Hoe creeren jullie de subbass?

Als je wilt heb ik wel een hele diepe kick sample, Die kun je evt layeren met een "house kick" óf alleen gebruiken.
Ik heppum gemaakt door een R8 sample, in fase, te layeren met een 8Hz sinus. (1 periode voluit ennun tweede met een fade-out)

Als je wilt horen wattik bedoel: http://hackatacka.knarph.nl
Of http://boomboom.knarph.nl (ik gebruik hier 2 kick's, niet gemixt)

Of kijk of luister op m'n seit
 
Laatst gewijzigd:
40hz toch?
Das geen sublaag. Alles ónder de 20 Hz is "sub"
Het gaat dan ook niet zozeer om "horen" maar meer om "voelen"
Je hoort trouwens ook niets uit een gewone kast komen. Het heeft alleen effect in combinatie met een subwoofer........


Wij noemden dat vroeger altijd "broekspijpwapperlaag"
 
Met Massive en dan de pitch omlaag bijvoorbeeld zodat je superlage (of evt wat hogere) trillingen krijgt zeg maar. Kun je dit sub noemen?
Met Nexus gaat dat veelal ook prima trouwens, maar Massive is helemaal je eigen sound, dus kies ik liever voor.
 
een sinus bassline of arpeggiator gesidechained door de kick. inderdaad kun je spelen met de filters voor het gewenste laag. extreme eq of een filterbankje helpt ook, wat hissende hats en shakers erover, vleugje swing erin (15/20%) en laat die locomotief maar komen
 
Ik vind bass 1 van de simpelste dingen om te maken.
Ik maak een standaard sinus bassline, freq. analyzer erbij, kijken waar de bass piekt en waar ik 'm wil laten pieken. Done.

Das geen sublaag. Alles ónder de 20 Hz is "sub"

Waar haal je dit vandaan?

Je hoort trouwens ook niets uit een gewone kast komen. Het heeft alleen effect in combinatie met een subwoofer........
Dan moet je een vrij exotische subwoofer hebben, meeste subwoofers hebben volgens mijn kennis een bereik vanaf 20hz, als 't niet hoger ligt.
 
Wiki citaat:

Een subwoofer is een luidspreker die speciaal is ontworpen voor het weergeven van lage tot zeer lage tonen, die vaak ook gevoeld kunnen worden en onder (sub) het bereik liggen van een normale woofer. Het gaat dan om tonen die in het frequentiebereik beneden de - ruw gemeten - 80 Hz vallen. Deze 80 Hz is gekozen omdat 80 Hz niet al te moeilijk is om weer te geven door een redelijk (dus indien nodige een kleine) speaker.
+
De meeste luidsprekers kunnen tonen beneden de 40 Hz niet weergeven, ondanks een vaak opgegeven frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz
http://nl.wikipedia.org/wiki/Subwoofer
 
De meeste luidsprekers kunnen tonen beneden de 40 Hz niet weergeven, ondanks een vaak opgegeven frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz

je hebt leugens, grove leugens, statistiek en dan pas komen specs ;)

die speakers halen allemaal vaak de 20 hz wel hoor, specs kloppen wel. ze beginnen alleen al veel eerder (bijv bij 40 hz) af te vallen, oftewel zachter eruit te komen dan andere freqs. het -3db punt zegt veel meer dan frequentiebereik, dat is punt waar de speaker zachter begint te worden. denk maar aan een crossoverpunt...
 
Een beter antwoord kun je niet krijgen, dank pmx! (kwam overigens allemaal bij Wiki vandaan) Misschien kun je het aanpassen?!
Maar wie weet is er bewust voor gekozen om zo het niet nog lastiger te maken, terwijl jou antwoord juist heel verhelderend is.
Het lijkt er zeg maar op dat het naar de (veelal) praktijk is geschreven, terwijl jij het technische aspect benaderd.
Klopt dat? Waarom: Omdat het simpel zou zijn aan te houden wat Wiki aangeeft.
 
Laatst gewijzigd:
welke wiki? die van wikipedia?

nog even voor de duidelijkheid: sub = 20 tot zeg maar 80 hz. alles daaronder heet infrageluid. als je daar mee bezig bent zit je meer in de hoek van het meten van aardbevingen (no joke, een vriend van me promoveert erop!)
 
Ghehe ke, dat is duidelijk!
Inderdaad Wikipedia, daar komt de info vandaan.
Vandaar dacht ik, misschien is de info niet volledig of klopt niet.
En kun je het eventueel aanpassen, want daar ben je vrij in, zolang je dit naar behoren doet.
 
je hebt leugens, grove leugens, statistiek en dan pas komen specs ;)

die speakers halen allemaal vaak de 20 hz wel hoor, specs kloppen wel. ze beginnen alleen al veel eerder (bijv bij 40 hz) af te vallen, oftewel zachter eruit te komen dan andere freqs. het -3db punt zegt veel meer dan frequentiebereik, dat is punt waar de speaker zachter begint te worden. denk maar aan een crossoverpunt...

haha zet mar is een Bass op 20 khz ,Speakers voluit .... wedden dat je wat hoort ( voelt )8~
 
haha zet mar is een Bass op 20 khz ,Speakers voluit .... wedden dat je wat hoort ( voelt )8~

Jij hebt nog heel veel te leren.
En lees eerst eens goed voordat je zomaar wat post!!!

In bovenstaande post wordt namelijk niet beweerd dat je 20Hz (Ja, Hz en niet khz!!!) niet kunt horen, maar dat de meeste (in principe alle) speakers beginnen af te vallen onder de 40Hz!
 
Jij hebt nog heel veel te leren.
En lees eerst eens goed voordat je zomaar wat post!!!

In bovenstaande post wordt namelijk niet beweerd dat je 20Hz (Ja, Hz en niet khz!!!) niet kunt horen, maar dat de meeste (in principe alle) speakers beginnen af te vallen onder de 40Hz!

Hz ook goed...

Met mijn KRK's hoor ik echt wel een Bass...Jaja op 20 hz...:stupid
een hele zwaar naar de klote basje
 
Lang geleden was ik bij een demonstratie van KEF waar ze het verschil, lieten horen tussen een systeem recht to 20Hz en een systeem recht tot 5Hz! op een set hele dikke speakers. Het verschil was duidelijk voelbaar.

Het klopt dat je geluid onder 20Hz technisch niet hoort met je oren maar je ervaart het zeker wel.
 
Lang geleden was ik bij een demonstratie van KEF waar ze het verschil, lieten horen tussen een systeem recht to 20Hz en een systeem recht tot 5Hz! op een set hele dikke speakers. Het verschil was duidelijk voelbaar.

Het klopt dat je geluid onder 20Hz technisch niet hoort met je oren maar je ervaart het zeker wel.

kijk...:mega:
 
Kan niet.

Kan wel :W

(kan hier de hele dag mee doorgaan :duivels:)


Tuurlijk kan dat wel, je hebt alleen belachelijk veel power nodig om op 5Hz een gelijke geluidsdruk te krijgen als bij hogere frequenties.

Als ik er wat amateur natuurkunde op loslaat:

Geluidsdruk = 2 * pi * freq * particle displacement (m) * snelheid geluid * dichtheid lucht

particle displacement = the movement of a particle in a medium as it transmits a wave.

versimpeld:
Geluidsdruk = constante * freq * particle displacement

Dus hoe lager de frequentie hoe recht evenredig meer je particles moet displacen. Ik zie geen enkel probleem waarom dat niet zou kunnen.
 
Back
Top