Hoe creeren jullie de subbass?

Crusher is géén freeware. Kijk
 
Men neme een sample van een 808 BD, stop 'em in een sampler, en speel de laagste noot van je klavier.
Beetje filteren en evt. op smaak brengen met PSP MixBass (uit hun MixPack). Klinkt vaak al niet slecht.
En er zijn natuurlijk nog 100 andere manieren, ook met VSTi's (vind TC Electronic's Mercury-1 nog altijd erg goed hiervoor).
 
Hetzelfde van wat hun zeggen alleen,, dan 2 of drie sinussen,allemaal op het zelfde octaaf houden , en dan heel lichtjes
verschillend tune /semitone /of(d.m.v. lfo 1 ... )beetje pitchen.
 
het zal wel al meerdere keren voorbij gevlogen zijn, maar ik kan maar één ding benadrukken:

compressor!!!


uit mijn geringe ervaring weet ik, dat ik OOK vaak heeel lang lag te pielen om de subbass in de mix te krijgen. Een diepe bas is niet zo moeilijk te maken. Het probleem zit 'em in de headroom van je mix... en je stereotoren.

En daar komt de compressor om de hoek kijken! Ik heb altijd heel lang met een behringer composer gewerkt, maar heb nu iets veel beters. Toen ik op mijn nieuwe compressor de bass mee probeerde te mixen, kon ik opeens dat echte "blaas" effect krijgen, zonder teveel laag-eq bij te draaien. Je voelt de power, maar belangrijker, je hoort meer bass, terwijl de headroom in de mix nog lang niet overloopt. Nu opeens bleef de bass ook overeind op kleine hifi sets, en zelfs nog op oordopjes (mja, die vervormde wel heel snel op hoger volume, maar goed)

Moraal van het verhaal: koop een GOEDE compressor. Voor mij is het de ondekking van het jaar!
Hoeft geen redserie van focusrite te zijn, maar wél net iets beters als iets in de alesis/behringer prijsklasse (deze compressors zijn zeker niet slecht, maar gewoon niet geschikt om te blazen).
 
madox wat voor compressor heb jij dan ?
die van mij verzint er namelijk echt geen subbass bij ofzow ..

Als ik subbas wil pak ik gewoon me mc202
en dan of gewoon een osc of dat zelf laten resoneren
(en geen bd van een 808 .. daar krijg je toch geen lekker verschillende tonen uit ? tenzij ie alleen om de bd aan te vullen is .. maar dat noem ik geen echte subbass .. )
 
hahaha!

heb ik me tog een erge gemaakt...je hoort hem bijna niet op gewone boxejes...maar wel bij mij....


schreeuwt me moeder opeens:


BBBBBOOOOOPPPP!?!?!@!#$Q$#

WAT DE FUK DOE JE DAARBOVEN HET HELE HUIS TRILT!!!

haha te erg!
 
Bericht door een moderator:
(alsnog) verplaatst naar klank, geluid en theorie forum
 
Origineel geplaatst door cadra
vind ik ook wel een goeie vraag.. :)

mijn nieuwe aanwinst is een la-audio c4 (die errol een tijdje tekoop aanbood *D )

het zou er mee te maken kunnen hebben dat deze compressor ietwat subtiel distortion erbij gooit om het hoog wat op te krikken wat meestal na compressie verloren gaat. Ook heeft deze compressor een speciale optie, nml een filter die alshetware tussen de sidechain zit.

Maar goed, het maakt het verhaal niet anders.
Een subbass vernielt je hele headroom wanneer je deze niet onder controle kan houden!

PS: ik zal anders es een voorbeeld maken.....


laters,
max
 
Origineel geplaatst door maxdox

PS: ik zal anders es een voorbeeld maken.....

mij is benieuwd :)

overigens, zou een TLA fat-1 goed zijn voor dergelijke doeleinden? ik probeer dit soort dingen ook te bereiken (ik ken het pompende zuigende geluid wel)... maar ik weet practisch niks over verschillen in hoe een compressor klinkt, of compressors enigszins in groepen te verdelen zijn oid, en productomschrijvingen op sites zeggen (mij) niet echt veel...
iemand goeie tips hierover?

(of als dit te offtopic is, dan niet dus.. :bekdicht: )
 
Een sinus-golfvorm nemen uit een willekeurige synth (kan ook een digitale zijn) en dan de ADSR en de VCF zodanig instellen dat er geen kraakjes ontstaan. (Ligt overigens aan je monitoring, maar kan ook aan de synth zelf liggen.) Dat betekent dus veel hoog weghalen met het filter, korte decay, lange sustain. Attack en relaease naar smaak. En goed luisteren!

Ik heb ook wel eens een sub-bass gemaakt door een bestaande preset van een hammond-orgel-patch zodanig te bewerken dat alleen de zeer lage frequenties in zuivere vorm overbleven. Uitstekend bruikbaar door de relatief korte attack, voor wat melodieuzere sub-bass-lijntjes.

Meer preciese aanwijzingen kan ik niet geven. Bij mij was het een kwestie van half uurtje klooien met de parameters. En die parameter-instellingen heb ik echt niet meer onthouden.
 
Origineel geplaatst door maxdox
mijn nieuwe aanwinst is een la-audio c4 (die errol een tijdje tekoop aanbood *D )

het zou er mee te maken kunnen hebben dat deze compressor ietwat subtiel distortion erbij gooit om het hoog wat op te krikken wat meestal na compressie verloren gaat. Ook heeft deze compressor een speciale optie, nml een filter die alshetware tussen de sidechain zit.

Maar goed, het maakt het verhaal niet anders.
Een subbass vernielt je hele headroom wanneer je deze niet onder controle kan houden!

