Elektron Analog Four mkII/ Analog Rytm mkII / Octatrack mkII

Elektron-Analog-Four-MKII-Angled2-1024x568.jpg

Elektron-Analog-Rytm-MKII-Angled2-1140x570.jpg
 

Attachments

  • a00ae7c9-b237-4828-86a6-103c61297ab8.jpg
    a00ae7c9-b237-4828-86a6-103c61297ab8.jpg
    38,8 KB · Bekeken: 117
  • 8d5c4731-6517-47fc-b20a-07df2190587a.jpg
    8d5c4731-6517-47fc-b20a-07df2190587a.jpg
    37,4 KB · Bekeken: 118
Last edited by a moderator:
Wat zou nu een realistische tweedehandsprijs zijn voor een MK I van de Octatrack/A4/Rhytm
Ik zou een van deze best willen hebben namelijk, mijn Machinedrum bevalt nog steeds prima en als aanvulling 1 van de 3 lijkt mij best leuk.
 
Enige waar ik een beetje van op kijk is de quick perfomance knob, wat is er zo speciaal aan? enige verschil is dat ik niet in performance mode hoef te zitten, +1 macro kan kiezen in plaats van allemaal
feitje is je moet performance van te voren instellen ook de quick , dus what is the point im missing?
 
Wat zou nu een realistische tweedehandsprijs zijn voor een MK I van de Octatrack/A4/Rhytm
Ik zou een van deze best willen hebben namelijk, mijn Machinedrum bevalt nog steeds prima en als aanvulling 1 van de 3 lijkt mij best leuk.

Ik heb net mijn A4 verkocht voor 750. Op marktplaats veel mensen die 600 bieden en dan verwachten dat je daar ook ja op gaat zeggen :doei: Dus ik zou zeggen voor een A4 lijkt me tussen de 700 en 800 realistisch. Rytm is wat duurder in aanschaf, dus ik zou denk ik rond de 850 verwachten voor een Rytm
 
700-800 voor A4 of AK(1499) mkI vragen vind ik zelf erg laag of te laag voor wat het doet ten opzichte van de MKII, Tuurlijk nu er de dump prijzen zijn ivm MKII, Wil iedereen voor dubbeltje eerste rij zitten, En net doen alsof het een niet deugdelijk apparaat is maar wil hem wel hebben,Want de mkII is beter en dan op de prijs blijven knabbelen, Koop die MKI dan lekker afgeprijsd in de winkel, en geloof in de verkoop hype.
Vind trouwens dat de 2e hands prijzen voor elektron met meer dan 500- 700 verschil wel erg Laag liggen tegenover ander producten.
Eigenlijk vind ik 850-/1000- een perfecte tweedehands prijs voor iets wat een waarde van 1300-1600 heeft, Maar wie ben ik.
Zou me persoonlijk minder druk maken als mensen deze elektron 2e hands weggeef prijzen is zouden toepassen op andere meuk "zogenaamde must haves collectibles" bv een korg Ms20 full size voor 400-, odeyssey 350- moog mother32 200- deepmind12 450- dat zie je niet gebeuren of een peak voor 600-!

Ik blijf erbij als je er eentje kan scoren voor een mooi prijs MKI of MKII vooral een AK en hij in een goede staat is dan heb je op het moment een score waar je waarschijnlijk meer plezier van gaat hebben dan menig andere apparaat, Denk in de toekomst men best wat meer gaat neerleggen, Is hij nou gaar zoals vaak met encoders of krassen etc...dan zeg ik prijs omlaag. Maar om nu te zeggen dit is 2e hands bodemprijs voor A4/AK omdat een of ander debiel zijn synth zo nodig voor een habbekrats weg moet doen, En dat wij volgens een of andere niet bestaande Ethische kwestie m dan maar voor die prijs moeten gaan verkopen, ben het daar zeker niet mee eens. vooral ook niet dat dump prijzen van retailers de 2e hands prijs gaan bepalen omdat zei het nieuwe model inkopen. heeft niks met waarde te maken.

