Acidlab Detroit Analog Drum Machine

Acidlab has announced a new analog drum machine, inspired by the Roland TR-909, Detroit.

The Acidlab Detroit is based on the analog circuits of the TR-909, but with added sound parameters.

Audio demos, and details on pricing and availability, are still to come.


Detroit_small.jpg
 
Marvin en ik hebben de Miami.

Vind de drukknoppen een beetje priegelig. Dat je eerst shift moet indrukken voor je een drumgeluid kan kiezen om te sequencen vind ik vervelend. De sequencer zelf is ook een beetje karig. Er mist een A/B modus, maar je kan bijvoorbeeld ook niet meerdere patterns linken EN editen, zoals bij een TR606 wel kan. Als je terug naar de write modus gaat dan blijft hij de pattern die hij op dat moment speelde loopen.. Erg vervelend.

Het is eigenlijk ook suf dat er geen midi out/thru op hun apparaten zit..
De drumcomputers sturen overigens wel (din)sync uit als je MIDI IN gebruikt, wel een leuk weetje misschien.
Over syncen gesproken, de Miami heeft alleen een accent trigger output en niet ook de clap en cowbell zoals op de originele TR-808. Het accent volume staat bij mij daarom standaard vaak op volume 0 als ik andere dingen wil aansturen...

Ik ga er van uit dat het bij de Detroit hetzelfde verhaal gaat zijn.

Allemaal redenen voor mij om deze drumcomputer over te slaan.. Zeg ik nu. 8o)
Wie weet zie je ons over een jaartje toch met zo'n ding als ie erg goed klinkt haha!

Wat vinden jullie van de prijs, mocht ie 990,- euro worden?
 
Te duur eigenlijk. Als ze nou gewoon allemaal 750 euro per stuk zijn, prima. Om het bedrag te matchen aan het Roland typenummer slaat eigenlijk nergens op.
Ik kan mij voostellen dat de miami misschien duurder is om te maken dan de Detroit.
 
Ja, de beste deal is dan de Drumatix van 660 euro, die een beetje als een kruising tussen 606 en 808 klinkt.

Maar wil je een (analoge) 909 dan heeft straks de Detroit eigenlijk geen concurrentie. Dus ik denk dat ie ook voor 990 euro wel gaat verkopen.
 
Ja dat van die sequencer en de trigger outs is inderdaad heel irritant. Dat had toch ook echt geen moeite gekost om te programmeren lijkt me zo.. De TR606 kon het idd al, snap niet dat ze niet een soort best of both worlds aanpak hebben gedaan toen ze die sequencer gingen designen daar. Agh ja.

Lijk mij inderdaad dat de Miami duurder is om te maken Niel, omdat daar volgens mij veel meer discrete circuits in zitten dan in een TR909.
 
Ja, het duurt erg lang. Met alle 909 klonen & (drum)sequencers die nu op de markt zijn, zal ie er waarschijnlijk niet komen. En als ie er wel zou komen, dan zou E990 zou wel erg duur zijn, zelfs de digiakt is goedkoper.
 
Ja dat van die sequencer en de trigger outs is inderdaad heel irritant. Dat had toch ook echt geen moeite gekost om te programmeren lijkt me zo.. De TR606 kon het idd al, snap niet dat ze niet een soort best of both worlds aanpak hebben gedaan toen ze die sequencer gingen designen daar. Agh ja.

Lijk mij inderdaad dat de Miami duurder is om te maken Niel, omdat daar volgens mij veel meer discrete circuits in zitten dan in een TR909.

Discrete circuits zijn juist goedkoper dan de D/A per voice plus nog wat discrete meuk die de TR-909 gebruikt voor de half digitale delen. Álles digitaal is het makkelijkste, daarna puur analoog, maar de mix er tussen is het lastigste. Patch memory op analoge bakken, digitale voices door analoge filters.
 
Ja, het duurt erg lang.

Ik heb toevallig 3 weken geleden een vervolg email gestuurd op zijn antwoord van vorig jaar, nog geen reactie terug gehad :?

Met de TR-8 en de TR09 in de shops kan je het idee krijgen dat het feestje niet meer doorgaat inderdaad. Dat terwijl er een niche markt is die dat spul juist niet wil hebben en een Detroit wil omdat het originele apparaat nog steeds belachelijk duur is.
 
Pff wat duurt dat lang zeg..
Té lang...
Ik denk wel dat er (voor max. € 990) redelijk wat interesse zal zijn voor de Detroit, mits deze de drumgeluiden van de TR-909 heel dicht kan benaderen.
Het zou mij verbazen als de Detroit er dan niet zou komen, maar het duurt idd wel erg lang nu.

Voor de Alpha Base (van JoMoX) - waarvan de prijs € 1.699 is - zou ik vanwege de hoogte van de prijs (en de bekende JoMoX sound * die het net niet heeft) niet veel interesse verwachten, maar JoMoX beweert dat er zoveel vraag naar is dat ze momenteel geen orders kunnen aannemen. Wat je daarvan mag geloven natuurlijk. Ze verwijzen naar hun dealers (wat die nog hebben staan).

[* Ervan uitgaande dat de Alpha Base niet (veel) anders klinkt dan vorige JoMoX'en.]
 
Back
Top