Desktop PC of Laptop?

Laptop als je er mee moet rond slepen en alleen voor het lichtere werk.

En anders een desktop met de meest krachtige Intel processor (PC!) die je je kunt veroorloven. Dit zeker in het geval je veel synth/ fx plug-ins tegelijk wil laten meedraaien met je DAW. Een Intel processor met meer cores dan 4 hoeft niet altijd een voordeel te zijn, dit kan zelfs een nadeel zijn qua prestaties. De keuze van de juiste processor is niet zo simpel om dit in 2 woorden toe te lichten. Met een UAD accelerator kun je voor nog meer power zorgen. Of dit met een laptop (met USB) ook goed werkt weet ik niet.

Nog FireWire nodig? Dan alleen kiezen voor een desktop met een speciaal FW PCIe kaartje.

Een desktop blijft (veel) koeler waardoor fans minder snel op een hoog toerental beginnen te loeien. En is daardoor dus (veel) stiller. De mogelijkheid om meerdere HDD's / SSD's te plaatsen, de mogelijkheid van extra uitbreidingskaarten, een groot scherm, makkelijker te repareren / te upgraden zijn zo enkele voordelen van een desktop.

Ik zie slechts 2 nadelen van een desktop:
- Deze neemt veel plaats in.
- Deze is onhandig / te zwaar om er dagelijks mee te gaan slepen.

1x een dure laptop af moeten schrijven omdat de boel van binnen verschroeid was door een hoge warmteproductie bij een continu te zware belasting. Voor muziekproductie voor mij daarom geen laptop meer.
 
Bericht door een moderator:
Mac VS PC discussie verwijderd. Graag de focus op het onderwerp houden. Dank u!
Beetje kort door de bocht. Ik probeerde juist geen MacOS/Windows aan te roeren, maar Apple's hardware als Intel doos te waarderen. mag de TS zelf zijn OS bij kiezen. Mini's zijn nou eenmaal zeer waardevaste, stabiele en portable desktops.
We hebben hier op het forum graag waardevaste synths, waarom niet dito computer. Mijn Mini 2011 is nog steeds zijn nieuwprijs waard. En superbetrouwbaar Windowsbakkie.
 
Beetje kort door de bocht. Ik probeerde juist geen MacOS/Windows aan te roeren, maar Apple's hardware als Intel doos te waarderen. mag de TS zelf zijn OS bij kiezen. Mini's zijn nou eenmaal zeer waardevaste, stabiele en portable desktops.
We hebben hier op het forum graag waardevaste synths, waarom niet dito computer. Mijn Mini 2011 is nog steeds zijn nieuwprijs waard. En superbetrouwbaar Windowsbakkie.


Ik denk niet dat ze het daarom verwijderd hebben. Dat kwam denk ik omdat ik me afvroeg waarom je in godsnaam Windows op een Mac zou willen draaien.. ik denk dat ik daarmee te veel Windows gebruikers op hun tenen heb getrapt :D
 
Bericht door een moderator:
Aangezien de vraag inmiddels wel meerdere malen is beantwoord en de steken onder water doorgaan, maar even een slotje.
 
Bericht door een moderator:
Op verzoek van TS heropend, maar we houden het in de gaten :frons:
;)
 
Ik heb nog een laptop Toshiba i7 met SSD en 8GB ram geheugen staan. Moet nog wel gerepareerd worden omdat ik er een keer bier overheen heb laten vallen. Nieuw schermpje enz.
Maat van mij zweert bij een Desktop i.c.m. een motu PCI kaart.... we zijn beide nogal geluidspuristen. Zelf gebruik ik veel analoge gear en ik wil graag zo goed mogelijke geluidskwaliteit op m'n boxen.
Zit te twijfelen of ik deze laptop oplap voor plusminus 50 euro (via maat van me) of deze verkoop en een 2e hands desktopje weer koop. Waarom die maat van me zweert bij motu PCI? Geen idee.... volgens hem betere geluidskwaliteit dan USB. Klopt dit?
 
Dit zijn de specificaties
I7 2620m processor 2.70ghz
8gb ram
750gb 7500rpm hd
bluray dvd speler
NVIDIA Quadra 1000m videokaart
 
Het voordeel van een PCI audio interface tov. van een USB of FireWire interface is dat er met PCI nauwelijks latency is. Maar tegenwoordig met Thunderbolt is dat verschil er niet meer. Verder zijn de specs denk ik niet veel anders dan zeg een MOTU 828 MK 2 of 3. Een RME FireFace 400 klinkt zelfs beter dan een MOTU 828 MK2, ik heb die beiden gehad. Hoe een PCI versie van MOTU klinkt weet ik niet maar kan me niet voorstellen dat het veel beter is dan de 828. Toch zijn het je oren die het uitendelijke oordeel moeten geven.. gewoon testen en luisteren dus.
 
