Ableton 11 clicked en popped bij cpu load 0 op 13th gen i7

spdk

ech wel
Lid sinds
21 januari 2002
Berichten
3.277
Locatie
Utrecht
Hallo,

Als ik in Ableton 11 een clip van een bar, met enkel een bassdrum afspeel, hoor ik regelmatig een click of pop, zoals je hoort op vinyl. CPU load tikt af en toe de 1 aan, maar staat verder op 0.

Dit gebeurt op een nieuwe pc met onderstaande specs:

asus prime B660+D4
Intel i7 13700k 13th gen
4 x 16gb ddr4
samsung nvme ssd 980
Solid State Logic SSL2 audio interface

Ik heb Windows 11, Renoise, Ableton 11 en mijn geluidskaart geinstalleerd, compleet verse en cleane installatie dacht ik zo. Keyboard en muis zitten op een andere usb hub dan mijn geluidskaart.

Dit heb ik inmiddels getest, als het niet werkte, heb ik de setting weer naar de default gezet:
  • Windows opnieuw geinstalleerd
  • Windows updates gedraaid
  • audio buffer aangepast naar 2048
  • Hyperthreading disabled
  • onboard realtek audio disabled
  • startup apps doorgelopen (niks speciaals te zien daar)
  • Latencymon gedraaid, meldt dat alles ok is.
  • USB kabel van mijn audio interface vervangen
  • Andere USB poorten gebruikt
  • Muis en keyboard op andere hub
  • Display/monitor disabled
  • service doorgelopen, zie niks raars draaien denk ik
  • Performance settings op best performance / background services
  • swap file uit gezet
  • en nog meer van zulks :)
Overigens heb ik bij alle tests het idee dat het onzin is bij deze pc, 1 bar met een bassdrum zonder plugins merkt ie echt helemaal niets van, dacht ik. Als ik een groot project in Renoise draai, met een cpu load van 50% is er niks aan de hand bij een audio buffer van 128.

Iemand een idee wat ik nog meer kan testen? Alvast super bedankt!
 
Dat is het zeker.

Ik ben bezig om te kijken of ik een liveset kan maken met wat clips triggeren etc, had al een en ander in elkaar gezet met meer plugins toen dit me op begon te vallen. Toen heb ik een nieuw project aan gemaakt met alleen een bassdrum in een drumrack wat dus dezelfde random pops geeft. Soms moet ik even wachten, een minuut of zo, om het spannend te houden, maar vroeg of laat begint het weer.
 
Dus DrumRack, ik ken Ableton niet zo goed, is een simpele Sample-Trigger programma. Het is dus een Plugin die draait.

Wat nu als je gewoon een voorgebakken sample afspeelt, zijn de clicks er dan ook?
 
Meteen voor je getest, maar dan hoor ik het ook.
 
Vrees dat dit, gezien de Overkill aan specs, echt in de Driver en/of Bios sfeer zit, of het is een "feature om je te helpen" :) van Windows 11. Zoiets als een Audio-schema (windows geluidjes), of het hebben van een Windows Thema, zoiets "lulligs" kan het zomaar zijn, heb 't allemaal meegemaakt.

Na maanden frustratie, zette ik e.o.a. screensaver / thema uit, en poef weg alle problemen <- had dus de hele riedel aan trics gedaan, zoals spdk, de PC lag in principe al op het randje bij het raamkozijn..

Andere optie, neem de geluidskaart mee naar een kennis, die ook windows 11 heeft en kijk of het probleem 'mee verhuist'. Heel vervelend allemaal
Misschien overdreven, maar houdt goed bij wat je al hebt gedaan.
 
Laatst gewijzigd:
Heb ik er overgelezen welke geluidskaart je gebruikt? Kijk eens of het probleem opgelost is met ASIO4ALL => schuldige is geluidsdrivers?
 
  • Duimpje
Duimpjes: PGG
Heb je t ook als je de audio exporteert en beluisterd op n ander toestel? Heb je t ook,als,je een hoofdtelefoon gebruikt ipv monitors? Of andersom
 
Als ik in Ableton 11 een clip van een bar, met enkel een bassdrum afspeel, hoor ik regelmatig een click of pop, zoals je hoort op vinyl. CPU load tikt af en toe de 1 aan, maar staat verder op 0.
Ik heb het sinds de laatste ableton 11 update ook, maar alleen op externe inputs naar audio kanalen in ableton. Het is vreemd want de recordings zijn vrij van tikjes, het is puur de afluistering.

