Meningen over cubase

Ja, en het is meer tov bv Ableton, dat is echt onvergelijkbaar. X is beter dan 9, dat is absoluut een feit.
 
Cubase 9 is wel even andere koek al cubase 5 ja.
Ik gebruik abl9 naast cb9.

Vind cb9 het sterkst, maar dat is persoonlijke smaak.

Ik heb laatst de upgrade gedaan van Cubase 5 naar Pro 9 en moet zeggen dat ik er geen spijt heb, afgezien van het feit dat die 300 euro wel ff pijn deed. De workflow is ontzettend verbeterd en vind ik heel erg prettig vergeleken met 5. De basisdingen zijn gemakkelijk aan te leren en als je dieper wil gaan, zijn de mogelijkheden vrijwel onbeperkt.

Ook in vergelijking met Live vind ik dat Pro 9 prima overeind blijft, ik heb in het afgelopen jaar een aantal keer met Ableton gewerkt en het heeft allebei voor- en nadelen.

Maar ja, ik ben Cubase gewend en heb al mijn projecten in hun format en dat gaf bij elkaar voor mij de doorslag om toch maar door te gaan met Cubase. De functie dat je nu ook 'undo' hebt voor je plugin settings vind ik ook een zeer prettige aanwinst trouwens!
 
Vwb Ableton vind ik de session view en de manier waarop effecten en instrumenten werken / groepbaar zijn / templates te maken zijn fantastisch. Maar ik kan maar niet wennen aan de arrangement view, voor mij te veel afleidingen en dingen die voor mij niet lekker werken. Daarin vond ik Cubase altijd veel fijner werken (wel enkel ervaring tot 8 jaar terug ofzo).
 
Cubase vind ik heerlijk. Van artist 8.5 naar 9 gegaan. Erg fijn. De mixconsole is erg fijn ook. Ik houd van hardware koppelen en dan daw controllers gebruiken voor transport en andere workflows. Gaat perfect echt :-).
 
Ik ben van Cubase naar Ableton gegaan en zou nooit meer terug willen. Zeker sinds de Push 2 is het gewoon heerlijk om mee te spelen, ik heb sindsdien weer meer plezier in het muziekmaken. Ze hebben bij Ableton erg hun best gedaan om alles zo simpel mogelijk te maken en dat resulteert er bij mij in dat mijn schaarse creatieve buien niet onderbroken of gestopt worden door na hoeven te denken over hoe ik iets ga oplossen, alles is gewoon kinderlijk eenvoudig gemaakt.

Nadelen zijn er nog steeds wel ten opzichte van Cubase, zo heb je o.a. nog geen VST3 en van een midi clip kun je geen 'shared copy' maken, dat mis ik wel. Verder heeft Cubase heel veel extra mogelijkheden, die je als gemiddelde producer naar mijn mening niet zal missen. Alleen de VariAudio gebruik ik soms nog als een soort van Melodyne alternatief.
 
Nadelen zijn er nog steeds wel ten opzichte van Cubase, zo heb je o.a. nog geen VST3 en van een midi clip kun je geen 'shared copy' maken, dat mis ik wel.
als shared copy / ghost clips erg belangrijk voor je zijn, dan is er een M4L device genaamd Alias Clips die dat toevoegt aan ableton, je kunt dan gewone midi clips kopieren naar alias clips die dan automatisch ook aangepast worden, dat device kost 10 dollar.

zoek maar eens op alias clips en M4L, dan vindt je de youtube demos en pagina wel wel waarop dat device wordt uitgelegd.

Ik gebruik het zelf niet omdat ik gewend ben pattern kleuren te gebruiken zodat ik heel snel bij een aanpassing dezelfde pattern kan vervangen, maar zoals het in cubase werkt is het inderdaad wel een handige feature. Dit is wat omslachtiger maar maakt het wel mogelijk in ableton live.

Een ander iets wat ik echt dom vindt dat dat niet in ableton zit is dat je niet even snel een mp3 kan exporteren, dat moet altijd via een omweg, dat is in cubase handiger.
 
bijvoorbeeld het feit dat je je hardware synth kan uitbreiden met een serie van effecten, inclusief de adat routings voor een specifiek doel, en die dan kan opslaan als unieke instantie van een external instrument.

Dus bijvoorbeeld, je hebt een roland jp8080 die gemapped is op input 15 en 16 van ADAT B (bijvoorbeeld)
dan creeer je een external instrument, en je zet de volgende effecten in dezelfde strip: EQ, Distortion, Saturation, DELAY, Compressor, Reverb. Dit instrument group je vervolgens en je mapped de 8 macro knoppen aan bijvoorbeeld de amp ADSR en de Filter ADSR. Dan zet je er ook nog een midi arp plugin voor.

Dan save je deze als external instrument met de naam: JP8080 Enveloped Arped Distorted


Dan haal je de arp weg, je zet de 8 macros om naar de cutoff filter, reso filter, filter adsr en de osc volumes, de channel strip haal je alle effecten weg en daar zet je een izotope stutter edit op, een eq, een delay.