Een Apollo (er zijn er meerdere!) van UA met Thunderbolt is de beste keuze, maar die is ook het duurst. RME staat ook bekend als zeer goed. Het is vele jaren geleden dat ik een PCIe audio interface had, dus daar kan niets over zeggen. Van MOTU kan ik mij uit het verleden problemen herinneren, maar dat is misschien nu niet meer zo.

8 GB RAM is al gauw te weinig. De norm is nu 16 GB of beter nog 32 GB.

Voor Komplete 11 Ultimate heb je al ca. 500 GB HD space nodig. Wat aangeeft dat een 750 GB HD gauw vol zal zijn. Komplete 11 vraagt minder: ca. 155 GB.

De prestaties van de processor die je noemt ken ik niet. Maar dit is wel op het internet te vinden.
 
Het ligt eraan wat je doet.
Als je je HD verruilt voor een ssd en als het mogelijk is 16 gig erin zet dat kan je met die i7 processor nog wel even door en zelfs 8 gig kan maar dan moet je niet van alles tegelijk open zetten.
Zeker als je niet tig aantal tracks open heb staan met veel vretende vst's en plugins.
Mijn laptop heeft 2 keer usb 3 dus als je zoiets hebt en je zet een externe snelle schijf erbij voor opslag dan kan je met een goede usb audio interface prima werken.
Ik heb een oude line 6 audio interface gewoon via usb en heb een latency van gemiddeld 10 ms, dat is voor mij snel genoeg.
Je kan eventueel een ssd bestellen en voorzichtig uitpakken en een installatie maken en dan kijken hoe die gaat.
Gaat het niet dan formatteer je die ssd en pakt 'm netjes in en je stuurt 'm terug, dan weet je of je dieper in de buidel moet tasten

Het is net als hifi, voor een leuke gemiddelde set ben je voor een leuke prijs klaar maar voor de laatste stappen naar high end dan moet je meer geld uitgeven en zo is het met pc's ook.
Als je echt hoge eisen stelt dan zal je een desktop moeten aanschaffen met de nodige hardware en dan gaat het geld kosten.
Ik weet niet wat je eisen zijn dus ik kan je verder geen advies geven.
In ieder geval kan je met een usb audio interface van de bekende goede merken een prima kwaliteit behalen in ieder geval en ook een merk als RME heeft goedkopere interfaces maar wil je meer mogelijkheden dan nou ja, het bekende verhaal dus.
 
Laatst gewijzigd:
Ik wou dat ik die compu had!

Dus het beestje voldoet nog? :P moet hem nog wel even laten repareren

Een Apollo (er zijn er meerdere!) van UA met Thunderbolt is de beste keuze, maar die is ook het duurst. RME staat ook bekend als zeer goed. Het is vele jaren geleden dat ik een PCIe audio interface had, dus daar kan niets over zeggen. Van MOTU kan ik mij uit het verleden problemen herinneren, maar dat is misschien nu niet meer zo.

8 GB RAM is al gauw te weinig. De norm is nu 16 GB of beter nog 32 GB.

Voor Komplete 11 Ultimate heb je al ca. 500 GB HD space nodig. Wat aangeeft dat een 750 GB HD gauw vol zal zijn. Komplete 11 vraagt minder: ca. 155 GB.

De prestaties van de processor die je noemt ken ik niet. Maar dit is wel op het internet te vinden.

Ik heb nog steeds Cubase 5 volgens mij support die maar tot 3,25gb. Gebruik niet zo heel veel VSTI's. Heb voornamelijk analoge effecten en gear. Ik denk dat ik dan een betaalbare 2e hands usb interface erbij moet kopen..... De Tascam m3500 heeft 32 analoge kanalen... het liefst zou ik ze allemaal benutten :kroon:

Ik gebruik trouwens al jaren Windows 7 64bit..... werkt super... nog nooit overwogen om over te stappen op Mac.
 
Ik gebruik trouwens al jaren Windows 7 64bit..... werkt super... nog nooit overwogen om over te stappen op Mac.
sssst, stil nou, anders begint het gedonder weer. ;)

Nou als ik het bovenstaande zo lees qua gear koop dan inderdaad een goede usb audio interface, nieuw of second hand want je belast je laptop niet heel erg denk ik..
 