Ik kan het wel oplossen door het input signaal lager in te sturen. Het lijkt wel of het digital distortion tikjes zijn waarbij de interne headroom van 0dB overschreden wordt. Maar dat is bij mij absoluut het geval niet. Maar raar is het wel dat als ik het input signaal een stuk lager instuur dat de tikjes verdwijnen.
 
Vrees dat dit, gezien de Overkill aan specs, echt in de Driver en/of Bios sfeer zit, of het is een "feature om je te helpen" :) van Windows 11. Zoiets als een Audio-schema (windows geluidjes), of het hebben van een Windows Thema, zoiets "lulligs" kan het zomaar zijn, heb 't allemaal meegemaakt.

Na maanden frustratie, zette ik e.o.a. screensaver / thema uit, en poef weg alle problemen <- had dus de hele riedel aan trics gedaan, zoals spdk, de PC lag in principe al op het randje bij het raamkozijn..

Andere optie, neem de geluidskaart mee naar een kennis, die ook windows 11 heeft en kijk of het probleem 'mee verhuist'. Heel vervelend allemaal
Misschien overdreven, maar houdt goed bij wat je al hebt gedaan.
Dat denk ik ook, een Windows ding, echt frustrerend, want als ik dit opgelost heb, wat staat me bij de volgende update te wachten. Komt op mij niet echt stabiel over, zeker niet als ik dit project later op een of andere laptop wil draaien als ik daadwerkelijk live moet.

Ik heb al een maat gevraagd of ik zijn audio interface mag lenen, om te kijken of de problemen dan ook spelen

Heb ik er overgelezen welke geluidskaart je gebruikt? Kijk eens of het probleem opgelost is met ASIO4ALL => schuldige is geluidsdrivers?
Ik heb een SSL2 audio interface, goeie tip, ik ga asio4all installeren, aan de andere kant, wil ik het liefst zo weinig 'rommel' installeren, want daar wordt ik ook weer zenuwachtig van.

Heb je t ook als je de audio exporteert en beluisterd op n ander toestel? Heb je t ook,als,je een hoofdtelefoon gebruikt ipv monitors? Of andersom
Dat moet ik nog testen, ik verwacht niet dat het mee exporteert.

Ik heb het sinds de laatste ableton 11 update ook, maar alleen op externe inputs naar audio kanalen in ableton. Het is vreemd want de recordings zijn vrij van tikjes, het is puur de afluistering.

Ik kan het wel oplossen door het input signaal lager in te sturen. Het lijkt wel of het digital distortion tikjes zijn waarbij de interne headroom van 0dB overschreden wordt. Maar dat is bij mij absoluut het geval niet. Maar raar is het wel dat als ik het input signaal een stuk lager instuur dat de tikjes verdwijnen.
Dat is wel heel toevallig dan, het klinkt inderdaad als een of andere interrupt, op mijn vorige pc had ik hetzelfde geluid, als ik bijvoorbeeld mijn internet browser nog open had staan.
Ik vond deze PDF van Gig Performer ook wel handig voor het tweaken van de performance, misschien staat er nog wat tussen wat je nog kunt proberen?
Die ga ik nog even doornemen.

Thanks allemaal tot zover, mijn enthousiasme mbt live act in elkaar zetten is wel aardig verdwenen moet ik zeggen. Ik was van plan het eerst op mijn pc in elkaar te zetten en later een laptop te regelen om het portable te maken, maar misschien is Ableton niet de oplossing voor mij.
 
maar misschien is Ableton niet de oplossing voor mij.

ik wilde eerst schrijven dat het niet helemaal eerlijk zou zijn, om Ableton af te schrijven, als het probleem (daadwerkelijk) in de driver-hoek zou zitten.

Maar als je 'm omdraait.. heb je die clicks ook bij een andere DAW? Je geeft al aan niet te veel onnodige dingen te willen installeren, dus deze checken wordt misschien lastig.

Een mp3-tje afspelen zag ik (ook) nog niet in je bullet-lijstje staan. Hoe klinkt de mediaspeler als je bijv een render van stilte afspeelt?

En ik denk te ver gezocht - maar kan het je stroomvoorziening zijn..? Of tapijt? Af en toe een statische ontlading?
 
asio4all = nooit de oplossing.

de 13e generatie heeft geheel eigen performance settings, als ik het goed, ik heb zelf een ZEN3 generatie, en wat je ook doet... de processor doet wat ie wil, zet zelf de kloksnelheiden per core, en voltages.. tenzij je ze vastzet, wat me niet aan te raden lijkt. en niet nodig.

het kan een BIOS ding zijn, ik herinner me iets vaag. maar ik zoals al gezegd, na jaren, jaren, jaren Intel, AMD nu...

ik krijg soms ook een tik, plop, maar dan is het omdat er zo weinig van de processor gevraagd wordt dat ie even op gang mot komen, dat is denk bij de 13e gen ook van Intel.

ik weet niet of de snelheden die je te zien krijgt in taakbeheer overeenkomen met de werkelijke snelheiden van je processor, in mijn geval is dat niet. er is wel een programma die dat wel goed doet.

overigens nooit een geluidskaart via een HUB.... doodzonde.

