Windows 11 & USB Audio interface

ferbose

Stamgast
Lid sinds
5 Maart 2022
Berichten
367
Locatie
Gelderland
Beste forumleden!

Afgelopen week heb ik een nieuwe PC gekocht om dedicated te gebruiken voor muziekproductie. Ondanks aangegeven stond dat de PC met Windows 10 geleverd zou worden was hij toch met Windows 11 geïnstalleerd.

In principe heb ik alles werkend gekregen alleen mijn Behringer U-PHORIA UMC404HD USB audio interface blijft problemen geven (de audio playback stottert en hapert enorm). Ik heb van alles geprobeerd zoals verschillende driver versies installeren (inclusief de laatste versie die compatibel zou zijn met Windows 11) maar ook andere drivers zoals ASIO4ALL 2.15 en FL Studio ASIO. De audio blijft enorm stotteren, het lijkt wel hoe langer ik afspeel hoe erger het wordt.

Zijn er hier toevallig mensen die de Behringer U-PHORIA UMC404HD USB audio interface werkende hebben gekregen op Windows 11 en FL Studio laatste versie? Tips zijn zeer welkom!

Mocht ik het niet werkend krijgen overweeg ik een ander audio interface aan te schaffen. Heeft iemand nog tips voor een vergelijkbaar audio interface dat goed werkt met Windows 11 en FL Studio 20?

Alvast bedankt voor de reacties!

Ps. Computer is i5 met 16GB ram, FL studio 20.9.2, Behringer driver versie 5.30.0 (for Windows 10 + 11)
 
Laatst gewijzigd:
Heb ik inderdaad geprobeerd, USB2 en USB3(.1), voeding via de adapter.

AMD processor? al werkte mijn UMC204HD vlekkeloos op AMD.

en ik heb b.v. problemen met de maschine mk3 en mijn laptop... gaat niet samen, en da is weer intel..

Windows 11 is niet veel anders dan 10.. dus...

stap voor stap probleemoplossing, maar goed dat doe je al...
 
Ik doe een beredeneerde gooi... Misschien kun je de Windows usb slot instelling checken. Ik kreeg namelijk mijn Korg Minilogue XDM niet goed aan de praat in windows 11. Een forumlid attendeerde mij erop dat Korg binnen de 1e 10 Windows midi slots moet werken. Die oplossing toegepast en dat werkte.

Ik heb geen kant- en klare beschrijving voor jouw Behringer, maar als je goed leest hoe dat bij Korg werkt, zou het zo maar kunnen zijn dat de U-PHORIA een te hoog midi slot heeft.

Kijk hier voor de Korg beschrijving, hoop dat je er iets aan hebt: r/Korg - Any word on when Windows 11 drivers for USB products will be available?

En natuurlijk niet vergeten om te controleren of je ASIO buffer size instellingen goed staan. Je probleem klinkt toch als iets dat te maken heeft met deze instelling. Mocht je een andere USB interface kopen kun je goed vergelijken met de Steinberg UR44(C)
 
Laatst gewijzigd:
AMD processor? al werkte mijn UMC204HD vlekkeloos op AMD.

en ik heb b.v. problemen met de maschine mk3 en mijn laptop... gaat niet samen, en da is weer intel..

Windows 11 is niet veel anders dan 10.. dus...

stap voor stap probleemoplossing, maar goed dat doe je al...
Het is inderdaad een Intel processor. Stap voor stap verder troubleshooten inderdaad, bedankt voor je reacties in ieder geval :okdan:
 
Ik doe een beredeneerde gooi... Misschien kun je de Windows usb slot instelling checken. Ik kreeg namelijk mijn Korg Minilogue XDM niet goed aan de praat in windows 11. Een forumlid attendeerde mij erop dat Korg binnen de 1e 10 Windows midi slots moet werken. Die oplossing toegepast en dat werkte.

Ik heb geen kant- en klare beschrijving voor jouw Behringer, maar als je goed leest hoe dat bij Korg werkt, zou het zo maar kunnen zijn dat de U-PHORIA een te hoog midi slot heeft.

Kijk hier voor de Korg beschrijving, hoop dat je er iets aan hebt: r/Korg - Any word on when Windows 11 drivers for USB products will be available?

En natuurlijk niet vergeten om te controleren of je ASIO buffer size instellingen goed staan. Je probleem klinkt toch als iets dat te maken heeft met deze instelling. Mocht je een andere USB interface kopen kun je goed vergelijken met de Steinberg UR44(C)
Bedankt voor de tips! Ik heb verschillende USB poorten geprobeerd, zowel op de voor- als de achterkant van de kast om uit te sluiten dat het aansluiten via een interne USB hub problemen op levert, als je dat bedoelt met USB slots?

Het klinkt inderdaad als een probleem met een buffer size o.i.d. echter zijn er niet zoveel parameters om dit te configureren, behalve de buffer size zelf (en safe mode in de driver settings).
 
Bedankt voor de tips! Ik heb verschillende USB poorten geprobeerd, zowel op de voor- als de achterkant van de kast om uit te sluiten dat het aansluiten via een interne USB hub problemen op levert, als je dat bedoelt met USB slots?