Ik gebruik trouwens al jaren Windows 7 64bit..... werkt super... nog nooit overwogen om over te stappen op Mac.
sssst, stil nou, anders begint het gedonder weer. ;)

Ohhh... hahaha sorry ik kom net weer van vakantie.... heb het conflict niet meegelezen 8~
 
Ik gebruik trouwens al jaren Windows 7 64bit..... werkt super... nog nooit overwogen om over te stappen op Mac.
Windows 7 64bit vind ik ook super werken :), maar met de meest recente Intel Kaby Lake cpu (7e generatie) in je computer krijg je een driver probleem. :( Met de Kaby Lake cpu's biedt Intel nl. geen ondersteuning meer voor Windows 7. :( Ook mag je van Microsoft Windows 7 niet updaten als je een Kaby Lake cpu in je computer hebt zitten. :( Dan is er nog maar één optie en dat is overstappen naar Windows 10. :( :duivels: We weten dat Microsoft zijn gebruikers liever Windows 10 ziet gebruiken, maar dit vind ik machtsmisbruik. :duivels:

2013 --- 4e generatie --- Intel Core i3, i5, i7 --- Haswell
2014 --- 5e generatie --- Intel Core i3, i5, i7 --- Broadwell
2015 --- 6e generatie --- Intel Core i3, i5, i7 --- Skylake
2016 --- 7e generatie --- Intel Core i3, i5, i7 --- Kaby Lake
 
De Tascam m3500 heeft 32 analoge kanalen... het liefst zou ik ze allemaal benutten :kroon:
Ik heb ooit een Tascam mengtafel gehad, maar geen M3500. Nooit problemen mee gehad!
Misschien heb je het al gezien maar er is een topic over ervaringen met de Tascam M3500. Ik heb het niet gelezen, dus ik weet niet of er iets nuttigs in staat.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=20367
 
1x een dure laptop af moeten schrijven omdat de boel van binnen verschroeid was door een hoge warmteproductie bij een continu te zware belasting. Voor muziekproductie voor mij daarom geen laptop meer.


In mijn eerdere reactie gaf ik ook al aan dat warmte productie en de afvoer daarvan een cruciaal criterium is voor een laptop die langdurig hard moet werken.

En verder dat hij voor betrouwbaarheid en lage latency ook hoogwaardige componenten aan boord moet hebben.

Als je kiest voor een laptop, zorg in elk geval voor een echt werkstation. Daar zijn er niet zo heel veel van.

Destijds heb ik eerst eens een tijdje specifiek op Google gezocht naar "best laptop for audio production" en soortgelijke zoektermen. Die verschillende lijstjes heb ik naast elkaar gelegd. Daaruit bleek al snel dat de keuze in dat specifieke segment best beperkt was. En dat een heel klein setje boven kwam drijven.

Nog kleiner omdat ik voor FireWire ging (vanwege de betrouwbare throughput door de eigen controller die het veelkanaals I/O verkeer af moest handelen van/via mijn M-Audio Profire 2828 ).

Destijds waren er eigenlijk maar 3 laptops die voldeden.....

Bij muziekproductie "in de studio" kun je de systeem belasting nog wel een beetje beperken door tracks naar digitale audio te renderen en verder als audio tracks te gebruiken/bewerken.

Het valt gewoon niet mee om zoveel techniek en rekenkracht in zo'n kleine verpakking te persen.

Zoals al aangegeven: bij desktops ligt het allemaal wat makkelijker.
 
Laatst gewijzigd:
Maat van mij zweert bij een Desktop i.c.m. een motu PCI kaart.... we zijn beide nogal geluidspuristen.
Waarom zit je dan met MOTU en niet met Apogee, Prism, Lavry, Burl of Metric Halo? ;)

Waarom die maat van me zweert bij motu PCI? Geen idee.... volgens hem betere geluidskwaliteit dan USB. Klopt dit?
Het is allemaal een digitaal signaal wat er over de kabel gaat. De kwaliteit zit 'm in de converters, niet in de manier van overdracht.

Maar - overdrachtsnelheid maakt wel wat uit als je plugins op instrumenten en vocalen gooit. Dan wil je idealiter close-to-zero latency hebben.

PCI is wel al ouder, dus suggereert dat oudere converters. Convertertechnologie gaat alleen maar vooruit, eigenlijk.
 
Back
Top