Nieuwe standalone Akai MPCs

user guide mpc x staat eindelijk online :)
betekent misschien goed nieuws ivm levertermijnen..
 
Wie weet is de OT mk2 wat meer als de Digitakt in gebruik, we zullen het zien. Niks mee te maken vindt ik wat overdreven. Maar toegegeven, de OT, mk1 of mk2, is geen drumsampler. Maar dat is de MPC Live of X ook niet echt meer.
 
Wie weet is de OT mk2 wat meer als de Digitakt in gebruik, we zullen het zien. Niks mee te maken vindt ik wat overdreven. Maar toegegeven, de OT, mk1 of mk2, is geen drumsampler. Maar dat is de MPC Live of X ook niet echt meer.
Ik snap dat je 'm post als alternatief, ik was misschien ook wat kort door de bocht. Maar ik zie wel vaker in threads over die nieuwe MPC's dat dan de OT als beter product wordt neergezet. Voor mij sloot die MK-I iig niet aan bij mijn workflow, dus voor mij is dat geen betere keus. Als ik de gebruikersinterface zie van de Digitakt dan weet ik dat dat ook niet mijn ding is, Die nieuwe MPC's hebben een groot overzichtelijk scherm en hoor/lees daar al veel goeds over. Ik denk dat als er een OT Mk-II komt dat die dat niet gaan hebben. Prima voor de mensen die daar mee overweg kunnen maar ik denk dat ik de interface van de MPC's fijner ga vinden. Ik zoek ook geen drumsampler an sich, maar iets waarmee ik (bijna) alles in 1 doos kan doen. Mij spreken bv de CV outputs ook erg aan,ideale integratie met mijn modular. Met die OT zit je dan altijd aan converters vast, en veel ook als je bv 8 aparte outs wil hebben...
 
De nieuwe elektrons hebben allemaal cv gate dus wie weet ;)
 
Het is inderdaad weinig nieuws, al is een beter scherm wel weer wat waard. maar goedkoper wordt het er niet op...
 
Het is inderdaad weinig nieuws, al is een beter scherm wel weer wat waard. maar goedkoper wordt het er niet op...
Maar altijd nog wel een stuk goedkoper dan wat de MPC X nu moet gaan kosten. Ben blij dat ik een pre-order heb gedaan voor de oude prijs met nog 10% korting... €2199,- vind ik toch wel teveel, dan zou ik waarschijnlijk toch maar een Live gekocht hebben.
 
Ik denk dat voor mij uiteindelijk vooral ook meetelt dat ik het verschil niet meer zie tussen de MPC Live en X en werken met mn Macbook en een controller. Mensen die de MPC's kiezen om niet met een computer te hoeven werken snap ik echt niet. Het is dezelfde workflow, dezelfde presentatie. Alleen dan beperkt alsof het 2009 is, een mini-scherm vergeleken met een laptop en vergeleken met iets als Maschine mist het de geluidskwaliteit en diversiteit van de bewerkings-plugins. Het is gewoon het op alle vlakken net niet.

De MPC als drumsampler is heerlijk werken. De MPC als multitracker/daw lijkt me gewoon een ramp.
 
Tja, maar ik denk dat de meeste die afweging tussen die opties wel maken. Wij hebben bv voor onze Depeche Mode tribute twee MPC-1000's nodig om alle samples erin te krijgen. Halverwege de set (anderhalf uur) moeten we de andere helft laden, puur vanwege opslagbeperkingen van die apparaten. Die krijgen ook af en toe wat kuren (want zijn ook al wat ouder), dus dat gaan we opvangen door 1 Live te gebruiken. Ik zou nog steeds niet graag live met een laptop gaan spelen, hoewel ik dat uiteraard wel mensen zie doen. Maar voor ons werkt het MPC concept prima, dus waarom daar van afstappen.
Voor thuis ga ik wel voor de X, maar dat heeft zoals gezegd veel met die CV outs te maken. Ik heb daarnaast ook een ProTools rig staan, maar daarmee neem ik eigenlijk alleen op en doe ik weinig aan sequencen, dat doe ik op mijn RS7000. Ik vind de Protools MIDI implementatie ook niet zo heel fijn werken, vond ik echt een stap terug ten opzichte van m'n oude Atari ST.Maar om nou meteen alles op de schop te nemen zie ik ook niet zitten. Er zullen vast nog veel meer mogelijkheden zijn om fijn te kunnen werken, maar ik hoop gewoon dat de X een goede aanvulling op mijn workflow gaat zijn, een vervanger voor mijn RS en uitbreiding voor mijn modulaire setup. En wellicht hoef ik dan af en toe (hopelijk) niet eens mijn PC aan te zetten en kan ik alles op 1 apparaat doen. Maar het is ook nog wel een beetje koffiedik kijken zolang die er nog niet is.. Ik denk dat het ook wel afhankelijk is van wat voor stijl muziek je maakt of de X, Live, OT, Digitakt, Toraiz of MAc/PC+controller de "beste" optie is.
 
Feit blijft dat de X en de Live filters en fx hebben die zelfs Kjaerhus nog als de verre toekomst laten klinken. Daar kom je met een oneshot georienteerde drumsampler nog wel mee weg, maar met een daw-vervanger die het nu lijkt te zijn geworden gewoon niet meer imho. En stabieler dan een Macbook met Maschine? Dat durf ik echt te betwijfelen. Het voelt gewoon voor mij een beetje als het slechtste uit twee werelden gecombineert.
 
laptop en aparte controller op de schoot werkt waarschijnlijk minder leuk? Dedicated hardware die je op je schoot kunt nemen is toch wel een groot pluspunt denk ik....
 
Als ik Smartbit's relaas zo lees, dan zie ik grote overeenkomsten met mijn visie op het toekomstig gebruik van
de X. Wat ik wil toevoegen is dat ik het niet per se als vervanger zie van m'n DAW. Ik denk dat ik de X ga
gebruiken om wat sporen te kunnen opnemen (audio of midi) en dan lekker te puzzelen/freaken met de
controllers en de efx. Daarna kan ik er nog altijd voor kiezen om het daar bij te laten. Als ik er echter mee
verder wil dan neem ik het zooitje op in Logic, of ik vis de tracks/bestanden van de X. En in de DAW kan ik
weer met de AUs en zelfs outboard gear weer verder (staat immers al naar de DAW geroute).

De RS heeft zulke fijne realtime midi fx, dus hoop dat de X ook zn mannetje staat in t realtime gebeuren.
 
Hoe werkt het eigenlijk op de mpcx als je meerdere songs in een liveset achter elkaar wil spelen?
Zonder te stoppen en in sync?
 
Eerste bugfix firmware update is een feit:

MPC X/Live 2.0.3 Firmware Update
This release is for MPC X and MPC Live hardware.

Stability and reliability

Improved audio recording latency; audio region positions now align accurately with input signal
Fixed an issue with internal SATA drives disconnecting
Fixed a crash when exporting a song with solo automation
Fixed a crash in the Channel Mixer mode when switching to the “Returns” view
Many other minor bug-fixes and stability improvements

http://www.akaipro.com/pages/mpc-x-live-2.0.3-firmware-update
 
Ik zag dat in de U.S. er al een paar MPC X-en in het wild zijn. Hier schijnt het tot eind augustus te gaan duren, of heeft hier iemand er ook al 1?
 
Back
Top