weet nog dat bax en thomann de eerste versie van de moogsub37 (plasticencoders)en geloof zelfs de sub phatty voor dump prijzen weg deden onder de 700-1000 euro maar wat deed moog ze belde op en eiste dat de prijzen van phatty /sub37 werden aangepast naar de verkoopwaarde die moog eraan heeft gegeven. Daarmee hun 2e hands prijzen hoger dan andere producten blijven omdat ze erop toezien dat iedereen de zelfde prijs betaald. (gevoelvanwaarde) Valt me tegen dat elektron dit niet doet. Maar haal er je voordeel uit en ook uit het voordeel dat mensen denken dat het apparaat dus minder waard is wat dus gewoon niet het geval is.
met andere woorden : Wie er nu een elektron scored voor weinig nieuw of tweedehands heeft op dit moment beste deal in synthesizerland en wie verkoopt is een dief uit eigen portemonnee!
 
Helemaal mee eens. Bij mij blijven de MK1's daarom ook en de A4 MK2 is nu onderweg :) en volgende maand de AR MK2 :)))
 
Het heeft alleen niet meer de waarde van 1300-1600 want dat kosten de nieuwe units. Dus trek daar wat geld van af en dan nog wat ivm tweedehands, en die tweedehands prijzen zijn ineens zo gek nog niet. Ik zou als koper echt geen 850+ voor een tweedehands A4 mki betalen. En mki houden om die reden is Eh tja... Waarom? Ga je die nog gebruiken dan? :)
 
MK1 heeft als reden van blijven de form factor. Ideal voor jam sessies en live sets.
 
Huh ja, koop vaak genoeg instrumenten van voorbij gevlogen tijden, jij niet dan? +daar betaal je dan toch ook meestal meer voor in verhouding. Ben van mening dat de elektron instrumenten hun waarde wel wat meer mogen behouden ten opzichte van prijs kwalitiet :) net als iedereen doet bij alle andere instrumenten.
denk dat dat wel fair is:
A4 850-900- spik en span
AK 900-1100- spik en span (heeft meeste hands on mogelijkheden zonder toevoeging extern midi keyboard controller)
A4 MKII 900-1100 2e hands (omdat hij nieuw is en cv/pedal input heeft en audio/outs)
====================================
OT mkI 700-900- (1299) in 2011 (1399) in 2017
OT MKII 1000-1100- (1449) 2017 kost 150 euro meer dan in 2011 en in vergelijking 2017 50 euro verschil met MKI
dus wie een OT MKI binnen de laatste 3 maanden heeft gekocht zou ik adviseren om hem tegen betaling van 50 euro extra om te ruilen voor een MKII in plaats van doorstoten kost gewoon teveel geld en dan maak je gebruik van je rechten als consument.
+de prijs kan degelijk wel laag zijn tweedehands, Zeg krassen en gare knoppen ga je dus al gauw 150 euro eronder zitten maar een nieuwe met garantie ben je gek als je m voor minder dan dat verkoopt. We zijn immers alle hier kopers en verkopers van nieuw en 2e hands gear.
Maar ik vraag me af,
hoe kan iemand voor zichzelf goed praten om dan wel bv 1450- neer te leggen voor een nieuwe OTMKII?
Terwijl er maar 50-150 euro in feite tussen zit?
wetende als hij zij zelf verkoopt je er zelf geen 800 voor zou willen neerleggen 2e hands?
Hebben de elektrons A4 AK OT etc...dan zo een slechte user experience en bugs?? dat de waarde beinvloed? Nee is mijn antwoord krijg soms het gevoel dat ik een 303 heb gekocht en dan heb ik het niet over de waarde of de legendarische sound! Feit is bij andere instrumenten doet probeert ieder van ons de 2e hands prijs hoog te houden en waarom dan niet bij elektron? krijg daarbij het gevoel alsof mOog grok en roeiland een meer waarde hebben ten opzichte van elektron. bedoel hun producten waarde daalt 2e hands misschien met 200- euro max veel minder dan wij allemaal zouden willen betalen 2e hands dus dan gaat de vlag toch ook niet op? dus enige ander optie die ik zie voor zulke lage prijzen is dat ik moet accepteren dat alle Elektron instrumenten gewoon kut zijn. :P
 
