Nieuwe standalone Akai MPCs

Hoe werkt het eigenlijk op de mpcx als je meerdere songs in een liveset achter elkaar wil spelen?
Zonder te stoppen en in sync?

Je kan in clip mode (bijvoorbeeld je eigen gemaakte loops van je tracks uit je daw) zover ik nu kan overzien uren door jammen afhankelijk van hoeveel loops je erin stopt. En hoeveel je er teglijk kan laden door je ram.
 
Je kan in clip mode (bijvoorbeeld je eigen gemaakte loops van je tracks uit je daw) zover ik nu kan overzien uren door jammen afhankelijk van hoeveel loops je erin stopt. En hoeveel je er teglijk kan laden door je ram.

Maar ik bedoel niet per se jammen, maar het live afspelen/sequencen van je eigen tracks (audio en midi samen). Net als op de oude MPCs zeg maar. Ik neem toch aan dat dat kan?
 
Maar ik bedoel niet per se jammen, maar het live afspelen/sequencen van je eigen tracks (audio en midi samen). Net als op de oude MPCs zeg maar. Ik neem toch aan dat dat kan?

Ik heb de live nu een dag. In het verleden heb ik een mpc2000xl gehad en ik heb het idee dat het in basis sterk op lijkt. Alleen nu extended en met nieuwe functionaliteiten. En met veel meer geheugen. Waar je op de oude mpc bijvoorbeeld sporadisch een loop gebruikte door limitaties is dat hier niet meer mogelijk.

Om je vraag te beantwoorden dubbel en dwars een ja :okdan:
 
AKAI MPC LIVE First Impressions - YouTube

Goeie overview en bevestigd meteen mijn toch wat negatieve voorgevoel, zeker als alternatief voor een DAW. Het is allemaal ok in de basis, nog niet helemaal af maar dat komt vast wel goed, maar het is uiteindelijk een DAW met een verzameling filters en effecten die klinken als matige freeware vst's uit het jaar nul. De filters en effecten zijn zoals altijd bij Akai echt helemaal ruk, metalig, gare galm, matige filter emulaties, alles wat de MPC meer probeert te zij dan een drumsampler is gewoon echt narigheid. Enkel geschikt voor het afspelen van onbewerkte one-shots en loops, meer dan knippen/plakken moet je er echt niet mee doen.

Octatrack is wat dat aangaat echt zo veel beter, en is dus zoveel meer een alternatief voor een daw.

Je stipt hier wel een punt aan, het leuke van mijn MPC 2000 XL was juist even los van de computer lekker sampelen en later overzetten naar de DAW om verder af te ronden. En ik mis hem soms nog wel. Als "weg van de computer" omdat ik daar al de hele dag achter zit was het uitstekend.

Maar dat kwam ook door waar die stond in de woonkamer naast de draaitafel, even een uurtje pielen na het eten. Nu doe ik eigenlijk exact hetzelfde met een Push. Echter staat dan ook de computer aan.

Als ik dit zo eens bekijk is het meer een dure all in one bak. Goedkoper om een MacBook Air en een push combinatie te kopen. En dan het "wat is het toch lekker zonder computer idee" los te laten.
 
Thanks glennplumber!

@Cornerman
Dat "wat is het toch lekker zonder computer" gevoel heb ik niet zo, maar vind het wel belangrijk dat het de snelheid van werken vergroot. Na een tijd heb je goeie autonome "muscle memory" skills en kan alles op gehoor. Als je een pc erbij hebt ga je toch zitten muizen en klikken..
 
Heb gisteren even de software geladen en wat mee lopen experimenteren en ik moet zeggen dat het erg leuk werkt. Je maakt iets in de software of op de live zelf en laad het zo in de software of live.

Zelf gebruik ik hem niet als vervanger van de daw, maar voor live doeleinden en dat maakt dit toch wel erg geschikt hiervoor.

Je laad de mpc 2.0 als vst in je daw en je sleeps alles er zo in saven en klaar :okdan:
 
Goedkoper om een MacBook Air en een push combinatie te kopen.
Da's toch veel duurder? Of bedoel je 2e hands? Uiteindelijk gaat het er toch om wat je het prettigst vind werken. Bij mij zal de MPC redelijk vast aangesloten staan op dezelfde plek, maar (hopelijk) ook nog wel eens meegaan naar repetitiehok en podium. Ik vind een laptop + weer een apparaat dan juist onhandig. Daarbij heb ik ook een trauma ergens opgelopen met computers en live optredens, dus als ik dat kan vermijden dan doe ik dat (waarschijnlijk is dat tegenwoordig geen issue meer, maar is een gevoel).

Octatrack is wat dat aangaat echt zo veel beter, en is dus zoveel meer een alternatief voor een daw.
Octatrack heb ik ook geprobeerd en ben er voor gaan zitten, maar dat is toch een bak die je ligt of niet. Ik had er geen klik mee, vond de FX trouwens ook niet echt bijzonder, maar die zijn voor mij minder van belang, idem dus voor de MPC. DE OT heeft zeker kwaliteiten die de MPC's niet hebben, maar voor mij komt hij juist als DAW vervanger tekort (bv de arrangement sectie). Als ik de beelden zie van de pianoroll op de MPC dan lijkt me dat direct handig werken en overzichtelijk. Bij de OT voelde voor mij heel weinig echt intuïtief aan.
 
