Hoe creeren jullie de subbass?

Hydra Manier:

(Is het beste te doen met de phat kick preset of init)

1. 2 sine waves (voor elke oscs 1).
2. Haal de punch van de weg (kan je er ook bij laten maar die knal maak ik meestal apart).
3. Beetje attack (minstens 50 procent als je voor de manier kiest zonder punch).
4. Draai de decay maar lekker open (filter env en amp env).
5. In de mixer een bass boost van 90hz erop.
6 EQ tussen de 100 en 250hz.

Dit is de snelle manier je kan natuurlijk altijd nog aanpassingen doen naar je smaak.
 
Eerder lette ik gek genoeg niet zo op het laag, maar begin er steeds meer op te letten.

Gaat volgens mij prima, maar hoe 'hard' zetten jullie een sub eigenlijk in vergelijking met bijvoorbeeld de kick?

Valt hier iets zinnigs over te zeggen of is het puur wat je zelf mooi vind?
Doe het altijd op gevoel, net als bij de overige sounds.. maar toch de vraag.

Gebruik sub voor de kick zelf, en nog één voor de rest van het nummer.
Of is dat de 'bassline' ? Misschien een wat gekke vraag, maar dit snap ik nooit helemaal.
En als dat de bassline is.. is het dan oke dat dit ook in het hoog hoorbaar is, gezien dit gaat over sub? ..
Want ik hoor bij veel tracks hetgene, wat mensen volgens mij de bassline noemen.. maar dat hoor ik ook met de sub uit.
 
Eerder lette ik gek genoeg niet zo op het laag, maar begin er steeds meer op te letten.

Gaat volgens mij prima, maar hoe 'hard' zetten jullie een sub eigenlijk in vergelijking met bijvoorbeeld de kick?

Valt hier iets zinnigs over te zeggen of is het puur wat je zelf mooi vind?
Doe het altijd op gevoel, net als bij de overige sounds.. maar toch de vraag.

Gebruik sub voor de kick zelf, en nog één voor de rest van het nummer.
Of is dat de 'bassline' ? Misschien een wat gekke vraag, maar dit snap ik nooit helemaal.
En als dat de bassline is.. is het dan oke dat dit ook in het hoog hoorbaar is, gezien dit gaat over sub? ..
Want ik hoor bij veel tracks hetgene, wat mensen volgens mij de bassline noemen.. maar dat hoor ik ook met de sub uit.

Een kick heeft een lage layer nodig (sublaag).
Een bassline zoals je die beschrijft heeft ook een layer met wat sublaag nodig.. octaafje laag en natuurlijk netjes ge-EQ-ed.. in overeenstemming met t sub van je kick..
Speel met frequencies tussen de 20hz en +/-80hz op de bassline.. Ongeveer alles onder de +/-50/45hz is bestemd voor je kick..
Levels? daar zijn geen afspraken over.. be gentle on the lows.. 't verschilt. Tis maar net wat je wilt/doet/nodig/vind. Maar compressie op je kick (incl subkick) iig met korte releasetijd.. Voor oemph.. teveel compressie canceled t sub-laag.

Denk dat je hiermee wel aan de slag kan. grtz..
 
s950 test tone ??

dat is in ieder geval de sub in veel hiphop platen.
 
s950 test tone ??

dat is in ieder geval de sub in veel hiphop platen.

Die kent de S900 ook :D die kun je zelf filteren!

De electribe A kan trouwens ook een aardige subbass maken. Zal zo eens wat uploaden.
 
niet helemaal 'creeeren', maar misschien wel nuttig: Lowender. erg goede basssynthesizing plugin. niet het maxbass truukje van bovenharmonischen maar juist de 'onder' harmonischen. erg veel controle, voor als je die kick hebt die je wil, maar alleen wat meer sub eronder zou wensen.
 
Laag genoeg ?
 

Attachments

  • sub.mp3
    575,1 KB · Bekeken: 162
Zo veel hardware kopen dat je hem in 1x kan maken :)
 
Weet er hier ook iemand op welke frequentie je moet zitten?


bijvoorbeeld als je een glas water op tafel zet dat je het water ziet trillen? maar dat je bijna geen laag hoort kwa sub bas


Mijn sub moet dat makkelijk kunnen


Frequentie bereik 20-150 Hz
Vermogen 400 watt RMS
Woofer diameter 305 mm


Dat "jurrasic park" effect van het trillen van water in een glas komt niet door geluidsoverdracht via de lucht, maar door contactgeluid.
Als, op een houten vloer, de tafelblad dun of gammel genoeg is en/of los zit en/of je de resonantiefrequentie van dat tafelblad afspeelt, zal een glas met water geplaatst op die tafel gaan meetrillen door de resonantie van de tafelblad.