én soms kan het zijn dat een geluidskaart niet goed met je moederbord werkt, mijn Intel Laptop (9e gen), had altijd problemen met de geluidskaart in de Maschine MK3, klikjes en plopjes... nooit op mijn dekstop (ook niet mijn vorige, Intel), al gebruikte de geluidskaart van Maschine amper, overigens, nooit mijn hoofd geluidskaart geweest.

heb je overigens de moederbord drivers van je moederbord, via fabrikant, ge-installeerd?

EDIT: een virusscanner kan ook problemen opleveren. zet die even uit, als dat kan.

ik weet niet of het moederbord Wifi of Bluetooth heeft, wanneer dat wel het geval is, beide uitzetten. of 1 van de 2 als je maar 1 van de 2 hebt.

troubleshooting is een heel gedoe.

en het kan Live 11 zijn, maar....

overigens, werd ook over performance settings dingen gezegd, maar volgens mij gaat dat bij de 13e gen geheel anders. maar dat moet iemand met een 13e gen, kunnen bepalen. ik kan er naast zitten, maar -en die BIOS instelling, vergeten - vergeten, wat was het ook al weer. had wel te maken met hoe de processor reageert, C states altijd uit, etc. al maakt dat dus ook weinig uit meer. pffff..

moeilijk van een afstand te bepalen.
 
Heb niet gezegd dat het de oplossing is, enkel een manier om misschien uit te maken waar het probleem ligt. Installeren, testen en verwijderen die hap:)

ja idd, zo klopt, het kan dat de asio driver niet goed is. de Motu's M2/M4 hadden in het begin ook problemen.

maar WASAPI werkt net zo goed eigenlik.... dus geen ASIO drivers.

maar verder, was ik inderdaad even te eenzijdig... voor troubleshooting, betwijfel ik het, maar wie weet, alles uit proberen...

EDIT: overigens dat op gang komen, heel heel soms komt het voor, bijna nooit. meestal heeft ie het wel in de gaten dat ie wat meer mot doen, of staat er al een core wat meer te stampen.
lijkt alsof het meer dan een ding is, maar ze regelen zelf zo veel. maar of dat dat hier het probleem is???

maar dingen uitsluiten is de manier. en dat kan lang duren of kort. idd uitsluiten of het de geluidskaart is is al een begin.
 
ik wilde eerst schrijven dat het niet helemaal eerlijk zou zijn, om Ableton af te schrijven, als het probleem (daadwerkelijk) in de driver-hoek zou zitten.

Maar als je 'm omdraait.. heb je die clicks ook bij een andere DAW? Je geeft al aan niet te veel onnodige dingen te willen installeren, dus deze checken wordt misschien lastig.

Een mp3-tje afspelen zag ik (ook) nog niet in je bullet-lijstje staan. Hoe klinkt de mediaspeler als je bijv een render van stilte afspeelt?

En ik denk te ver gezocht - maar kan het je stroomvoorziening zijn..? Of tapijt? Af en toe een statische ontlading?
Renoise werkt pirma.
 
overigens nooit een geluidskaart via een HUB.... doodzonde.
Ik bedoel de interne hub op het moederbord. Ik heb dus gekeken in apparaatbeheer, of mijn muis en keyboard onder een andere hub vallen dan mijn audio interface. Maar dit is ook de oplossing niet, zou ook belachelijk zijn als het wel zo was. Maar goed, op een gegeven moment weet je van gekkigheid niet meer wat je moet proberen.
 
Zit er warp op de sample van die kick (evt binnen het drumrack)? Zo ja, zet dat eens uit..

Kwam deze tegen.

// edit: excusé, ik zie nu dat het bij hem niet op random momenten was.... misschien toch het proberen waard, zou het verschil met Renoise kunnen zijn.
 
Thanks, Heb ook alle snap, warp en andere sample properties geprobeerd. Maar het is inderdaad random.
 
Big Little misschien de oorzaak? Ik heb daarom een 7700x (alles cores hetzelfde) aangeschaft, geen issues tot nu toe. Win10 overigens.
 
Back
Top