de RS 7000/ (vul maar in...) een kans geven?

Mensch-Maschine

:mekanikal:
Lid sinds
26 december 2002
Berichten
670
Locatie
A'dam
hee - ik zit al dagen en nachten te peinzen over een volgend probleem - graag jullie hulp - deze thread is zeker NIET bedoeld als another groovebox battle ofzo - ik wil gewoon weten wat jullie denken dat beste voor me is:

picture this:
Ben een maand of tien bezig met maken van beats - ik hou van techno/electro/aanverwanten

Ben sinds tien maanden dan ook een trotse bezitter van een AKAI mpc 2000 XL (met efx board) en een nord lead 2 (vette electro aperggio's) - omdat ik daarbij nu nog een effektenbak mis heb ik gister een andere thread over effektenbakken opgestart - deze zette me echter aan het denken. -
Het probleem is dat ik zoveel mogelijk hardwarematig wil werken - ik gebruik nu kontakt - dat is leuk - maar ik wil liever (zeker met een kijk op mogelijke live setup later) zoveel mogelijk een hardware setup hebben. (kopen van nieuwe laptop met peperdure soundcard is voor mij geen optie, laptop die ik nu gebruik is te oud wordt bovendien gebruikt voor andere dingen dan muziek en is dus niet stabiel genoeg voor proffesioneel gebruik, bovendien, who are we cheating - we houden toch allemaal van het lekker draaien aan knoppen, toch?)

Wat ik hiermee wil zeggen dat ik heel omslachtig werk als het om sampling van loops ed gaat. Waarom? de bewerkte sounds laad ik in de mpc - maar nu komt het - ik vind de mpc sampler an zich best wel beperkt. ik mis adsr, multilayer en andere affekten. Met andere woorden - ik krijg er geen complexe dingen uit - althans niet met het gebruiksgemak die ik wil hebben. Waar de eb 16 board vooral goed voor is in my opinion is het verbeteren van geluidskwaliteit van je drumsounds. Je kan net die lekkere distortion over die 808hihat heen jagen om het bruter te laten klinken. Maar voor samplen van complexere loops vind ik het gewoon niet lekker werken. Daarnaast heeft de mpc geen stretch mogelijkheden om je loops aan je bars aan te passen - iets wat een moderne sampler toch wel hoort te hebben - toch?

Met andere woorden zou ik nu een hardware sampler bij kunnen halen: Laten we zeggen eentje 2e hands voor 400 euro ofzo. Daar zou ik een effektenbak van ongeveer 180 euro bij moeten doen. (deze kun je dan ook voor de nord lead EN de sampler tegelijkertijd gebruiken.) - Dan zou ik dus voor ongeveer 600 euro klaar zijn - Daaag laptop!Daag Kontakt!


OF

ik vond de rs 7000 altijd een aantrekkelijk apparaat (niet in die zin zoals ik het over een vrouw zou zeggen :)). Veel mogelijkheden: ik noem er een paar op die voor mijn manier van werken handig zouden zijn: (denk ik!)

SCSI (net als op de MPC) opslag
up to date sampler met stretch functies
effecten on board
pattern EN step sequencing (waarom zit dan iedereen vast aan de MPC, omdat ze pattern seq niet intuitief /lekkervinden)
kant en klare drumsets - customizable met de efx
RS is desktop machine - ik prefereer desktop boven rack (tsjah..)
meerdere uitgangen standaard (die heb ik nu niet op de MPC moet ik vroeg of laat toch aanschaffen = weer 190 oiro)

wat ik echter graag wil weten is - van gebruikers van de RS, wat zij van mijn plannen denken. Bovendien zou ik graag willen weten hoe proffesioneel die machine is (echt is) - ik heb een korte tijd een mc 505 gehad, en ik wist niet hoe snel ik er vanaf moest komen. Heeft de rs last van dat soort dingen als D beam controller, zijn de "heerlijke" presets als "psytrance 001" ook in de rs geimplementeerd en zo ja, zijn ze dan (hopelijk) uitwisbaar? - In hoeverre zijn de sounds goed te bewerken met de sampler? Ik weet dat er een motif synth engine in zit - maar ik zal mijn nord lead toch niet gauw weg doen.