Zou je datzelfde glas water op een stevige vloer of ander betonnen ondergrond plaatsen, zal er niets gaan trillen.

Gezien geluid door vast materiaal verder reist dan door de lucht, verklaart deels waarom je een glas zou kunnen zien trillen zonder dat je de frequentie hoort.; dus het komt niet zozeer door de lage frequentie.
Een zware denderende goederentrein een kilometer verder kan door trillingen via de grond jouw glas water op tafel doen trillen, terwijl het luchtgeluid door wind, muren, etc., jouw oren niet bereiken.

Natuurlijk is ook het fenomeen van staande golf in een ruimte, waardoor je een bepaalde frequentie niet hoort.

Als je dus een glas water wilt laten trillen, speel je de frequenties af en voelt aan het tafelblad op welke frequentie dat gaat trillen; nu zal alles wat niet tè zwaar is op die tafel gaan meetrillen.
Die resonantiefrequentie hoeft overigens niet zo laag te zijn; het ligt aan de eigenschappen van het hout en/of de tafel (houtsoort, dikte, etc.) wèlke die resonantiefrequentie zal zijn..

Hopelijk verduidelijkt dit het een en ander.:)
 
hahaha jurrasic park idd precies grappig daar dacht ik ook aan toen ik dit bericht typte!!!!


een van de eerste dolby digital film begon het met GODZILLA mijn dubbel glas zat te trillen in huis dat ik er kippenvel van kreeg LOL zo helder zo zuiver!!!






Met mijn THX systeem die ik nu heb gaan mijn vrienden hier thuis naar buiten kijken omdat ze een auto hoorden weg scheuren
Maar horen en zien zit vaak verschil!!
zo realistisch klink het tegenwoordig i love JBL!!!!


Ik kan merken dat hier veel te leren valt van de echte vakmensen!!


Nu ik dit bericht lees is het ook logisch en duidelijk!!! afhankelijk aan de materialen die je in huis heb HOUT maar dat heb ik nu niet meer hahaha


Thanks!!!
Weer iets geleerd!!!!
 
Leuke thread en grappig dat ik hier nog geen tips heb gelezen over een muzikale benadering. Wat ik hiermee bedoel is dat in mijn ervaring sublaag voornamelijk stevig klink of gard gehoord/gevield wordt doordat het ritmische samenspel van de kick en de sub goed samenwerkt. In veel platen waar ik veel sub hoor merk ik dat er eigenlijk veel minder sub in zit dan ik denk bij de eerste maal luisteren als ik het goed ga analyseren. Als ik de sub lekker gaat rollen na de kick klinkt het voor mij meteen dik. Het is dus vaak juist ook de kunst om de sub ritmisch goed uit te laten komen ipv hem hard te zetten. Sub neemt inderdaad veel energie in in de mix dus je wil misschien wel juist bij sub zoveel mogelijk effect creeeren met zo min mogelijk sub. Als je gewoon veel sub gebruikt dat klinkt het in mijn snel vnl lomp en zompig in plaats van strak en lekker. Experimenteer eens goed met je attack en release vsn je kick en sub ipv te proberen en zo hard mogelijke sub te maken. Misschien dat je hiermee wel veel verder komt. Een harde sub klink alleen wel lekker maar snel zwaar en flopperig in de mix. Leuk voorbeeld vind ok een gitaar. Zit helemaal niet zoveel bas in, maar als je timing goed is komt het toch erg laag over. In amdere woorden, het gaat er niet om om een harde sub te hebben maar om de luisteraar het gevoel te geven dat er veel sub in lijkt te zitten. Dan heb je dus ook veel meer ruimte om de rest van de geluiden goed in te mixen. Uiteindelijk doet ritme en muzikaliteit meer dan technische precisie. En laat ook vooral stilte vallen tussen je subs. Als er even stilte is komt een subtiele sub keihard over. Als je de hele tijd sub hoort ga je eraan wennen en moet je steeds harder gaan om hem op hetzelfde niveau te blijven ervaren. Net zoals bij cerslaving heb je dus last vsn gewenning.
Alke trucs met effecten zen comprossers zijn slechts icing op de cake. Als je unprocessed idee niet lekker en vol klinkt dan gaat een comp etc het echt niet ineens lekker maken.
Helaas is dit dus alleen te leren door te oefenen. No pain no gain. Er zijn geen magische trucs om lekker lui en goed sublaag te krijgen.
Veel plezier met het maken vsn muziek ipv het produceren van geluid :)
 
Back
Top