standaard wavforms van analoge synths

Sir dionysus

www.vangerwendesign.nl
Lid sinds
27 september 2012
Berichten
333
Hallo synth forum leden,
Kan ik jullie om een gunst vragen? ik zou graag zoveel mogelijk basic wavforms willen hebben van echte analoge synths. ik wil deze gaan onderzoeken en gebruiken voor verschillende doeleinden ik zou der erg mee geholpen zijn. elke analoge synth is welkom.
vriendelijke groet
dyon :doei:
 
Zoek je "one cycle" waveforms? Dat geeft volgens mij niet echt het ware karakter weer van een synth uit de 80's. Het karakter wordt mede bepaald door kleine variaties in de golfvorm.

Ga wel ff die folder met Moog Source samples op 'n stick zetten, en breng ik bij je langs zo.. daarin had ik van elke toets 'n zaagtand 2 seconden gesampeld. :)
 
Ben benieuwd welk soort analyse je zult uitvoeren.. gewoon "manueel" in Audacity of gelijkaardig, of ga je dieper, en meer geautomatiseerd te werk gaan? Fourier analyse? Custom programma, etc.. ?

Als ik soms de basis golfvormen zie op Sonicstate zijn oscilloscoop, dan stond ik versteld van hoe veel die golven afwijken van de mentale beelden dat we hebben voor square, saw, triangle etc.. Niet moeilijk dus dat vele synths hun eigen karakter hebben.
 
De basis golfvorm speelt wel parten in het uiteindelijke geluid. Echter, de filter doet het meeste werk in deze. Niet alleen het type filter en de keuze van de electronica maar zeker ook de insturing en de daar mee gepaard gaande hoeveel THD (Total Harmonic Distortion).
Menig vintage synth die heel anders klinkt dan een andere vintage synth heeft in de basis gewoon hele strakke golfvormen waar nauwelijks onderscheid in is merken. Filter dus.
 
Back
Top