Hoe creeren jullie de subbass?

Moog subseq37 doet het voor mij altijd heerlijk in het laag.
Weg grappig dat iedereen zn gear verkondigt maar niet uitlegt hoe ;) .. ik kom er nog op terug hoor voor alle arme schatten die sub willen.
 
- eerst een dikke saw bas maken met een willekeurige synth
- cut-off flink naar beneden draaien
- compressie er op
- saturation erover

é voila
Ik heb het nog nooit zo gedaan, maar denk ook interessant eens naar @Fifth Bot z'n contest 2023 track zou kunnen luisteren. Hij vertelt ook beetje wat ie gedaan heeft.
 
Weg grappig dat iedereen zn gear verkondigt maar niet uitlegt hoe ;) .. ik kom er nog op terug hoor voor alle arme schatten die sub willen.
Maar er is ook geen vaste formule voor mij. Hangt af van de track. Alleen de subseq is wel een constante factor
 
Ik haal tegenwoordig alleen nog maar subs uit de MS-10. Ben in bijna 15 jaar nog niks tegen gekomen dat zo'n geluid maakt als die.. Maar anders is een Moog Minitaur ook wel een goede, wel heel veel overtones dus je moet beetje EQ'en
Ben wel benieuwd naar wat jij uit de MS-10 subwise krijgt...
 
Sub is voor iedereen anders, voor iemand met een full range system is 40Hz <> 70Hz lekker laag, op laptop speakers moet je al snel naar harmonischen boven de 120Hz om er uberhaupt nog iets van te horen. Ook eten lage freqs behoorlijk wat headroom weg en kunnen harmonischen ook snel in de weg zitten van andere instrumenten op die frequenties. Dus sub is vooral waar wil je spelen en hoe maak je ruimte.
 
Sub is voor iedereen anders, voor iemand met een full range system is 40Hz <> 70Hz lekker laag, op laptop speakers moet je al snel naar harmonischen boven de 120Hz om er uberhaupt nog iets van te horen. Ook eten lage freqs behoorlijk wat headroom weg en kunnen harmonischen ook snel in de weg zitten van andere instrumenten op die frequenties. Dus sub is vooral waar wil je spelen en hoe maak je ruimte.
Eens.. daarom ook interessant topic, ik heb een aantal post terug even snel iets extreem laags gemaakt met verschillende harmonische en flyweight zn telefoon trilde ervan.
Het interessante is meer hoe klinkt het ook goed tm 200hz en zijn telefoons en ipads, labtops nu een verplicht onderdeel van je productie?
Zo ja of nee, wat doe je expres i.v.m. sub generatie.
 
Ben wel benieuwd naar wat jij uit de MS-10 subwise krijgt..

Wat ik eigenlijk laatste tijd vooral doe is de MS-10 met een triangle wave (of soms een saw) en dan lowpass erop met veel resonance, dat route ik dan door een Korg Electribe voor tube saturatie en dat neem ik op. (And that's it!) Soms later in de mixing stage doe ik nog wat met Waves CLA3A (LA-3A plugin) en vaak uiteindelijk helemaal aan t einde nog wel Pro-MB waarbij ik de sub limit en de overtones met rust laat.

Maar dit hieronder is gewoon puur opname 0 plugins, geen gezeur. Gewoon de juiste synth voor de juiste sound en dan is t ook prima ;)

 
Ik gebruik meestal een stuk of 4 a 5 bass layers, maar de laagste sub is bijna altijd een saw met een diepe filter, wat voor franjes ik er verder aan geef hangt af van de soort bassline, maar in principe kan je elke synth ervoor gebruiken die een saw en een filter heeft. een laagje triangle of square eroverheen kan het ook nog wat opleuken, of wat filter modulation in de velocity of een lfo. Een beetje bite van Fabfilter Saturn 2 zet ik er ook vaak op en nog wat mixing fx op de chain. Wat Unison maakt je Sub lekker vol en breed, maar vergeet dan niet de sides uit de lage freqs te halen. En tja alles hangt af van de stijl muziek en wat voor energie je in je bassline wilt.
 
Ik ben zelf geinspireerd geraakt door karplus strong en -sub octaaf doubler. En een plugin van Ableton en A.A.S. (corpus of korpus)
ben nu met dit project bezig.
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik eigenlijk laatste tijd vooral doe is de MS-10 met een triangle wave
Yes, een triangle is idd beter dan (alleen) een pure sinus, simpelweg vanwege de extra harmonics (zodat je ook nog wat hoort op minder capabele devices). Maar je kan dat ook met een pure sinus beginnen waaraan je dan harmonischen toevoegt, als je FX daarvoor wil gebruiken kan je bv OTT en/of een saturator gebruiken (en de combi is nog beter :P), moet je wel een beetje EQ-en daarna.

808 kick eronder met een tail
Da's idd ook een hele dikke en ben ik meer en meer aan het gebruiken, bv in de track die ik net heb gepost:


Dan kan je ook nog glides op zo'n 808 toevoegen (pitch bend of in Ableton met MPE note expression), ook heel dik.

Wat ik ook echt wel meer en meer probeer te doen is om niet continue de sub te laten horen, juist door het zo en dan weg te laten, is de impact als die er dan weer in komt veel hoger (dan merk je pas wat een sub doet).

En een bass met dikke sub neerzetten is niet altijd een kwestie van 1 of 2 tracks, om echt iets vets te maken kan je die met veel meer lagen layeren, zaak is wel om dan een goede scheiding aan te brengen tussen je echt sub en de hogere bass (ik gebruik daarvoor sub groups/bussen), waarbij je dan de beide bussen apart kan EQ-en, compressie toepassen en sidechainen....
 
Om een idee te geven hier een plaatje van Speedrun Junkie, met alles wat met bass te maken heeft (Drums, Vocals, Melodics en FX zitten hier dus niet bij)

1705170001122.png
 
Back
Top