Nou, ik denk dat dat wel een kern van waarheid bevat in de zin dat de Elektrons erg uitgebreid zijn en een behoorlijk stijle leercurve hebben. En niet altijd even logisch in elkaar zitten. Dus ze worden veel verkocht op basis van de dikke specs en vette demo's, maar in de praktijk blijkt dat veel mensen niet kunnen wennen aan de workflow en de vele menu's op een klein scherm. Dus worden ze ook weer massaal gedumpt, waardoor de prijzen dalen. Wat dat betreft vind ik de Digitakt een prettige utizondering met zijn directe controls, duidelijke focus en overzichtelijke architectuur - daar heb ik niet het gevoel alsof ik 10 miljoen sneltoetscombinaties uit mijn hoofd hoef te leren om er een beetje vlot op te kunnen werken.
 
Grappig, ik heb eigenlijk de omgedraaide ervaring en aantal kennissen van mij ook. Te gekke functies en doordachte interface, maar de sound is het gewoon net niet. Dat net niet klinken heb ik vooral bij de A4 en OT. De A4 is vaak hard zoeken om de sweet spots te vinden, en bij de OT baal ik echt van die FX. Anders had ik ze zeker wel gehouden. Met een elektron kan ik met een paar uurtjes een complete liveset maken, ken eigenlijk geen ander apparaat waar dat minstens net zo goed op kan. Rytm heb ik nog wel veel schik van, die gaat voorlopig niet weg. Zag in die comparison vid dat ze de sound engine wel aardig opgepoetst hebben.

En ben het helemaal met je eens hoor tjebbe. Mijn a4 was 5 jaar oud, verder nog perfect functionerend, maar vond 750,- wel fair. Ondanks de prijs liep het niet echt storm maar gaat uiteindelijk naar frankrijk (verkocht via facebook). Voor een jonger model met misschien zelfs nog garantie zou ik ook meer aan jou prijzen denken.
 
@tjebbe Huh? Enerzijds vind je dus dat een oude a4 max 900 moet opleveren, en anderzijds een gloednieuwe, vrijwel vers van de pers, 1400 euro kostende a4 mkii max 1100 (maar 900 zou dus ook ok zijn). Dit terwijl de A4 mkii goed beschouwd gewoon een betere versie is van de oude, hence mkii.
Het is sneu als je een half jaar geleden een mki hebt gekocht voor de volle mep, en ik denk dat je er dan nog wel 850 voor kunt krijgen ook hoor, maar zo zit de tweedehands markt nu eenmaal in elkaar. Zo gaat het vrijwel alle mark 1 versies. Zie bijvoorbeeld Maschine. Kocht je een half jaar geleden een mk2 voor full price, dan voel je dat nu wel. Zo gaat dat met alles :)

Uiteindelijk maalt het ook niet echt uit natuurlijk. Het is geen investering, het is een instrument. Beter gebruiken dan kopen en te snel weer verkopen. En als je het instrument jaren hebt gebruikt en er is inmiddels een nieuwe versie uit, dan heb je dus jaren plezier gehad voor een paar honderd. Prima toch.
 