Ok - met dit in gedachten - hoop ik een 2e handse RS op de kop te kunnen tikken voor 1100/1150 euro ofzo - plus een effekten bak. Als het goed zou bevallen dan is het Daaag MPC!! en hoef ik geen externe sampler meer aan te schaffen. Dat is ook mooi bespaart.

een lastige kwestie dit voor mij: Ik denk dat ik nu het volgende doe:

Ik koop een 2e handse RS 7000 - en hou voorlopig de MPC - ik ga er wat mee spelen - en als het bevalt doe ik de mpc na een maand ofzo weg. Heb ik een complete setup voor ongeveer 1300 euro (de nord lead buiten gelaten)
of
ik koop een rs 7000 - het bevalt niet - en ik verkoop hem weer - en ga voor de MPC/sampler/effektenbak combi (die gaat echter iets meer kosten. Heb mijn mpc gekocht voor 900 + 400 (sampler) + 180 (effekten) - reken maar uit.

ok - samenvattend is het extra geld niet echt een probleem als het mij een setup oplevert waar ik wappie(?) mee ben.

Ik hoop alleen dat de RS niet te moeilijk is in gebruik ( de mc 505 was een pain in the ass, de MPC een verademing)

Ik zou graag jullie mening willen horen hierover omdat ik weet dat er meer mensen met zoiets zitten. Waarom zou ik een hardware sampler moeten kopen boven een heel systeem? Ik ben nog niet al te ervaren in producen en apparatuur dus goede meningen en tips over mijn plan zijn allemaal welkom.

Thanx!
 
Ah ik vergeet bij de externe sampler setup de prijs van een MPC outputboard bij te rekenen - dat wordt dan samen:

MPC (had gekocht voor/verkooppijs +-) 900 euro, Sampler 400 euro, effekten 180 euro, outputboard 200 euro, = Phew! dat is opeens wel een verschil!
 
Moeilijk he zo een keuze? ja ik heb ook voor die keuze gestaan maar uiteindelijk toch voor de RS7000 gekozen, omdat hij gewoonweg veel meer kan. In het begin was ik een beetje bang dat de sequencer niet 'strak' genoeg was maar dat bleek allemaal perfect in orde. Ik deed daarvoor de volgende test: ik plaatste op elke track (16 totaal) dezelfde 16e hihat patroon en luisterde naar het resultaat: perfecte gelayerde hihats met lichte phasing. Dit is exact wat je mag verwachten! Voor de rest heb je twee midi outs, en dat is wel voldoende (voor mij dan). De RS7000 komt standaard jammergnoeg niet met multi-outs, maar dat is tegen 230E te vinden in de muziekwinkel. De geluidskwaliteit is erg goed te noemen. De filters hebben zelfs een extra upgrade gehad sinds de laatste OS, en klinken nu nog heldeder dan voorheen.

Al met al merk je dat ik erg blij ben met mijn RS :D
Maar laat je niet beinvloeden door mijn mening, want je moet toch je eigen ding proberen te vinden, en dat is misschien wel de MPC (of de Roland voor mijn part).. of niet....

suc6
Arv
 
Ik heb voor hetzelfde 'dilemma' (luxeprobleem natuurlijk) gestaan toen ik met een Akai S5000 werkte. Vond het niet
inventief genoeg werken. Ik zou voor de RS7000 gaan. 32X midi-uit, geluiden van zichzelf -beats vind ik errug goed, synth-geluiden iets minder maar dat maakt me niet uit- en je samples knal je erin, slicen en gaan met die banaan!

Hij is in het begin wel even lastig te bedienen, de handleiding is om te janken vind ik. (hele dikke pil)
Maar het is absoluut niet te vergelijken met een MC505 (heb ik ook gehad) De rs klinkt veel beter.

Er zit ook een loop remix functie (eigenlijk vals spelen) op die het mogelijk maakt je sequence van 1 track door elkaar te husselen. Je hebt 15 verschillende Rolls: hij maakt snelle riffs ervan, 15 breaks: hij verzint een break, 15 normale variaties en 15X reversed: hij draait sommige stukje om. errug cool voor live

Al met al een goede bak voor je...
 
