Ableton 11 clicked en popped bij cpu load 0 op 13th gen i7

Wat is Big Little ? Thanks
Er zijn met Cubase ook issues geweest en misschien nog steeds, ( niet gecheckt ) met big little. Dit betekent 24core bijv, maar dan 8 performance en 16 efficiënte processors voor lichtere taken. Wellicht heeft het daar mee te maken icm met jouw config. Mocht je een renoise project hebben wat je kunt delen wil je ik het na de vakantie wel ff checken met mijn ryzen.

Offtopic, idd, de snelheid van cpu's lijkt niet echt toegenomen te zijn door de dikke OSen die we draaien. Om de 3 a 5jr iets kopen wat 2x zo snel zou moeten zijn, maar helaas is dat in echte scenarios vaak niet waar. Eigenlijk bizar...
 
Big Little misschien de oorzaak? Ik heb daarom een 7700x (alles cores hetzelfde) aangeschaft, geen issues tot nu toe. Win10 overigens.
Ik heb net de efficiency cores uitgeschakeld, was ook de oplossing niet.

Gelukkig werkt Renoise, waar ik normaal muziek mee maak, prima. Al heb ik ook het idee dat hij niet goed overweg kan met de 13th gen cpu. Ik heb zelfs het idee dat Renoise maar op 1 cpu draait. Maar het werkt (nog) wel. Ik ga maar es op zoek naar een andere oplossing.

BTW, ik ben hier al weken mee bezig, mocht het overkomen dat ik snel opgeef na het starten van deze thread, ik heb deze thread als laatste hoop gestart :) Echt top al die reacties overigens, thanks.
 
Ai
Ik heb net de efficiency cores uitgeschakeld, was ook de oplossing niet.
Ai, zuur. En clock vastzetten? Of heb je dat al? Soms kan een update of rollback van de videodriver ook helpen, maar dat heb je vast ook al gedaan :)

Ableton heb ik alleen 11 lite, gaat vast niet helpen. Bepaalde plugins die misschien roet in t eten gooien?
 
Ik heb dus expres bijna niks geinstalleerd en gebruik helemaal geen plugins in dit test project. Alleen een drumrack met 1 bassdrum. Wel een kneiterharde kick overigens, misschien is dat het :)
 
Om nog af te strepen:

- Ook al krijgen ze geen signaal, worden er inputs van je geluidskaart gemonitord? (Specifiek: in Ableton wel, en in Renoise niet?)

- Is het misschien iets met je harde schijf, ipv cpu of drivers? Ik zat door de preferences te bladeren en zag in het tabje "File / Folder" het kopje "Decoding Chache". Daar kan je nog even naar kijken. Misschien die folder opnieuw aanwijzen / meer ruimte toewijzen / flushen / weetikveel.

Wel een kneiterharde kick overigens, misschien is dat het :)

:D Ja, zat ook aan interne clipping te denken, maar dan zouden het hele constante pops moeten zijn, lijkt me.

Had je nog andere sounds geprobeerd? Misschien levert dat nog hints op. Of juist wel even een plugin pakken, kijken of die het ook heeft.


Heb je t ook als je de audio exporteert en beluisterd op n ander toestel? Heb je t ook,als,je een hoofdtelefoon gebruikt ipv monitors? Of andersom

Deze staat ook nog open.
 
Laatst gewijzigd:
Doordat ik in Renoise geen problemen ervaar, kan ik veel tests en aannames wegstrepen, waaronder audio exporteren en ergens anders luisteren.
 
Nou ja, niet waar dan die clicks zitten toch, in het signaal-pad van Ableton?

Maar soit, da's als je nog strijdlust hebt om iets met Ableton te gaan doen, natuurlijk. Balen man. Hopelijk weet iemand nog iets.
 
Ableton Live 10 werkt zel zonder clicks? Als ik me niet vergis kan je oudere versies downloaden van de webise van Ableton.
 
latency mon is al geprobeerd.

gaat het specifiek over 1 projekt, voor de over-over-duidelijkheid, of device?

gooi ableton vol met devices, en paar VST's..

videokaarten staan inderdaad bekend om bottlenecks... gelukkig in mijn geval niet, maar openGL is altijd probleem... geen probleem (kost soms een core, ik heb er zat...).

inkompatibiliteit met de geluidskaart moet denk ik als eerste worden uitgesloten.

of probeer eens Reaper, klein en makkelik te installeren. hoe die reageert...

of het projekt dat je lastig valt, eens delen, zoals @stoter volgens mij al vroeg?

welke versie van Live gebruik je?

zoals al gezegd en zoals je merkt @spdk is troubleshooting soms immens moeilik, en soms achteraf, was het een 'klein' ding.... waarover je heen hebt gekeken.

(ik hoop dat het zo is, maar soms kopen mensen een nieuw 'ultiem' systeem, zoals ik dat zelf, nu, 2 jaar geleden heb gedaan, zelf gebouwd, en natuurlik bij aankoop al achterhaalt, maar nog steeds een systeem, waarmee ik alles kan ik doen wat ik wil/wilde (tegenover de vorige).
soms is het dan de vraag, of zo'n systeem toch geen grote problemen levert....)

ik had al gevraagd; maar moederbord drivers geïnstalleerd?
 
Heb recent een SSL2+ aangeschaft en heb precies hetzelfde probleem. cpu-raampje in ableton geeft voor gemiddeld gebruik <10% aan, maar piekt onregelmatig, wat het gekraak lijkt te veroorzaken. Heb ook nog een focusrite staan, die heeft 0 problemen.
Gekke is ook dat als ik de 'test tone' aanzet in de instellingen van ableton met cpu-gebruik op 80% gesimuleerd, dat ongeacht de buffer size er artifacts zijn. Deze lijken ook niet te correleren met 'grotere buffer size is minder gedoe', want bij 1024 hoor ik ineens een constante verstoring van de testtoon.

Ter referentie gebruik ik de meest recente ableton 11 update, met de meest recente windows 11 pro build. CPU is '12th Gen Intel(R) Core(TM) i7-12700H 2.30 GHz', en zou net als in jouw geval voldoende moeten zijn. Heb ook contact met SSL opgenomen, om te vragen of er compatibiliteitsproblemen bekend waren bij hen, bleek niet het geval.

Ben benieuwd naar sinds wanneer je problemen hebt, had je bij je vorige computer ook al windows 11+SSL en dezelfde problemen?
 
Mijn vorige pc gebruikte ik met Windows 10, Ableton 10 en dezelfde ssl interface en ik had toen geen problemen.
 
Maar het is wel even geleden dat ik Ableton op die machine gebruikte, ik werk eigenlijk alleen in Renoise. Ik heb Ableton een tijdje gebruikt om tracks af te mixen. Kan wel 4 jaar geleden zijn.
 
Ik heb dat gehad met mijn adat interfaces. Dat waren clock issues tussen de interfaces onderling. (verkeerde instellingen m.b.t. master slave)
Behoorlijk frustrerend en foutopsoring kan veel tijd in beslag nemen.
 
Zit er wellicht een verschil van samplerate ergens? geluidskaart op 48kHz en samples in Ableton op 44,1kHz. Sinds de Ableton 11 update kreeg ik in dit geval ook cpu spikes.
 
Back
Top