IDM, Dat vind ik inderdaad, Bedenk het zo dat de prijs opgebouwd is vanuit bouwjaar staat en werking en de diverse iteraties zoals de MKI 32steps naar MKI +UW 32 steps naar MKII UW+ 64 steps naar MKII UW+drive Etc... (zit dikke 8 jaar tussen). om duidelijkheid te verschaffen van de prijsindicatie die ik hier voorleg dat gebaseerd is op want men de afgelopen 16 jaar betaald heeft. En laat het duidelijk zijn ik zal nooit de nieuw waarde vangen voor mijn MD MKI (14 jaar) of voor de OT/AK MKI (6 jaar ). Meegenomen zijn de dump overgang nieuwer model 2e hands en prijsdaling/stijging. Waar ik op uitkom is dat per model er altijd een algemeen overgangsprijspunt is.(+/_200-) en daar heb ik het hier over. Nu valt mij op dat bij de A4 MkI men niet de +/_ 200 hanteert maar voor een nieuw model 2016 2017 snel 600 euro minder vraagt en zich dus vergissen in de waarde. Althans zo zie ik het. En dit is het geluk van de score voor eventuele kopers waar ik ook deel van uitmaak dus ja het mes snaait aan twee kanten :P

ter vergelijking oudere modellen overzicht prijzen MD MNM internet 2017:
MD MNM MKI en UW+drive voor alle iteraties betaal je nu 450-800- max
Toen de MkII uitkwam werdt de 2e hands MKI prijs 800 dit daalde naar laagste punt 400 voor de basis versie in vergelijking 10 jaar terug is de waarde dus gestegen en blijft nu hangen rond 2ehands prijspunt : maar worden niet vaak aangeboden. (vraag me af waarom haha)

De MD UW MNM +drive MKII zonder en met +drive 600-850 (2ehands.) wordt 2e hands vaak aangeboden.
zijn ook de meeste van gebouwd en is beste optie als je ervoor kiest een ouder elektron product te kopen.

MnM MKI sfx 6 keys = pfff die valt niet eens te vinden voor onder de 1000- euro

Er is dus zeker een minimum waarde aan oudere modellen vast te stellen, Omdat of ze een product in ontwikkeling waren daarmee dus interesse opwekken, En zonder had je helemaal geen OT A4 of Rythm gehad. Elektron doet met A4 MkII hetzelfde, Verschillende iteraties van het zelfde apparaat en er zijn duidelijk verschillen in geluid kleur en uitwerking, Maar het blijft het zelfde apparaat, En dan kom je uit op persoonlijke smaak, eventuele gemakzucht extra opties ,De komst van nieuwe gebruikers, En dan de verzamel waarde er zijn heel wat mensen die uiteindelijk het verschil willen horen en zien voelen per model, Waar komt anders die verzamel drang vandaan? + als elektron elk jaar meer vraagt voor hun producten waarom zou de 2ehands prijs dan niet mee stijgen?

voor de grap als nieuw altijd beter was:
een ipad model D komt uit en deze is beter en stabieler dan de model D ooit zou kunnen wensen,met allerlei toeters en bellen daar betaal je 30 euro voor, ten opzichte fysieke model D 3000- die uit productie is. Dan zou de fysieke model D eigenlijk geen waarde meer moeten hebben in deze tijd en misschien 0,30 euro kosten in de lokale kringloop en eigenlijk gratis en dat is dan nog veel omdat het ding onhandig groot en log is wie wil er nou slepen met meerdere kg, never gonna happen or could it. would be somethin. een moog goedkoper dan een orgel. leben de toekomst! :P
 
Ik heb niet je hele post gelezen. Beetje te lang, sorry.
Feit blijft dat de mkii een upgrade is, en niemand gaat teveel betalen voor tweedehands mki, omdat je dan net zo goed even kunt wachten op een tweedehands mkii.

Ik snap wel dat jij vindt dat de prijs voor mki hoger zou moeten zijn, maar in de praktijk werkt het simpelweg zo niet. Zie mijn voorbeeld van maschine mkii vs mkiii
 
Ik denk dat je met "even geduld" helemaal geen MKii voor hetzelfde prijspunt hebt.
Feit is dat de MK2 units duurder zijn en je ook nog eens moet betalen voor de premium (interessante) overbridge functies terwijl deze bij de MKi's included zijn.

