk is. In de toekomst zullen er meer smd reparateurs komen. Maar toch.
 
Maar als er regelmatig met een apparaat gesleept wordt is het advies nog steeds through-hole. En dat is met een muziekinstrument on the road m.i. van toepassing.
Hier wil ik dan wel weer graag bronnen van zien want dit heb ik nog nooit gehoord.

Als ik kijk wat live gebruikt wordt zie ik eigenlijk nergens meer through hole spul. Die grote ouderwetse dingen wil je ook helemaal niet mee slepen, dat kost je je rug. En al die SMD mixers, compressors, monitorspeakers en versterkers lijken nog niet op grote schaal uit elkaar te vallen. Dus waarom zou je synth dat wel doen.

SMD in synths is niet te vergelijken met een iPhone 5 trouwens. Apple gebruikt voor miniaturisering niet-standaard onderdelen en probeert actief reparatie te ontmoedigen. Bovendien is de reparatie-business bij telefoons heel wat anders dan bij synths. Dat daar niemand zich aan een echte reparatie waagt verbaast me niks, waarschijnlijk weten die mensen net hoe ze een schermpje moeten vervangen en niet aan welke kant ze een soldeerbout vast moeten houden.
 
Back
Top