Octatrack heb ik ook geprobeerd en ben er voor gaan zitten, maar dat is toch een bak die je ligt of niet. Ik had er geen klik mee, vond de FX trouwens ook niet echt bijzonder, maar die zijn voor mij minder van belang, idem dus voor de MPC. DE OT heeft zeker kwaliteiten die de MPC's niet hebben, maar voor mij komt hij juist als DAW vervanger tekort (bv de arrangement sectie). Als ik de beelden zie van de pianoroll op de MPC dan lijkt me dat direct handig werken en overzichtelijk. Bij de OT voelde voor mij heel weinig echt intuïtief aan.

Begin te bespeuren dat ik hetzelfde heb met de OT. Helemaal nu ik de live ernaast hebt. Wat voor mij een soort plug and play ervaring is. En die heb ik nu 3 dagen.

De OT heb ik al 11mnd en daar heb ik (al) 1 keer iets uitgehaald :beard:
 
Heb mijn MPC Live nu een paar weken en vind het echt een topding. Had hiervoor een 2000xl, 2500 en een paar 1000's, waarvan de laatste 1000 echt net de deur uit gegaan is. Altijd met veel plezier gewerkt. De workflow is snel, het touch screen werkt super snel en samples knippen is nog nooit makkelijker geweest.

Er zijn een aantal dingen die me tegenstaan in het gebruik:
- scherm kan niet tilten dus je hangt er veel boven, maar dat was met de 1000 ook wel.
- list edit view - voormalig step edit- dit gebruikte ik toch vrij veel en ontbreekt nu
- geen cursor toetsen - deze ga je als veelvuldig MPC gebruiker toch wel missen

En misschien wel het meest storende voor mij: Het lijkt also mijn casing veel lawaai maakt. Als je wat harder op de pads tikt dan trilt de behuizing een beetje mee trilt en het klinkt een beetje alsof je op hol metaal slaat. Dat heb ik bijvoorbeeld helemaal niet bij mijn Push of bij mijn Maschine MK2 en dat irriteert me een beetje omdat het apparaat er daardoor minder robuust uit ziet. Ook flikkert mijn scherm af en toe een beetje, (dat lijkt me niet te horen).
 
Laatst gewijzigd:
Heb gisteren even de software geladen en wat mee lopen experimenteren en ik moet zeggen dat het erg leuk werkt. Je maakt iets in de software of op de live zelf en laad het zo in de software of live.

Zelf gebruik ik hem niet als vervanger van de daw, maar voor live doeleinden en dat maakt dit toch wel erg geschikt hiervoor.

Je laad de mpc 2.0 als vst in je daw en je sleeps alles er zo in saven en klaar :okdan:


Maar, kan deze complete songs spelen, achter elkaar gezet, of zijn het gewoon veel tracks (met een max van acht) die je aan kan sturen ? Beetje zoals de 'normale' modus van ableton live...
 
Maar, kan deze complete songs spelen, achter elkaar gezet, of zijn het gewoon veel tracks (met een max van acht) die je aan kan sturen ? Beetje zoals de 'normale' modus van ableton...

In principe beiden.

De 8 tracks zijn audio tracks. Die je zou kunnen vergelijken met een groep in je mixer in ableton. Je zou alles uit je mpc over 1 audiotrack kunnen afspelen of groepen maken voor verschillende gecombineerde tracks in de mpc

In theorie zouden er dus 128 miditracks audio data naar een audiotrack kunnen sturen.

Als je songmode uit ableton zou willen gebruiken ga je dus sequences achter elkaar zetten. En een sequence is een combinatie van tracks.

Of snap ik je vraag niet helemaal? :P
 
Of snap ik je vraag niet helemaal? :P


Bedoelde meer, als je meerdere songs maakt, kan je ze achter elkaar afspelen zonder de machine te stoppen ?!
Lijkt mij dat je anders wel erg veel clips hebt om te zoeken tijdens het liven. Met ableton kom je daar nog wel mee weg door op je monitor te kijken, maar op dit kleine schermpje, met wat toetsen die oplichten lijkt me dit toch meer gokken welke clip je waar neer hebt gezet.
 
Bedoelde meer, als je meerdere songs maakt, kan je ze achter elkaar afspelen zonder de machine te stoppen ?!
Lijkt mij dat je anders wel erg veel clips hebt om te zoeken tijdens het liven. Met ableton kom je daar nog wel mee weg door op je monitor te kijken, maar op dit kleine schermpje, met wat toetsen die oplichten lijkt me dit toch meer gokken welke clip je waar neer hebt gezet.

Oww dat kan zeker! Zonder problemen. En ligt er een beetje aan hoe je songs zijn opgebouwd.

Maar kan zeker.
 
Ik snap nog steeds dat "8 tracks of audio" verhaal niet..
Is het nu zo dat je dus 8 in totaal hebt of kan je nog verder als je bv al je drums individueel out wil hebben?
Als voorbeeld, bij de rs7000 heb je 16 kanalen aan audio die je kunt muten/unmuten..

Of snap ik de hele workflow niet??
 
Ik snap nog steeds dat "8 tracks of audio" verhaal niet..
Is het nu zo dat je dus 8 in totaal hebt of kan je nog verder als je bv al je drums individueel out wil hebben?
Als voorbeeld, bij de rs7000 heb je 16 kanalen aan audio die je kunt muten/unmuten..

Of snap ik de hele workflow niet??

Je hebt zeg maar 8 audiobussen zo zou je het kunnen zien. Je kan al je audio over 1 audio spoor sturen, maar dus ook over verschillende. Die audio sporen kan je weer toewijzen aan de outputs.
 
Back
Top