Misschien een beetje off-topic, maar ik doe op korte termijn mijn RS weg,
ik wil de studio een beetje gaan inkrimpen, vandaar.

In absolute nieuwstaat met (goed werkend) 32 Mb geheugen en een extra 16 Mb smartmedia card.
Ook een externe scsi Zip en een CD-rom drive.
Tevens een USB card reader om lekker op je pc samples te editten.
Echter zonder expansion board.
Als je interesse hebt PB je maar!
 
De MPC-2000xl heeft wel timestretch, hoor. Als je dat in ieder geval bedoelde. ;)
 
ja - ideed wel timestretch -
maar ik bedoelde eigenlijk wat anders - had indeed duidelijker moeten zijn - ik bedoelde dat het je samples niet aan je bars stretcht zodat je sampels en loops precies loopen met de beat.

zoiets dacht ik aan
 
Hello,

Bij mij is het een beetje dubbel. Ik vind de RS echt een geweldig aparaat, hij klinkt goed, op zich een goede seqeuncer maar je moet niet te veel foefjes tegelijk in 1 track uithalen, want daar wordt tie een beetje zenuwachtig van. Bijvoorbeeld een sample slicen en door de loopremix heen halen is geen suc6. Ik ben er onlangs achter gekomen dat de RS er niet tegen kan als je in 1 track loopremixed en dan ook de clockshift gebruikt om een sample recht te zetten. Dan trekt tie de beat uit elkaar en is het soepele seqeuncen ver te zoeken. Maar ik moet zeggen dat het nieuwe OS wat dat betreft volgens mij wel stabieler is, ik moet nog ff kijken want ik heb de update er gister pas ingeknald.

Maar als je een beetje weet wat je kan doen tegelijk is het echt een beest, zeeer vette bassdrums en een zeer mooie synthetize sound. Alleen door het beperkte bassdrumsarsenaal ga ik er van de week maar een elektron machinedrum naast zetten. WhoooaaaaaaaaaH, dat word knalluh!

Hiiii Haaaa,

De RS is een aanraderrrrrrrr

CaMeL
 
Origineel geplaatst door camiel
Bij mij is het een beetje dubbel. Ik vind de RS echt een geweldig aparaat, hij klinkt goed, op zich een goede seqeuncer maar je moet niet te veel foefjes tegelijk in 1 track uithalen, want daar wordt tie een beetje zenuwachtig van. Bijvoorbeeld een sample slicen en door de loopremix heen halen is geen suc6. Ik ben er onlangs achter gekomen dat de RS er niet tegen kan als je in 1 track loopremixed en dan ook de clockshift gebruikt om een sample recht te zetten. Dan trekt tie de beat uit elkaar en is het soepele seqeuncen ver te zoeken.

hmm. heb ik geen last van? Misschien moet je de slice functie anders configureren omdat vaak het aantal kleine samples niet genoeg is. Ik moet zeggen dat ik niet zo heel vaak hele loops slice, maar ik heb nog nooit gehad dat de sequencer raar ging doen. Het ligt dus volgens mij niet aan de sequencer maar aan de (geslicede) samples, als die niet netjes zijn klopt er van de 'flow' nix meer!


gr
Arv
 
Hmmm, ok....bedankt voor de tip......

Hoe neem jij je samples op dan? Speel je ze eerst af op pitched voice, kijkt welke op tempo loopt en neem je het daarna op in overdub en replace?

Dat heb ik dus ook al geprobeerd maar dan krijg ik die ***sample niet in de maat......daar baal ik echt van. Hoe doe jij dit dan?

Dus neem ik dan maar voor het gemak een geslicede sample, maar dit gaat ten koste van de geluidskwaliteit.

Heb jij ook al eens meerdere copien gemaakt van een sample? Als ik 4 dezelfde naast elkaar zet dan zijn alle samples verkloot, effecten zijn anders en er missen stukjes.....