PS: ik zal anders es een voorbeeld maken.....


laters,
max

hoog wat verloren gaat ?
teveel met behringers gespeeld ? daar heb ik dat wel maar bij me fmr en dbx echt niet hoor !

maar dat sidechainen met filters is wel weer grappig
dan kan je precies aangeven waar ie op moet reageren ..
doen met gates ook trouwens .. van behringer btw ... :D
 
Origineel geplaatst door cadra
mij is benieuwd :)

(of als dit te offtopic is, dan niet dus.. :bekdicht: )

okdan:

het is een baslijntje uit de casio cz101. De eerste 2 maten zijn zonder compressie, en de laatste maten zijn mét compressie.
Op mijn eigen monitors hoor ik een duidelijk verschil. Het gaat woef woef, zonder dat de mix onderuitzakt. Het effect is nog beter te horen "in de mix", want dan hoor je duidelijk dat de gecompresste versie erg hard is, zonder de rest weg te drukken. (helaas is die opname een beetje mislukt, iets teveel distortion, maar ik kan 'em evt posten ;) )

De subbass van menschmachine bijv. is qua frequentie veel dieper maar op mijn monitors hoor ik 'em nauwelijks. Blazen doet het niet. En ik ben bang dat het enorm veel energie van je luidsprekers en/of mengpaneel vraagt. Of zie ik dit fout?

@madr:
voor de mensen die meer als behringerpoep gewend zijn, is het normaal dat een compressor niet je laag vernaggelt. Voor mij was dat iets nieuws, totdat ik dus die laaudio geregeld had. Niet dat het zo'n duur ding is, maar om het blaas effect effectief in je mix te krijgen, is een beetje compressor toch wel noodzakelijk.

Maar goed, ik ben ook maar een beginneling, dus ik vind het intressant om commentaar te horen.

 
Origineel geplaatst door Errol
weten jullie eigenlijk wel in welk frequentie gebied sub laag zit??

18 Hz - 100 Hz

Sub zit in pauken bijvoorbeeld.
Olifanten communiceren met 2 Hz golven.
Wij horen als kind 20 - 20.000 Hz maar dat gaat snel achteruit.
 
Als je je synth een beetje goed kan programmeren heb je helemaal geen randapparatuur nodig ...
overal kun je laag uit halen....:P
 
Origineel geplaatst door Bass
Als je je synth een beetje goed kan programmeren heb je helemaal geen randapparatuur nodig ...
overal kun je laag uit halen....:P

Da's dus onzin.

Ik bedoel, het is niet moeilijk om een 20hz sinus uit je synth te toveren.
Maar als je dat bij een bestaande bas mixt of zo dan hangt het er maar net vanaf of het goed gaat.
De meeste synths laten dan zien waar hun beperkingen in het laag zitten dan.
De meest romplers kunnen het dan wel schudden.
Analoge dingen en vooral VCO bakken kunnen dat veel beter. Omdat simpelweg de lage golven niet vervormen of in amplitude gaan zweven. Ongetwijfeld een natuurkundig fenomeen.

Of neem bijv diverse compressors. Die hebben in het frequentiespectrum nou eenmaal in het laag een aflopende karakteristiek. Plus dan ook nog in het dynamische domein (geinterpoleerd in het frequentiedomein) ook nog bepaalde eigenschappen.
Een goedkopere compressor die weet geen raad met dat lage geblaas. En eentje met speciaal daarvoor ontworpen schakelingen zal het in het laag veel strakker kunnen houden.

En zo heb je dus in elke link van die schakel die eigenschappen waardoor het laag 'kapot' kan gaan.
Dus je zult je apparatuur gewoon goed moeten kennen en weten waar de grenzen liggen.

Niet voor niets dat ik veel liever een analog bak pak voor een subbas dan een VA of een VSTi of zo. Dat scheelt je gewoon veel gedoe.
 
Koop geen Behringer compressor!...

Ik had er 1 en die begon bij het minste laag al te pompen :duivels:
 
Om dan nog maar een suggestie toe te voegen aan deze thread:
Ik heb een tijd lang de Yamaha CS20m gehad. Hoewel deze synth een beetje brave filters heeft, kan je er wel enorm goede bassen uithalen. Daar heb ik hem dus ook voor gebruikt. Na het ding helemaal leeg gesampled te hebben, heb ik hem weer verkocht. Beetje jammer misschien...
Echter, de subbassen die ik uit dit apparaat heb gesampled gebruik ik nog steeds in veel tracks en ik heb tot nu toe niets gevonden dat ook maar in de buurt komt van dit auditieve geweld. Gewoon een korte sample van de CS20m over elke baskick gooien en je zit geheit 'geramd'.
 
Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Hetzelfde van wat hun zeggen alleen,, dan 2 of drie sinussen,allemaal op het zelfde octaaf houden , en dan heel lichtjes
verschillend tune /semitone /of(d.m.v. lfo 1 ... )beetje pitchen.

Pfoe daar heb ik hele slechte ervaringen mee,, dat vreet echt bakken met headroom, ik kan het je niet aanraden.

Maar zowiezo,,, als je subbass wil,,, SINUS does the trick
 
*kick*

@keesverkerk --> dus jij bevestigd het verhaal dat een subbass niet louter veel lage sinussen zijn? Mijn ervaring is ook dat wanneer ik een lage sinus in de mix zou gooien, dit vooral headroom slokt en geen echt diep blaas gevoel geeft...

Dus ik vraag me eigelijk nog steeds af of het een goed idee is om uitsluitend een "droge" lage sinus in de mix te gooien om die bass te krijgen die het in veel producties laat "blazen".... en zoniet, wat dan wél een goede manier is...

@madr --> nou, hoe vind je het verschil tussen gecompresste en niet compresste geluid?
 
Back
Top