Dan save je deze strip als external instrument met de naam JP8080 Stutter set

In welk project je later dan ooit ook bezig bent, als je dan een jp8080 nodig hebt met die specifieke setup dan hoef je alleen maar die external instrument te laden en alles staat goed inclusief je automation, je effecten en ga zo maar door (en uiteraard is alles gemidi mapped volautomatisch naar je push controller als je die eventueel hebt).

Als je vervolgens ook nog patterns maakt gekoppeld aan zo'n external instrument (bijvoorbeeld je maakt 10 arped baslijnen waarvan je er 1 vaak als begin punt gebruikt, dan kun je die patterns apart saven als .als pattern in je library en vervolgens is je hele externe instrument er ook nog aan gekoppeld (zelfs in preview mode) inclusief alle effecten zoals je ze ingesteld hebt. kun je ze in realtime luisteren terwijl je met je proect bezig bent (in sync).

Dit is niet mogelijk in cubase.

En dat is maar 1 voorbeeldje, het wordt helemaal lachen als je meerdere hardware synths en effecten in je adat based setup hebt zitten, dan kun je de meest verschillende routings maken en die koppelen aan je external instrument en dan dat specifieke instrument opslaan op die manier. Dus in mijn geval bijvoorbeeld een jp8080 routen door bijvoorbeeld en overdrive en dan het resultaat routen door een eventide hardware reverb, dat kun je gewoon opslaan als external instrument, heb je dat ooit nodig, dan werkt dat instant, niks tijd verspillen in cubase connection windows het weer opzetten van midi automation mappings (naar je 8 quick controls, voor die specifieke doeleinden) en het inrichten van je eq en effecten strips.

Allemaal instant in ableton.

Dit is niet waar wat je hier schrijft. Cubase kan dit ook. Maar op een andere wijze. In cubase maak je external instruments aan. Vervolgens kan je met track presets hetzelfde bereiken. Is een iets andere weg naar rome.
 
Ik gebruik zelf Cubase 6.5.5 en heb zojuist Cubase 9 eens geprobeerd (trial) en ik was totaal niet onder de indruk!

VST Performance was ook 25% hoger dan 6.5.5 met hetzelfde project. Grauwe, platte, onoverzichtelijke interface ook... :r

Was blij toen ik 6.5 weer opstartte. Dit blijft gewoon de ultieme versie voor mij! :luv:
 
de beste dingen ooit met de ari-tari st 32 mee gemaakt begin jaren 90 (again a nice crack by the mca...)
geen internet geen handleidingen lekker alles zelf uit zoeken...


om je te bescheuren... nu ik het weer zie......
 
@djtt @quifster inderdaad, kan allemaal wel in cubase. Ik doe nu dit precies hetzelfde. Inclusief outboard fx. Enneh...die jp-8080 is lekker 8-)
 
jandorie,,, ?? er is alleen een verschil tussen de elements, artist en pro licencie van cubase,
je kan altijd terug naar een versie lager,
je kan bv de oude v6.5 gebruiken met een v9.5 die op de elicencer staat,,

het is hier op sf al eens vermeld, meer eindelk heb ik het zelf door,, of denk ik toch ??

tja, dan ist alleen wat rekenen om een upgrade of edu te kopen ??
 
Upgrades zijn nu 40% off. Ik heb mijn 9 pro weer geupgrade naar 9.5 :-) (meestal over een paar maanden een volgende versie weer).
 
Mijn mening over Cubase is dat het een goed programma is.
Daarom gebruik ik Logic. Het woord zegt het zelf.

Logic X
Gewoon niemand die het hier genoemd heeft, bijna onwerkelijk
Jammer dat het enkel toegankelijk is via OSX
 
Gebrek aan stereo pannen.

Bedankt tot de reactie dusver, iig!

Kan er wat mee.

Als ik goed begrijp wat je zoekt, dan zit die functie gewoon in Ableton Live 10. Rechtermuis knop op de panning knop > split panning. En met wat Utilities in een Audio effect rack is dit in Ableton Live 9 ook makkelijk zelf te maken. PM maar als je zo'n rack wilt.

Wat betreft Cubase vs Ableton Live: Heel lomp gezegd is Cubase voor engineers en Ableton Live voor muzikanten. De toolkit van Cubase is veel verfijnder dan die van Ableton Live, maar Ableton doet zijn best Live overzichtelijk (en daardoor direct) te houden. Als leraar vind ik het veel moeilijker om mensen op gang te helpen in Cubase dan in Ableton Live. Dat zal die steilere leercurve zijn die al een aantal keer voorbij gekomen is.