Maaruh, ik heb vanacht eens met de stepsecuencer zitten experitmenteren, oh my god! niet normaal, ik heb nou een zwaar techno stamp nummer in elkaar geknutseld, vette tribal in een technojas........klinkt erg goed hoorde ik van mijn visite......en al zeg ik het zelf, hehehe

Dus als je nog tips hebt, laat het weten, want ik ben er ook maar "koud" achter gekropen, dus misschien doe ik dingetjes die je beter kunt laten. Zo ben ik overigens ook al afgestapt van bakken delay en en andere efecten, is leuk als je er net achter zit maar dan kom je er al snel achter dat dit niet ten goede komt van het geproduceerde.......
 
hee - heeft de rs eigenlijk ook een intern geheugen naast een werkgeheugen? - kan je dingen die je hebt gemaakt ook intern opslaan? ik bedoel hele songs?

En waarom als er en scsi aansluiting is dan nog smart media kaartjes maken?
 
Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
hee - heeft de rs eigenlijk ook een intern geheugen naast een werkgeheugen? - kan je dingen die je hebt gemaakt ook intern opslaan? ik bedoel hele songs?

En waarom als er en scsi aansluiting is dan nog smart media kaartjes maken?

Dat is niet mogelijk, maar je kunt alles (dus ook songs/patterns) op je smartmedia-kaartjes kwijt en zo duur zijn die nou ook weer niet...
Ik gebruik er een van 128 Mb en dat is ruim voldoende, is 2x m'n intern geheugen...

Wat betreft SCSI zou ik het niet weten, ik vermoed dat het sneller gaat als smartmedia maar het is natuurlijk wel weer een flinke investering om een kabel,voeding en schijf te kopen...
 
hmm - en step sequencing? Werkt dat ongeveer zoals op de MPC? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Kun je bij de rs ook gewoon op de rec knop drukken en op de pads slaan? Kun je op deze manier ook intuitief de sampels erin zetten - via de pads - dus niet pattern programming... - -

ben benieuwd
 
heeft de rs ook iriitante preset sounds die altijd erin zullen blijven zitten?

Yep, maar echt irritant vind ik ze niet.

Kun je bij de rs ook gewoon op de rec knop drukken en op de pads slaan? Kun je op deze manier ook intuitief de sampels erin zetten - via de pads - dus niet pattern programming... - -

ook dat kan... 2 velocity-sensitive pads tot je beschikking
 
Origineel geplaatst door Sander02
Yep, maar echt irritant vind ik ze niet.



ook dat kan... 2 velocity-sensitive pads tot je beschikking





- ...veeet!
Nu nog hopen dat ik binnenkort een lekker rsje voor een mooie prijs op de kop ken tikken...
 
ik lees net dat je multisampling en layering ed in een sampler zoekt..dat vind je dus net weer niet in de RS7000... wat voor de rest een geweldige bak is..... 2e hands kan je voor hele goede prijzen een A3000 of A4000 van yamaha op de kop tikken, die biedt je alles wat je zoekt en meer...nl ook een geweldige multifx processor die je ook in realtime kunt gebruiken..... als je deze bak in combi met bv je MPC of een RM1x of zelfs een RS7000 gebruikt kom je denk ik heel ver....

camiel: je moet wat meer spelen met de slicing optie...die geeft je veel mogelijkheden om de boel toch strak te krijgen....

Olaf
 
Het inkloppen met de grid step functie is ook super. Net zo als op de TRx0x bakjes van Roland.
Ik gebruik ook altijd de SM kaartjes, al moet je wel onthouden dat door het in en uit halen van het kaartje deze wel op den duur kapot kan gaan (de koper-baantjes kunnen losgaan!).

De presets zijn echt super handig hoor! Het zijn preset-phrases (voor hihat patroontjes etc), maar met wat knip en plak werk en wat remix gehannes kunnen daar de mooiste dingen uit gehaald worden. Be creative!


*kuch* heb ik al gezegd dat ik een nieuwe song gepost heb, met de RS gemaakt? *kunch* :D

Arv
 
Origineel geplaatst door olafmol
camiel: je moet wat meer spelen met de slicing optie...die geeft je veel mogelijkheden om de boel toch strak te krijgen....

Olaf


haha, die Olaf.. KOOP ER NOU OOK IS EEN! :D :D


hehehe :duivels:

Arv
 
Back
Top