Het klinkt inderdaad als een probleem met een buffer size o.i.d. echter zijn er niet zoveel parameters om dit te configureren, behalve de buffer size zelf (en safe mode in de driver settings).
Ik zou inderdaad eens beginnen met het aanpassen van die Asio buffer. Weet je het snel genoeg.

Wat betreft de midi slots: NEE, ik kan me de verwarring voorstellen. Jij hebt verschillende USB poorten getest. Ik heb het over de windows MIDI slots...

Kijk dit filmpje, dan vergeet je nooit meer wat een midi slot is. Op de website van Korg kun je het juiste software tooltje downloaden. Hij legt het uit. Vanaf 6.15 zie je waar MIDI slots over gaan, maar sowieso handig om het filmpje helemaal te bekijken.

 
Ik zou inderdaad eens beginnen met het aanpassen van die Asio buffer. Weet je het snel genoeg.

Wat betreft de midi slots: NEE, ik kan me de verwarring voorstellen. Jij hebt verschillende USB poorten getest. Ik heb het over de windows MIDI slots...

Kijk dit filmpje, dan vergeet je nooit meer wat een midi slot is. Op de website van Korg kun je het juiste software tooltje downloaden. Hij legt het uit. Vanaf 6.15 zie je waar MIDI slots over gaan, maar sowieso handig om het filmpje helemaal te bekijken.


Bedankt en Gechecked, helaas was dit niet de oorzaak.
 
Ik heb (helaas) op mijn werk (ik ben software developer, dus de hele dag met een pc bezig) ook de overstap naar Windows 11 moeten maken, en ik ervaar legio issues met het OS, voornamelijk performance gerelateerd, ze hebben oa Windows Explorer (en dus de taakbalk) bv grondig verbouwd en om zeep geholpen (wat in verschillende problemen resulteert). Daarnaast heb ik regelmatig een BSOD voor mijn kiezen, waar ik daarvoor eigenlijk al jaren geen last meer van had (issues met drivers dus). Dus hoogst waarschijnlijk ligt het gewoon echt aan Windows 11 (icm nog niet ge-update drivers van fabrikanten).

Ik was van plan om mijn studio pc te upgraden, maar door deze ervaring blijf ik thuis voorlopig lekker op Windows 10. Dit gaat uiteindelijk wel goed komen, Windows 10 was in het begin ook niet bepaald stabiel, dus geduld is hier het devies….

Als je de mogelijkheid heb zou ik proberen te downgraden naar Windows 10, en anders hopen op nieuwe firmware van de interface of een andere proberen.
 
Bijzonder! Ik zou (zeker voor developers) geen goede reden kunnen verzinnen om over te stappen van het (eindelijk) stabiele Windows 10 naar Windows 11. Op het werk zou ik de overstap ook echt niet durven maken.

Windows downgraden is eigenlijk een beetje mijn laatste oplossing aangezien dat nogal een tijdrovende klus is. Als je de upgrade vanaf Windows 10 hebt gedaan dan kun je binnen 10 dagen op een makkelijke manier rollbacken, helaas is die optie er niet als de PC met Windows 11 afgeleverd is.
 
Windows downgraden is eigenlijk een beetje mijn laatste oplossing aangezien dat nogal een tijdrovende klus is. Als je de upgrade vanaf Windows 10 hebt gedaan dan kun je binnen 10 dagen op een makkelijke manier rollbacken, helaas is die optie er niet als de PC met Windows 11 afgeleverd is.
Ik begreep uit je verhaal dat er stond dat de pc met W10 geleverd zou worden en er is dus niet aan de leveringsvoorwaarden voldaan.
Je kan je beroepen in deze en zeg dat je misleid bent doordat ze iets anders leveren dan afgesproken, dan is het aan hun om met een oplossing te komen.
Je zegt gewoon dat als er W 11 in de levering had gestaan dat je 'm dan niet gekocht had omdat W10 voor jou belangrijk is in deze ivm bepaalde hard- en software die je gebruikt.
Of je geeft ze de keus om een nieuwe interface van een ander merk te leveren zodat jij weer verder kan want nu jagen ze jou op kosten.
Ik denk dat ze dan heel snel W10 erop zetten voor je.
 
@Fifth Bot Ja, dan heb je niet veel keuze :erm:

Het probleem is hier overigens opgelost door toch naar Windows 10 te downgraden. Ik had e.e.a. werkend op Windows 11 maar na een uur weer opnieuw stotteren en haperen.

Bedankt allemaal voor het meedenken :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Ik begreep uit je verhaal dat er stond dat de pc met W10 geleverd zou worden en er is dus niet aan de leveringsvoorwaarden voldaan.
Je kan je beroepen in deze en zeg dat je misleid bent doordat ze iets anders leveren dan afgesproken, dan is het aan hun om met een oplossing te komen.
Klopt helemaal, waarschijnlijk kan ik de PC dan retourneren waardoor alles nog langer duurt :)
 
Goede kans dat de W11 licentie ook gewoon voor W10 werkt. Dus licentiedetails achterhalen. ISO op usb stick zetten en W10 zelf installeren (frisse installatie) lijkt me de snelste optie.
 
Back
Top