En qua verschil in geluidskwaliteit.... dat blijft altijd bij anekdotisch bewijs. Ik heb ooit tests gedaan met Cubase vs Ableton Live 7 omdat er wat Cubase gebruikers beweerden dat Cubase *echt* veel beter klonk. Daar bleef weinig van over na wat serieuze tests. Het goede nieuws is dat Ableton Live sindsdien volgens zogenaamde kenners met elke versie beter is gaan klinken. En dat terwijl Ableton niets aan de engine verandert heeft. Ach ja, als een mens iets wil geloven... Ik sluit me aan bij 154, dat het vrijwel altijd gaat om user error, als Ableton Live niet goed klinkt.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb die link van 40% voor de updates nog niet gevonden,, so please ??

en ableton is wel goed voor de patterns,, of hoe noemt dat weeral,,??
ik gebruik ze ook tesamen, ableton en cubase,
met twee profire 2626 en een lightbridge via twee adat poorten verbonden, via rewire heb ik nog ni gedaan,

en idd de verplichte stap naar osx voor logic is wel lastig,,

okey, nu vind ik de 40% link https://www.steinberg.net/en/promotion/cubase_95_update_offer.html

update18
 
Ah, gaat om de updates en niet om de upgrades zo te zien. Vorig jaar mn Cubase 9 LE ge-upgrade naar Cubase 9 Artist in de sale in Augustus (geloof ik). Voor wie een goedkope Cubase aan wil schaffen en geen kwalificaties heeft om te EDU versie te kopen (geen student/leraar) is dit misschien nog een optie:

https://www.thomann.de/gb/ppv_medien_keys_special_cubase_le_9.htm

De meest simpele Cubase 9 LE versie die normaal gesproken bij bepaalde gear/soundcards wordt geleverd. Kost 18,90 en is in de sale te updaten/upgraden -40% korting naar Artist of Pro versies. Zal ongeveer op dezelfde prijs uitkomen als de EDU versies. Hoop dat er nog een upgrade sale komt volgende maand, zodat ik naar de Pro versie kan upgraden.

Ook niet vergeten dat de licentie pas ingaat op het moment dat je deze activeert in je account, en niet de aanschafdatum. Als je het geduld hebt om te wachten totdat de nieuwe Cubase 10 Pro over een paar maanden (gok ik), en je licentie dan pas activeert in je account val je binnen de grace period en heb je ook nog eens een gratis update naar de nieuwste editie.
 
ik heb altijd met cubase gewerkt, sinds ik met een DAW werk. dus pure gewenning.
ik heb nu cubase 9.5 pro, en de workflow is heerlik.
wanneer ik dingen lees over ableton, zie ik zeker de kracht van ableton, en soms denk, was ik daar maar mee begonnen.

2 DAW's is voor wat ik doe niet nodig (ik heb ook nog maschine en reason 10, o ja reason wordt ook als een DAW gezien, en ja, hij kan wat...) en wat ik wil kan ik in cubase zonder problemen. de hele produktie-omgeving bevalt me zeer.

de diskussie op fora over de beste DAW, zijn eindelooos. het heeft ook te maken met wat je wilt, je gewend bent, en met maschine heb ik een soort van ableton aanvulling (en reaktor, voor max). de hele integratie in ableton is wel bizonder.

toch merk ik dat het werken, ik zie maschine, reason en ook cubase als instrumenten, wanneer ik geluiden "bouw", dingen inspelen, met verschillende type instrumenten, de mogelikheden uitbreidt.

wellicht moet ik eens iets kopen waarbij je ableton bijkrijgt... ik heb weinig nieuwe controllers gekocht, 2 maar, de reste 2e hands, waarvan 1 er ableton bij zou zitten, maar die heb ik voor 2/3 van de prijs kunnen kopen bij bax-shop, vanwege het ontbreken van de software...

dat is een te groot terzijde.

cubase, zeker de 9(.5) versie vind ik erg goed. fijne integratie ook met mijn MCU, tot aan de channel strip en remote control toe.

aangezien produktie een belangrijk ingrediënt is van mijn werkwijze en ik veel van cubase gebruik (en nog veel meer nog niet gebruik...), is de omgeving van cubase voor mij simpelweg heerlik.
 
ik heb die link van 40% voor de updates nog niet gevonden,, so please ??

en ableton is wel goed voor de patterns,, of hoe noemt dat weeral,,??
ik gebruik ze ook tesamen, ableton en cubase,
met twee profire 2626 en een lightbridge via twee adat poorten verbonden, via rewire heb ik nog ni gedaan,

en idd de verplichte stap naar osx voor logic is wel lastig,,

okey, nu vind ik de 40% link https://www.steinberg.net/en/promotion/cubase_95_update_offer.html

update18
Thanks man! ff voor beide systemen hier geupgrade naar 9.5. Scheelt weer veel geld!

Over Cubase: Tja. Nieuwere versies hebben altijd problemen. Dat blijft zo enorm jammer bij Steinberg. Al diverse keren een aanvraag gedaan voor een cubase voor pro's. Dus zonder al die plugins en rommel vsts.

Mijn 7.5 draaide overigens vlekkenloos na het verwijderen van Halion Sonic SE en alle native steinberg vst plugins... Zet ik ze terug: Meteen problemen!

Maar qua werkwijze is t wel de lekkerste daw om mee te werken...
 
Back
Top