Hoe creeren jullie de subbass?

Origineel geplaatst door Musicmaker
Ik heb geen MPC maar zo te horen wel.

Als je meer laag in je kicks wilt dan kan je een langere decay gebruiken. Wat bassen betreft is het ook vaak een kwestie van instellingen, maar pulse en sine golfvormen doen het zowieso wel goed.

Ik gebruik voor het toevoegen van extra laag de PSP mixsaturator, maar je kan allerlei soortegelijke dingen gebruiken.

Dat probleem dat alles verrot klinkt als je de bas erbij doet is niet normaal, en ligt dus volgens mij aan (een instelling?) de MPC.

Hier http://www.fuktstereo.com/music-production/bass-mixdown/mixdown.html staat een stuk van een producer die uilegt hoe je kan voorkomen dat de bass en de kick elkaar in de weg zitten. Misschien heb je er wat aan.

wow - indeed - thanx voor de link!
 
ok -

ik heb op mijn nord lead de subbas van de post eerder ook proberen na te doen -

dit zijn mijn resultaten:

1.
 

Attachments

  • subbass 1.wav
    126,6 KB · Bekeken: 140
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
en 2


met deze moet je oppassen - ik gooide hem net voor de grap in de redrum (reason 1.0) - om met een beatset te testen - doe play - zet mijn koptelefoon op en na 2 banks (paar sec) nokt de linker kant van de koptelefoon ermee - kaputt - door die bass!

oplettuh dus
 
Sjesus man, wat voor mietjes koptelefoon heb je man?

Hij is wel vet laag ja.
En lekker rond ook.
Nice.
 
Origineel geplaatst door Funkadelic
Kan je ook een leuke subbass creeren met softsynths ? of plug ins? zoja met welken ? ik heb in de thread gekeken kwam alleen hardware in voor geloof ik.

In cubase SX: "subBass" plugin....maar kijk uit...de buurman zal het minder vinden...de buurvrouw kan de trillingen misschien wel waarderen:D
 
Origineel geplaatst door Funkadelic
Deze is niet te gebruiken in Fruity.... wat frustrerend! andere opties ?

Een octaver voor (bas)gitaar . Ik heb er een in mijn Bass Pod Pro... lekker diep.
 
Origineel geplaatst door stekke
Kan je best doen met een synth : pak een sinus golfvorm in laagste octaaf, jaag het door een 24dB filter met cutoff op een 20 tot 30%, resonance volledig uit en jaag dat samen met een ADSR naar de VCA. Dit op zich is al een goed begin, kan je gaan overblazen met een compressor.

waarom een filter over een sinus heen gooien? vallen toch geen harmonischen te filteren?
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Sinds kort staat er ook een contrabas in de huiskamer. Dat is pas een echt mooi instrument. Daar zitten bassen in. Goeie dag..

p.s. Een contrabas is fretloos, dus je moet zelf de juiste afstand inschatten om zuivere noten te krijgen. Dat lijkt kut, maar daardoor leeft het instrument als de tering. Het doet me, het zal weer eens een keertje niet zo zijn, aan een modular denken, met een sequencer of ribbon controller zonder quantizer. Eigenlijk nog helemaal niet zo gek. ff oefenen en je quantizer is niet meer nodig. :)

De perfecte RA-synthese (Real accoustic); het wordt tijd dat ze hier eens
wat meer van op de markt brengen. Wat bijvoorbeeld te denken van het ombouwen
van oude Bungy-jump instalaties door het elastiek aan de grond te bevestigen (komt
heel dicht in de buurt van een "snappy" Moogbass), de toren met keilbouten aan een
leegstaande kantoorflat voor resonantie etc. Back to the future.

On topic: (koan van de dag) Wat doet die sub bass met de headroom van jou instalatie
en met die van de gemiddelde luisteraar ??

McDunce,
ISPdeRuiter
 
Origineel geplaatst door Hazes
waarom een filter over een sinus heen gooien? vallen toch geen harmonischen te filteren?
inderdaad...

ik gebruik zelf trouwens liever een zaagtand met *bijna* alles eruitgefilterd, is toch net iets lekkerder dan een volledig kale sinus. maar hangt er natuurlijk vanaf wat je verder aan het mixen bent...
 
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
ok -

ik heb op mijn nord lead de subbas van de post eerder ook proberen na te doen -

dit zijn mijn resultaten:

1.

Ik zal thuis even luisteren, want de pc speakers op m´n werk kunnen niet zo laag :(
Ben benieuwd of het mij lukt een subbass uit m'n nordrack2 te trekken.
 
Origineel geplaatst door Funkadelic
Iemand? Techo Subbass uit een softsynth behalve die van Cubase? ik heb een paar bassline synths maar die geven niet het gewenste resultaat.

Ik ben de laatste tijd wel gecharmeerd van de Microtonic. Vooral als subbass onder een kick. Het is een drumsynthesyzer dus niet echt bedoeld voor losstaande subbassen met melodie. Maar dat gaat ook met wat geklooi. Niet alleen de bassen zijn goed trouwens. Heel het pakket is wel ok.

http://www.soniccharge.com/
 
ik heb de door mij geplaatste subs - door een granulaire synth gehaald - granulaire synthese voegt een gevoel van "air" - reverb achtig iets, aan het geluid, daardoor lijkt het alsof de bass om je heen zit. Dit komt door het process van granulation, opsplitsen van geluid in micro particles, en het moduleren ervan in grain wolken (van minder of meer density).

Makkelijk en goed koop zonder je in algoritmes te moeten verdiepen - Crusher-X synth - is free ware - google maar eens mensen.
 
Een subbass maken is toch niet zo moeilijk.
Bijvoorbeeld de defaultpreset van Absynth. Vanuit die basis kun je al hele goeie basslines/kickdrums programmeren
 
Back
Top