Tascam brengt nieuwe cassettes uit voor Portastudio-multibandrecorder uit 1979

tascam.jpg


Audiofabrikant Tascam heeft een nieuwe analoge cassette uitgebracht, de Tascam 424 Studio Master High Bias Type II Cassette tape. Deze cassette is bedoeld voor de Tascam/TEAC 144 Portastudio die uitkwam in 1979, en daaropvolgende Portastudio-bandrecorders.

De Tascam 424-cassette werd ontwikkeld in samenwerking met the National Audio Company, de grootste nog bestaande fabrikant van cassettebanden in de VS. De cassette bestaat uit een plastic buitenkant die gemaakt is met een combinatie van spuitgieten en 3D-printen om een zo traditiegetrouwe reproductie te zijn van de originele TEAC-cassette, met daarin een 'high bias cobalt oxide'-magneetband van metaaloxides die zo goed mogelijk de formule moet nabootsen die gebruikt werd in Portastudio-tapes. Het is geen perfecte reproductie, geeft Tascam toe. Er heerst al sinds 2019 een wereldwijd oxidetekort voor magneetband, waardoor niet precies dezelfde samenstelling kon worden nagemaakt.

Toch moet de cassette goed werken met de originele Portastudios en een warm, analoog geluid geven, volgens het bedrijf. En nog belangrijker volgens Tascam, het is een cassette die beschikbaar is voor een redelijke prijs, in tegenstelling tot 'overpriced' new old stock, zoals online te vinden is, waarvan de kwaliteit met de jaren achteruit gegaan is. Volgens Tascam is het nu de enige fabrikant van High Bias Type II-cassettes.

Volgens het bedrijf geeft de nieuwe cassette tot 4db meer geluid, vergeleken met standaard Type II-cassettes en minder ruis, wanneer deze gebruikt wordt in de 144 Portastudio-multibandrecorder. Die recorder, die voor het eerst uitkwam in 1979, was een van de eerste 'draagbare' multibandrecorders met mixers, waarmee muzikanten thuis muziek konden opnemen. Voor het testen van de tape werd een Tascam 424 Portastudio gebruikt die compleet hersteld was. De cassette komt beschikbaar als limited release op de website van het bedrijf. Het is nog niet bekend hoeveel de cassettes gaan kosten.

Fabrikant:

Bron:
https://tweakers.net/nieuws/191058/...r-portastudio-multibandrecorder-uit-1979.html
 
Last edited by a moderator:
mooi ding..

deze heeft een That's cassette geladen.. Dat was ook een beetje een sport toendertijd, een mooie gedesignde cassette kopen. Die van That's zagen er cool uit, Maxell en Sony ook..

532cb358-62a8-4aa8-9188-9cf2f7e404c5.jpg


ca2c0547ade4a918d669d0318f8e6c6a--cassette-compact.jpg


Screenshot 2022-02-27 at 13.20.25.png
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind dit van die mooie decks - met die auto reverse.. supercool
Ik had indertijd een RX-202, zelfde reverse alleen 2 koppen ipv 3 want die 202 kostte indertijd ook al zo'n 1600 gulden als ik het me goed herinner?
Ik heb er jaren lekker mee gedraaid indertijd en nooit geen probleem gehad dat het mechanisme stuk ging of zoiets.
Toen ik 'm te koop aanbood in de Via Via (adverteerblaadje indertijd) was ik 'm dezelfde dag nog kwijt, ze waren heel gewild toen en ze werden weinig tweedehands aangeboden.

Ik heb een jaar of twintig geleden weer 'ns een deck gekocht (Pioneer CT-S550S) omdat ik nog zo'n 300 cassettes had, allemaal TDK-SA/SA-X of Maxell XL-2S, toen weer een half jaartje mee gespeeld en toch maar op zolder gezet en de cassettes heb ik een paar jaar geleden hier op het forum verkocht.
De Pioneer staat nog zo goed als nieuw nog steeds in de doos op zolder en denk dat ik er niets meer mee ga doen, net als ik indertijd m'n draaitafel heb verkocht en de 400 lp's.
Tegenwoordig heb ik alle muziek op een kleine huiskamer pc staan die aangesloten staat op zowel de tv als m'n buizenversterkertje zodat ik kan switchen tussen youtube op tv of muziek via m'n versterker en speakers en ik denk niet dat dit ooit nog gaat veranderen.

Hier de RX-202 die ik had; RX-202
 
Laatst gewijzigd:
Heb ook nog twee verhuisdozen vol cassettes. Ook gevuld met LPs van de platenbieb. Twee keer per week 's avonds naar de Oudegracht. Max 3 LPs geloof ik. En maar speuren naar nieuwe LPs die net binnen waren. Nog kromme vingers van.
Verder nog bakken vol cassettes met Tascam 244 opnames. Ik durf alleen die machine niet uit te koffer te halen, riempjes zullen wel verpulverd zijn. Is dat vervangen een beetje te doen of is het open hartchirurgie?
 
Heb ook nog twee verhuisdozen vol cassettes. Ook gevuld met LPs van de platenbieb. Twee keer per week 's avonds naar de Oudegracht. Max 3 LPs geloof ik. En maar speuren naar nieuwe LPs die net binnen waren. Nog kromme vingers van.
Verder nog bakken vol cassettes met Tascam 244 opnames. Ik durf alleen die machine niet uit te koffer te halen, riempjes zullen wel verpulverd zijn. Is dat vervangen een beetje te doen of is het open hartchirurgie?
Nee hoor, is goed te doen. Veel voorbeeld filmpjes op YT: https://youtu.be/m47xepcKIB8
 
Heb ook nog twee verhuisdozen vol cassettes. Ook gevuld met LPs van de platenbieb. Twee keer per week 's avonds naar de Oudegracht. Max 3 LPs geloof ik. En maar speuren naar nieuwe LPs die net binnen waren. Nog kromme vingers van.
Verder nog bakken vol cassettes met Tascam 244 opnames. Ik durf alleen die machine niet uit te koffer te halen, riempjes zullen wel verpulverd zijn. Is dat vervangen een beetje te doen of is het open hartchirurgie?
Zet hem zeker niet in gang,de rubber riempjes in sommige gevallen vervagen tot teer en dat vliegt helemaal in het rond dan,en het is een heel werk met oorwatjes en alcohol om dat er allemaal uit te halen.

En het is 1 veeg per oorwat kantje,dus idd hartchirurgie in dat geval.
 
Back
Top