Als prijspunt een argument is koop je veel beter nu een MKi dan dat je wacht op 2e hands MKii's. Deze zullen zonder enige twijfel (voorlopig) veel duurder worden aangeboden.

Daarnaast vind ik het verschil tussen de MKi's en MKii's vaak niet zo heel boeiend. Sampling in de AR MKii is de grootste upgrade maar bij de A4 en OT vind ik het verschil persoonlijk te mager om überhaupt mijn MKi's weg te doen voor een MKii (en daarbij per unit even 500+ bij te betalen).
 
Uiteindelijk is de tweedehands markt de meest democratische uitwerking van vraag en aanbod. Je kunt een sterke mening hebben over wat iets waard is of zou moeten zijn, maar uiteindelijk bepalen aanbieders en kopers samen waar het evenwicht zit waarbij hele andere krachten spelen: Hoeveel andere apparaten staan er te koop? Hoe gewild/populair/hyped is het instrument? Hoe snel wil ik het verkocht hebben? Hoe lang is het product op de markt? Is er een verbeterde, nieuwere versie? Heeft het instrument een goede of juist slechte reputatie qua betrouwbaarheid? Soms kan dit heel gunstig uitpakken als je toevallig in bezit bent geraakt van een 'cult' apparaat dat naarmate de tijd vordert steeds moeilijker te krijgen en steeds gewilder wordt, maar vaak zul je ook keihard af moeten schrijven op soms hele nieuwe apparatuur waar niets mis mee is. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het verschil tussen de prijs van een nieuwe Nord Lead 4 of een tweedehands exemplaar, daar schieten de tranen van in je ogen.
 
O'ja de extra kosten voor over bridge heb ik njet eens aan gedacht. (belachelijk ook)
Doet mij denken aan spellen waar je upgrades moet kopen om hem uit te kunnen spelen.
Denk dat over 6-12 maanden we een beter beeld hebben van de 2ehands prijs vooral MKII 2017
heb de vergelijkingen in prijzen bekeken over de jaren heen omdat erom gevraagd werd.
meer niet, Dat in me vrije tijd nog wel, Weet je wel hoeveel patches ik had kunnen maken! :P Enfin
Kwam hier dus op uit, Doe er mee wat je wil of maak je eigen.
Het eens woorden over prijzen op dit forum schijnt moeilijker te zijn dan een echtscheiding. :P

mijn conclusie
Alle 2e hands prijzen van elektron producten en iteraties van 2001 tot nu
worden verkocht tussen de 450-1200 euro.

Zelf gebruik ik OB tampons niet, en vraag me af of de nieuwe versie van OB tampons
wel genoeg op zullen nemen. in prijs/kwalitiet verhouding.
 
Best stil rond de MK2's ik heb de A4 MK2 nu een kleine week. Goede upgrade er zijn wel wat kleine bugs. Met Elektron wil ik meestal het nieuwste maar of het echt nodig is is iets anders...
 
Het nieuwe OS van de Octratrack MKII met de trig conditions is nu ook beschikbaar als download voor de originele versie:
https://www.elektron.se/support/?connection=octatrack#resources

Changes
Unsaved RAM recorder slices are not discarded at startup.

Bug fixes
VU meter would sometimes get stuck at max.
Scene locking XDIR to MIN had no effect.
Rec button LED would not flash in real time recording mode.
MIDI output buffer overflow would make the unit freeze.
Encoder/fader input overflow would cause irregular UI behavior.
Reconfiguring the flex memory would make it impossible to trigger flex samples, unless a manual reload of the samples was invoked.
The Part Edit command would edit the last selected part, rather than the active part.
 
Heb de A4 MK2 nu bijna 3 weken en vandaag weer even de A4 MK1 gebruikt. De klank van de A4 MK2 is zo veel beter dat het echt een "point of no return" is. M'n A4 MK1 is in de verkoop en ik vrees dat de waarde in verloop van tijd nog meer zal dalen...
 
Back
Top