Hoe creeren jullie de subbass?

Hebben we het hier vooral over de kick? Of over willekeurige synthlijntjes, waarop extra sub gezet wordt? Leuk om te lezen allemaal in ieder geval, ben nu weer een track aan het afmixen en dat laag blijft een moeilijk verhaal...
 
Hier heb ik alleen sine, square en sub door karplus strong. Geen Fx, compressie. Eurorack setje.
Al zoekende opgenomen. Deze set sinds vandaag compleet dus moet nog even oefenen :)


@kobuz Een kick kan een behoorlijk wat toevoegen.. zal daar volgende week ook wat van posten.
Is ook heel veel over te vinden op yt.
 
ter inspiratie



(de wobble steelt de show maar de sub is ook heerlijk dik, waar 'ie hem precies vandaan heeft weet ik niet)

Een square met filter is wel voller, maar vind hem minder mooi dan een triangle. Wil verder nog meer experimenteren met lagen en bussen.
 
persoonlijk vind ik dit al diep en mooi genoeg..maar heeft ook met compositie te maken denk ik vanaf 1:32

 
Ok, hier ook een duit in het voervoorjewoofer zakje. Deze op standje 10 is zoooooo dik. Als je hem nog niet kent, standje hard dus en wait for it:

 
Je kunt ook Bass Mint van Unfiltered Audio kopen, daarmee maak je overal een dikke sub bas van.
 
My 2 cent's (gratis)

Metric Halo, niet iedereen kent het maar top notch bedrijf. Niet de makkelijkste plug maar anyway..

Red Rock de ontdekking voor mij van 2023 oldskool 8x oversampling 32bands eq met HQ modus. secret weapon. Ja patches maken kost wel wat tijd..
EQ302 32 Band Equaliser

Thump one (de gratis kick 2)

3 bovenstaande lekker in de mixer en you go girl :D
 
Oh ja die Thump kick 3x sporen.. kun je zelf 3 x een golf kiezen.. sine met squar of saw als je dat lekkerder vind.
Zou er ook een karplus strong in kunnen verwerken.

3x thump kick
1x thump metrichalo op je insert fx
1x EQ302 op de master

Have fun :)
 
Ableton's Glue Compressor met de "low frequency extender" op 50/50 en wat ex doet wonderen.

Ik doe bijna altijd de drums en de bas op dezelfde bus en druk de bas ff weg als er een kick komt.
Heel minimaal. Meestal zitten kick en sub elkaar niet in de weg.

Heb verder geen issues om de bas veel definitie te geven.
Maar het hangt echt van je track af.

Compositie is het belangrijks, doe je dit goed dan zitten dingen elkaar niet in de weg.
Zo kan een basgitaar prima met een moog sub.

Wil je echt super dikke bassen ala drum 'n bass dan heb je veel layers door een highpass en een sub eronder.
Zo een sound neemt wel heel veel headroom in beslag.
Wellicht bij dikke dance kicks moet je wel meer doen met highpass.

Focus niet op het allerlaagst maar juist op de tweede en 3e harmonische.

Doe je het goed dan hoor je via je telefoon de 'sub'

Allerlaaste: ken je afluistering. ( meestal beter te focussen via koptelefoon )
Zo resoneert mijn HD25 akelig bij een goede sub. Die gaat eigenlijk maar met moeite de 50hz in.
Of kan ik via mijn HS8's een mooie sub in de wc horen.

55-70hz is de focus area en niet 20 - 40 wat de meeste noobs denken :-)

 
Zoiets?

1705328679243.png
 
55-70hz is de focus area en niet 20 - 40 wat de meeste noobs denken :-)
Ik vind dit super interessant, je opmerking van een basgitaar deel ik ook. Vandaar mn experimenten met karplus-strong.
Verder heb ik begrepen dat Funktion-one en die klasse een beetje begint bij 50Hz.
Daarnaast heb ik wel verhalen gehoord dat bijvoorbeeld het team van M.Jackson de 50Hz wegfiltert. Heb daar gister heel even tijd aan besteed maar nog geen conclusie
@Fifth Bot die kan wel een lesje geven over sub layeren :) Ik heb trouwens een M4L waar ik 4 sub sounds mee zou kunnen crossfaden.. ga ik ook testen.
 
55-70hz is de focus area en niet 20 - 40 wat de meeste noobs denken :-)

Ah volgens mij ben ik zo'n noob en zit ik hier dan te laag met mijn sub kick, misschien dat jullie sub experts wat tips hebben voor die specifieke track? :)

 
@kobuz Wel vet gemaakt op de circlon.. ja hoort nu ook goed tussen de sy contest inzendingen vershil. Ik zou zeggen p.m. iemand waarvan je het goed vind klinken en vraag wat ie doet.
Het begint al met je volume kick, layerd of niet/ filter/s erover. Beter een hele goeie kick dan met compressie er wat van te maken. Al moet ik zeggen dat ik wel wat leuke plugs heb daarvoor maar ja.. Basis moet goed zijn is wel een dingetje.
 
`
Ah volgens mij ben ik zo'n noob en zit ik hier dan te laag met mijn sub kick, misschien dat jullie sub experts wat tips hebben voor die specifieke track? :)

Ja ik loop natuurlijk een beetje te pesten.

Het gaat erom dat 20hz sub niet te hard is in verhouding.

In een club kun je 20hz wel voelen mits ze een goed soundsystem hebben.

Maar je will naast voelen ook dat je hem goed genoeg kan horen.

Mijn post is heeeeeel algemeen en je zou het echt per situatie moeten bekijken.
 
Ik zit nu even met de kobol en elektron Analog Heat.. 2cv modulaties 1 of filter frequency en 1 op lfo.. De kobol zn resonantie staat helemaal vol!
Dat betekend dat alle bass weggetrokken wordt.. maar de Analog Heat tovert hem terug.. interessante ontwikkeling.. klinkt heel goed. Tbc
 
Ah volgens mij ben ik zo'n noob en zit ik hier dan te laag met mijn sub kick, misschien dat jullie sub experts wat tips hebben voor die specifieke track? :)

Alhoewel ik geen sub expert ben; ik leer hier ook nog wat in deze thread. Je zou hier wat kick reverb rumble kunnen proberen. Tenzij je specifiek daarvoor niet kiest. Dan nog kan beetje subtiele reverb rumble goed werken.
 
Back
Top